Kastrera nu eller i höst?

Sv: Kastrera nu eller i höst?

Det är faktiskt skillnad på hingst & vallack kroppar.. även om det hänger mycket på maten, motion osv.. Men hingstar blir i regel inte lika bukiga som vallackar.

Kan ju säga att gamla valacken jag har (ljusa fuxen på bilderna) är kastrerad vid 5 års ålder, det verkar inte ha inverkat på magens storlek direkt:rofl:. Iofs är han överutfodrad under större delen av sitt vuxna liv så det har ju satt sina spår.
Att en hingst sällan är tjock, det köper jag, men inte att det skulle göra skillnad på en valack för resten av livet beroende på om den är kastrerad vid 1,5 eller 2,5 år.

Hur 'snygga' de blir beror väldigt mycket på hur man utfodrat dem under uppväxten, har de fått fel mat så blir de inte välväxta och musklade utan mer tunna och rangliga.

Jo, denna är ju väldigt välutfodrad, musklad och fin. När jag såg honom första gången i februari hade han den kortaste tätaste päls jag nånsin sett på en lösdriftshäst:laugh:. Unghästarna där gick på fri tillgång på bra ensilage + individuella kraftfodergivor 2 ggr/dag. Dock har ju den här på slutet bara fått någon näve havre för att vara sysselsatt när halvblodsungarna fått sina givor...

Det lutar nog åt kastrering nu, sista dagarna har han börjat stå och vifta med snoppen i tid och otid... Lika bra att få det gjort nu.
 
Sv: Kastrera nu eller i höst?

Jag kasterade min förra året i början på maj. Dock liggandes på klinik. Tror inte att det gör så stor skillnad på kroppen att vänta ett halvår. Jag är glad att jag gjorde det när jag gjorde eftersom jag slapp en trottsig unghingst. Ingen anlednig att spara dom som hingstar om man ändå inte ska använda dom till avel. :)
 
Sv: Kastrera nu eller i höst?

Det är faktiskt skillnad på hingst & vallack kroppar.. även om det hänger mycket på maten, motion osv.. Men hingstar blir i regel inte lika bukiga som vallackar.

Största anledningen till det brukar vara den inre stress som "äter" en hingst eftersom den reagerar starkare på hormoner.
Sedan behöver inte en valack på något sätt bli bukig, det har med fodring och motion att göra.
 
Sv: Kastrera nu eller i höst?

KL

Ringde vet imorse. Såklart var ordinarie stordjursvet på semester, kommer tillbaka första veckan i maj, och vikarierande vet är rel nyutexaminerad och ansåg sig inte ha kompetensen att kastrera. Vi har en hästveterinär till här men h*n är föräldraledig.

Suck.:crazy:

Vad gör jag nu då?
Mälarkliniken eller Ultuna?

Någon som vet vad en kastrering på klinik kostar om inga komplikationer uppkommer?

Fördelen med klinik är ju att det bli sytt - läker fortare och är sterilt - mindre risk för infektioner. Tycker att var och varannan häst man hör om som kastreras "i fält" åker på en antibiotikakur. Och jag gillar inte att sticka hästar.
 
Sv: Kastrera nu eller i höst?

Nu är det en ganska bra tid ändå för kastering. Hade iofs. gjort det för nån månad sen hade varit bäst. På hösten sen kan det vara väldigt lerigt länge, så därför är det väl inte helt optimalt. På vintern är det vanligtvis för kallt.

Så jag röstar på kastrering så snart som möjligt.
 
Sv: Kastrera nu eller i höst?

Gjort mina på Mälarkliniken och var mycket nöjd, men det spelar nog inte så stor roll. Ring dem och fråga om priset, det är bäst, har för mig att det går på ca 4000-5000 kr, beroende på om den behöver övernatta eller så.
 
Sv: Kastrera nu eller i höst?

Min connemaravalack behöll vi som hingst länge av den anledningen att vi INTE ville att han skulle växa. Man brukar vänta med kastrering av den anledningen. Min ponny hade flera syskon som var väldigt fina men många av dem växte över ponnymåttet. Min blev maxad D-ponny och om det berodde på att han var hingst länge kan man ju inte veta. Men vill du att din häst ska växa så hade jag kastrerat nu. Om du inte har planer på att behålla honom som hingst finns det inga fördelar med att vänta.

Mvh Jate Volim
 
Sv: Kastrera nu eller i höst?

Nu är det bokat tid för kastrering på Mälarkliniken nästa veckas tisdag 27.4. Det skulle gå bra att åka hem samma kväll tyckte dom, kostar dryga 5000.

Bye bye kulorna:angel:.
 
Sv: Kastrera nu eller i höst?

Min connemaravalack behöll vi som hingst länge av den anledningen att vi INTE ville att han skulle växa. Man brukar vänta med kastrering av den anledningen. Min ponny hade flera syskon som var väldigt fina men många av dem växte över ponnymåttet. Min blev maxad D-ponny och om det berodde på att han var hingst länge kan man ju inte veta. Men vill du att din häst ska växa så hade jag kastrerat nu. Om du inte har planer på att behålla honom som hingst finns det inga fördelar med att vänta.

Vill gärna att han håller sig under 160 cm iom att jag är liten själv. Men båda föräldrarna är 156-157 cm så han borde inte bli så stor... Han blir ju knappast 170 i alla fall.:rofl:

Han mättes nu i februari och då var han 150 i manken och 155 i korset. Som 1 -åring (ganska exakt, mätt i maj -09) var han 142 cm i manken.
 
Sv: Kastrera nu eller i höst?

Ja det var dyrt. Kastrerade mina 2,5 åringar hemma för 1500 kr styck. De gick i lösdrift efter operationen och inga komplikationer tillstötte. Den ena har jag kvar och han är riktigt maffig. Har ju dock inget belägg för om det beror på sen kastrering eller inte.

/Gg
 
Sv: Kastrera nu eller i höst?

Jo det är dyrt men samtidigt har jag ju inte mycket till val? Här hemma får jag det inte gjort förrän andra veckan i maj tidigast, och det kan ju vara varmt och flugor då. Till hösten väntar jag INTE, han har ändrat mycket på bara några veckor, mycket stökigare och okoncentrerad...:crazy:
 
Sv: Kastrera nu eller i höst?

Ok, jag förstår ditt val.

Men du kanske kan ta tillvara på kulorna, i vissa länder är de en delikatess :d

Bara en tanke :banana:

/Gg
 
Sv: Kastrera nu eller i höst?

Nu har jag funderat hit och dit en del.

Dels fick jag reda på att det tidigaste jag kan få hästen kastrerad här på holmen är inte i mitten på maj utan i början på juni. Det tycker jag är för sent.

Sen har jag tänkt på att OM det blir komplikationer, säg en akut blödning som inte stoppar utan vets hjälp, så kan det, om jag har otur, hända att jourhavande vet är på någon av de mindre öarna 3-4 timmar bort.:crazy:
Eller i värsta fall om tarmarna börjar trilla ut så har jag minst 5-6 timmars resa till klinik, OM jag prickar in en passlig färjavgång. Har jag däremot missat sista färjan för dagen så kan det ta ett halvt dygn innan hästen är på klinik. Så ur den synvinkeln är det ju bättre att göra det på klinik.

Dessutom kommer jag ihåg att jag läste en artikel i en finsk hästtidning för någon månad sen där det stod att finnhästen hör till de raser som har ökad risk för tarmframfall p.g.a. vida kanaler, och att många vet därför rekommenderade liggande kastration.

Visst finns ju risken med sövning och kastning, men hur många opererar inte bort lösa benbitar t.ex.?

Och den 1%-iga dödligheten vid sövning måste väl ändå gälla totala antalet sövningar, inte enbart liggande kastration? För det är ju helt klart att en häst som opereras akut för kolik och redan är allmänpåverkad med ansträngt hjärta, löper större risk att dö av narkosen än en kärnfrisk 1-3-åring?:idea:

Om någon tycker att jag är väl nojig är det ok, det ÄR jag när det gäller mina djur. :rofl:
Och just denna är verkligen min drömhäst som jag väntat många år på att få möjlighet att köpa.:love:
 
Sv: Kastrera nu eller i höst?

Skulle bara uppdatera att nu är kulorna borta!
Det blev liggande på Mälarkliniken igår, det gick hur bra som helst.:)
Lite trött kanske idag, mycket pga resan antagligen, det blev ju 6 timmar i transport båda vägar så... Men han åkte jättebra, liiite tveksam till att gå in på hemvägen bara.

Det är lite svullet, men inte jättesvullet, och han får ut snoppen utan vidare. Ingen feber och hästen är pigg och äter och dricker.

Onödigt pigg nästan, skulle gå ut och promenera honom lite nu på em, tänkte att han för en gångs skull skulle gå lugnt.:angel: Det blev att lägga in lite ledövningar istället.
 
Sv: Kastrera nu eller i höst?

Jag skulle nog ha kastrerat nu. Vi kastrerade 4 stycken 2 åringar för bara 2 veckor sedan, varav en av dom var riktigt hingstig, två av dom var skenbenägna och sprang knappt framåt (travare) och den siste började bli för hingstig med + att han tog sig ut ur hagen och var ute på egna äventyr.

Det där med hur fina dom är i kroppen tror inte jag hänger SÅ mkt på om dom är hingstar eller inte. Det beror ju helt på hur tidiga dom är i utvecklingen, träning, foder och även deras gener. Och om en häst är bukig eller inte, det går att få bort oavsett om dom är hingstar eller inte.

När vi har kastrerat våra har det inte varit några problem. Dom första dagarna har dom bara fått vara i hagen, och gått i skrittmaskinen 2 gånger om dagen för att hålla ner svullnaden. Och sedan har dom börjat tränats precis som vanligt igen, dock bara gått motion. En av de hingstarna vi tog nu fick läggas omkull då han hade båda kulorna kvar uppe i bukhålan, hans operation gick dock bra. Han fick stå på box i 2 veckor och kan nu börja köras mycket lätt motion, då risken för tarmframfall på ena sidan fanns.
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 157
Senast: alazzi
·
Hästvård Hejsan! I höstas klippte jag min islandshäst då han blev för varm under träning. Han klipptes första gången i oktober, då jag klippte...
Svar
14
· Visningar
2 222
Senast: Ketrawzc
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 913
Senast: EmmaW
·
Foder & Strö Nya fröken köptes i februari. Var då inte så bra i hullet. Själva hullet var i lägre delen av normalhull, man kunde se revbenen i vissa...
2
Svar
35
· Visningar
3 569

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp