Katt upphittad, vad göra nu då?

Alexandra_W

Trådstartare
Jahapp, så var det dags igen. Jag blir lika ledsen varje gång. (Varje år dyker X antal katter upp i byn, magra som stryk, hungriga som fan och helt utan märkning etc, de som går att få fatt i brukar jag ta till vet och scanna för chip, hitills har inte en enda haft. De flesta är så förvildade att de går inte att få tag på, och slutar sina dagar för skott, tyvärr.).

Och nu är det dags för årets skörd =/ Ute på trappen, frenetiskt jamande och krafsande på dörren sitter ett stycke katt. Huskatt (givetvis..suck), blandning med skogis eller liknande skulle jag tro. Inte utmärglad men mager. Hungrig som få, kontaktsökande, men den känns inte riktigt 'säker nog' att ta upp för att kolla kön etc på. Ingen tatuering. Stryker sig gärna mot mig, även mellan mattuggorna (eller tugga, här inhaleras).

Ja jag har gett den mat. Som sagt vill den febrilt IN, men jag har inte tagit in den då huset rymmer tre andra katter och - vad värre är - två hundar. (Så just nu kan - vill - jag inte släppa ut hundarna för kvällskissen heller). Det som gör mig tveksam att se om den dör av skräck av att se hundarna, och om den och siameserna kommer slåss (den har mött min huskatt, de satt på bron ihop när jag kom från stallet, de kom hyfsat överens, några fräs mellan varven bara) är att den ser 'tovklippt' ut. Den är som sagt en semilånghårig, och tovig och eländig under magen etc. På sidorna så endera är pälsen väldigt sliten, eller så har någon gjort en insats och klippt bort värsta tovorna, svårt att säga?

Men frågan är vad jag gör nu. Missförstå mig rätt nu, men sen sista svängen (i korthet dök en ruggigt utmärglad katt upp på jobbet, ingen tatuering, inget chip, inte anmäld bortsprungen till polisen, inte efterlyst på någon av sidorna etc). Jag tog hem kraken, det var mitt i vintern och snöstorm och den hade inte klarat länge till, den var verkligen bara skinn och ben. Jag tog den till vet, scannade efter chip, hälsokollade och vaccinerade. Sen annonserade jag i lokala blaskan. Och fick faktiskt telefonsamtal från missens ägare. Den hade varit bortsprungen i 3 månader, och h*n hade inte anmält den bortsprungen för h*n citat 'trodde den väl hade blivit överkörd' (!). Nu ska tilläggas att till heder för ägaren betalade h*n utan knyst de kostnader jag haft. Men kändes helt ärligt 'sådär' med en äg som inte ens brytt sig om att sätta upp en sketen lapp på lokala ICA, utan bara tyckt de nog blivit överkörd, det var den katten..)

Så, skjut mig/skäll på mig om ni vill, men om inte den här katten heller är anmäld försvunnen/annonserad (den är det inte på nätet iaf, kollat alla sidorna i flera timmar nu - nada, ska kolla med polisen på måndag), så att lägga all tid och alla pengar på att ta den till vet, scanna, vaccinera, hälsokolla osv, och annonsera och så riskera att stå med en ägare som inte vill betala utläggen (för jag har ingen rätt att hålla katten i pant, tyvärr), det känns helt ärligt som mer än jag ids för att ännu någon haft sin utekatt omärkt och konstaterat att (om än kanske inte med en axelryckning) 'den försvunnit'. Samt att då ta alla 'muppsamtal' som kommer om du annonserar om upphittad katt, jag vet inte HUR många som hävdade att det var 'deras katt' när jag annonserade sitt. Den hade dock ett mkt karakteristiskt kännetecken jag inte skrev i annonsen, så där var det lätt att sålla.

Samtidigt så kanske det finns något barn därute som inte rår för det har puckade föräldrar, och saknar sin katt.

Så vad fan gör man? Kan ju inte gärna scanna för chip, kolla av med polisen, vaccinera den, avmaska den och konstatera att 'jahapps, då har jag fyra katter nu då' och vissla. Eller KAN man det?

Och som sagt, skjut mig om ni tycker jag är en självisk, kallhjärtad och ego person, jag förstår det.
 
Sv: Katt upphittad, vad göra nu då?

Det finns inget rätt eller fel sådana här gånger. Man måste ju inse sina begränsningar. Katter räknas som jag har förstått som hittegods så om ingen har hört av sig om katten efter 3 månader (tror jag det är) är den din så om du vill och kan ta en fjärde katt så visst får du behålla den... efter en viss tid.

Det finns inget katthem i närheten du kan lämna in katten till?
 
Sv: Katt upphittad, vad göra nu då?

Katthemmen har knökfullt, tyvärr. De har fullt för det mesta, men är ju ännu värre på somrarna.

Jag vet inte riktigt hur de räknas katter, vet ang den jag hittade vid jobbet, så ringde jag ju polisen om den. De kollade anmälningar sex månader bakåt i tiden, och hittade ingen match, och frågade 'vill du ha den?'. 'Ja jag tar gärna hand om den om ingen ägare hittas' tyckte jag, och polisen svarade 'bra, då är den din'.

Dvs enligt dem tycktes jag inte ha något 'ansvar' att annonsera efter den, eller att det skulle gå X tid, utan det faktum att det var en utmärglad, omärkt huskatt som inte var anmäld försvunnen räckte.

(Nu annonserade jag ju ändå, både på nätet och i lokaltidningen som sagt, men enligt polisen hade jag kunnat skippa det, behållit katten och sett glad ut. Förvånade mig mkt faktiskt)
 
Sv: Katt upphittad, vad göra nu då?

Inget fel att ta bort den, men vänta ett litet tag om ägare dyker upp. Kör lokala ica och ring polisen, men nöj dig där om du inte har ork till hela karusellen - vilket är förståeligt...

JAG min blödiga toka hade nog insett att jag hade en katt till, och låtit den bo i stallet, då de fyra vi har inne + två hundar räcker som innedjur, men det är ju JAG...
 
Sv: Katt upphittad, vad göra nu då?

Åh, ta bort den har jag inte tänkt. Jag tar gärna hand om den (just nu tycker den jag är en elak fan och har knatat iväg dock, jag tog ut ett stort, svart monster i koppel, och den var inte direkt livrädd, men när monstret tycktes gå runt och sniffa i trädgården halva natten så lommade katten iväg), utan samvetsfrågan gäller om jag ska 'köra hela (dyra) racet och riskera att stå där och inte få igen pengarna, och återlämna katten till den - i mitt tycke - ignoranta ägare som inte märkt den och inte anmält den försvunnen', eller om jag ska göra vad jag inte riktigt tycker är helt moraliskt, och checka av med anmälningarna om försvunna katter hos polisen, kolla lokala affärerna efter lappar, och om inga napp på de två ställena (nätsidorna med efterlysning har jag ju redan kollat, och lokalblaskorna) ta den till vet, scanna efter chip och om den är ochippad med så sluta 'anstränga' mig där för att hitta ev ägare, och vacc, avmaska och ta in den som min. Dvs inte annonsera den som upphittad, dvs lägga pengar på det, hantera muppsamtalen och så vidare.

Avlivad blir den inte såvida den bara kommer tillbaka. (Vildkatter och strövarkatter skjuts av av grannarna om de hålls här för länge, dock vet grannarna att jag är en blöthjärtad fan, och har jag bara sagt att 'den där är min/den där försöker jag fånga' så låter de bli avtryckaren.)

En katt, tre katter eller fyra katter, är som en droppe i havet i jmf liksom med vad de andra djuren kostar. Missarnas foder är iofs dyraste fodret som köps in sett per pris per kilo, men de äter ju inte direkt betungande mängder, och vacc mot kattpest och försäkring blir ju bara tior utslaget per år, och min snälla hemmavet som vet jag är blöthjärtad ger mig ett bra pris på kastrering om den är okastrerad, så som sagt - en katt, tre katter eller fyra katter. Det finns plats ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Katt upphittad, vad göra nu då?

Äsch, ringer du polisen, kollar annonser, kollar chip hos vet. så har du ju gjort ditt.

Finns det inga annonser ute så är det väl som med den tidigare katten.

En katt man bryr sig om märks och sätts det upp lappar efter.
 
Sv: Katt upphittad, vad göra nu då?

Jo, så jag tänker, fast samtidigt känns det moraliskt inte riktigt rätt. Det där är att någon unge kanske saknar missen t ex.

Den förra, så som sagt det kändes inte helt bra när den återförenades med sin ägare. Borde ju varit idel lycka, men det där att den inte ens annonserats/anmälts försvunnen med motiveringen 'trodde den blivit påkörd' känns fel och gnagde. Samtidigt, de ringde när de såg annonsen, de ville ha sin katt tillbaka, de var uppenbart glada att se den igen och betalade utan knot utläggen jag haft.

Men det sista de sa sitter fortfarande som en liten tagg.. 'Hoppas den lärt sig något och stannar inne nu'. Skulle det vara MIN innekatt som rymt, varit på rymmen tre månader och nästan strukit med, och var ett vandrande skelett med päls på, så skulle orden snarare varit 'och nu ska jag se till så den inte smiter igen, och märka den för säkerhets skull' eller ngt i den stilen..

(Jag har inget emot utekatter, och jag har full förståelse för att innekatter kan rymma hur noga man än är. Men i min värld är det därför man märker ALLA katter, oavsett.)
 
Sv: Katt upphittad, vad göra nu då?

Jo, det känns på något vis som att bekymrar man sig inte ens med att märka katten så säger det mycket om hur mycket man värderar den.

Mina föräldrar fick ett nytillskott i vintras, en halvårgammal sak som bestämde sig för att där skulle han bo. De ringde polisen och de sa att ja, ni kan ju lämna han på hittegods... men de tyckte det lät bedrövigt och lät honom stanna (ringde alla på gatan, det är ute på landet så ett par gårdar) . Satte upp massa lappar osv. Nu bor han där är kastrerad, öronmärkt och vaccinerad :)
 
Sv: Katt upphittad, vad göra nu då?

Men det sista de sa sitter fortfarande som en liten tagg.. 'Hoppas den lärt sig något och stannar inne nu'. Skulle det vara MIN innekatt som rymt, varit på rymmen tre månader och nästan strukit med, och var ett vandrande skelett med päls på, så skulle orden snarare varit 'och nu ska jag se till så den inte smiter igen, och märka den för säkerhets skull' eller ngt i den stilen..

Usch, det låter inte bra. Då saknar man total förståelse för katten skulle jag tycka. Katter är inte som barn....
 
Sv: Katt upphittad, vad göra nu då?

Nej, det kändes som sagt mer ledsamt än lyckligt när den återförenades. Jag gav dem mitt nummer och talade om att om de av ngn anledning inte kunde/ville ha den kvar så tog jag gärna hand om den. Men inte hört ngt så ingen aning hur det gick/vad som hände. Äg tyckte först inte h*n behöver vaccintyget heller, så tror inte den fortsatte vacc heller.

Har tagit bort bilderna av utrymmesskäl, men magraste skrälle jag sett, helt utmärglad, men en helt underbar liten misse så jag hoppas att det 'blev bra' sen framöver.

Men just den erfarenheten är ju en del i att jag är 'ovillig' att dra igång stora, dyra apparaten, och kanske inte ens få igen pengarna den här gången (frågade nämligen polisen om det då sist, och kan en ev ägare bevisa att katten är deras, så måste jag återlämna den även om de vägrar betala utläggen. Jag hade tydligen rätt att få ersättning för 'skäliga utlägg', vilket antagligen inte vacc räknas till men övrigt, men att då fick jag kräva in det i efterhand. Så med 'otur' kan man få en sån ägare som inte känns 'bra' som hör av sig om katten, kan bevisa det är deras men tycker att 'ingen bett mig' annonsera på X ställen för hundratals kronor, vaccinera, avmaska och hälsoundersöka etc..)

Det handlar inte om pengarna i sig, jag skulle hjärtans gärna lägga dem på att ge katten ett nytt hem här, eller på att återförena katten med sin vettiga ägare. Men som sagt, förra turen sitter kvar som en tagg (och ja, jag kan ångra att jag inte gjorde som polisen sa, behöll den, och inte annonserade.. *elak alex*)

Men men, får se om den vågar sig tillbaka, ska fota den då, kolla lappar på lokala affären i de två närmsta hålorna, och på måndag höra med polisen och hemmavet om de har någo matchande bortsprungen, samt scanna efter chip. Resten får jag fundera på, hur mkt jag har samvete till, dvs om jag ska annonsera eller ej.
 
Sv: Katt upphittad, vad göra nu då?

jo du gör ju som du känner för. Men är den verkligen saknad är den polisanmäld och det finns "saknad" annonser..
 
Sv: Katt upphittad, vad göra nu då?

Mjo, jag försöker tänka så, men vi får väl se som sagt om jag gör så, eller kör hela racet.

Mindes fel ang den som dök upp vid jobbet, gick tillbaka och kollade (för att se bilderna, men hade tagit bort den), och den hade inte smitit, utan den hade efter en flytt propsat på att gå ut trots att den var innekatt (skrikit vid dörren, börjat kissa inne etc), och tillslut hade det gett med sig och släppt ut den. Sen kom den inte tillbaka, därför jag reagerade så starkt på att den var omärkt och oefterlyst. Det var ett 'medvetet val' att släppa ut den alltså. Dvs de hade kunnat märka den etc och SEN släppa ut, det tar ju inte många minutrar märka en katt.

Nåja, nog ordat om den. 'Rödingen' här syns inte till nu, men är ju mätt och belåten så får se imorgon om jag får nytt besök, då ska jag vara beredd med kameran.
 
Sv: Katt upphittad, vad göra nu då?

KL

Men om du väntar med att vaccinera, avmaska etc. så länge då? Ta hand om katten, sätt ut ett par annonser och vänta ett tag. Får du inget gensvar på annonserna så kan du ju därefter se katten som din med gott samvete s.a.s. Och givetvis ta katten till vet. för märkning och vaccinering. Men då har du i alla fall gett både katten och dess ev. ägare en chans, utan att du i din tur har lagt ut en massa pengar på en katt du inte kan/får behålla.
 
Sv: Katt upphittad, vad göra nu då?

Jo, fast då känns det som då kan jag lika gärna 'bara' mata den härutanför medan jag annonserar. Jag tar helst inte in 'ickekollade' katter med mina, och föredrar att ha vaccinerat etc innan. Dessutom, om katten skulle pipa iväg igen och ingen ägare hittas, så har den iaf större chans att klara sig. Det är alltså inte pengarna i sig det rör sig om, hade ju en väldigt skygg och vild herre här (den jag döpte till Kurt om ngn minns den tråden, bad om hjälp med hur jag skulle fånga den) som målet var att fånga, ta in, hämta vets tvångsbur och lirka/locka in den i, och sen åka till vet med den så han kunde kastrera, vaccinera, kolla, avmaska och märka (därav tvångsbur, citat vet 'den kan man säkert sedera en tiger i' *s*). Om den sen pös iväg igen så hade en iaf mer chans att bli omhändertagen, och bättre chans att överleva. Och risken för ivägpysning var ju rätt stor då den var vild. Och hade jag sett min tusenlapp pipa iväg och aldrig komma tillbaka så tja, skit händer och kattens chanser var maximerade i alla fall. (Nu fick jag in honom, men han vantrivdes kraftigt med att vara inne, och smet första dagen tyvärr, innan jag hann hämta tvångsburen)

Utan det är, och det jag menar med att skjut mig/skäll på mig om ni vill, att lägga alla dessa pengar + pengar för annonsering på att inte bara maximera chansen för katten, utan också för att hitta en ägare som i mina ögon inte brytt sig om katten speciellt mycket i första läget (om den inte är anmäld bortsprungen och är ochippad då givetvis, det vet jag ju inte än iom att det är helg), och dessutom kanske inte alls tänker ersätta utläggen.

Dvs, down to the bone så ser jag hellre att jag lagt de pengarna på en vildkatt som pyser igen men ökat sina chanser att klara sig, än på en katt som 'hittar hem' till en sådan ägare som förra hittekatten hade.

Men som sagt, jag slåss med min moral.

Nån, mest troligt den då de bofasta katter här som inte är mina sällan vågar sig innanför hundstängslet, har ätit upp all maten inatt, men inte sett till den igen.
 
Sv: Katt upphittad, vad göra nu då?

Tycker du gör fullt tillräckligt om du sätter upp lapp på Ica, kollar med polisen och är uppmärksam på "saknas"annonser i tidningen!!

Lycka till :)!
 
Sv: Katt upphittad, vad göra nu då?

Det värmer mitt hjärta att det finns människor som bryr sig så!


Ang katten: Är du beredd att ta hand om den skulle jag inte slita ihjäl mig på att hitta ägaren. Kolla av med polisen, veterinären och ev lappar + internet, sen har du gjort ditt. Är inte den eventuella ägaren mer mån än så, kan det va! Det troliga är ju trots allt att ingen ägare finns!

Jag är också alldelles för blödig för att inte agera , tyvärr har väl ryktet spritt sig om det, för de senaste 15 åren har det dumpats ett 20 tal katter på vår gård( även hundar, höns och kaniner dumpas) .

Vissa är så fräcka att det kommer med bil och ställer ut en transportbur, med katt i, på gårdsplan för att sedan rivstarta härifrån.
En annan dumpade en kattmamma med 4 ungar i vår majbrasa!
En av de värsta ställde ut 6 kattungar i en igentejpad låda i skogen. När en svamplockare hittade dem levde bara 4!

Vad är det för fel på vissa människor!
 
Sv: Katt upphittad, vad göra nu då?

Men fy, usch =/ Borde helt ärligt vara skottpengar på sånt. Å andra sidan, TYVÄRR behöver jag inte gå längre än till ena grannen för att se 'dålig katthållning'. Han är av någon anledning (jag gissar ekonomisk..) emot att kastrera. Och katterna är 'ladugårdskatter' så försöka ge dem p-piller - lycka till.

Ungarna, oönskade är karln för blödig för att avliva, så de växer upp halvvilda. Sen brukar de på något sätt försvinna, vet inte om andra grannen skjuter av dem eller hur de försvinner.

Men min hund tog (ja jag skäms som fan fortfarande fast det är flera år sen, och det var BARA mitt fel) en kattunge, 6 - 7 veckor gammal för honom. Jag gick ju dit med mössan i hand och erbjöd och bad en miljard ggr om ursäkt osv. Och visst det var ju på ett sätt en lättnad för mig att hunden inte massakerat älskade lilla snuttekatten, MEN jag mådde ändå illa (fast av annan anledning) när jag gick därifrån. För grannen tycker GLATT när jag talat om att min hundf*n norpat en av hans kattungar, att 'Vad BRA, då slapp jag försöka göra mig av med den, hon får gärna ta de andra med' :eek:

Hans katter får mat i ladugården, men det är ju survival of the fittest, dvs den längst ner i rang får inte alltid någon/så mycket mat, så ibland är de på gränsen till magra. Och en hungrig stackare för X år sen försökte hysteriskt bryta sig in i en PLÅTLÅDA med kattmat i stallet, lådan var alldeles bucklig av kattens försök och katten var helt galen. Det SKAR i hjärtat att inte ge den mat (däremot tog jag upp det med grannen och katten tjockade på sig och slutade försöka sno mat här iaf), men börjar jag 'frimata' katter här har jag snart alla grannens här för snacks..

Gulingen har inte synts till mer, än iaf =/

Ang ursprungsfrågan så tycks de flesta vara överens att det inte är helt moraliskt förkastligt att inte så 'aktivt' annonsera efter ev ägare iaf.

Men, hoppas den dyker upp igen, så ska den få komma in, och åka till vet imorron.
 
Sv: Katt upphittad, vad göra nu då?

Jag har tre katter här som inte är mina. Två av dom vet jag varifrån de kommer och deras exmänniskor är bara glada att deras katter trivs bättre här. Dessutom har jag lilla Doris som kom till stallet förförra sommaren och såg eländig ut. Henne polisanmälde jag och letade efter bortsprungna kattannonser men ingen hörde av sig så hon stannar här nu. Skulle någon komma och vilja ha henne skulle jag bara be dom dra åt h------e. :devil:

Det är nog ganska ovanligt att kattor försvinner från ett hem där dom har det bra!:cool:
 
Sv: Katt upphittad, vad göra nu då?

Jag håller med, en katt som inte trivs på en plats, sticker om den kan.

Det kan ju, å andra sidan, vara en hane som blivit hanig, och sticker för att hitta honor. De kan ju springa långt, och säkert tappa bort sig.

Men kombinationen, en till synes övergiven katt och en ägare som inte bryr sig nämnvärt, ger väl resultatet att någon som gör det får ta hand om den i fortsättningen. Tycker inte alls att det är egoistiskt(vi väljer inte katten, den väljer oss:)).
 
Sv: Katt upphittad, vad göra nu då?

Jag håller med, en katt som inte trivs på en plats, sticker om den kan.

Det kan ju, å andra sidan, vara en hane som blivit hanig, och sticker för att hitta honor. De kan ju springa långt, och säkert tappa bort sig.

Men kombinationen, en till synes övergiven katt och en ägare som inte bryr sig nämnvärt, ger väl resultatet att någon som gör det får ta hand om den i fortsättningen. Tycker inte alls att det är egoististiskt(vi väljer inte katten, den väljer oss:)).

Håller i sak med, MEN det finns undantag som bekräftar regeln med katter på vift. Dels hankatter som ger sig iväg, eller de katter som av olycka, semester etc hamnar på fel plats.

Ett exempel : Min gamla gumma ( avlivades förra året 22 år gammal) försvann plötsligt en sommar när hon var 17-18 år gammal -putsväck!

Vi letade överallt, hon var utekatt men höll sig på gården inte långt ifrån huset och kom alltid in på kvällen för att sova i sängen. Vi letade på hela gården, och jag misstänkte att hon var instängd någonstans vilket var ju skräcken, att hon satt fast och skulle svälta ihjäl.
Men hon var borta och efter någon månad förlikades jag med att hon var död, tagen av räven eller hade gått och självdött någonstans då hon var tilll åren och dessutom hade högt blodtryck.

Månaderna gick och så, nästan exakt 4 mån senare vaknar jag av att min sambo står vi sängen och håller fram min skruttfia.
Mager så in i... , sårig och pälslös på sina ställen, men min älskade katt!
Hon hade suttit och väntat på trappan på morgonen när sambon skulle till jobbet, försökt att jama men bara fått ur sig ett hest väsande!

Efter en närmare inspektion kan vi bara gissa av skicket att döma att hon gått och gått. Trampdynorna var bara såriga nernötta skorpor och hon hade inte ett gram fett på kroppen.

Vi har aldrig fått reda på vart hon varit, men min gissning är att hon gått in i någon av inackorderingarnas hästtransporter som skulle iväg på bete utan att de märkt det och sen när de kommit fram och öppnat har hon dragit iväg som ett streck. sen har hon gått för att hitta hem och de tog 4 månader!

Hon var så lycklig över att vara hemma och vägrade gå ut på nästan en månad! Efter det nöjde hon sig med ett kort varv på tomten!

Så visst kan det hända att även en älskad katt kommer bort även om det inte är vanligt!
Men som sagt, en ägare som bryr sig letar med internet, lappar och polis!
 

Liknande trådar

Övr. Katt Idag var mamma ute och gick i skogen (elljusspår) och såg en katt. Kanske inte skulle vara något att bry sig om, men hon tyckte att...
Svar
4
· Visningar
1 092
Senast: Idas
·
Övr. Katt Händelsen i korthet; Var ute innan igår 14/10 runt 17 kanske och såg en kattunge på en plats 2 meter upp som såg lite felplacerad ut...
2
Svar
24
· Visningar
4 738
Senast: kazam
·
Katthälsa Sedan i slutet av sommaren har jag en ny gäst ute i stallet. En stor ståtlig hankatt. Först såg jag bara på åtgången av kattmat och på...
Svar
14
· Visningar
2 043
Senast: TinyWiny
·
C
Övr. Katt Våra två älsklingar är ju "huskatter" kort och gott - och helt underbara. Men jag funderar ändå litegrann... Vad som kan finnas i... Om...
2
Svar
22
· Visningar
7 329
Senast: Heulwen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp