Kanon och kalkon

W

wintersnowdrift

I senaste ridsport fanns ju statistik från treårstesterna 1999-2003. Intressant eftersom flera unga hingstar som inte finns med i några andra tabeller kan avkommevärderas för första gången.

Vissa hingstar är ju "favorittippade" redan innan denna statistik, dvs tidigare statistik har redan visat på deras kvaliteter i avelsboxen. Ex Cortez, över 50% klass I + diplomavkommor i både hoppning och gångarter.

Andra är riktiga "rookies", unga hingstar som Cardento, Acacio, Quite Easy och Gigolo (finns fler exempel) som visat lovande resultat.
So far so good.

Men så har vi unga hingstar som inte imponerar, ex. Rubignon (visserligen bara 19 bedömda, men endast 26% i klass I i gångarter och inga diplom måste väl ses som under medel?). Samma sak med Campari M, få bedömda avkommor men resultatet känns ändå tveksamt.
Jfr t.ex. med Gigolo, 5 gångartsdiplom och 50% i klass I eller högre. Eller Aerline H, 19 bedömda avkommor 4 hoppdiplom ocgh 2 gångartsdiplom, 53% i klass I eller högre i hoppning och 47% i gångarter. Finns många fler exempel på hingstar som förvärvt sig väl - Weltman, Wetano, Marwin...

Vad säger ni, hur hårt ska man ta på denna statistik? Vi vill ju föra aveln frammåt - skulle ni undvika att avla på de hingstar som visat svaga avkommeresultat redan så här tidigt i avelskarriären?
Det är ju viktigt att försöka få en enhetlig bild av en hingsts nedärvning, tror ni att det är bra med avkommevärdering redan på de unga årgångarna eller är det först tävlingsstatistiken som visar vad en hingst verkligen går för?

Spekulera gärna lite..

//Kristin
 
Det är som med allt annat...man får ta det med en nypa salt!

Jag och en god vän disskuterade för ett tag sedan...när det handlar om nya unga hingstar.

De borde erbjuda rejäl rabatt på de yngre hingstarna till ett visst antal ston...låt oss säga minst 20 st(bara som exempel)....i gengäld ska dessa stoägare förbinda sej att fölen ska visas på föl bedömning och sedan återkomma på treårstest.

Det skall finnas veterinärsintyg om hästen uteblir...annars förfaller rabatten och man åker på en dubbel summa motsvarande dubbel dräktighet/fölavgift.Alltså räknat på den normala avgiften utan rabatt.

Denna rabatten skulle då vara över typ 2 säsonger.Syftet vore att folk "vågar" nyttja de hingstar som för tillfället inte fyller poppis-toppen för att få ta del av denna rabatt.

Vilket skulle då ge oss stoägare lite mer översyn på även de lite mindre populära hingstarna om det nu finns någon guldklimp som man kanske har missat rent avelsmässigt.

Ja men säger någon...om man vill sälja fölen då...om detta skedde ihop med ett samarbet med ASVH kunde uppgifterna finnas med i passet vilket förbinder den som är ägare vid det tillfället att uppfylla uppgiften och visa hästen.

Straffavgiften debiteras till nuvarande ägare....det ligger alltså på ägarens ansvar...och det är uppfödarens ansvar att upplysa om vad som gäller.

Vad tycker ni om mina röriga idéer?

Nog ligger våra treårstester till bra grund vad det gäller avkommenedärvningen...ska man vänta till tävlingsbar ålder och framgångar...ja då förloras det några år på kuppen.

Det är ju så att snabba generationsväxlingar har ju visat sej varit framgångsrikt i andra hästsporter och det är det säkert inom hopp och dressyr också...vi måste bara hitta den rätta metoden!

Utomlands brukar det alltid vara bra rabatter på unga hingstar...och ofta är hingstägarna själv måna om att visa föl efter sina hingstar så mkt som möjligt...tyvärr har vi inte den "andan" i Sverige...det handlar mest om att tömma stoägarnas plånböcker istället.
 
tycker dina röriga idér lät bra, men de skulle bli svåra att genomföra ju.. vet inte om jag orkade läsa igenom allt nu eller om mina ögon började hoppa över rader.. hmm..
 
Sedan får man ju ta i beaktande

att alla hästar inte visas ridna och därför inte får diplom.
Vår kille är född så sent att jag är väldigt tveksam till att börja träna honom för ridprovet, även om det är lätt.
Då spelar det ju ingen roll om än han skulle råka få poängen för diplom, han skulle hamna i klass 1 i statistiken.
Sedan finns det ju de som är sent utvecklade också.
Eller har jag missuppfattat något om statistiken kanske ?
 
Ser nu att jag

läst tidningen slarvigt. Totalsumman på uppslaget är från D+1klass.....
 
Jag skulle nog undvika det ja, men så är jag oxå en sån som tar föl på mitt enda egna sto, dvs kommer inte att ta så många föl och vill ju gärna att de få jag tar blir bra! Har inte råd att chansa. Jag betäckte med Aerline så det var ju glada nyheter för mig, detta! :)
 
Måste då fråga hur Alkatras och Lhaborgini(stavas? :confused:)Ligger till i statistiken? Funderar att betäcka med någon av dom.
 
Menar du Lambourghini så sattes han i avel förra året, hans första avkommor föddes i år, så det tar säkert minst fem år innan tillräckligt många av hans avkommor har testats!
 
Glöm inte Bourbon, han slog de flesta etablerade hingstarna på dressyrsidan, han ger oehört bra extriört också :)
 
Alcatraz ligger på importsemin och har inte betäckt många ston i Sverige (rätta mig om jag har fel!).
 
Själv betäckte jag med Don Schufro -01 och blev väldigt glad över den fantastiska statistiken från honom (ca 75% kl I + D)! Min 1½-åring ser lovande ut och det skulle bli oerhört roligt om han kunde platsa i denna grupp.
 
Bourbon har jag kikat på till mitt xx-sto, han faller mig helt klart i smaken. Kul att höra att hans avkommor blivit bra! Kanske en kandidat till nästa års betäckning.
 
Jag håller med. Men som stoägare får man ju själv bedömma om hingsten passar just mitt sto men kanske inte de ston den tidigare betäckt. En "dålig" hingst kan ju lämna en superavkomma om just den kombinationen stämmer med stoet.

Aveln går lätt åt fel håll när "alla" betäcker med samma hingst om den senare visar sig vara en dålig förärvare och man vet ju aldrig vilket stomaterial hingstarna betäckt.
 
Konstigt att du skriver som du gör. Jag har också haft funderingar i detta och tycker om du.

Annars blir det ju som det har varit nu i några år. Det är poppis hingstarna som får många ston och ev. dom bästa stona.

Nä det här tycker jag var ett bra förslag, konstigt att vi aldrig kommit på denna diskussion när vi pratat. :cool:
 

Liknande trådar

Avel Inget nytt kanske, men det finns en ny avhandling i ämnet saxat från SLU:s hemsida "Allsidig träning ger bäst hållbarhet för...
Svar
3
· Visningar
1 036
Senast: elle12
·
Avel Har ett sto som jag funderar på att betäcka till våren. Hon är väl egentligen avlad för hoppning e: Lipton ue: Walör uue:Brilliant...
Svar
15
· Visningar
2 150
Senast: Vikan
·
Avel Sitter och grubblar på hur jag ska göra med hästeriet i framtiden. Så om ni nu tittar strikt ur avelsmässigt perspektiv - vilket av...
Svar
11
· Visningar
1 552
Senast: Fredag
·
Avel Till våren är det då äntligen dags att betäcka vårat sto Fackellilja! Född 18juli 2006 e.Topaasch(e.Jazz-Zeoliet) u.Forsythia (36)...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 924
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp