Bukefalos 28 år!

Katter för allergiska?!

A

_Annie_

Hallå Där!!
Alldeles ny här,så jag har inte hunnit kolla in allting ännu,men det verkar vara en bra sida lite "stökig" bara.

Jag är jätte sugen på och skaffa katt(har redan 2 hundar) men min sambo är allergisk...så det går inte ihop sig riktigt :cry:

Mycket snack om att vissa raser skulle kunna vara bättre för känsliga personer men jag vet inte om jag tror på det. Någon som vet någon bra ras isf som man kanske kulle kunna prova om det fungerar.
Min sambo är skeptisk och faktiskt så har även jag blivit det.
Kram på er alla och Gott Nytt År!!
:bump: :bump: :bump: :bump: :bump: :bump:
 
Sv: Katter för allergiska?!

Det är jätteolika. Vissa tål bara långhåriga, vissa bara korthåriga. Vissa tål skogisar medans vissa tål nakenkatter.
Dom raser som sägs vara mest allergivänliga är Cornish Rex, Devon Rex, Sphynx (nakenkatt) samt Sibirisk Katt (långhårig).
Sphynxen och Sibiriska katter är nya i Sverige och därmed ganska dyra. Rexarna ligger på runt 5000-6000:-.
Sol här på forumet är allergiker, prata med henne. Sen är ju rekomendationen att kontakta uppfödare av dessa raser, berätta som det är så tar dom säkert emot er på flera besök. Under dessa besök ska han gnugga näsan mot katterna, klappa och verkligen utsätta sig för allergenerna. Är han fortfarande symptomfri efter ett stort antal sånna besök så kan det gå. Men det finns aldrig nån garanti.

Sphynx (oftast helt naken, kostar runt 10-16000:- och kräver bad varje vecka.)
http://www.cfainc.org/breeds/profiles/jpgs-bob/sphynx.gif

Devon Rex (Sol föder upp denna ras)
http://www.cfainc.org/breeds/profiles/jpgs-bob/devon.gif

Sibirisk Katt (kostar runt 8000:- i Sverige och kan vara svåra att få tag på)
http://www.cfainc.org/breeds/profiles/jpgs-bob/siberian.jpg

Cornish Rex
http://www.catsclubindia.com/cornish rex.jpg
 
Sv: Katter för allergiska?!

Hej!!
Rexarna ser väldigt speciella ut, men söta tycker jag (av de bilder jag sett iaf) :rofl:

Finns det någon sökfunktion på folk här? Jag har inte hittat på någon än.
Tack så mycket för det snabba svaret förresten :)
 
Sv: Katter för allergiska?!

Jag har haft rex och kan bara utgå från min erfarenhet. Min mamma har aldrig varit allergisk mot katter men blev det när jag hade mina rexar. Min nuvarande sambo var lika allergisk mot rexen som mot vanliga katter. (katten införskaffades med förra sambon o är nu tyvärr avlivad)

Så; det är nog högst individbetonat vilken kattindivid man tål. Jag undrar om det ens har så mkt med ras att göra. Det är ju normalt "mjällen" man är allergisk mot; inte pälsen. Så då spelar ju lång eller korthårig ingen roll.

Jag vet folk som tålt EN hundindivid av en ras och inte andra av samma ras.

Jag skulle undvika skaffa katt alls om han är allergisk eller se till att han kan ta såna där nya sprutor som "botar" allergin (vet ej om de finns helt än). Risken är att ni tar hem en kisse och det går bra i x antal dagar, veckor månader för att sen braka lös. Och då kanske han inte bara blir mer o mer allergisk utan även får astmaproblem eller dylikt. Och för att inte tala om besväret att hitta nytt hem åt sin älskade katt... :crazy:
 
Sv: Katter för allergiska?!

På vilket sätt är sibirisk katt bättre för allergiker?Tänkte på pälsen mest...Men dom är fina, jag är tyvärr själv allergiskt mot katt, har 2 stycken hos föräldrarna å skulle göra vadsomhelst för att kunna ha katt :cry:
 
Sv: Katter för allergiska?!

Dom säger att dom har färre allergener. Det som är med långhår är ju att man oftast borstar dom varje dag, därför är det peppar peppar många som klarar sånna. Men då gäller det ju att man gör det också. Sköter pälsen alltså.

Jag är inte så superinsatt i detta, är inte allergisk själv och min ras är absolut inte lämplig för allergiker, så...
 
Sv: Katter för allergiska?!

Hej!
Jag har en Cornish rex!
Han heter Paul och är blå och alldeles underbar!
Lekfull och galen!
Han är det ett av det bästa som har hänt mig.
Snart ska vi köpa en till för de är så söta och man kan inte motstå
dem!
Han kostade 5.000 :-
Min pappa är allergisk , och jag hade alltid velat haft ett pälsdjur!
Använde min lillasyster som kanin..
En sommar bestämde vi för att vi skulle köpa en cornish.
Men var då osäkra på om pappa skulle klara det..?
Men han gjorde det! vissa är känsligare än andra, men vi hade tur som kunde behålla Paul.
Det finns en rex sida som heter www.rexringen.nu där finns mycket information om cornish och devon rex.

/ Jessan :banana:
 
Sv: Katter för allergiska?!

Hej! Mina grannar har en i familjen som är lite småallergisk, och dom har rexar, och klarar det bra. Vår bondkatt går däremot inte för sig. När jag tar hand om dom så kan jag dock börja få känningar i näsan, och jag är inte allergisk mot nåt annars. Så det är nog väldigt induviduellt. Ville bara ta ett exempel, men jag är ju inte själv allergisk så jag är ju inte så insatt.
 
Sv: Katter för allergiska?!

chrysler skrev:
På vilket sätt är sibirisk katt bättre för allergiker?Tänkte på pälsen mest...Men dom är fina, jag är tyvärr själv allergiskt mot katt, har 2 stycken hos föräldrarna å skulle göra vadsomhelst för att kunna ha katt :cry:


Den sibiriska katten saknar ett enzym (eller om det var ett protein - är inte helt säker på vilket) i saliven som andra katter har. Detta gör att många allergiker tål dem!

Kolla in sällskapet sibiriska katten på nätet - de har även testhem där man kan få träffa sibirsika katter!
 
Sv: Katter för allergiska?!

Min syster är astmatiker, och hon föder upp devon rex~ (dock i liten skala nuförtiden). Det fungerar jättebra för henne, jag själv har en katt ifrån henne med :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Funderar lite, OM det blir möjligt/lämpligt för mig att skaffa katt i framtiden och i så fall vilka raser som skulle kunna passa? Är...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 880
Senast: Caoimhe
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 627
Övr. Katt Har länge haft lösa funderingar på att skaffa katt men vet inte om en katt skulle få ett bra liv hos mig då det är en del ensamtid. Jag...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
5 939
Senast: Asko
·
Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
10 093
Senast: Extrakonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp