Katt i rabatt

Sv: Katt i rabatt

Mina katter är inte ute alls eftersom jag bor mitt i stan. I stugan är dom ute i en rastgård, så jag har rätt ordentlig koll på var mina katter skiter. Och dom förstör absolut inte för andra, det skulle jag aldrig tillåta. Det är mina katter=mitt ansvar.

Jag skrev inte att dina katter ger katten låg status, jag syftade på din inställning. Att man ska behöva acceptera att grannens katt springer runt och förstör i ens rabatter är verkligen en underlig inställning. Och att man som ägare inte bryr sig om det utan tycker det är helt okej utan att fråga tycker jag också är underligt. Varför ska dom behöva säga ifrån? Varför kan man inte som kattägare tänka lite längre?
 
Sv: Katt i rabatt

Det är naturligt för alla djur att lämna avföring efter sig, och jag tycker inte på något vis att det är konstigt eller äckligt..
Nu är det så att det finns djur, och det finns människor, och vi båda måste leva i samma värld. Dessutom finns det nog mycket äckligare saker i rabatten än kattskit, och det är det ingen som klagar på.. Jag behöver heller inte gå och fråga grannar ifall de tycker att det är OK att mina katter skiter i rabbaterna. Det är naturligt.. och varför skulle de inte säga till om de hade något emot det?

För övrigt, om du nu har innekatter, varför skriver du då att du inte vill ha några andra än dina egna katter i rabatterna? =/ För att skapa reaktioner, skulle jag tro..

Skriv i stället att du har innekatter som faktiskt inte har någon rabatt, så är det ju överstökat.. =P

Ingen har hittils klagat på min katthållning, och jag kommer bra överrens med mina grannar, pratar med dem dagligen, och antar att om de skulle tycka väldigt illa om att mina katter gräver i rabatten, så skulle de tala om det.
Dessutom, om de skulle klaga, så skulle jag så gott jag kan åtgärda problemet.. svårare är det inte.
 
Sv: Katt i rabatt

Själv tycker jag, (men jag ÄR ju kattägare) inte att det spelar någon roll ifall det är katt eller ko/höns skit som finns i rabatten.. Var glad och le! Använd trädgårdshandskar.. ^^

En motfråga:
Hur ska man kunna hålla på i rabatten om kattskrällerna river upp allt? Alla kanske inte gillar frivillig gödsel, alla kanske inte vill ha äcklig kattskit i deras rabatt.

Skulle du tänka dig att ersätta allt som katterna dina förstöde, eller skulle du komma med det mesiga svaret:
-Jamen, det är naturligt för en katt att skita i rabatter.
 
Sv: Katt i rabatt

Det är naturligt för hundar att skita också och då får man som hundägare plocka upp efter sin hund. Tycker det är sjukt att bara för att man har katt så kan låta den springa hur som helst. Det kallar jag slapp och hänsynslös djurhållning.
Jag har fått saker tusentals kronor förstörda av lösa katter och då räknar jag inte med alla repor på vår bil efter att katter envisas med att hoppa upp på den. Jag kan inte heller ha fönstrena öppna för då stinker det kattpiss i hela huset. Har fått näta in hela vår baksida så att inga katter skulle kunna ta sig in och det kostade både pengar och tid. tack vare nätet så kan vi nu använda våran baksida!
Kan påpeka att det bara är att glömma att vädra genom öppna fönster och dörrar för då kommer katterna in till oss och vi har smådjur att skydda!
Jag är så hemskt trött på lata kattägare som bara släpper ut sina katter hur som helst. De ska bara veta hur deras söta katt kan förstöra för någon annan. Har själv haft katt och den katten tog jag ut en timme om dagen i koppel så att den fick strosa runt och lukta. Precis som jag gör med min hund.

Så nu fick jag ventilera mig lite också. ;)
 
Sv: Katt i rabatt

Jag ersätter gärna skadegörelse från mina katter om det skulle visa sig vara på så vis. Däremot har jag inte fått några klagomål, och heller inte uppmärksammat att mina katter skulle rafsa upp deras blommor för toalettbesök...
 
Sv: Katt i rabatt

Även mina katter är ute under uppsyn, dock inte i koppel. Jag kan däremot se ifall de skulle hoppa in till någon annan, klättra på bilar eller massakera rabatter..

Om du har haft så stora utgifter pga av katter som springer löst, så tycker jag att du ska ta upp det med kattägaren i fråga, så länge du vet vilken katt det var samt vilken som är ägare.

Däremot förstår jag inte hur den kan ha lyckats repa lacken på bilen ? Lite mer än en kattklo tål den väl ändå.. Dessutom rafsar de ju knappast på lacken när de hoppar upp.
 
Sv: Katt i rabatt

. Däremot har jag inte fått några klagomål, och heller inte uppmärksammat att mina katter skulle rafsa upp deras blommor för toalettbesök...


Men nu gäller ju tråden nån som INTE vill ha kattskit i rabatten och då kan väl diskussionen få handla om just det?

Utekattägare måste acceptera att deras katter ställer till det för andra människor - även om de själva inte tycker att lite kattskit i rabatten gör nåt.
 
Sv: Katt i rabatt

Nej, bilen är inte gjorda för att klara kattklor. Det blir rätt tjusiga repor av kattklor, som är väldigt vassa. Går det igenom lacken så är det som gjort för rostangrepp så katten kan förstöra för ganska stora summor där med.
När dom hoppar upp så kan dom missa lite och krafsa sig upp det extra med bakbenen. Annars är det ganska vanligt när dom ska ner, att dom håller emot sig med frambenen med klorna ute för att sakta hasa sig neråt innan dom hoppar.
En bil är ofta rätt hal att gå på också, det naturliga för en katt är då att fälla ut klorna lite för att få grepp. Framförallt om dom glider ner från bilen.

Jag tycker det är ganska faschinerande faktiskt. Hur länge har du haft katt? Med tanke på att du aldrig sett katter hoppa upp eller ner på bilar och inte tror att dom kan göra repor. Och inte heller förstår att dom gräver upp rabatten när dom ska gå på toa?

Och förresten, vad säger att jag inte har nån rabatt bara för att jag har innekatter? Jag hyr en sommarstuga, där finns rabatter. Jag har haft balkong med blomlådor. Och vadå skapa reaktioner? Den enda som inte håller med är ju du, dom andra är insatta i att katter faktiskt förstör en hel del. Du är den enda här som inte förstår det? Och att du tycker det är okej med kattskit i rabatten gör inte att alla andra tycker det. Där jag bodde förr sket katterna i sanden under balkongerna. Sommartid när solen låg på så luktade det förskräckligt. Pröva att inte göra rent kattlådorna på några månader så har du lukten. Det är inte trevligt.
 
Senast ändrad:
Sv: Katt i rabatt

Jag ersätter gärna skadegörelse från mina katter om det skulle visa sig vara på så vis. Däremot har jag inte fått några klagomål, och heller inte uppmärksammat att mina katter skulle rafsa upp deras blommor för toalettbesök...

ersätter du även arbetet som dom som sått allt lagt ner på det? :smirk: egentligen så bör man inte så ngt, det är ju alltid ngn katt som förstör.

Nu kanske du får inbillningen att jag avskyr katter, men nej - så är inte fallet. Vi har katt hemma i Ungern. (farmor är i ungern april - november/december) restrerande månader tar en granne hand om katten, katten lider inte: han känner grannen gott och väl.
 
Senast ändrad:
Sv: Katt i rabatt

Jag älskar katter över allt annat. Men jag vill ändå inte ha andras katter springandes runt och förstöra mina grejer. Precis som jag inte vill att andras barn eller andra vuxna förstör mina grejer.

Jag håller absolut med dig, bara för att man har ett djur så betyder ju inte det att alla andras djur får göra vad dom vill i min trädgård.
 
Sv: Katt i rabatt

Jag älskar katter över allt annat. Men jag vill ändå inte ha andras katter springandes runt och förstöra mina grejer. Precis som jag inte vill att andras barn eller andra vuxna förstör mina grejer.

Jag håller absolut med dig, bara för att man har ett djur så betyder ju inte det att alla andras djur får göra vad dom vill i min trädgård.

Precis, jag har egentligen inget emot katter. Bara katter som kommer och förstör hela tiden.
 
Sv: Katt i rabatt

Nej, bilen är inte gjorda för att klara kattklor. Det blir rätt tjusiga repor av kattklor, som är väldigt vassa. Går det igenom lacken så är det som gjort för rostangrepp så katten kan förstöra för ganska stora summor där med.
När dom hoppar upp så kan dom missa lite och krafsa sig upp det extra med bakbenen. Annars är det ganska vanligt när dom ska ner, att dom håller emot sig med frambenen med klorna ute för att sakta hasa sig neråt innan dom hoppar.
En bil är ofta rätt hal att gå på också, det naturliga för en katt är då att fälla ut klorna lite för att få grepp. Framförallt om dom glider ner från bilen.

Jag tycker det är ganska faschinerande faktiskt. Hur länge har du haft katt? Med tanke på att du aldrig sett katter hoppa upp eller ner på bilar och inte tror att dom kan göra repor. Och inte heller förstår att dom gräver upp rabatten när dom ska gå på toa?

Och förresten, vad säger att jag inte har nån rabatt bara för att jag har innekatter? Jag hyr en sommarstuga, där finns rabatter. Jag har haft balkong med blomlådor. Och vadå skapa reaktioner? Den enda som inte håller med är ju du, dom andra är insatta i att katter faktiskt förstör en hel del. Du är den enda här som inte förstår det? Och att du tycker det är okej med kattskit i rabatten gör inte att alla andra tycker det. Där jag bodde förr sket katterna i sanden under balkongerna. Sommartid när solen låg på så luktade det förskräckligt. Pröva att inte göra rent kattlådorna på några månader så har du lukten. Det är inte trevligt.

Jag skev inte att jag inte har sett katter hoppa upp på bilar, utan jag skrev att jag inte uppmärksamma några repor av kattklor varken på min egen, eller någon annans bil..
Skrev inte heller att katten inte gräver i rabatter, utan att jag inte heller uppmärksammat att de skulle massakera blommorna. I mina ögon är det olika saker.

Till er övriga; Ja, jag skulle med glädje bygga och betala ett lock på grannens sandlåda om det skulle vara så att mina katter skulle börja rota i den.. samt andra besvär och skador. Det enda jag syftar på är att man istället för att bara klaga, ska gå och prata med vederbörande kattägare, och försöka lösa problemet praktiskt. Det hjälper knappast att tjura och själv ösa ut pengar på att bygga säkra kattstaket, eller jaga katter med vattenslangen..

Det hela började faktiskt med ett oskyldigt och skämtsat inlägg, om att jag som kattägare inte brydde mig ett dugg och lite kattskit i rabatten. Att inte folk kan ta saker och ting på lite mindre allvar är bara sorgligt, och att skriva i forum där personer inte accepterar någon annan än sin egen åsikt är bara otrevligt..

återigen; på med trädgårdshandskarna, ta fram gasmaskerna och le!

:)
 
Sv: Katt i rabatt

Till er övriga; Ja, jag skulle med glädje bygga och betala ett lock på grannens sandlåda om det skulle vara så att mina katter skulle börja rota i den.. samt andra besvär och skador. Det enda jag syftar på är att man istället för att bara klaga, ska gå och prata med vederbörande kattägare, och försöka lösa problemet praktiskt. Det hjälper knappast att tjura och själv ösa ut pengar på att bygga säkra kattstaket, eller jaga katter med vattenslangen..

Det låter faktiskt som om du är en av de kattägaren med respekt för grannarna, våra grannar vet om det men dom skiter totalt i en om man säger till.
 
Sv: Katt i rabatt

Tråkigt, men det är nog ofta så.. självklart måste kattägarna även mota upp och bidra. Jag tycker ju att det borde vara i alla kattägares intresse att motverka tråkigheter samt osämja, inte minst med tanke på att det ganska ofta går ut över katten i sig, som jag inte kan tycka har gjort något fel.. Själv har jag pratat med mina "vägg i vägg grannar" och har fått lov att kuta in och hämta katterna om de skulle försöka ställa till med något på deras tomt. Det är de bara glada över. =)
 
Sv: Katt i rabatt

Som jag förstår det så är inte ens ägarna skyldiga att hålla sina katter under uppsikt. Det verkar ju inte som kommunerna gör något..

Jag använder denna och det får bort katterna från min rabatt utan att jag behöver bli arg på kattägarna..:)

kattskrämma
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 217
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 841
Senast: Voeux
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 405
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 319
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp