Kastrera hanar?

Sv: Kastrera hanar?

Det görs på katter dagligen, i USA har man kastrerat hundar i 15-20 år och mig veterligen är risken för att liv ska gå åt under en kastrering ytterst liten. Hundar sövs ju ofta ändå inför HD/AD-röntgen så varför inte kastrera i samband med det? På så vis slipper man söva en gång i onödan.

Men visst innebär sövning alltid en viss risk och jag respekterar absolut de som inte är villiga att utsätta sin hund för den risken. Alla gör vi olika riskbedömningar.
 
Sv: Kastrera hanar?

Svarar bara hur jag själv tänker just nu, och det är att jag inte har några planer på att kastrera min blivande (han)hund, såvida det inte uppstår några problem som skulle kunna avhjälpas med en kastrering.
Detta pga den risk som ett sånt ingrepp ändå innebär. Inte bara sövningen utan även de personlighetsförändringar, kroppsliga förändringar och sociala problem som KAN uppstå.
 
Sv: Kastrera hanar?

Jag ska , beroende på hur Arne kommer betee sig osv, inte kastrera honom.

Men jag har full förståelse för Er som tänker kastrera/har kastrerat Era djur. Problemet är väl att andra djur inte riktigt accepterar, förstår riktigt, eftersom de inte har samma lukt som okastrerade hanar eller tikar.

Jag tror att alla själv bäst avgör vad som passar deras hund bäst.

Stå på Er! :banana:
 
Sv: Kastrera hanar?

Det är inte så att tiken inte fungerar som hon ska under jakten, hon fungerar inte alls :smirk: Men vissa kanske har råd och tid att köpa och träna upp hundar för att sedan få helt odudliga jakthundar. Min familj har inte råd med det.
 
Sv: Kastrera hanar?

Hej Alla!!
Jag har en dvärgpudel som jag har fått kastrera pga att han var väldigt mager och den enda utvägen var att kastrera honom ifall han skulle gå upp i vikt sen har han en leversjudom så han äter väldigt dåligt. Men jag har inte sett ett enda problem på att han blivit slö el något det enda är att han gått upp normalt i vikt och är jätteglad.
Sen har jag en irländsk röd setter som jag nu ska kastrera oxå pga att det kommer blod i från snutten på han när tikar löper han blir väldigt stressad och bloa ner i lägenheten och det är väldigt jobbigt. Jag är väldigt emot kastrering för om inte hunden har något problem så behövs det inte att ta bort testiklarna tycker jag pga allt som händer hunden. Det har tagit mig 2 år innan jag verkligen bestämt mig nu om settern och nu känns det som att man är tvungen för han har blivit sämre det bloa mera. Jag vill ju hans bästa så han slipper må dåligt av allt löpandet.
Så alla som vill kastrera gör det bara om det är ett problem för hunden, tänk på allt som händer hunden de får dålig päls och går upp i vikt väldigt mycket om man inte har tänkt gåå långa promenader. Låt hunden vara som den är utvecklad.
Det är så jag tänker.. Om det inte finns någon anledning till kastrering.
 
Sv: Kastrera hanar?

Sol skrev:
Det är inte så att tiken inte fungerar som hon ska under jakten, hon fungerar inte alls :smirk: Men vissa kanske har råd och tid att köpa och träna upp hundar för att sedan få helt odudliga jakthundar. Min familj har inte råd med det.

För att inte tala om hur mycket bättre det är för jakthunden att få aktiveras med jakt istället för att bli lämnad hemma med gosedjuren.

Ibland drar man för höga växlar på att allt ska vara på ett visst sätt, istället för att se till de individer, både hund och ägare, som ska fungera ihop.

Jag har haft en översexuell och sedemera kastrerad hane. Han fick definitivt en bättre livskvalité. Nu har vi en kastrerad tik som inte fått det varken bättre eller sämre av kastrationen. Hon hade inget medicinskt problem som gjorde att hon behövde kastreras, däremot har hon C-höfter och vi hade då också en hanhund. Vi hade även andra tikar så passningen blev oförändrad. Vad vi vann med denna rätt dyra operation var: hanhunden slapp vara ensam under löpperiderna och det blev ett löp mindre, tiken slipper risk för tjuvparning, livmoderinflammation och mjölkkörtelcancer.

Att ens antyda, som någon gjorde i ett inlägg, att folk kastrerar bara för att slippa uppfostra och sysselsätta sin hund tycker jag är dumdrygt.

Mvh,
Duvan
 
Sv: Kastrera hanar?

Jag är i allmänhet för kastrering. Men.. man ska vara medveten om att det kan vara en del nackdelar med detta. Hundens ämnesomsättning minskar med ca 30%, man måste mao minska ner på fodret annars får man en fet och slö hund. Jag tror personligen att det är detta som är boven i dramat med de flesta kastrerade hundar som blir slöa. Pälsen kan bli sämre. Hanhundsaggressiviteten minskar i de flesta fall, men man måste kombinera med träning. (Kastrering inte = låta bli att träna). sen kan också hunden få problem med att andra hundar behandlar den annorlunda. Jag hade inte problem med att andra hundar red på min kastrerade hanne, däremot blev de väldigt närgångna och det uppskattades inte!
Så kastrera gärna din hund som inte ska gå i avel, men tänk över nackdelarna innan så det inte blir en överraskning.
Jag har dock nästan aldrig hört någon som har varit missnöjd efter kastrering.
 
Sv: Kastrera hanar?

jag känner folk som haft problem med att deras hundar varit "lite för mycket" och kastrerat med förhoppningen att de skulle bli lugnare. det är också en väldigt vanlig fråga om kastrering, "blir hunden lugnare?". så såå ovanligt är det nog inte att folk har misslyckats med sin uppfostran och försöker kastrera bort problemen.

men, en hund som inte funkar till det den är ämnad för p g a hormoner ser jag ingen mening med att inte kastrera. inte heller om man har en tik och en hane och inte har någon möjlighet att lämna bort den ene/stänga av rum vid löp.
 
Sv: Kastrera hanar?

man MÅSTE inte minska på maten om hunden inte går upp i vikt. min får lika mycket mat nu som innan.
 
Sv: Kastrera hanar?

Duvan skrev:
För att inte tala om hur mycket bättre det är för jakthunden att få aktiveras med jakt istället för att bli lämnad hemma med gosedjuren.

Att ens antyda, som någon gjorde i ett inlägg, att folk kastrerar bara för att slippa uppfostra och sysselsätta sin hund tycker jag är dumdrygt.

Mvh,
Duvan

Exakt, renodlade jakthundar (vilket vi har) anser jag mår bäst av att jaga, även om det innebär att vi måste kastrera tiken för att det skall funka.

Och som sagt, ingen har väl i denna tråd ens varit i närheten av att påstå att man kastrerar en hund för att slippa uppfostra den. Tyvärr finns det säkert många som tar kastrering för att vara en universallösning om man har en jobbig hund, men där hoppas jag att veterinärerna tar sitt ansvar och förklara vad en kastrering kan göra för hunden (och ägaren) och vad den inte kan göra och uppfostra hunden kan en kastrering absolut inte göra.
 
Sv: Kastrera hanar?

Ursäkta ?

Men ja det var jag som tog upp att folk kastrerar hundar i tron om att dom skall bli lugna och inte kräva så mycket.

Och vad vet du om mina erfarenherer av ämnet, jag menar eftersom du kan påstå att det jag skriver är enbart dumdrygt?

Jag har helt ärligt haft diskussioner med folk som tänkt i dessa banor, och inte är det bara en människa heller.
 
Sv: Kastrera hanar?

men där hoppas jag att veterinärerna tar sitt ansvar och förklara vad en kastrering kan göra för hunden (och ägaren) och vad den inte kan göra och uppfostra hunden kan en kastrering absolut inte göra.

Måste säga att vet är fruktansvärt dåliga på att ta upp de negativa sidorna med en kastrering. Har pratat med flera hundägare som kastrerat sina hundar som inte fått någon som helst upplysning om nackdelen med att kasterar.
 
Sv: Kastrera hanar?

Jag haller med dej fullt ut. Klart att din tik skulle kastreras!!
Det ar ju precis som med hingstar, om de inte klarar livet pa tavlingsbanan som de ska, ar det battre att kastrera och fa en hast som ar tavlingsbar.

Din hund har ett jobb, och det ar viktigare for bade henne och er att hon gor ett bra jobb, an att hon kan fa valpar!!
 
Sv: Kastrera hanar?

Hur gamla har era hanhundar varit när ni har kastrerat?

Spelar det någon roll hur gammal den är? :confused:
 
Sv: Kastrera hanar?

Jag anser att de är avgörande när man kasterar en hane.

Märker stor skillnad på de hanar som kastreras när de är lite äldre än när de tas som unghundar.

En hane som inte lärt sig att säga ifrån när andra hundar rider på dem t ex , har väldigt svårt att göra det efter att ha blivit kasterade. Kan de det innan kastreringen så klarar de av det sedan också mycket bättre.

Snabbt förklarat
 

Liknande trådar

Övr. Hund Det låter som att du tar det för självklart att kastrera en hane, men så är det inte. En del tror att precis som med hästar och katter...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
6 951
Senast: Migo
·
Hundhälsa Hejsan Har en mellan pudel kille på 11 månader som har en otrolig stress nivå. Han har sen han var liten valp följt med mig till mitt...
Svar
14
· Visningar
680
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 686
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 347
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp