Katt som skriker efter mat hela tiden

Bukefalos 30 år!

Tycker det har kommit fram många bra förslag.
Här kommer ett till från en som har en superhungrig katt som slänger i sig mat, i bland så fort att hon bara kräks ut det hela tiden.

När hon var liten gjorde jag alltid så här, numera gör jag det när jag märker att hon börjar bli "besatt" av maten igen.
Torrfoder fodrar jag likadant som @kma , Går runt i lägenheten och kastar ut en och en.
Man kan sitta i soffan och läsa/vid datorn och jobba, ha maten i en påse och kasta ut då och då, om man inte känner för, kan eller har lust att interagera med katten just då.
Blötmat stänger jag in henne i ett köksskåp 😅 Sedan plockar jag fram små burkar (har ca 7 st) som jag lägger maten i och gömmer dem i lägenheten. Vissa lägger jag mer blötfoder i, andra kan ha bara lite av såsen osv. Sen släpper jag ut henne så får hon leta.
Missar hon var en är eller inte hittar den efter ett tag brukar jag peka mot den och säga "Leta", då går hon dit jag pekat och letar och hittar oftast den.

Det här är ett jättebra sätt att lösa det hela på. Kräver lite engagemang men så ksönt när det lossnar och då blir både katt och människa mer harmoniska och lugna. Att flytta över matgivan till en automat gör tyvärr att stressen kring mat stannar kvar hos katten.
Det finns dock surefeed som läser av chip. En vän till mig har en sån.

Blir det inte en stress för henne att behöva tävla om maten mot de andra då? Känns inte så harmoniskt att behöva kasta sig efter maten och sen kasta i sig den så de andra inte ska ta. Risken för konflikt känns överhängande.

Blir det inte en stress för henne att behöva tävla om maten mot de andra då? Känns inte så harmoniskt att behöva kasta sig efter maten och sen kasta i sig den så de andra inte ska ta. Risken för konflikt känns överhängande.
Du får ge henne själv i så fall utan dom andra så klart om det stressar. att kasta mat osv uppmanar till lek och jakt vilket blir en stimulering i stället.

Det kan jag tyvärr inte göra, har ingenstans att stänga in de andra där jag bor nu.
Du kan ju testa och se om det fungerar. Jag har två katter där den ena älskar att jag kastar kattgodis åt henne och den andra vill helst ha det serverat vid tassen ;) Jag förespråkar ju alltid fri tillgång på mat främst till matstressade katter, man brukar med tålamod och rätt foder (jag är en hopplös fodernörd :angel:) komma tillrätta med dom beteendena då men nu äter ju katten kortison och då är det svårt om än nästan omöjligt att få det att fungera tyvärr. Men många små mål är det bästa om man inte kan ha fri tillgång.

Du kan ju testa och se om det fungerar. Jag har två katter där den ena älskar att jag kastar kattgodis åt henne och den andra vill helst ha det serverat vid tassen ;) Jag förespråkar ju alltid fri tillgång på mat främst till matstressade katter, man brukar med tålamod och rätt foder (jag är en hopplös fodernörd :angel:) komma tillrätta med dom beteendena då men nu äter ju katten kortison och då är det svårt om än nästan omöjligt att få det att fungera tyvärr. Men många små mål är det bästa om man inte kan ha fri tillgång.

Jag har minst 2 till som definitivt inte bara skulle sitta och titta på. Varav Seven lätt blir rädd för den ena. Många små mål fungerar ju inte utan automat heller, jag jobbar ibland rätt långa dagar och också pendlar en bit. Så en normal dag är jag borta 11-12 h.

Jag har minst 2 till som definitivt inte skulle sitta och titta på bara. Varav Seven lätt blir rädd för den ena. Många små mål fungerar ju inte utan automat heller, jag jobbar ibland rätt långa dagar och också pendlar en bit. Så en normal dag är jag borta 11-12 h.
Du kanske kan göra en kombination av det med att kasta mat och att ge i automat? Så ändrar du stressen kring att du ger henne mat till att hon får jaga i stället?

Du kan väl stänga in dom andra på tex toaletten en liten stund medan du jobbar med henne? Så har jag gjort i vissa fall och det tar ju inte så lång tid.

Du kanske kan göra en kombination av det med att kasta mat och att ge i automat? Så ändrar du stressen kring att du ger henne mat till att hon får jaga i stället?

Du kan väl stänga in dom andra på tex toaletten en liten stund medan du jobbar med henne? Så har jag gjort i vissa fall och det tar ju inte så lång tid.

Min toadörr går inte att stänga in katter med, den går inte att stänga så. Jag bor inte i ett vanligt hus om man säger så.
Dessutom är hon en typisk devon som ska ha koll på allt. Britterna skulle nog inte bry sig om nån satt och ropade bakom en stängd dörr, men devånen gillar inte sånt. Hon är polisen här hemma och är inte en diplomatisk och lugn sån.

Min toadörr går inte att stänga in katter med, den går inte att stänga så. Jag bor inte i ett vanligt hus om man säger så.
Ja då blir det så klart lite klurigare. Nu vet jag ju inte hur det ser ut men kompostgaller?

Jag tänker att det ändå är ett stressbeteende och då behöver man jobba med stimulering för att bryta beteendet. Om du är borta 12 timmar om dagen, sen sover 7-8 timmar då är det inte konstigt om fokuset ligger på mat och dig när dig är hemma och dom få timmar du är vaken. Aktiveras hon på något annat sätt? Kan du avleda på något vis?

Ja då blir det så klart lite klurigare. Nu vet jag ju inte hur det ser ut men kompostgaller?

Jag tänker att det ändå är ett stressbeteende och då behöver man jobba med stimulering för att bryta beteendet. Om du är borta 12 timmar om dagen, sen sover 7-8 timmar då är det inte konstigt om fokuset ligger på mat och dig när dig är hemma och dom få timmar du är vaken. Aktiveras hon på något annat sätt? Kan du avleda på något vis?

Hon är ju lugn när jag sitter i soffan. Annars har jag svårt att leka med dom eftersom jag har flera. Det blir lätt dramatiskt om nått händer och jag vågar inte göra saker som påverkar gruppen negativt. Så stabil är den inte. Nu när det är kallt är de ju inte ute i rastgården nått heller.

Hon är ju lugn när jag sitter i soffan. Annars har jag svårt att leka med dom eftersom jag har flera. Det blir lätt dramatiskt om nått händer och jag vågar inte göra saker som påverkar gruppen negativt. Så stabil är den inte. Nu när det är kallt är de ju inte ute i rastgården nått heller.

Koppelrastning då? Alltså en del katter är ju som brukshundar i sättet, blir dom inte aktiverade ordentligt så hittar dom på egna aktiviteter som människorna sällan uppskattar. Har du råkat få en sån så finns inte så många alternativ annat än att lösa regelbunden aktivitet på nåt vis eller omplacera. Är kattgruppen så instabil så hade jag nog hellre valt det sistnämnda, faktiskt.

Koppelrastning då? Alltså en del katter är ju som brukshundar i sättet, blir dom inte aktiverade ordentligt så hittar dom på egna aktiviteter som människorna sällan uppskattar. Har du råkat få en sån så finns inte så många alternativ annat än att lösa regelbunden aktivitet på nåt vis eller omplacera. Är kattgruppen så instabil så hade jag nog hellre valt det sistnämnda, faktiskt.

Den är inte så instabil, det har jag inte sagt.

Jag har också förstått att minst 5 st anser att min katt mår så dåligt och lider så att hon borde omplaceras.
Jag tackar för den vetskapen och lämnar därmed kattforumet som uppenbarligen inte längre är för mig.

Ibland är det ju så att olika individers behov krockar. Om det är så i ditt fall vet du bäst.

Jag tror däremot, personligen, att har man flera djur är det bra att vid behov kunna seprarera dem tillfälligt t.ex. vid matning eller om annat behov uppstår. Om det går att lösa vet du bäst.

Ibland är det ju så att olika individers behov krockar. Om det är så i ditt fall vet du bäst.

Jag tror däremot, personligen, att har man flera djur är det bra att vid behov kunna seprarera dem tillfälligt t.ex. vid matning eller om annat behov uppstår. Om det går att lösa vet du bäst.

Det går inte så bra där jag bor nu, nej. Nuvarande bostad passar inte mina djur speciellt bra alls av flera skäl. Det är därför jag försöker hitta nytt. Men jag vill ha ett hus med möjlighet att näta in trädgården och hittills har det inte dykt upp. De är vana att gå in och ut som de vill, vilket jag inte vill ta bort.
Jag hoppas få till en flytt i år dock.

Kanske har missat om någon annan tipsat om det men skulle du kunna flytta runt hennes matskål? alltså att den inte står på samma ställe från en dag till en annan? det gör ju henne inte mindre hungrig såklart men kanske kan få bort just att hon skriker så fort du närmar dig skålen.. Jag förstår precis det där med att ha ett hus som är svårt för flera djur, ibland är saker inte så lätta att lösa

Automat kanske är kanske bäst ändå. Har ju kvar hennes Surefeed.
Eller öronproppar.
Nu vet jag inte om ts är kvar i tråden men kan ändå svara. När min katt kastrerades blev hon helt matgalen och skrek på oss hela dagarna om att vi skulle mata. En foderautomat fungerade super! Hon skrek aldrig efter hon fått den och förstod att maten kom från den.

Nu vet jag inte om ts är kvar i tråden men kan ändå svara. När min katt kastrerades blev hon helt matgalen och skrek på oss hela dagarna om att vi skulle mata. En foderautomat fungerade super! Hon skrek aldrig efter hon fått den och förstod att maten kom från den.

Det var lite så jag tänkte.

Liknande trådar

• Lämplig kattras?
  • Blir med katt - vad får vi inte glömma?
  • Väldigt intensiv katt
  • Släppa ut skygg katt på nytt ställe?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar