Karpaltunnelsyndrom (?), domnade fingertoppar i tumme och pekfinger.

Bukefalos 30 år!

monster1

Trådstartare
Jag har haft domnade fingertoppar i tumme och pekfinger på min högra hand (dominanta) sedan ca 2 veckor. Idag skulle jag varit hos arbetsterapeuten så de kunde titta på det men tyvärr blandade jag ihop vilken ort jag skulle vara på så satt på fel mottagning (eller rätt mottagning fel ort). Så nu är det 2 veckor tills det fanns en ny tid. När jag googlar på karpaltunnelsyndrom blir jag helt stressad och nervös över att man kan få permanenta skador på nerven. I och med att mina fingertoppar är i stortsett konstant domnade så känns det ju inte så bra, jag vill ju gärna ha funktionen kvar i mina händer. En stor del av det jag gör är att rita, handarbeta och annat med just händerna och finmotoriken är viktigt :/. Hjälp, säg något uppmuntrande.

Jag har haft domnade fingertoppar i tumme och pekfinger på min högra hand (dominanta) sedan ca 2 veckor. Idag skulle jag varit hos arbetsterapeuten så de kunde titta på det men tyvärr blandade jag ihop vilken ort jag skulle vara på så satt på fel mottagning (eller rätt mottagning fel ort). Så nu är det 2 veckor tills det fanns en ny tid. När jag googlar på karpaltunnelsyndrom blir jag helt stressad och nervös över att man kan få permanenta skador på nerven. I och med att mina fingertoppar är i stortsett konstant domnade så känns det ju inte så bra, jag vill ju gärna ha funktionen kvar i mina händer. En stor del av det jag gör är att rita, handarbeta och annat med just händerna och finmotoriken är viktigt :/. Hjälp, säg något uppmuntrande.
Jag gick med mina besvär i 25-30 år. Fick det i tonåren och mina läkare fnös och sa att det var pga diabetesen och bara att stå ut.
Värk på nätterna ända upp i axeln, domnade och tappade känseln i fingrarna. Kunde inte hålla i saker. Smörgås la jag på ovansidan av handen när jag åt. Annars tappade jag den.

Till slut fick jag en läkare som skickade mig på mätning av nervsignalerna. De häpnade.
Resulterade i operation av bägge händerna (en i taget)

Jag blev bra!
De flesta jag känner som opererat har blivit helt bra.

Man kan köpa särskilda stöd att ha under nätterna. Både en kompis och jag hade stora problem för ett tiotalet år sedan. Minns inte hur det kom sig att hon köpte ett stöd, men efter att det hade hjälpt henne fick jag låna det och jag blev också hjälpt. Tror att hon sökte läkarhjälp och blev rekommenderad stödet.

Det är helt förståeligt att du blir rädd när din kreativitet känns hotad men även om det skulle vara karpaltunnel så är det en av de mest behandlingsbara nervpåverkan vi har – med god prognos.
Två veckor är i sammanhanget inte en speciellt lång tid, du kommer inte vakna upp om två veckor med en förstörd hand utan det du upplever nu är en mild signal från kroppen att den just nu är lite irriterad.

Jag vet inte om det är liknande när det gäller nerverna i kläm men jag hade problem med ulnarisnerven som låg i kläm som gjorde att mitt lillfinger och ringfinger domnade bort vilket efter ett litet tag ledde till att all muskulatur försvann mer eller mindre. Kunde inte ens hålla ett äpple så svag var den handen tillslut och all känsel försvann i fingrarna en period.

Dock så opererade dom i armbågen där nerven satt fast på nåt sätt och lossade nerven och arm och hand återhämtade sig väldigt fort. Jag fick aldrig tillbaka full styrka dock men det kan ju också bero på att det var min vänsterarm det handlade om.

Så jag om jag var du skulle söka för det så fort det går så det inte går så långt som för mig.

Jag vet inte om det är liknande när det gäller nerverna i kläm men jag hade problem med ulnarisnerven som låg i kläm som gjorde att mitt lillfinger och ringfinger domnade bort vilket efter ett litet tag ledde till att all muskulatur försvann mer eller mindre. Kunde inte ens hålla ett äpple så svag var den handen tillslut och all känsel försvann i fingrarna en period.

Dock så opererade dom i armbågen där nerven satt fast på nåt sätt och lossade nerven och arm och hand återhämtade sig väldigt fort. Jag fick aldrig tillbaka full styrka dock men det kan ju också bero på att det var min vänsterarm det handlade om.

Så jag om jag var du skulle söka för det så fort det går så det inte går så långt som för mig.
Jag har redan sökt men missade min tid idag och nästa är om två veckor.

Jag har redan sökt men missade min tid idag och nästa är om två veckor.
Hoppas du får bukt med det fort, jag hade ju tur att det var min vänsterhand som var drabbad men det var kämpigt ändå. Framförallt är det obehagligt när känsel osv försvinner men när dom väl gör något åt det så går det iallafall hyfsat snabbt tillbaka till fungerande så det är ju en liten tröst.

Om du har möjlighet så fråga om du kan få ett sånt där handledstöd att ha sålänge, det fick jag i väntan på att dom skulle hitta vart felet satt. Det kan iallafall göra så att det känns lite bättre kanske. Jag gick till sjukgymnastiken och förklarade problemet och fick det som hjälp för att iallafall minska trycket på nerven litegrann. Delar dom inte ut det så längre så kan du kanske köpa ett annars.

jag fick problem med karpaltynnelsyndrom under mina graviditeter - en rätt vanlig komplikation - för 17-24 år sedan. Det avhjälptes då med ortoser (handledsstöd, som håller handleden rak, vilket minskar trycket på karpaltunneln). Senare i livet kom besvären tillbaka, av andra orsaker. Jag är opererad i båda händerna och problemen är borta.

Min mamma fick det i båda händerna, den ena var till slut rätt dålig med svårt att greppa och hålla saker osv, eftersom hon är envis och inte vill gå till läkare. När hon väl tog sig samman och gjorde det fick hon diagnos, ortoser samt blev även opererad med mycket gott resultat. Händerna är som tidigare, utan problem alls numera.

Jag fick i båda armar/händer samtidigt som biverkan av cancerbehandling. Min sambo är kiropraktor och har behandlat mig.
Ena armen är nu enormt mkt bättre och andra också klart bättre efter ca 1,5-2 v med behandling.
Om det inte blir helt bra snart så fixar jag ortoser.

Det har också kallats för bonnkärringhänder. Dvs bära tungt, jobba tungt - det belastar och nerverna hamnar i kläm. Jag bar i tidiga tonåren vatten till min häst i stora 15-literhinkar. en i varje hand. Tror det var där det började.

Det har också kallats för bonnkärringhänder. Dvs bära tungt, jobba tungt - det belastar och nerverna hamnar i kläm. Jag bar i tidiga tonåren vatten till min häst i stora 15-literhinkar. en i varje hand. Tror det var där det började.
Domnade fingrar var en av orsakerna till att jag till slut sålde hästen. När jag slutade att bära tunga hinkar, höbalar med snöre och annat så har jag inte haft domningar så ofta :). Är ju inte heller ute i sträng kyla längre.
Har dock en äldre vän som haft problem mycket länge. Hon var till läkare två gånger tidigare då hon trodde karpaltunnelssyndrom men läkarna sa att det inte var sådant.
Nu kunde hon inte längre greppa om saker och for till läkare igen. Denna konstaterade att det var karpaltunnelsyndrom och att det var ett akutärende då hennes muskler redan hade börjat att förtvina. Hon fick snabbt operation av ena handen men tyvärr verkar det vara för sent, det har inte blivit bättre. Nu har jag inte kollat med henne på några veckor, men det visar på vikten att inte vänta för länge.

Gud ja, dessa vattenhinkar, en i var hand! Det har jag också burit mängder av sedan jag var tonåring. Jag har som tur är sluppit nämnvärda bekymmer med händerna. Jag använder blindkäpp och en period varje vinter strax före våren börjar det värka i tummen ner mot handleden i den handen, när jag avlastar med andra värker hela handleden där. Fick för ett par...7... år sedan ortoser till båda händerna för det. Typ "vibrationsskador" och värk av att utföra samma rörelse hela tiden över grus. I övrigt är jag väldigt imponerad över att händerna klarat sig så väl med tanke på mina 9 år som städerska och många år med både hästar och hundar.

Okej ja jag bär ju dubbla vattenkannor hela somrarna för att vattna så det är möjligt att det utgjort en grund. Men så här på vintern (när problemet faktiskt dök upp) så är det mer dator och handarbete/illustration som är rörelsemönstret. Inget av det är något jag vill sluta med.

Du kan köpa ortoser som håller handleden rak under natten när du sover. Man kan ha dem på dagtid också för att avlasta nerven lite. Den tenderar att bli mer irriterad om det är trångt i handleden (vilket det blir när man har handleden böjd).

En del har problem till och från beroende på belastning och en del har ständiga problem. Två veckor är ingen större fara för bestående nervskada men det är absolut en signal att nerven är irriterad och fingrarna ska inte vara konstant domnade i flera månader, då får man operera.

Du kan köpa ortoser som håller handleden rak under natten när du sover. Man kan ha dem på dagtid också för att avlasta nerven lite. Den tenderar att bli mer irriterad om det är trångt i handleden (vilket det blir när man har handleden böjd).

En del har problem till och från beroende på belastning och en del har ständiga problem. Två veckor är ingen större fara för bestående nervskada men det är absolut en signal att nerven är irriterad och fingrarna ska inte vara konstant domnade i flera månader, då får man operera.
Ja jag ska till sjukgymnast eller om det var arbetsterapeut på torsdag, så då får vi se vad de hittar på. Jag provade en ortos de hade på hälsobutiken men var osäker på om den satt så bra.

Kag har haft problem med domnade händer i över 2 år men för mig verkar problemet vara i nacken och inte karpaltunneln. Har tid för magnetröntgen om 2 veckor, får se om dom hittar ngt. Börjar bli tröttsamt tt inte få sova ordentligt

Hade problem förut med domnade fingrarna, problemet var i armbågen och försvann helt när jag slutade som hovslagare och då slutade rikta kalla skor.

@monster1 Hur går det för dig? Har du fått ngn hjälp/diagnos?

På mig hittade dom efter magnetröntgen av nacken artros och även klämda nerver på enda sidan. Men även ngt som kallas synrix, ett hålrum/cysta i ryggmärgen som troligtvis stör nerverna.

@monster1 Hur går det för dig? Har du fått ngn hjälp/diagnos?

På mig hittade dom efter magnetröntgen av nacken artros och även klämda nerver på enda sidan. Men även ngt som kallas synrix, ett hålrum/cysta i ryggmärgen som troligtvis stör nerverna.
Ja, det var karpaltunnel syndrom och har i stort sett helt försvunnit nu. Jag hade på mig handledsstödet hela tiden de första veckorna och nu har jag det bara på natten. Så hand och fingrar är normala det enda som återstår är lite värk i handleden.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka