Bukefalos 28 år!

Kategorin "övrigt" i kolla masken?

hannacecilia

Trådstartare
någon som vet vilka parasiter som ingår i kategorin övrigt i kolla masken provet??
det står "tex fölmask, springmask".
vore ju intressant att få veta om det är fler än dessa som kan påvisas. tex styngflugan.
 
Sv: Kategorin "övrigt" i kolla masken?

Styngflugans larver syns inte i träckprov. I övrigt finns det väl magmask, lungmask... sen kom jag inte på fler just precis nu.
 
Sv: Kategorin "övrigt" i kolla masken?

hm... synd att de inte kan skriva ut alla de kan se.
då känns det som om vi kollat i onödan nu på hösten då vi sett styngflugeägg i somras och de preparat som tar dessa tar ju även allt annat.
så då måste vi ju avmaska trots att de har 0 EPG rakt över. trist.
 
Sv: Kategorin "övrigt" i kolla masken?

Provet är väl inte taget i onödan? Eller visste du innan att de hade 0 allihop (hur då?)?
 
Sv: Kategorin "övrigt" i kolla masken?

nej, jag menar att eftersom vi sett styngflugeägg måste vi ju ändå avmaska och då spelar det ju egentligen ingen roll om de har andra maskar också för de åker ju med på köpoet med tex cydectin. eller är jag helt ute och cyklar?
(vi har tagit prov och de har 0 EPG vilket narurligtvis är jätteskönt)
 
Sv: Kategorin "övrigt" i kolla masken?

fick detta svar från labbet:
Under "övrigt" ingår ffa. föl- och springmask, ev. bandmask som kan synas även i den vanliga analysen (kod 501). Styngflugan är inte hästens egen parasit och kan aldrig ses i träckprov. Det bästa man kan göra om man ser ägg är att skrapa bort dom. Äggen kläcks till larver som irriterar hästen vilket gör att den tuggar i sig dom. Larverna utvecklas sedan under vinterhalvåret i hästens mage, kommer ut till våren och blir till en fluga. Den gör väldigt sällan någon skada i hästen, det skulle ev. vara om man har en väldigt stor mängd larver. Har man inte sett stora mängder ägg och dessutom försökt skrapa bort dessa, finns ingen anledning att oroa sig för detta.
 

Liknande trådar

Hästvård Har en fundering angående mask i markerna. Vi har runt 10 hästar på gården, tre lösdrifter och tre rasthagar. Mestadels unghästar. Vi...
Svar
13
· Visningar
1 333
Senast: Madick
·
Hundhälsa Jag vet att det finns en del trådar som detta men väljer ändå att starta en ny. Vi behöver byta foder på Ascot, från färskfoder till...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
8 664
Senast: tanten
·
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 465
Senast: Takire
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 708
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp