Katt som skriker efter mat hela tiden

Bukefalos 30 år!

Lite ställd över att så många tycker att min katt mår så dåligt här hemma bara. Det gör mig förstås väldigt ledsen. Jag har liksom aldrig blivit beskylld för att inte ta hand om mina djur, tvärtom.
Jag tror ingen tror att du inte tar väl hand om dina katter, jag och många fler vet att du gör allt du kan för dem och jag förstår din oro nu när de börja bli till åren och mer knackiga. Tyvärr har jag inga råd att komma med.

Jag tror ingen tror att du inte tar väl hand om dina katter, jag och många fler vet att du gör allt du kan för dem och jag förstår din oro nu när de börja bli till åren och mer knackiga. Tyvärr har jag inga råd att komma med.

Tack ❤️
Fast flera gillade ju åsikten om att hon borde placeras om. Det är, för mig åtminstone, en ganska tydligt indikation på vad folk tycker.

Tack ❤️
Fast flera gillade ju åsikten om att hon borde placeras om. Det är, för mig åtminstone, en ganska tydligt indikation på vad folk tycker.
Fast det är lätt att tycka, men när man tänker efter att det är äldre katter som dessutom medicineras är det verkligen inte bara att omplacera. Om jag inte minns fel har du även byggt en utegård åt dem fast de hjälper ju inte när det är en äldre devon och kallt ute. Inte 17 skulle jag släppa ut mina katter så här års, de har ju inte heller så mycket päls att tala om.

Du har ju letat nytt boende en längre tid så det ska passa er bättre men det är inte så lätt att hitta i Sthlmsområdet.

Fast det är lätt att tycka, men när man tänker efter att det är äldre katter som dessutom medicineras är det verkligen inte bara att omplacera. Om jag inte minns fel har du även byggt en utegård åt dem fast de hjälper ju inte när det är en äldre devon och kallt ute. Inte 17 skulle jag släppa ut mina katter så här års, de har ju inte heller så mycket päls att tala om.

Ja, de har 34 kvm rastgård nu. Som de själva väljer om de vill gå ut i eller ej. Får jag bara tag på ett hus, ska de få flera 100 kvm är det tänkt. Seven är ju av förklarliga skäl inte mycket ute nu när det är kallt, sommarkläder som hon har.

Tack för snälla ord förresten, du anar inte vad det betyder ❤️

Tack ❤️

Som den som skrev det inlägget så vill jag bara säga att det inte alls var nån värdering av dig som kattägare. Som du beskriver det framstår kattens beteende som stress som åtminstone delvis beror på att kattgruppen inte är helt harmonisk, och jag svarade utifrån vad jag själv hade gjort i en sån situation. Du har fått flera andra förslag som säkert är genomförbara om du ändrar om lite i vardagsrutinerna så du behöver inte alls tänka på omplacering om det känns hemskt.

Jag har för övrigt fått kommentarer här på forumet om att andra skulle omplacerat om dom hade fått en hund som min så jag förstår känslan mer än du tror. Det är rätt oundvikligt att det kommer på tal när nån har problem med ett djur och är begränsad i hur det kan gå att lösa. Jag lyssnade inte på dom och du behöver inte lyssna på mig, men sådär är det ju när man frågar om råd online - man får tyvärr inte bara såna som känns bra.

Hoppas att din dag blir bättre. Det var aldrig min avsikt att göra dig ledsen.

@MissFideli Naturligtvis ska du inte omplacera! Du tar extremt bra hand om dina katter. Sevens beteende tror, jag, inte beror på flocken utan på att hon fastnat i ett beteende. Sedan tror jag ändå att kortisonen kan späda på det.

Har hon varit matbesatt hela sitt liv eller är det något som kommit på äldre dagar?

Surefeed/automat där hon får på bara bestämda tider, en som öppnas med chip, tror jag är det bästa alternativet. Och att den ställs så långt ifrån köket som möjligt. Så hon inte förknippar att du går till köket med att hon ska få mat. Kanske även flytta matningen av de andra katterna till en annan plats så köket öht inte förknippas med mat.

Om de andra katterna låter henne vara ifred kanske det är värt att pröva med en aktivitetsmatta.

Det kommer bli en lång och seg kamp dock, och det gäller att vara helt konsekvent (och köpa öronproppar) 😾

@MissFideli Naturligtvis ska du inte omplacera! Du tar extremt bra hand om dina katter. Sevens beteende tror, jag, inte beror på flocken utan på att hon fastnat i ett beteende. Sedan tror jag ändå att kortisonen kan späda på det.

Har hon varit matbesatt hela sitt liv eller är det något som kommit på äldre dagar?

Surefeed/automat där hon får på bara bestämda tider, en som öppnas med chip, tror jag är det bästa alternativet. Och att den ställs så långt ifrån köket som möjligt. Så hon inte förknippar att du går till köket med att hon ska få mat. Kanske även flytta matningen av de andra katterna till en annan plats så köket öht inte förknippas med mat.

Om de andra katterna låter henne vara ifred kanske det är värt att pröva med en aktivitetsmatta.

Det kommer bli en lång och seg kamp dock, och det gäller att vara helt konsekvent (och köpa öronproppar) 😾

Hon har varit matfixerad i många år, minns inte om det startade direkt efter kastreringen eller strax efter. Eller kanske till och med innan, bara att hon då kunde gå på fri tillgång utan att gå upp. Sen tycker jag att skrikandet har blivit mer på äldre dagar och just det kan kanske ha spätts på av kortisonet. Jag vet att vi skojade om hennes hunger på kliniken när vi satte in kortisonet och hon har alltid varit en katt som pratat mycket och länge. Så absolut kan skrikandet ha blivit ett beteende som liksom befästs under första sommaren hon fick kortison (tror det blir 3:e sommaren hon får det i år) och att det nu sitter där för att hon fort lärde sig att det fungerade. Hennes matte är väluppfostrad, så det är inte alls omöjligt. Nu försöker matten stå emot bättre, men det är kanske för sent. Ska också försöka få tag på en matta att lägga i Surefeed-skålen så hon inte kan kasta i sig. Jag hade önskat att det fanns en som både portionerade OCH öppnade för chip, men det verkar konstigt nog inte finnas. Det finns en som öppnar för halsband, men med tanke på hur det ibland blir så vågar jag inte låta henne ha halsband 24/7. Skulle Malla fastna i Sevens halsband, kan det bli riktigt illa.
Just nu bor vi så att hela bottenplan är ett rum. Kök, vardagsrum, hall. Ska absolut testa flytta skålen, men den hamnar oavsett i samma rum. Kan också testa aktivitetsmatta, får kanske köpa 2. Det är just Malla och Seven som inte riktigt lirar. De bor ihop, sover ihop och äter bredvid varandra men Seven blir väldigt rädd när Malla kommer fort mot henne. Vilket inte hindrar Seven från att försöka leka igång Malla och jaga henne, bara det att när väggen kommer och de liksom byter plats så är det inte lika kul längre. Det är därför jag är så rädd att göra nått som triggar det, jag vet av egen erfarenhet hur fort det kan gå helt åt pipan och då kan det vara helt kört att rädda. Katter är ju svåra så. Det kanske funkar toppen, men jag vågar helt enkelt inte testa. Inte för att Seven är guds bästa katt, hon är rätt dum mot de andra med. Slår dom gärna i huvudet när hon får möjlighet och så. Så inte är flocken så harmonisk som jag skulle vilja, men så illa som vissa verkar tro tycker jag inte att det är. Jag behöver inte sära på dom, det har aldrig uppstått några skador.

Jag tror inte hon skulle ha nått utbyte av promenader, åtminstone inte här. Jag hoppas att en flytt och möjlighet att bygga några 100 kvm rastgård (som ska utökas, planen är ca 1000 kvm med träd, buskar och lekplats i slutänden) ska göra livet lite roligare, äger jag huset så har jag ju möjlighet att fixa mer kattvänligt.

Liknande trådar

• Lämplig kattras?
  • Blir med katt - vad får vi inte glömma?
  • Väldigt intensiv katt
  • Släppa ut skygg katt på nytt ställe?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar