Kastrera nu eller i höst?

Luna10

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger rätt, moderator får flytta den annars...

Jag fick ju hem en hingst -08 nu i veckan. Han är väldigt välhanterad, snäll och lättlärd, inte naffsig eller så. Upplever inte honom som hingstig än, enbart ung och oerfaren. Lite stökig har han ju varit att leda och så sen han kom hit, inte så att han stegrar eller så, bara har lite bråttom. Men med kedja/grimskaft över nosen funkar han fint, följer alltid med dit man vill.

Det som talar för att kastrera nu är ju att risken att han ens kommer att hinna bli hingstig minimeras.
Det som talar emot är att han (i mitt tycke) är väldigt "ofärdig" i kroppen, han kommer att växa en hel del ännu, var 150 i manken och 155 i korset i februari. Beräknas bli mellan 155-160 cm hög. Jag tror han skulle bli finare om han fick växa som hingst över sommaren, eller kanske det inte har någon betydelse?:confused:

Hästen är ett finskt kallblod av ridhästtyp. De utvecklas ofta sent, kanske inte lika sent som t.ex. frieser men lite ditåt.

(Det är alltså den mörkare hästen om nån undrar)
P4130426.jpg


P4130431.jpg


video från februari
http://www.youtube.com/watch?v=qbRMj5Qsl88

Han kommer att gå med min gamla valack som han visar sig väldigt underlägsen, föltuggar och har sig.

Vi kommer inte att åka nånstans i sommar förutom en tömkörningskurs om 3 veckor.

Uppfödaren tyckte att det kunde vara kul om jag visade honom på utställning i höst, då han fick väldigt bra kritik som 1-åring. Men det är ju absolut inget måste.

Så, hur ska jag göra? Ska jag göra det innan flugorna kommer får jag ju vara snabb, annars blir det först i september-oktober.
 
Sv: Kastrera nu eller i höst?

Jag hade kastrerat nu, gjorde det faktiskt med en för 2 veckor sen. Det kan gå väldigt fort från lilla snälla ungkusen till vrålande jobbig tonåring så här på 2 årsvåren!
Hade exakt samma resonemang som ditt från en inackordering förra året. De lät honom vara hingst till hösten och han växte inte en cm mer än vad man kunde tro utan var bara jobbig för dem att hantera. Min veterinär tyckte det var vansinne och sa att hästarna snarare växer mer om man kastrerar dem, men att betydelsen egentligen nog var en myt....
Lycka till med vad du än beslutar!
 
Sv: Kastrera nu eller i höst?

Hejsan! Jag har samma dilemma... Kastrera nu eller i höst? Har också en väldigt snäll och trevlig hingst (halvblod) som är född 2008, han går också med en äldre valack, funkar hur bra som helst :) Jag har i alla fall bestämt mig för att vänta till hösten/vintern innan jag kastrerar honom. Han får gå på bete och ha det lugnt. :D
 
Sv: Kastrera nu eller i höst?

Jag hade definitivt kastrerat nu. Vi kastrerade våra 2-åringar nu i februari utan att det hunnit bli ett spår hingstiga.
Bara onödigt att riskera hingstighet, de hinner inte växa ut nämnvärt på ett extra halvår.
 
Sv: Kastrera nu eller i höst?

Nu blev jag ju ännu osäkrare... Hade ju nästan bestämt mig för att vänta till i höst men nu kanske jag måste tänka om.:crazy:

Hur lång är konvalecensen då efter kastrering? Hade tänkt göra det hemma då båda kulorna trillat ner fint och det blir ju billigare...
 
Sv: Kastrera nu eller i höst?

De lät honom vara hingst till hösten och han växte inte en cm mer än vad man kunde tro utan var bara jobbig för dem att hantera. Min veterinär tyckte det var vansinne och sa att hästarna snarare växer mer om man kastrerar dem, men att betydelsen egentligen nog var en myt....

Att de snarare växer mer på höjden efter kastrering vet jag, tänkte ju mer på att han kanske blir lite maffigare på bredden....
 
Sv: Kastrera nu eller i höst?

Vi gjorde det under narkos på klinik och då kunde de gå ut i stor hage efter 3 dagar och var i princip "fit for fight". Gör man det hemma så tror jag att man brukar ha dem inne i ren box ett dygn och sedan ut i hage. Däremot kan det ju svullna en del.

Jag skulle göra det snarast möjligt innan värsta flugsäsongen kommit igång.
 
Sv: Kastrera nu eller i höst?

Jag hade väntat till hösten, främst med tanke på väder och flugor.

Men våren är sen här, vi bor ju på en ö mitt i havet. Vi har fortfarande kallt i luften, frost på nätterna och så. Tror att det dröjer 3-4 veckor innan flugorna dyker upp på allvar (myggen kommer ju tidigare förstås).
 
Sv: Kastrera nu eller i höst?

Vi gjorde det under narkos på klinik och då kunde de gå ut i stor hage efter 3 dagar och var i princip "fit for fight". Gör man det hemma så tror jag att man brukar ha dem inne i ren box ett dygn och sedan ut i hage. Däremot kan det ju svullna en del.

Låter ju bra, då borde tömkörningskursen 30.4-2.5 inte vara i fara om jag får det gjort nästa vecka t.ex.
 
Sv: Kastrera nu eller i höst?

Om han funkar som hingst så finns väl ingen anledning att stressa tycker jag. Det är trevligt med hingstar, de är så mottagliga för att känna sig duktiga. Hanteringen är inte svår heller bara man är tydlig, konsekvent och rak. Med jämna mellanrum testar de men bara man säger ifrån så är de helt underbara! :)

Tänk på att undvika flugsäsong o rötmånad bara vid kastreringen. :)
 
Sv: Kastrera nu eller i höst?

Vi har kastrerat alla på klinik under narkos och det har gått finfint. Lite mindre slask än när man kastrerar "öppet" hemma, men båda alternativen funkar, helt klart. De som gjorts på klinik har vi släppt ut i hage efter tre dagar, en inackordering som gjorde öppen kastration fick feber efter en vecka och fick ställas på antibiotika. Men inga andra saker har vi råkat ut för, typ tarmframfall eller sånt otäckt...
Vissa anser att risken med kastrering ökar ju äldre hästen blir, kärl blir större osv som påverkar läkning. Veterinärer har rekommenderat "sluten" kastrering på hästar som är äldre än 2 år just pga ökade risker för komplikation.
Det behöver du inte ta som någon sanning, men jag delar med mig av vad jag fått höra.
Lycka till!
 
Sv: Kastrera nu eller i höst?

Jag lät kastrera min -08 redan förra våren, för att undvika hingstbeteende. Han har växt kanonmycket sedan dess, och vad jag vet så finns det många hingstar som förlorar mycket av sin massa och nacke även om de kastreras sent så jag tycker inte det är skäl nog att vänta.

Vi kastrerade hemma i stallgången, och en vecka eller två efteråt fick han Metacam för att mildra smärtan i såret. Han var ute i hagen med kompisarna redan dagen efter kastreringen, och vi hade inga komplikationer. Jag skulle kastrera redan nu- bättre att undvika hingstbeteende än att försöka stävja det om det kommer.
 
Sv: Kastrera nu eller i höst?

Låter ju bra, då borde tömkörningskursen 30.4-2.5 inte vara i fara om jag får det gjort nästa vecka t.ex.

Sist jag kastrerade så tog det ett par-tre veckor innan det slutade droppa och hade läkt ihop ordentligt, men då gjorde vi det hemma. Det blir ju skillnad om det görs på klinik.
 
Sv: Kastrera nu eller i höst?

Vi kastrerade hemma i stallgången, och en vecka eller två efteråt fick han Metacam för att mildra smärtan i såret. Han var ute i hagen med kompisarna redan dagen efter kastreringen, och vi hade inga komplikationer.
Sist jag kastrerade så tog det ett par-tre veckor innan det slutade droppa och hade läkt ihop ordentligt, men då gjorde vi det hemma. Det blir ju skillnad om det görs på klinik.

Så det finns inga garantier egentligen (såklart).

Jag skulle ju hellre göra det hemma iom att vi har 7 timmars resa till närmaste klinik.

Vad kostar det förresten att få det gjort på klinik jmfr med hemma?

Om han funkar som hingst så finns väl ingen anledning att stressa tycker jag. Det är trevligt med hingstar, de är så mottagliga för att känna sig duktiga. Hanteringen är inte svår heller bara man är tydlig, konsekvent och rak. Med jämna mellanrum testar de men bara man säger ifrån så är de helt underbara!


Jag tror ju att en lättlärd och mottaglig hingst blir en lättlärd och mottaglig valack....:grin:

Jag har ju ändå inga som helst avsikter att behålla honom som hingst så då är det ju onödigt att riskera extra fajter i onödan. Speciellt som det är min första unghäst.

Det lutar nog åt att kulorna ryker inom en snar framtid. Ska ringa min vet på måndag och höra.
 
Sv: Kastrera nu eller i höst?

jag kastrerade min 2åring den här tiden förra året. Han kasterades hemma och det tog ca 2 veckor innan allt läkt ihop fint. Läkningen tar lite längre tid om det är ett öppet sår än om det blir sytt, min veterinär förespråkade öppet sår för att det skulle kunna dränera vid behov.

Jag rekommenderar att kastrera så snart som möjligt, kursen kommer du säkert hinna vara med på. Den lär ju knappast vara allt för ansträngande för honom ändå eftersom han inte är så gammal ännu.
 
Sv: Kastrera nu eller i höst?

Jag rekommenderar att kastrera så snart som möjligt, kursen kommer du säkert hinna vara med på. Den lär ju knappast vara allt för ansträngande för honom ändå eftersom han inte är så gammal ännu.

Nej, han ju inte ens tömkörd ännu, så det blir ju mest att vänja vid utrustningen (ska jag ju försöka göra hemma på förhand också) och lätt tömkörning i skritt ca 20 minuters pass. Absolut inget ansträngande.

Ska som sagt ringa vet på måndag.
 
Sv: Kastrera nu eller i höst?

Jag föredrar att låta kastrera på våren innan flygfäna kommer, det är inte ovanligt att ha flugor o andra insekter långt in på hösten. Sist jag lät kastrera var min shettis som vid 7 års ålder kom på att han var man, blev totalt livsfarlig att hantera på alla sätt o vis. Han kastrerades i april månad innan fugorna kommit. Släpptes ut dygnet runt dagen efter kastreringen, var läkt inom en vecka trots en infektion o 5 dagars Hippotrimbehandling. Ingreppet gjordes hemma i stallgången.
 
Sv: Kastrera nu eller i höst?

Hur de ser ut och växer har inte så mycket med könet att göra. En del hästar utvecklas långsammare, kan tänka mig att kallblod gör det rent generellt också. Hur 'snygga' de blir beror väldigt mycket på hur man utfodrat dem under uppväxten, har de fått fel mat så blir de inte välväxta och musklade utan mer tunna och rangliga.

Vi kastrerade våran grabb på Strömsholm, liggande under narkos. Han märkte nog aldrig att han blev kastrerad, släppte ut honom i hagen dagen efter och behövde inte tänka på det något mer. Han fick inga som helst komplikationer och hade nog inte ett dugg ont heller.
Kommer alla gånger åka dit och kastrera nästa gång jag får en hingst.
 
Sv: Kastrera nu eller i höst?

Jag tycker att du ska vänta till december/januari. När det är snö ute så är risken för infektioner som minst! men man får planera in kanstreringen när det inte är för kallt ute, så att dem inte för fryser såret.. Jag tycker att du kan vänta ett tag till.. du behöver inte ha bråttom med kastrering! Runt 3år brukar vi kastrera våra unghingstar.. då har dem hunnit bli lite finare i kroppen också. Vallackar kan ju lätt bli lite mer bukiga än vad hingstar blir. Min häst kastrerades när han var 2½år, nu blir han fyra år och ser fortfarande ut som en hingst i kroppen!

Det är faktiskt skillnad på hingst & vallack kroppar.. även om det hänger mycket på maten, motion osv.. Men hingstar blir i regel inte lika bukiga som vallackar.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 157
Senast: alazzi
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 222
Senast: Ketrawzc
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 913
Senast: EmmaW
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 569

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp