Kaoset del 2

Kommer troligen radera även denna.
Bara skönt att skriva av sig!

Veckan har varit kaos, har druckit under veckan på vardagar, inte okej.

Igår så hade vi försenad födelsedagsmiddag för mig plus en vän som fyller år..

Blev pruttfull, gick hem.
Sen kom två vänner förbi och vi drog ut på krogen.
Hånglade med säkert 5 personer och tog hem en 22 åring.

Jag fattar ju själv hur destruktivt detta är.
Har lite kontakt med S som jag dejtade förra året, ang AAmöte.
Han ska dit ikväll, jag har dock druckit och känner mig jävligt skör.
 

Whoop.
Tror jag börjar komma ur min svacka lite smått, har tränat hela 2 pass i veckan :D

Fortfarande väldigt trött. Men efter idag så är jag LEDIG. Just nu känns det väldigt skönt, jag hoppas jag slipper ångest, blir min första påskledighet utan Totte på 14 år :(
Screenshot_20220414-065204_Sober Time.jpg
 
Blev en spontan bowlingkväll igår! En kollega skrev och frågade om jag ville med. Vi blev totalt 4 stycken så jag frågade en annan kollega med.

Jättetrevligt, men jag funderar lite över alkoholkulturen här uppe 😅 jag och kollegan drack inte. Hennes kille drack en öl i bilen, öl på bowlingen och sen när två andra slöt upp så bjöd han dom på tequilashot.
En lugn bowlingkväll som slutar med att det ska trugas shots, jag vet inte.

Kom att tänka på när jag var ut senast och en instagrambekant som jag träffade, dagen efter skrev att hon inte kan gå ut utan att dricka, för hon pallar inte annars.
Jag tycker det låter så fel?!

Är trött och vet inte vad jag vill komma fram till med detta :D
 
Blev en spontan bowlingkväll igår! En kollega skrev och frågade om jag ville med. Vi blev totalt 4 stycken så jag frågade en annan kollega med.

Jättetrevligt, men jag funderar lite över alkoholkulturen här uppe 😅 jag och kollegan drack inte. Hennes kille drack en öl i bilen, öl på bowlingen och sen när två andra slöt upp så bjöd han dom på tequilashot.
En lugn bowlingkväll som slutar med att det ska trugas shots, jag vet inte.

Kom att tänka på när jag var ut senast och en instagrambekant som jag träffade, dagen efter skrev att hon inte kan gå ut utan att dricka, för hon pallar inte annars.
Jag tycker det låter så fel?!

Är trött och vet inte vad jag vill komma fram till med detta :D
Du vill komma fram till att det är en konstig, snedvriden alkoholkultur eftersom du nu vet att det går alldeles utmärkt att umgås nyktert :up:
 
Jaa! Att det är så himla accepterat och vanligt. Vet inte om det är så i resten av Sverige, här uppe är det väldigt mycket ren fylla. Tycker det är trist!

Och då har jag ändå väldigt blandad bekantskapskrets.
Jag har inte trivts att gå på fest sen tonåren just eftersom jag egentligen inte gillar att bli onykter. 🤷‍♀️
 
Jaa! Att det är så himla accepterat och vanligt. Vet inte om det är så i resten av Sverige, här uppe är det väldigt mycket ren fylla. Tycker det är trist!

Och då har jag ändå väldigt blandad bekantskapskrets.
Det är tyvärr så i resten av Sverige skulle jag säga. Min sambo dricker inte heller. Det har blivit bättre när han började köra bil och kan skylla på det, annars ska det trugas. (Han är inte alkoholist utan dricker inte av privata skäl). Nu går vi inte ut längre på grund av trötta men ändå. 😂

Tycker det är en fin insikt du har kommit till.
 
Jaa! Att det är så himla accepterat och vanligt. Vet inte om det är så i resten av Sverige, här uppe är det väldigt mycket ren fylla. Tycker det är trist!

Och då har jag ändå väldigt blandad bekantskapskrets.

Jag tror det är lite extremt där (inte för att jag bor i Sverige, men har ju gjort det i perioder, och det är inte SÅ olika från Norge..). En sak att man tar några öl eller glas vin, men vuxna människor som sitter och shottar hör väl inte direkt till vanlighetarna...
 
Jaa! Att det är så himla accepterat och vanligt. Vet inte om det är så i resten av Sverige, här uppe är det väldigt mycket ren fylla. Tycker det är trist!

Och då har jag ändå väldigt blandad bekantskapskrets.
Det är nog tyvärr ganska vanligt överallt.
Häromkring så får man väldigt undrande miner och blickar när man säger att man inte dricker för då måste det ju vara att man knarkar istället för att inte vilja dricka är otänkbart. Det är ju höjdpunkten på veckan att få supa på helgen eller när man är ledig.
 
Jaa! Att det är så himla accepterat och vanligt. Vet inte om det är så i resten av Sverige, här uppe är det väldigt mycket ren fylla. Tycker det är trist!

Och då har jag ändå väldigt blandad bekantskapskrets.

Jag tror att det där är vanligt oavsett var i landet man är. Det norrländska vemodet och att det finns lite att göra här uppe kan säkert spela in också men generellt så upplever jag Sverige som en suparkultur. Jättetrist att inte kunna gå ut och hitta på något utan att det ska blandas in alkohol i nästan alla sammanhang.
 
Det är tyvärr så i resten av Sverige skulle jag säga. Min sambo dricker inte heller. Det har blivit bättre när han började köra bil och kan skylla på det, annars ska det trugas. (Han är inte alkoholist utan dricker inte av privata skäl). Nu går vi inte ut längre på grund av trötta men ändå. 😂

Tycker det är en fin insikt du har kommit till.
Nja. Att man tar en öl eller dricker vin, absolut. Men inte att man dricker påvägen dit eller börjar shotta när man inte är på fest. Det är åtminstone inte särskilt vanligt i mina kretsar och då bor jag ändå i studentstad.
 
Nja. Att man tar en öl eller dricker vin, absolut. Men inte att man dricker påvägen dit eller börjar shotta när man inte är på fest. Det är åtminstone inte särskilt vanligt i mina kretsar och då bor jag ändå i studentstad.
Okej. Jag tycker inte det låter särskilt ovanligt.
 
Jaa! Att det är så himla accepterat och vanligt. Vet inte om det är så i resten av Sverige, här uppe är det väldigt mycket ren fylla. Tycker det är trist!

Och då har jag ändå väldigt blandad bekantskapskrets.
Tycker det är så i hela samhället! Gäller inta bara spriten utan alltmöjligt.
 
Vet inte om jag är ute och cyklar men jag har upplevt det som mycket vanligare att avstå, och mindre trugande, i högutbildade kretsar. Det är ju säkert olika såklart, men i de sammanhang jag har befunnit mig i har det där supandet, som jag har svårt för, varit vanligare bland knegare (vet inte vilket ord jag ska använda, ber om ursäkt om någon tar illa upp). När jag har jobbat i stall, på posten, på tidning osv.
Min särbo dricker inte och har fått försvara och förklara det till den grad att han undviker sådana situationer. Samtidigt som jag i mitt nuvarande arbete ser det som jättevanligt, och inget som någon höjer på ögonbrynen för.
 
Vet inte om jag är ute och cyklar men jag har upplevt det som mycket vanligare att avstå, och mindre trugande, i högutbildade kretsar. Det är ju säkert olika såklart, men i de sammanhang jag har befunnit mig i har det där supandet, som jag har svårt för, varit vanligare bland knegare (vet inte vilket ord jag ska använda, ber om ursäkt om någon tar illa upp). När jag har jobbat i stall, på posten, på tidning osv.
Min särbo dricker inte och har fått försvara och förklara det till den grad att han undviker sådana situationer. Samtidigt som jag i mitt nuvarande arbete ser det som jättevanligt, och inget som någon höjer på ögonbrynen för.

Ja kanske ligger nåt i det! Har alltid umgåtts i knegarkretsar (fattar vad du menar)

Nu är det tack och lov ingen som trugar på mig, eller ifrågasätter varför jag dricker. Underlättar nog att jag varit såpass öppen om det.
Tror det hade varit betydligt jobbigare då.
 
Ja kanske ligger nåt i det! Har alltid umgåtts i knegarkretsar (fattar vad du menar)

Nu är det tack och lov ingen som trugar på mig, eller ifrågasätter varför jag dricker. Underlättar nog att jag varit såpass öppen om det.
Tror det hade varit betydligt jobbigare då.

Så himla skönt att läsa ändå. Jag har varit lite orolig för din skull att ditt beslut inte skulle bli tillräckligt respekterat. Men det känns också som att du verkligen hittat en bra inre styrka som jag också förstår att ingen jävel skulle komma o ifrågasätta och var drygt emot. Så häftigt och fint att få den känslan av att få följa din resa 😍
 
Så himla skönt att läsa ändå. Jag har varit lite orolig för din skull att ditt beslut inte skulle bli tillräckligt respekterat. Men det känns också som att du verkligen hittat en bra inre styrka som jag också förstår att ingen jävel skulle komma o ifrågasätta och var drygt emot. Så häftigt och fint att få den känslan av att få följa din resa 😍

Ja, jag har verkligen bra personer runt mig på det sättet, tacksam för det! Och ger ju mig en helt annan slags trygghet. Igår gick dom spontant och köpte cola åt mig när de själva skulle ha öl 😊
 
Litet inpass om drickande i olika kretsar/kulturer.
Bor inte i norra Sverige, men har kontakt med folk från olika delar av samhället.

Min uppfattning är att alkoholbruk hänger mer ihop med grad av "pappersvändande" som @SaraXX säger.
Knegare dricker mer, och det behövs mer anledningar liksom ifall man inte vill ha sprit. Inställningen är "kvantitet istället för kvalitet".

I kretsar som "jobbar på kontor" och man pluggat länge känner till sortimentet av alkoholfri öl och shots är något som inte hänt sedan man fick sin examen (om vi tar i lite).

Och givetvis finns det alkoholproblem i alla grupper i samhället. Samt människor som är nykterister i alla grupper.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Bra blötmat
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp