Bukefalos 30 år!

Fast det är ju just det de har gjort än så länge. Just kastreringen är fortfarande väldigt ny tänker jag.

Jag ser inlägg som kritiserar Oansvariga kattägare som har sina katter ute, men bara typ två som är svepande.
Man ska förhindra oplanerad avel, det finns inga krav över huvud taget på att kastrera utekatter. Förhindra kan du göra genom att hålla honkatter inomhus, låta dom få endast en kull per år osv. Det är en tolkningsfråga vill jag påstå.

Några i Burmaägare FB grupp har några burmor som på sommaren följer med till ägarnas ö där det inte finns några rovdjur eller andra faror. De får gå ut och in precis som de vill. Det vore drömmen.
Där gör ju säkert en sådan vig och jagande katt allra mest skada på naturen dock. Enskilda öar är ju oftast de mest skyddade platserna för fåglar och kräldjur som ju katter gillar att jaga.

Just nu i Sverige dödar fågelmatandet fler fåglar än katterna (och hela småfågelminskningen har att göra med att vi som människor förstör fåglarnas födo och livsmiljöer inte på katter, men det är såklart lättare att peka på ett sällskapsdjur än att åtgärda vår egen framfart), det ligger hundskit på alla gator och på en del tomter och kissar på dynor gör även andra djur så det är bäst att ta in dom om man inte använder dom.
Jag tar emot en hel del synpunkter på utemiljö i mitt jobb och jag kan säga att andelen människor som klagar på katter är betydligt färre än de som klagar på fåglar tex, de flesta vill att vi skjuter av alla fåglar i stan och fäller alla träd. Nu senast var det också hästbajs på stigarna i skogen, bort med hästarna ur skogen.
Så, inga hästar, inga katter, inga fåglar och inga träd. Världen skulle bli väldigt tom, om alla som känner att något är en olägenhet för dom fick sin röst hörd.
Fast hundskiten är ett problem, pissande katter i trädgården ett annat. Det är fullt legit att störa sig på båda. Nu startades ju tråden på grund av problem med just utekatter. Jag tänker att det kan finnas flera problem på samma gång, jag AVSKYR också hundskit som inte plockas upp och hundar som går lösa utan kontroll (särskilt när jag är ute med katten).
För mig personligen får folk ha katterna ute om de vill, men de ständiga efterlysningarna och katter som spårlöst försvinner gör att jag själv aldrig skulle välja att ha en. Jag förstår också att folk kan tycka att de blir ett problem, särskilt i tätorter.

Man ska förhindra oplanerad avel, det finns inga krav över huvud taget på att kastrera utekatter. Förhindra kan du göra genom att hålla honkatter inomhus, låta dom få endast en kull per år osv. Det är en tolkningsfråga vill jag påstå.
Fair. Jag tolkade den ganska löst, den borde med andra ord skärpas hårt.

När mina katter fick gå ut sommartid var det enbart dagtid när jag var hemma i huset och de höll sig i min närhet, väldigt gärna på mig om jag någon sällsynt gång försökte sola. De jag har nu får inte gå ut alls för den ene tror gott om allt och har ingen självbevarelsedrift och den andra är så pass skygg att jag är rädd hon skulle försvinna.

Fair. Jag tolkade den ganska löst, den borde med andra ord skärpas hårt.
Jag säger absolut inte emot, men som det är just nu hjälper lagstiftningen mot kattkolonier och den typen av problem, vilket är ett viktigt verktyg. Sen är det såklart positivt att så många katter som möjligt är kastrerade, fast det inte är ett lagkrav.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker att utekatt ska förbjudas inom tätbebyggt område. De hör inte hemma inne i stan!
Fast det är säkerligen fler katter som har det bra i tätbebyggda områden, jag vet inte hur många misskötta katter jag sett på landet. Varenda stall jag stått i har haft katter som kommer och går och som ingen vet vem som äger eller har ansvar för.

Här kommer det direkt inlägg om någon misstänker att en katt inte är väl omhändertagen eller ser sliten ut eller vill in någonstans, det går inte riktigt att komma undan med att inte bry sig om sina utekatter i tätbebyggda områden. Dessutom är katter väldigt duktiga på att ta sig runt utan att skadas, så för katternas skull så skulle jag nog inte säga att katter inte har det bra i tätbebyggda områden.

Jag säger absolut inte emot, men som det är just nu hjälper lagstiftningen mot kattkolonier och den typen av problem, vilket är ett viktigt verktyg. Sen är det såklart positivt att så många katter som möjligt är kastrerade, fast det inte är ett lagkrav.
Jag tycker ju lite att det Borde vara ett lagkrav för att låta katten gå lös ute utan uppsikt, men man måste förstås börja någonstans. Jag tycker att det var ett superpositivt initiativ.

Här på ön har vi tyvärr bara lag på märkning i England, men det gnuggar väl av sig en del hit upp får man hoppas.

Fast det är säkerligen fler katter som har det bra i tätbebyggda områden, jag vet inte hur många misskötta katter jag sett på landet. Varenda stall jag stått i har haft katter som kommer och går och som ingen vet vem som äger eller har ansvar för.

Här kommer det direkt inlägg om någon misstänker att en katt inte är väl omhändertagen eller ser sliten ut eller vill in någonstans, det går inte riktigt att komma undan med att inte bry sig om sina utekatter i tätbebyggda områden. Dessutom är katter väldigt duktiga på att ta sig runt utan att skadas, så för katternas skull så skulle jag nog inte säga att katter inte har det bra i tätbebyggda områden.
Den som matar en utekatt i t ex ett stall har även ansvaret för den.

Fast det är ju just det de har gjort än så länge. Just kastreringen är fortfarande väldigt ny tänker jag.

Jag ser inlägg som kritiserar Oansvariga kattägare som har sina katter ute, men bara typ två som är svepande
Vi tolkar väll inläggen olika då. Antagligen för att det upprepas rätt ofta på alla kattforum hur illa det är med att låta sin katt gå ut.

• Gilla
Reactions: Sel
Jag tycker att utekatt ska förbjudas inom tätbebyggt område. De hör inte hemma inne i stan!
Men de hör inte hemma i skog och mark heller som de söta mördarmaskiner de är. Förstår inte att kattägare som är oftast är djurvänner, inte känner plågsamt svår kognitiv dissonans när de mycket väl vet att fridlysta reptiler som är chanslösa mot en katt, går åt tillsammans med småfåglar och harpaltar.

Ja under förutsättning att länsstyrelsen har tillräckligt med resurser för att följa upp. Vilket de tyvärr inte har.

Bör man ha katt alls, frågar jag mig..
Utekatter är invasiva och innekatter mår väl sådär.
Nu är jag ju givetvis partisk, men jag är rätt säker på att mina katter haft det minst lika bra som mina hundar, hästar och andra kretiner. :) En av dem var utekatt men gick inte ut särskilt ofta, de andra, inklusive fosterkissarna har varit innekatter som gått ut under tillsyn/i koppel.

Bör man ha katt alls, frågar jag mig..
Utekatter är invasiva och innekatter mår väl sådär.
Ärligt talat så är det vi som ska försvinna inte katterna, de är ett väldigt litet problem för flora och fauna och de beräkningar på mängden byten de tar starkt överdrivna. För det är beräkningar gjorda på att alla katter tar lika många byten hela sina liv. Eftersom katter funnits i Sveriges natur i 2000 år så räknas de heller inte som invasiva eftersom invasivstatus beräknas efter 1800.

(Eller nå, Ellen fick ett nytt hem i ett grannstall efter kastrering. Hon blev inte innekatt.)

Liknande trådar

• Fristående kurser i etologi?
  • Solensia katt
  • Hur länge luktar ett dött djur?
  • Vad tänka på vid kattköp?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat