Här är en till. Måste ändå säga att det är en liten tröst för mig att jag inte är ensam, jag brukar skämmas över att jag är 37 åt och "fortfarande" har så dålig självkänsla. Men när jag tänker på att fler har det känns det mer okej.
Jag kör på och fungerar fullt ut i ett mycket socialt yrke, men inombords frågar jag mig konstant hur alla uppfattar mig. Livrädd för att vara jobbig, för mycket, för mesig, uppfattas som en besserwisser osv... En dålig självkänsla som även blivit social ångest, fast jag undviker inte situationer utan lever med att älta, älta och älta allt jag säger och gör — både inför och efter sociala situationer.
Förstår var det kommer ifrån i mitt fall och har gått i terapi flera omgångar, men det har inte hjälpt alls. Avskyr KBT, har ändå gett det flera chanser och jag är envis och ambitiös, gör inget halvdant. Det har ändå inte gett resultat. Avskyr också att öppna upp mig för en främling som jag inte känner att det klickar riktigt med.
Så jag har väl inga superbra tips, men försöker mer att acceptera att jag är såhär och försöker inte att fixa det så himla mycket som jag har försökt genom åren. För mig blir det bara en jobbig kamp. Bara acceptera att sån här är jag, ok jag har dålig självkänsla... Och sedan gör jag saker ändå. Tvingar mig att träffa folk, håller i stora möten, gör grejer som jag tycker är skitläskiga. Försöker se på saker och ting med humor när det känns som att jag gjort eller sagt något dumt... Ser mig själv som huvudkaraktären i en komedi. Det kanske låter dumt men för mig kan det kännas skönt.
Men med det sagt, vill ändå tipsa om mindfulness med fokus på självmedkänsla. Finns flera bra i appen Mindfulness. Det finns även en äldre app som var ett forskningsprojekt, den heter Compassion lifestyle och innehåller guidad mental träning för att stärka självkänslan och självmedkänslan. Sedan älskar jag Björn Natthikos meditationer, de finns helt gratis i Mindfulness-appen, trot de finns gratis på flera ställen (typ Spotify?) för hans önskan innan han gick bort var att de skulle vara tillgängliga för alla. Har man inte sysslat med mindfulness innan kanske man kan undra hur det kan hjälpa självkänslan... Men det är fantastiskt att komma i kontakt med ens egen inre värld. Det kan faktiskt hjälpa en hel del. Nu blev jag påmind själv om att försöka meditera lite oftare, för det är som med konditionsträning, det är en färskvara.