Bukefalos 28 år!

Kastrering

nexxa

Trådstartare
Har haft ett par hingstar förut varav en kastrerades november 2007 pga hans temperament. Har nu fått hem en vblhingst med bra stam ej fungerande på travet på 4 år som jag tänker låta kastrera snarast.

Jag är dock väldigt skeptisk till att kastrera mellan maj-augusti pga värmen och infektioner (och inrådan från en del veterinärer) men nu vet jag flera som kastrerat då i allafall och även om detta är en kanonsnäll hingst vill jag som jag nämnde snarast få detta gjort då det underlättar en hel del.

Så vad har ni för erfarenheter? Fick ni pencillin med direkt i "fall att"?
Har annars tänkt vänta till september i allafall och det blir då en stående kastrering på vår klinik en bit bort.

Tack på förhand
 
Sv: Kastrering

Hade nog väntat, för man vet inte ändå. få en infektion kan det dra med sig så mkt obehag. Är han nu snäll så låt detta vänta. Det kanske inte ens är det som är problemet, balansen och utrustningen är superviktig.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har köpt en shettis hingst på 10 år. Jag köpte honom för att mina mindre barn skulle få rida honom och lära sig utvecklas ihop...
Svar
4
· Visningar
924
Senast: Masse
·
Hästvård Inte bestämt mig för att kastrera men lika bra att fundera ut hur jag vill ha det ändå, om det blir kastrering ändå. B-ponnyhingst...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 687
T
Avel Jag har en 1 årig Nordsvensk brukshäst, hingst. Han har blivit väldigt svår hanterad och är mycket "hingstig". Han har fått bra poäng...
Svar
16
· Visningar
3 569
Senast: ameo
·
A
Hästvård Har en 2 årig hingst som kastrerades i måndags. DT kom ut och gjorde det. Hon ville inte göra det stående. Tyckte att han var för liten...
Svar
16
· Visningar
9 274
Senast: Piraja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp