Kanintråden!

Vad tråkigt @pepp :( Hoppas ett bra hem dyker upp.

Jag funderar på "burinredning", kaninen ska flytta in i en ett förråd/klädkammare i vinter. I buren nu har han bara ett hus, toalåda, mat och vattenskål, höhäck och leksaker. Samma inredning som hos uppfödaren, men det kommer bli väldigt tomt i förrådet som är betydligt större än buren. Vad mer kan man ha som kaniner uppskattar? Det gör ingenting om det skruvas eller så i väggen, när Mr Nin vandrar vidare ska det ändå göras om.

Grävlåda! En flyttkartong eller annan stor låda med halm i :)

Vår tilltänkta flickvän fick tyvärr somna in på operationsbordet, hon var full med tumörer när veterinären skulle kastrera :( det var tydligen jätteilla :(
 
Jag funderar på "burinredning", kaninen ska flytta in i en ett förråd/klädkammare i vinter. I buren nu har han bara ett hus, toalåda, mat och vattenskål, höhäck och leksaker. Samma inredning som hos uppfödaren, men det kommer bli väldigt tomt i förrådet som är betydligt större än buren. Vad mer kan man ha som kaniner uppskattar? Det gör ingenting om det skruvas eller så i väggen, när Mr Nin vandrar vidare ska det ändå göras om.
Jag har byggt tunnlar till mina, vilket de flesta uppskattar. Alltså fyra brädor (eller tre, brädan längs golvet är ju inget måste) ihopskruvade i lagom längd :) Är smidigt att ställa vattenskålen uppe på också (om man använder vattenskål) för det kommer inte massa strö i vattnet då :up: Även enkla hyllor på väggarna brukar vara uppskattat.
 
Senast ändrad:
Tunnel och grävlåda ska det bli! :up: Jag är borta med jobbet i ett par veckor, kaninen bor på annan ort under tiden. Möter alla som kommer hem med spetsade öron tydligen och klättrar ohämmat i soffan. Igår hade de pyjamasparty, fick den här bilden :D
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20191122_172458_com.snapchat.android.jpg
    Screenshot_20191122_172458_com.snapchat.android.jpg
    133 KB · Visningar: 139
Någon som har erfarenhet av inneburar med dubbla våningar? Tänker ffa att det kommer att ryka spån precis överallt.... Samt tycker kaninen om att gå på ”stegen”?
 
Någon som har erfarenhet av inneburar med dubbla våningar? Tänker ffa att det kommer att ryka spån precis överallt.... Samt tycker kaninen om att gå på ”stegen”?

En vän har en modifierad variant av tvåvåningshus, men matta på övervåningen istället för spån eller halm :) de brukar inte ha några problem att gå upp och ner :)
 
Äntligen kan jag vara med i en sån här tråd igen. Efter att ha haft ett uppehåll på några år, är vi äntligen med kanin igen! Vi bor i bostadsrätt med egen ganska så stor tomt och kände att det var perfekt tillfälle att skaffa kanin. I början på augusti åkte vi och hämta hem en blå vitörad (misstänker brokad också) fransk vädur. Första frassen för min del, har tidigare mestadels haft dvärgvädurar men även belgisk jätte. Hon är en sån himla personlighet och väldigt tydlig i sina åsikter, vad de än må vara. :laugh: Älskar att gräva, vilket i kombination med att hon har torv under halmen kan leda till en mindre ren kanin. :cool:

Så, här är hon, vår fina Humla (Grötgårdens Eira) som nyligen blev 6 månader gammal. :heart
P1010888_01L.jpg
 
Passade på att väga min stora fröken häromdagen. Eftersom min köksvåg bara klarar max 3 kg fick jag väga henne på vanliga vågen i transportburen, så det blev nog inte lika exakt. Men runt 5,3 kg väger hon i nuläget. Ganska lagom storlek på henne tycker jag och två av hennes systrar väger 5 resp 5,6 kg. Hon är fortfarande sjukt bestämd och godtar inte att jag flyttar på någon av hennes grejer. :p Väldigt lätt att klippa klor på och sitter blixtstilla bara hon får lite gos. :heart Det känns skönt, med tanke på att min belgiska jätte jag ägde för flera år sedan inte gick att klippa klor på själv.
2019-12-26 11.57.12.jpg
 
Har stött på patrull med kloklippningen. Han blir så stressad så jag tänker ta honom till någon smådjursklinik eller liknande nästa gång. Tror jag kan ha klippt för mycket? Tycker klorna ser långa ut men pulpan syns hela vägen. Det där med att de ska sticka ut ur pälsen för att vara dags att klippa stämmer kanske inte på rexar.

Vi har flyttat iallafall! Lite naket fortfarande, ska försöka få in en lämplig grävlåda under dagen.
 

Bifogade filer

  • IMG_20191229_110029.jpg
    IMG_20191229_110029.jpg
    240,2 KB · Visningar: 105
Råkade visst bli med två nya jättar häromdagen :o:angel: En kompis som undrade om vi ville ha deras 2 åriga honom då barnen tröttnat. Vi tänkte att vi kan testa och se om dom kan vara ihop med vår Emil och det har funkat väldigt bra! Igår flyttade vi ut dom till den stora hundgården där Emil bor vanligtvis (dom fick vara några dagar i en box i stallet för att lära känna varann) och det var uppskattat av alla! Så ja, dom blir kvar :D:love:
 
Det som började med att jag letade efter en hane att låna för parning, slutade med att jag köper en hane. :laugh: Den hane jag ville låna visade det sig någon dag senare att han skulle säljas, så då får han flytta hit istället. Toppentemperament och ett helt underbart utseende. Så i sommar blir det första kullen med frassebebisar. Som jag längtat efter det! :love:
 
Igår hämtade vi äntligen hem vår andra frasse, en svart vitörad hane på 1 år. Han har redan skuttat fram till hundarna som nyfiket stod vid hagens galler, för att undersöka vad de var för ena. :love: Han är lite för tunn, så han behöver upp i hull lite. Men det ska vi nog ordna!
2020-03-15 17.55.52L.jpg
 
Trots att Bosse bott här i bara någon vecka är han redan ok med att både jag och blivande 7-åringen klappar på honom. Nyaste problemet som dykt upp är att vår 9-åriga tik gör "skutt" mot utehagen och blir att skrämma honom när han inte är beredd. De gånger han är beredd bryr han sig inte ett skit. Så det får jag jobba med vad gäller tiken. :meh:
Upptäckte för övrigt för någon dag sedan att Bosse verkar ha råkat ut för något för längesen, då hans ena örontipp liksom saknar en liten bit. Det syns att det var längesen, för det är läkt. Har glömt att fråga tidigare ägaren om det hände hos henne, eller om det var redan när han var unge och bodde hos uppfödaren. Inte för att det spelar någon roll egentligen.
 
Väcker lite liv här.

Vi har i princip bestämt oss för att skaffa kanin.

Vill gärna ha en lite större ras som inte är så nervösa av sig och lätt att få fram

Boende kommer bestå av en liten box ute i verkstaden. Ett ouppvärmt stenhus. Fönster för vädring och insläpp av ljus finns. Stengolv.
Upphöjd bur kommernställas in. Här är det tanken att de kommer bo året runt, men även utebur kommer finnas. Dock ej i direkt anslutning.

Vad för typ av strö är bäst att ha med tanke på stengolv, det kan ju bli ganska kallt på vintern.
Värmelampa kommer att hängas upp.
 
Väcker lite liv här.

Vi har i princip bestämt oss för att skaffa kanin.

Vill gärna ha en lite större ras som inte är så nervösa av sig och lätt att få fram

Boende kommer bestå av en liten box ute i verkstaden. Ett ouppvärmt stenhus. Fönster för vädring och insläpp av ljus finns. Stengolv.
Upphöjd bur kommernställas in. Här är det tanken att de kommer bo året runt, men även utebur kommer finnas. Dock ej i direkt anslutning.

Vad för typ av strö är bäst att ha med tanke på stengolv, det kan ju bli ganska kallt på vintern.
Värmelampa kommer att hängas upp.
Kaniner klarar kyla bra men inte värme, så värmelampan kan du skippa :) Jag hade tagit spånpellets (uppblött)/spån i botten och kanske halm ovanpå en en hörna eller så.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp