Kanske förstöra nåns liv

Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL prata om det men jag skulle upp skatta VÄLDIGT mycket ifall ni inte skriver om ni BARA har kritik och neggativa saker att skriva. För att dethär är somsagt känsligt och jag skriver det i dagboks delen för en andledning okej?
Men ja det som jag vill skriva om är en sak som jag har väldigt mycket jobbiga tankar och känslor av. Som skuld känslor och att JAG kanske förstör nåns liv eller iallafall på endel sätt. Jag vet inte om det kommer bli så men bara KANSKE är väldigt jobbigt att tänka på. Men ändå så är det ju JAG som rår för allt eller hur jag ska säga.
Men okej om jag ska förklara utan förmycket detaljer. Så hände det en sak PÅGRUND AV MIG men det räknas som att en ANNAN person gjorde ett brott och INTE jag. Även fast det var MITT fel liksom. Och den personen var egentligen snäll och respekt full och så men det var ändå en brottslig sak av DEN.
Och först så var det väl inget med det men sen så pratade jag med enannan och kom fram till att jag skulle göra en an mälning ändå. Men jag vill inte gå in på andledningarna varför här men det spelar ingen roll heller egentligen. Men kan väl säga att det var inte mest för MIN skull utan för andras skull.
Men ja jag vet inte jag ÅNGRAR det väl inte men det känns ändå skit. För att som det känns så fick JAG den personen att göra nåt o lagligt sen an mäler JAG den? Liksom hur taskig är inte JAG då? Plus så är det inte o lagligt att göra så att nånannan gör ett brott och sen an mäla den? För isåfall så kan väl denandra personen likagärna an mäla MIG fördet? Och ja jag vet att jag kan fråga det om jag får ett målsägar biträde eller vad det heter men det är bara tankar NU liksom.
Men ja jag bara känner mig som att JAG kanske förstör dens liv för nånting som var MITT fel egentligen? Och det kanske ALDRIG skulle vara nån risk för NÅN annan men det är liksom bara OM. OM det skulle hända OM den fick nån ide pågrund av mig så vill inte JAG rå för att nåt dåligt händer för nånannan om ni fattar?
Men det KÄNNS ändå så jävla orätt vist för att det är bara MITT fel att jag kan an mäla den ens så det är ju JAG som är taskig och falsk och allt sånt egentligen. Och tänk OM den personen blir straffad? Eller även bara om det blir en rätte gång så kanske andra i dens liv får veta det och det skulle nog vara jätte pinsamt och jobbigt för den. Och även ifall jag skulle be höva vara med om det var en rätte gång så kanske jag måste sitta och förklara in för den även fast den EGENTLIGEN i kanske 99 % var snäll och respekt full och allt sånt.
Men ja jag vet inte om nån fattar men jag ville bara skriva om det OM nån kanske känner igen sig eller whatever. Och somsagt skriv VÄLDIGT gärna inte om ni bara vill skriva nåt taskigt om mig.
 

Jag vill bara skriva en sak men jag hinner och orkar inte svara på allt nu. Men detdär med om det spelar nån roll att han var snäll eller att det kanske är som en strategi för att det funkar oftare och så. Eller liksom om det var jag som ungefär satt dit han och att det var fel av mig att an mäla det. Så det bara är svårt för att som många säger kanske som domflesta här men inte alla. Och tillexempel hur ska man tolka ifall nån säger att det är en för del för han att han var snäll och att det inte skulle räknas som att han gjorde nånting som jag inte ville eller att han inte ut nyttjade att jag var i en sår bar sitation för att han var snäll och så. Men vissa säger att man inte KAN köpa sam tycke utan att det iprincip bara är att betala för att göra ett över grepp. Så liksom hur ÄR det då? Hur ska jag veta det då?
Det är jättesvårt med gränsdragningar och vad som är övergrepp och vad som inte är det. Fakta kvarstår oavsett att han gjorde en brottslig handling och du gjorde det inte.

Det är lika svårt när man är vuxen att veta vad som är vad ibland, vem som utnyttjar vem. Det är inte alltid svart eller vitt även ifall det alltid är lagmässigt olagligt att köpa sådana handlingar oavsett. Man kan väl säga att alla inte är offer som sätter sig en sådana situationer men alla som köper handlingar är brottslingar oavsett samtycke eller inte för det är så lagen ser ut helt enkelt.

Och kan man så är det alltid bra att anmäla för vem vet hur det annars kanske eskalerar för en sådan person till det ännu sämre. Så man kan ju säga att du gör denne personen en tjänst att hamna rätt i livet.
 
Du tror inte personen hade gjort det förr eller senare ändå? När den förstört livet för fler? Jag läser det du skriver och kan föreställa mig hur du tänker och känner men eftersom jag också varit med om liknande och anmält så står jag fast vid att det är det rätta. I mitt fall gjorde det att oskyldiga barn (rent ut sagt barnbarn) slapp riskera vara med om samma sak. Rätt tragiskt och alla gånger rätt gjort. Kram till dig ❤️.
Jag vet inte alltså jag vet ju inte ifall den skulle ha gjort nåtsånt ifall det inte var förmig.
 
Man kan vända på det, Livia. Om personen åker fast så är det TACK VARE dig. Med andra ord så har du SKYDDAT andra unga utsatta personer mot den här personen. :heart
Men den kanske aldrig skulle ha gjort nåtsånt mot NÅN om det inte var förmig?
 
Förstår att det är svårt! :heart

Nu när du skrivit lite mer så tycker jag ännu mer att det är den personen som förstört sitt liv av att göra ett brott. Om en rånare kom in på en bank och sa snällt att det här är ett rån och du måste ge pengar nu, så är det lika mycket ett rån som om de skriker och är arga. Det går att göra brottsliga handlingar och vara ”snäll”.
Men det kanske inte ens räknas som nåt brott ifall den är snäll? Eller jo det ÄR ett brott men att det kanske inte räknas som nåt all varligt för att den var snäll och att den gjorde det pågrund av mig.
 
Det är okej att vara osäker ♥️
Hoppas du kan finna lite styrka i svaren här, att alla tycker att det är den som begår brottet som gör fel.
Hen hade haft alla möjligheter att avbryta.
Fast alla tycker ju inte så.
 
Det måste vara oerhört jobbigt att brottas med sådana tankar.
Jag skulle vilja tipsa om Ellencentret och deras chatt. Den är tyvärr inte öppen så ofta (måndagar 13.00-15.00 och torsdagar 17.00-19.00) men jag tänker att det kanske skulle kunna vara en bra plats att vädra de här känslorna, jag tror att de kan ha en hel del erfarenhet av samma typ av situation.

Personen må inte ha använt fysiskt våld eller uttalat några hot men det betyder inte att personen är snäll eller har respekterat dig. Hen har helt och fullt medvetet utnyttjat en person och det är nåt av det mest respektlösa man kan göra. Personen är dessutom manipulativ och vill förstås att du ska känna precis så här, att det är du som gör fel för hen var ju "snäll" och gjorde "bara som ni sagt". Det är bara ännu en del av den brottsliga handlingen.

Att så att säga erkänna för sig själv att man blivit utnyttjad är något av det svåraste som finns. Man vill ju alltid äga alla sina egna handlingar och känna att man har kontroll över sitt eget liv. Men så är det inte, inte för någon person. Alla går någon gång igenom något där ens egna handlingar inte ägdes av ens friska jag utan av ett jag som inte mår bra. Ibland får det inga konsekvenser alls och ibland går det helt åt skogen. Det är supersvårt att förlika sig med att det finns en del av en själv som inte arbetar för sitt eget bästa. Men den delen kanske bara inte orkar och då är det upp till andra att hjälpa och styrka, inte att utnyttja. Den här personen valde helt av sig själv att utnyttja och det är helt och fullt den personens skuld, inte din.

Hoppas verkligen du kan komma till ro i ditt beslut så småningom, det var väldigt bra att du anmälde :heart
Tack för tipset om den chatten.
Detdär som du skrev att det inte be tyder att den var snäll och att den vet att den ut nyttjade enannan och den var mani pulativ och så. Så VISSA säger så men VISSA säger ungefär tvärt mot så att han INTE ut nyttjade mig utan ungefär som att det är mitteget fel och att han var ju snäll så då var det iprincip inget fel. Så jag VET liksom inte hur det ÄR om det var nåt fel eller inte eller liksom ska jag bara skylla migsjälv eller vad? Och vissa säger att det är bara dens skuld inte min och vissa säger att det ÄR min skuld också?
Och detandra som du skrev om att det är bland det svåraste som finns att er känna för sigsjälv att man har blivit ut nyttjad och att man har en del som inte vill sitteget bästa så det kanske är så för många men det är inte så svårt förmig iallafall.
 
Det är ett brott. Det är extremt allvarligt.
Fast han var ju snäll och han tvingade mig inte eller ut nyttjade att jag var i en sår bar sitation eller nåtsånt. Utan EGENTLIGEN så var det bara att vi hade kommit överens att göra en sak och jag fick som er sättning för det men EGENTLIGEN så kan man ju tänka att JAG ut nyttjade HAN som en själv skade sak liksom?
 
Fast han var ju snäll och han tvingade mig inte eller ut nyttjade att jag var i en sår bar sitation eller nåtsånt. Utan EGENTLIGEN så var det bara att vi hade kommit överens att göra en sak och jag fick som er sättning för det men EGENTLIGEN så kan man ju tänka att JAG ut nyttjade HAN som en själv skade sak liksom?
Oavsett om du var med på det eller inte så är det ett brott. Det är liksom inget snack om det ens, det är ett brott. Och ja, även ifall du utnyttjade honom så är det fortfarande ett brott han har begått, det är så lagen är.
 
Oavsett om du var med på det eller inte så är det ett brott. Det är liksom inget snack om det ens, det är ett brott. Och ja, även ifall du utnyttjade honom så är det fortfarande ett brott han har begått, det är så lagen är.
Ja det vet jag men det kanske är ett väldigt o viktigt brott då. Och det är detdär som jag INTE VET om jag ut nyttjade han eller om han ut nyttjade mig eller inget av det eller liksom jag VET inte så jag har både skit mycket skuld känslor och inte fram och till baka helatiden så jag blir helt knäpp.
 
Ja det vet jag men det kanske är ett väldigt o viktigt brott då. Och det är detdär som jag INTE VET om jag ut nyttjade han eller om han ut nyttjade mig eller inget av det eller liksom jag VET inte så jag har både skit mycket skuld känslor och inte fram och till baka helatiden så jag blir helt knäpp.
Jag förstår precis, det är jättesvårt och veta vart man står i det hela. Det är något man får jobba med sig själv och försöka komma på varför man gör som man gör. Jag själv har kommit fram till att tex inte klandra dom jag träffat under perioder jag mått dåligt då jag högst medvetet tagit kontakt med dom och utnyttjat dom till mitt eget självskadebeteende. Enligt lagen är det fortfarande för dom en olaglig handling men känslomässigt så är det långt ifrån alltid så det känns. Jag har inte känt mig som ett offer och heller inte ansett mig varit det. Förutom i lagens namn då.

Det är inte så svart eller vitt att det finns ett brottsoffer och en brottsling, det är mer komplext än så i sådana situationer ofta. Alltså känslomässigt menar jag nu, så är det väldigt luddigt ibland, och det är helt okej att känna så.
 
Senast ändrad:
Jag tror att det till stor del är just på grund av de sakerna du känner som det han gjorde är brottsligt i Sverige. Det kanske känns som att det var ditt fel, att du var med på det osv, MEN sanningen är att de allra, allra flesta i din position hamnar där för att de är utsatta, har självskadebeteende, är desperata efter pengar, eller andra orsaker som gör att de egentligen inte vill och mår väldigt dåligt av det. Därför har man bestämt att det han gjorde helt enkelt är förbjudet att göra. Dvs varken den som blir utsatt eller den som blir förövare ska behöva fundera på hur pass frivilligt det är och exakt var gränsen går för vad som är okej - det är förbjudet, punkt. Enkelt och tydligt. Om han ändå bestämmer sig för att göra det är det helt och hållet hans ansvar.
 
Jag tror att det till stor del är just på grund av de sakerna du känner som det han gjorde är brottsligt i Sverige. Det kanske känns som att det var ditt fel, att du var med på det osv, MEN sanningen är att de allra, allra flesta i din position hamnar där för att de är utsatta, har självskadebeteende, är desperata efter pengar, eller andra orsaker som gör att de egentligen inte vill och mår väldigt dåligt av det. Därför har man bestämt att det han gjorde helt enkelt är förbjudet att göra. Dvs varken den som blir utsatt eller den som blir förövare ska behöva fundera på hur pass frivilligt det är och exakt var gränsen går för vad som är okej - det är förbjudet, punkt. Enkelt och tydligt. Om han ändå bestämmer sig för att göra det är det helt och hållet hans ansvar.
För mig så var det 100 % som en själv skade sak. Och jag vet att det är ett brott i lagen men det är mera hur allaandra ser på det och så och om det ÄR mitt fel.
 
För mig så var det 100 % som en själv skade sak. Och jag vet att det är ett brott i lagen men det är mera hur allaandra ser på det och så och om det ÄR mitt fel.
Absolut inte ditt fel. För mig och för vuxna med vett och förnuft är det inte ens ett gränsfall - jag förstår att du har många funderingar och känslor. Som flera andra skrivit är det sådant de som utnyttjar yngre och/eller mer utsatta och sårbara människor också vet. De vet det mycket väl, precis som de vet att det de gör är fel och brottsligt men väljer att göra det ändå.
 
För mig så var det 100 % som en själv skade sak. Och jag vet att det är ett brott i lagen men det är mera hur allaandra ser på det och så och om det ÄR mitt fel.
Vad alla andra tycker spelar egentligen inte så stor roll, ingen roll alls faktiskt skulle jag säga, jag skulle nästan kunna garantera att dina skuldkänslor inte kommer försvinna bara för att andra säger att det inte är ditt fel. Din roll i det hela måste du komma fram till själv tillsammans med en psykolog eller liknande, så du framförallt förstår varför du väljer att agera som du gör.
 
Absolut inte ditt fel. För mig och för vuxna med vett och förnuft är det inte ens ett gränsfall - jag förstår att du har många funderingar och känslor. Som flera andra skrivit är det sådant de som utnyttjar yngre och/eller mer utsatta och sårbara människor också vet. De vet det mycket väl, precis som de vet att det de gör är fel och brottsligt men väljer att göra det ändå.
Men det som gör så det är så svårt att veta är att det även är vuxna med vett och för nuft som kanske tycker att det visst är ett gräns fall.
 
Vad alla andra tycker spelar egentligen inte så stor roll, ingen roll alls faktiskt skulle jag säga, jag skulle nästan kunna garantera att dina skuldkänslor inte kommer försvinna bara för att andra säger att det inte är ditt fel. Din roll i det hela måste du komma fram till själv tillsammans med en psykolog eller liknande, så du framförallt förstår varför du väljer att agera som du gör.
Ja men det som blir så svårt är att vissa tycker att det absolut INTE är mitt fel och vissa tycker att det ÄR det och att vissa tycker att den ut nyttjade mig och vissa tycker INTE det och alla är så himla säkra att DOM vet men JAG vet inte.
 
För mig så var det 100 % som en själv skade sak. Och jag vet att det är ett brott i lagen men det är mera hur allaandra ser på det och så och om det ÄR mitt fel.
Absolut inte ditt fel!
Jag tänker att en interaktion mellan två personer kan vara helt separata saker för de inblandade. Du höll på med ett självskadebeteende - det är såklart inte bra för dig, men det är snarare ett symptom på att du mådde dåligt än något direkt fel.
Han däremot höll på med en brottslig handling. Om han straffas är det för sitt brott, och inte för din självskada.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 498
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 477
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ända sen jag fick en diagnos att jag har autism så har jag HATAT det. För att det är som en diagnos att man är FEL enligt sam hället och...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
6 839
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Dethär är mitt sista inlägg här nånsin. Jag har bett gunnar att ta bort mitt andvändar konto efter som att jag inte vill vara en del i...
Svar
0
· Visningar
1 317
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp