Karensdagsreglerna ändras.

Eller stanna kvar på jobbet hela dagen trots att man är som allra mest smittsam. Det är det vanliga caset jag har erfarenhet av - att man börjar känna sig sjuk under dagen och går hem. Inte att man medvetet går till jobbet när man redan är sjuk.

Som skiftjobbare med 12.5 h nattpass har jag många gånger varit med om att folk kommer in sjuka och går hem för att korta karensdagen. Mött det på jobb med kontorstid med. Folk kommer in sjuka. Man tycker ”ska du inte vara hemma?” och får svaret ”ska försöka några h så jag får mindre karensavdrag”

Så finns nog båda. De som jobbar sjuka för de inte har råd att vara sjuka (dvs med karensdagen) blir det ju ingen skillnad med nya reglerna
 
I min branch kommer det absolut att påverka. Folk har råd att vara hemma även om karensdagen infaller på dygnspasset.

Hade ni heldygnsavdrag då? Vi fick ”bara” avdrag för 12 h då. Vilket inte är så bara men mindre än få 24h avdrag. Samma om man hade 36 h pass. Blev 12 h karens och sen sjuklön resten.
 
Detta är ju väldigt bra för de som kanske deltidsarbetar när de pluggar eller liknande. Jobbar man 1-2 pass/vecka och är sjuk just då så försvinner ju hela den veckans inkomst.
Så blir det ju inte nu.
 
För oss kommer det innebära att folk kommer stanna hemma betydligt mer frekvent än att gå till jobbet och sen riskera att behöva gå hem tidigare och ändå få en full karensdag. Rätt ofta känner man sig lite småkrasslig på morgonen men inte dålig nog för att vara hemma, sen blir det värre under dagen. Folk kommer stanna hemma så fort de har lite ont i halsen, eller sitta kvar på jobbet hela dagen även om de är jättedåliga och egentligen skulle behöva gå hem.
 
Menar ni att om jag går till jobbet och under dagen blir sjuk förlorar lika mycket pengar som om jag stannat hemma hela dagen? Då blir det många som kommer stanna kvar på jobbet och smitta andra...

Underbart att behöva förlora en hel dags lön om man får migrän så man måste gå hem 3 timmar tidigare. Tack liksom, precis det jag behöver :wtf:

Där jag läste om det får du ett halvt avdrag om du går hem under dagen. Stannar du hemma längre tid dras ett halvt avdrag andra dagen för att komma upp i en hel karensdag och sen får du sjuklön som vanligt.
 
På mitt ena jobb har vi ingen karensdag. Det påverkar i alla fall inte min sjukdagsfrekvens.

Andra jobbet drar ifrån OB-tid oavsett vilken tid på dygnet man är sjuk för att det ska vara rättvist. Inte helt säker på hur lagligt det är dock...
 
Förstår inte ens varför man ska straffas när man är sjuk? Då gillar jag regeln som finns här bättre, vi har 100% i sjuklön från timme 1 (ja minus ev ob och sånt såklart) och istället regeln att arbetsgivaren kan begära sjukintyg från dag 1 istället vid behov (tar bort risken från de som är hemma utan att vara sjuka om det nu är det man är rädd för när man ger folk full ersättning), annars har vi också sjukintyg efter 1 vecka. På mitt jobb har vi inte mer sjukfrånvaro än normalt.
 
Förstår inte ens varför man ska straffas när man är sjuk? Då gillar jag regeln som finns här bättre, vi har 100% i sjuklön från timme 1 (ja minus ev ob och sånt såklart) och istället regeln att arbetsgivaren kan begära sjukintyg från dag 1 istället vid behov (tar bort risken från de som är hemma utan att vara sjuka om det nu är det man är rädd för när man ger folk full ersättning), annars har vi också sjukintyg efter 1 vecka. På mitt jobb har vi inte mer sjukfrånvaro än normalt.
Så har vi också. Ingen karens. Blir du sjuk undrar dagen får då vanlig lön för hela dagen. Men frånvaro utan intyg är begränsad, och sen kan arbetsgivaren kräva intyg av läkare (med diagnoskod) för att kunna veta om frånvaron ska ersättas eller inte.
 
Där jag läste om det får du ett halvt avdrag om du går hem under dagen. Stannar du hemma längre tid dras ett halvt avdrag andra dagen för att komma upp i en hel karensdag och sen får du sjuklön som vanligt.

Så har jag det nu och både jag och mina kollegor drag oss för att vara hemma/gå hem efter halva dagen eftersom det blir så jäkla kostsamt.
Sen är vi ju ganska ofta för lite folk, och då drar vi oss för det av den anledning också..
 
Hade ni heldygnsavdrag då? Vi fick ”bara” avdrag för 12 h då. Vilket inte är så bara men mindre än få 24h avdrag. Samma om man hade 36 h pass. Blev 12 h karens och sen sjuklön resten.
Får avdrag för så många timmar man har betalt på passet, så det beror jättemycket på hur turen är uppbyggd med kvartstid osv. 10-14 timmar verkar vara det vanligaste i decemberlistan.
 

Liknande trådar

Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 558
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Eftersom buke är mitt orakel hoppas jag på bra svar från folket. Har hamnat i en lite knepig situation och jag vet inte riktigt vilken...
2 3
Svar
52
· Visningar
8 442
Senast: Fiorano
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 069
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Oups, här kommer visst en spyboll... :o Sorry! Min mobiltelefon börjar fucka upp. Den är bara runt ett år gammal. Appar hänger sig och...
Svar
0
· Visningar
912
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp