Kaskadkräkning och stora mandlar?

Status
Stängd för vidare inlägg.

anhe

Trådstartare
Blev lite inspirerad av Tokmajas tråd om sin matvägrande son, då min ettåring är lite lika. Men till saken hör ju att hon har stora halsmandlar, var iväg i förra veckan och konstaterade att dom kommer behöva opereras bort, men helst inte förrän om ett år. Men, nu dom sista veckorna har hon börjat kräkas, oftast på em, alltid i samband med att hon äter. När hon kräks så ser det precis ut som om hon stoppar fingrarna i halsen (inga fingrar är där alltså, men det blir på samma sätt) och hon kräks upp precis varenda tugga hon stoppat i sig under hela dagen. Före detta började åt hon med god aptit, nu matvägrar hon, vanlig mat i alla fall. Smörgås, kex och annat hon kan hålla i kan gå bra. Men som nu sist så åt hon lite banan på em, vilket hon tyckte var gott, och sen rätt var det är så bara kommer allt. Det här händer ett par tre gånger i veckan, vilket får till följd att hon helt plötsligt vaknar på nätterna och är hungrig (inte så konstigt när magen är tom). Hon kommer helt ur rytm. Hon är redan mager och har inte råd att förlora flera dagsransoner mat i veckan.

Är det så enkelt att hon har lättare att få kräkreflex eftersom hon har så stora mandlar? Frågade läkaren om det, men tyckte inte jag fick något bra svar. Jag tror ju att hon tycker det är obehagligt att äta, eftersom hon riskerar att kräkas av att äta mat. Vad ska man göra? Jag har provat ge lite och ofta, men det tycker jag inte gör någon skillnad. Ska jag kanske strunta helt i mattider osv, har burkar/färdiglagad mat hemma och vänta tills hon är rejält hungrig och äter, då kommer det antagligen inte bli mer än tre mål om dagen. Men är det bättre? Om hon är jättehungrig och tar stora tuggor, då kanske hon kräks ännu lättare? Bara laga mat hon själv kan stoppa i munnen, utan allt för mycket kladd, tror hon upplever att kontrollen är bättre då?

Ska ringa barnläkaren igen, men tänkte höra vad era tankar och idéer är.
 
Sv: Kaskadkräkning och stora mandlar?

Min son kaskadkräktes när han ammades. Han hade också hemskt svårt att svälja fast föda, låg månader efter de rekommenderade tidpunkter när man ska kunna börja med smakportioner etc. Han gick inte upp i vikt, det visade sig att han var allergisk mot veteprotein, ägg, och mjölkprotein. Dvs MYCKET! Plus en hel del frukter och grönsaker.

Han är nu 8 år och allergierna har tack och lov vuxit bort, men han har en mycket känslig mage. Han har fortfarande mycket lätt för att kräkas, om han t ex stoppar in mycket i munnen kräks han (eller får åtminstone kväljningar mycket lättare än en normal person). När han var mindre kräktes han ofta helt utan förvarning när vi satt och åt (jättetrevligt...).

Det är klart att det påverkar matlusten om man vet att man bara kommer att kräkas upp det man äter. Vem vill det?

Det jag ville komma fram till är att du kanske skulle kolla upp så att hon inte har någon form av överkänslighet, plus att halsmandlarna borde ju kunna påverka, de borde ju sitta i vägen? I så fall borde ju mindre bitar och portioner och gärna såsig mat fungera bättre?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 248
Senast: Blyger
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 154
Senast: Sassy
·
Hästvård Mitt sto har varit sjuk sen i måndags och veterinär är inkopplad. Jag tänker att det kanske finns någon här som känner igen symptomen...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
7 468
Senast: emma-vsm
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 075
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp