Karensavdrag och sjuklön?

monster1

Trådstartare
Jag har varit sjuk i omgångar och när jag tittar på min lönespec så förstår jag inte riktigt. Har man numera en karensdag som kallas karensavdrag och efter det 80 av vanliga lönen i sjuklön? Jag har både karensavdrag en dag och sedan sjuklön resterande.

För de av oss som jobbar traditionell regelbunden heltid på vardagar är det i praktiken ingen skillnad i avdrag mot tidigare. Främsta orsaken till ändringen var, som jag uppfattar det, att för personer med oregelbunden arbetstid kunde karensdagen slå väldigt tokigt. Den kunde utgöra allt från väldigt liten ekonomisk förlust till väldigt stor. Därav en enhetlig(are) summa.

(Sedan läste jag i en intervju med någon beslutsfattare att man även ville bygga bort möjligheten för en arbetstagare att reducera karensavdraget genom att gå hem under en påbörjad arbetsdag.)

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag jobbar fyra dagar i veckan och är föräldraledig en. Så ser det ut fram till sista augusti. Sen är frågan, ska jag gå ner till 80%... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 280
Senast: fio
·
Skola & Jobb Hej, Årets lönesamtal nalkas på torsdag och jag har funderat så mycket de senaste veckorna kring min lön. Vi är 5 personer som gör... 2 3
Svar
48
· Visningar
2 514
Senast: VLMF
·
Skola & Jobb Hej! Skakade liv i det här gamla användarnamnet eftersom jag tycker frågan är något känslig och vill inte använda mitt vanliga. Jag... 2
Svar
24
· Visningar
1 916
Skola & Jobb Jag har lite lösa funderingar kring sjukperiod och krav på sjukintyg (från dag 8). Vilka frånvarodagar räknas? Vad jag förstår räknas...
Svar
4
· Visningar
827

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka