Kaoset del 2

Kommer troligen radera även denna.
Bara skönt att skriva av sig!

Veckan har varit kaos, har druckit under veckan på vardagar, inte okej.

Igår så hade vi försenad födelsedagsmiddag för mig plus en vän som fyller år..

Blev pruttfull, gick hem.
Sen kom två vänner förbi och vi drog ut på krogen.
Hånglade med säkert 5 personer och tog hem en 22 åring.

Jag fattar ju själv hur destruktivt detta är.
Har lite kontakt med S som jag dejtade förra året, ang AAmöte.
Han ska dit ikväll, jag har dock druckit och känner mig jävligt skör.
 

Din mammas känslor är hennes ansvar, även om det känns tufft. Hon behöver säkert få prata med någon, men just nu är det inte du som är rätt person.

Al-anon är säkert ett utmärkt ställe för henne. Eller kanske en kurator via VC? Eller prata med en präst (de har själavårdande samtal som man kan be om). Och så ska man förstås inte underskatta goda vänner.

Kom ihåg att din missbrukssjukdom är ingens fel (inte heller ditt).

Ta hand om dig. :heart
 
Vaknade inatt vid 02 av att min porttelefon ringde, såg att jag hade 3 missade samtal, x antal röstmeddelanden och sms.
Sen hörde jag att det knackade på fönstret :meh:

Ignorerade och somnade om.

Kul när ens förflutna besöker en så. Har nu blockat honom. Får väl ringa polisen eller nåt om det händer igen.
 
Vaknade inatt vid 02 av att min porttelefon ringde, såg att jag hade 3 missade samtal, x antal röstmeddelanden och sms.
Sen hörde jag att det knackade på fönstret :meh:

Ignorerade och somnade om.

Kul när ens förflutna besöker en så. Har nu blockat honom. Får väl ringa polisen eller nåt om det händer igen.
Gillade inlägget enbart pga att du klarade av att ignorera.
Fasen vad starkt gjort!
 
Han var troligen hög som ett hus, då är lila idéer goda...
Så är det ju. Bra att du ignorerade honom. Jag har varit med om att en bekant hört av sig mitt i drogruset när pengarna började ta slut (helt och hållet, hen hade blivit kickad från sitt LVM och var hemlös dessutom). Det var tungt då hen hade verkat vara på gång mot något bättre (små barn som väntade och snart redo att flytta till eget). Men det var inte mitt ansvar så jag blockade, prioriterade mitt mående först och lät hen ansvara för sitt liv. Det är bäst att inte umgås alls med människor som är aktiva, om du inte redan stängt den dörren själv. Det leder bara till elände. Liksom du tagit tag i ditt, måste de ta tag i sitt.
 
Så är det ju. Bra att du ignorerade honom. Jag har varit med om att en bekant hört av sig mitt i drogruset när pengarna började ta slut (helt och hållet, hen hade blivit kickad från sitt LVM och var hemlös dessutom). Det var tungt då hen hade verkat vara på gång mot något bättre (små barn som väntade och snart redo att flytta till eget). Men det var inte mitt ansvar så jag blockade, prioriterade mitt mående först och lät hen ansvara för sitt liv. Det är bäst att inte umgås alls med människor som är aktiva, om du inte redan stängt den dörren själv. Det leder bara till elände. Liksom du tagit tag i ditt, måste de ta tag i sitt.

Nej precis. Jag har sagt åt honom att han borde söka hjälp eftersom hans liv håller på gå åt fanders. Men han vägrar och som du säger är det inte mitt ansvar.

Det är bara så tragiskt att se :(
 
Hjälper det dig alls att tänka att folk måste ha rätt att också fatta dumma beslut?

Jag menar, vi alla här ser ju tydligt att den här personen BORDE söka hjälp. Det vore det vettiga beslutet att fatta.
Men som vuxen får man ju bestämma över sig själv, och vill man bestämma sig för att göra dumma val så har man faktiskt rätt att göra det också.

I bästa fall får han nån input till att skaffa hjälp, men det handlar i så fall bara om honom, inte om dig.
 
Hjälper det dig alls att tänka att folk måste ha rätt att också fatta dumma beslut?

Jag menar, vi alla här ser ju tydligt att den här personen BORDE söka hjälp. Det vore det vettiga beslutet att fatta.
Men som vuxen får man ju bestämma över sig själv, och vill man bestämma sig för att göra dumma val så har man faktiskt rätt att göra det också.

I bästa fall får han nån input till att skaffa hjälp, men det handlar i så fall bara om honom, inte om dig.

Ska försöka tänka mer så. Är (alltför) omhändertagande och snäll av naturen bara.
 
Ska försöka tänka mer så. Är (alltför) omhändertagande och snäll av naturen bara.

Självdestruktivt beteende kallas det (förlåt för tough love). Att försöka ta hand om andra till den grad att det går utöver en själv är inte alls bra.

I en annan tråd här på forumet pratades det nyss om energinivåer och att må bra, och fylla på sina batterier. Med mindre du själv mår bra och har ett energiöverskott att förbruka av, så ska du inte lägga din energi på att försöka fixa andras liv. :heart
 
Självdestruktivt beteende kallas det (förlåt för tough love). Att försöka ta hand om andra till den grad att det går utöver en själv är inte alls bra.

I en annan tråd här på forumet pratades det nyss om energinivåer och att må bra, och fylla på sina batterier. Med mindre du själv mår bra och har ett energiöverskott att förbruka av, så ska du inte lägga din energi på att försöka fixa andras liv. :heart

Tack! Ja det känner jag igen mig mycket i.
Ska sluta med det ❤
 
Fick låna hem denna av terapeuten :) tror både ni och andra har tipsat om den! Hoppas jag har ro att sitta ner och läsa nån dag.
20211206_161454.jpg
 
Hon skrev nyss att hon inte kommer gå pga för kallt.
Hennes beslut, som jag inte är nöjd med...
Samma sak här: hennes beslut, hennes val.

Hon är kanske inte redo än.

Alla människor måste få mogna till vad som är rätt beslut för dem i den takt som känns bäst för dem.

Det kan hända att hon känner sig rädd och osäker och helt enkelt behöver få smälta allt lite för sig själv först.
Ganska många ur föräldragenerationen har ju lite svårt att prata om sina svårigheter också. De kanske inte så vana vid att uttrycka sina känslor och blir oroliga vid tanken på att vädra svårigheter med okända. (Säger inte att det är rätt men som något slags förklaring).

Oavsett så är du en individ och din mamma en individ.
Just nu rekommenderar jag att ni pratar mest om lättpratade ämnen som inte är så svåra. Håll det på småpratsnivån nu och ta de mer känslosamma ämnena när du/ni båda mår bättre om någon månad.

Kram! :heart
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Välja säkerhetsväst
  • Dressyrsnack 17
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp