Bukefalos 28 år!

katt-hjälp!

Sv: katt-hjälp!

Så du menar att du har dina katter som du har dem men sköter vaccinationer, avmaskningar och ger dem veterinärvård om det behövs?

Och avmaskar och vaccinerar kattungarna innan de säljs?

/Swat
 
Sv: katt-hjälp!

Det finns ingen anledning att Inte ha en katt försäkrad. Kostar bara några få kronor per år. Så har man råd att ge djuret veterinärvård när den är i behov av det. Katter ska Inte hållas inlåsta i ett eget hus, det är sociala djur som vill ha mänsklig kontakt. Varför är dom inte kastrerade? Känns som det finns tillräckligt med oönskade katter med tanke på att det inte ens finns katthem åt dom som finns.
Jag skulle aldrig behandla något djur sådär. Djurens behov går alltid före mina behov, för det är jag som valt att ha djuren hos mig, dom har inte valt att bo här.

Enda anledningen som finns att inte försäkra är om man är så rik att man kan bekosta all veterinärvård själv. Eller avlivar du djuret direkt den behöver veterinärvård? Eller du kanske struntar i att söka veterinärvård? Eller så fort summerna traskar iväg några tusenlappar, så får djuret somna in? Är djuren inte mer värda än då för dig?
 
Senast ändrad:
Sv: katt-hjälp!

Mina egna katter sköter jag såklart vacc avmaskning och tar ut vet till om det behövs.

Vad trodde du? Att jag sket i dem?

//Waern
 
Sv: katt-hjälp!

Det finns ingen anledning att Inte ha en katt försäkrad. Kostar bara några få kronor per år. Så har man råd att ge djuret veterinärvård när den är i behov av det.
Det är ett risktagande huruvida man försäkrar eller ej. För en del lönar det sig faktiskt att inte försäkra, men det är en annan diskussion.

Katter ska Inte hållas inlåsta i ett eget hus, det är sociala djur som vill ha mänsklig kontakt.
Lär dig att läsa innan du tjuter, de är inte inlåsta. De har ett eget hus som kan låsas står det. En stor skillnad.

Varför är dom inte kastrerade?
För att jag tar en kull då och då.

Jag skulle aldrig behandla något djur sådär.
Hur menar du att de skall behandlas då?

Enda anledningen som finns att inte försäkra är om man är så rik att man kan bekosta all veterinärvård själv.
Huvudet på spiken. Jag har råd.

Eller avlivar du djuret direkt den behöver veterinärvård?
Nej verkligen inte
Eller du kanske struntar i att söka veterinärvård?
Nej verkligen inte igen

Eller så fort summerna traskar iväg några tusenlappar, så får djuret somna in? Är djuren inte mer värda än då för dig?
Det beror på. Är det så att katten aldrig kommer kunna utföra sitt jobb mera så tar jag bort den. En duktig katt är guld värd[/B]

Varför förutsätts man vara en "dålig kattägare" så fort man inte har försäkrad, kasterad innekatt?
//Waern
 
Sv: katt-hjälp!

För att personer som har okastrerade, oförsäkrade katter är dem som mest bidrar till att mängden strykar-katter/förvilade katter fortsätter att öka i samhället!
Om fler kastrerade och försäkrade sin katter (när man köper en försäkring tenderar man att bli mer rädd om den försäkrade "ägodelen" oavsett om det är en katt eller en ny TV) skulle mängden oönskade kattungar minska på sikt och färre katter skulle behöva skjutas sedan de förvildats!

Okastrerade katter har en förmåga att "försvinna" och sedan dyka upp på annan plats dräktiga eller - om det är hankatter - skadade efter slagsmål.
Eller så kommer de hem igen - dräktiga eller skadade eller som häradsbetäckare ansvarig för att ha parat ett antal honkatter i grannskapet.

Du skriver ju själv att det periodvis dyker upp strykar-katter hos er som ni skjuter av! Dessa är ju resultatet av en katthållning som grundar sej på okastrerade, oförsäkrade katter! Eller hur?!

Du svarade heller inte på min fråga om du säljer/ger bort dina kattungar avmaskade ett antal ggr och vaccinerade?

/Swat
 
Sv: katt-hjälp!

Min katt är försäkrad och kastrerad och bestämmer själv när han vill vara ute eller inne. Har du någon speciell ras du avlar på? Annars finns det ingen anledning alls att producera fler katter. Det svämmar redan över av både renraser och korsningar på alla Sveriges katthem. Det finns inte en endaste plats kvar...
 
Sv: katt-hjälp!

Jo jag svarade att jag sköter mina katter vad avser vacc avmaskning och vetrinärbesök. Det innebär alla, inte bara vissa av dem.

Mina katter har ingen anledning att försvinna hemifrån. En katt som trivs sticker ingenstans.

Strykarkatter kommer ibland på hösten när sommargästerna flyttar till stan. De borde inte vara mitt problem (eftersom de inte är mina) men blir det, så då löser jag dem.

Det verkar trångsynt att dra alla okastrerade och oförsäkrade katter över en kam.

Men för att återgå till TS orginalfråga så var ju den huruvida man skulle låta en kattunge vara ute-katt.

//Waern
 
Sv: katt-hjälp!

Mina katter bestämmer i högsta grad när de vill vara inne eller ute. Nu när det varit kallt ligger de hellre i en hög och gosar i värmen inne i sin stuga.

Jag har en väldigt bra råttfångarstam på mina. De är utpräglat bra gårdskattor och arbetar flitigt. Därtill är de mkt sociala.

Ibland kommer behovet av att ersätta en katt och då vill jag inte ha någon vuxen katthemskatt som förosakar stök i den befintliga flocken. Dessutom så ställer arbetet på en gård större krav på kattens färdigheter. Har man en individ som växer upp på gården så lär den av mor och äldre släktingar.

//Waern
 
Sv: katt-hjälp!

Så könsdriften som styr alla andra varelser har du lyckats kontrollera hos dina katter?! Intressant!

Annars är det ju välkänt att både löpande honkatter och okastrerade hankatter har en förmåga att ge sej ut på vandring under löpperioder!!

Kul att läsa i alla fall att du vaccinerar, avmaskar och vet.besiktar dina kattungar innan försäljning! Det trodde jag verkligen inte!

/Swat
 
Sv: katt-hjälp!

Nä jag förstod att du inte kan tro att det finns folk som sköter om sina katter trots att de inte är försäkrade och kasterade innekatter.

Du letar verkligen efter något att klaga på...

Honor som man vill ta en kull efter kan man med fördel ge p-piller tills det är passande.

//Waern
 
Sv: katt-hjälp!

åk och kika själv. Har en ragdoll själv, som är en omplacering.
Det finns inte plats för en endaste katt till, alla jourhem är fulla med, just för att folk inte kastrerar sina katter eller överger. Finns gott om både kattungar och vuxna katter, dock brukar kattungarna vara på jourhem istället för katthemmen.
 
Sv: katt-hjälp!

Varför förutsätts man vara en "dålig kattägare" så fort man inte har försäkrad, kasterad innekatt?
//Waern

En dålig kattägare för mig nackar och skjuter sina djur om de inte gör sitt jobb, dvs. antingen de inte fångar råttor som de ska eller inte är keliga.
Även en kattägare som tar kullar så det blir överskott på kattungar och vissa sedan tas bort då och då eftersom man inte lyckas hitta hem till dem.
Sedan finns det tusen gånger värre kattägare där ute men det hindrar mig inte från att tycka att om man gör som ovan, så är man ingen bra kattägare.
 
Sv: katt-hjälp!

Lilla Heulwen,

Det där hörde väl ändå hemma i en annan tråd som var på tapeten för flera månader sedan...

//Waern
 
Sv: katt-hjälp!

Jag får inte ut något särskilt av det.

Det är väl bara så att jag tycker du låter som en barnunge eftersom du är tvungen att angipa mig personligen för något som du inte tycker om, vilket diskuterades i en annan tråd för flera månader sedan.

Ny tråd, annan diskussion lixom...

//Waern
 
Sv: katt-hjälp!

Jag trodde vi diskuterade bra vs dåligt kattägarskap.
Trodde även att minst en som skrev till dig i den här tråden var involverad i den tidigare tråden och då kanske förutsatte att du var en inte helt bra kattägare på andra grunder än vad som kom upp här.
 
Senast ändrad:
Sv: katt-hjälp!

Det Heulwen skriver är defenitivt dåligt kattägarskap. Jag hoppas verkligen att det inte är så det är. Fy farao. Tänk det var samma krav på oss människor, klarar jag inte av att göra det mina föräldrar hoppats på, pang poff. Nä, fy tusan.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi ska ta över en 9-årig ragdoll och funderar kring hur vi ska göra med försäkring. Ägaren idag har IF stora kattförsäkring, antar att...
Svar
7
· Visningar
559
Senast: Catsu
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 867
Senast: cirkus
·
Katthälsa Jag och sambon adopterade en honkatt från ett katthem för en månad sen. Hon är cirka ett år gammal och vi vet inget om hennes bakgrund...
Svar
2
· Visningar
667
Senast: DeCloe
·
Övr. Katt Vi funderar lite löst på om vi vill skaffa katt igen. Vi har haft två huskatter från katthem innan. Gjorde en del misstag som...
2
Svar
36
· Visningar
2 961
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp