Bukefalos 30 år!

Den som matar en utekatt i t ex ett stall har även ansvaret för den.
Så är det, men många katter kommer och går och bor förmodligen på många gårdar. Dom stallen jag stått i har gjort tillfälliga saker för att hjälpa som att raka bort tovor osv och sen har ju katterna gått vidare och är borta ett tag igen. Inget av stallen jag stått i har för övrigt matat katten medvetet. Det är ju inte ovanligt på landet alls att det är så, många går lite dit det gynnar dom att gå ibland.

Så är det, men många katter kommer och går och bor förmodligen på många gårdar. Dom stallen jag stått i har gjort tillfälliga saker för att hjälpa som att raka bort tovor osv och sen har ju katterna gått vidare och är borta ett tag igen. Inget av stallen jag stått i har för övrigt matat katten medvetet. Det är ju inte ovanligt på landet alls att det är så, många går lite dit det gynnar dom att gå ibland.
Katter som inte får mat brukar inte stanna, det är alltid någon som matar dem.

Men de hör inte hemma i skog och mark heller som de söta mördarmaskiner de är. Förstår inte att kattägare som är oftast är djurvänner, inte känner plågsamt svår kognitiv dissonans när de mycket väl vet att fridlysta reptiler som är chanslösa mot en katt, går åt tillsammans med småfåglar och harpaltar.
Samhällen, vägar, industrier etc är hotet mot flora och fauna. Allt annat är att sila mygg och svälja kameler. Bytet från småbruk till stora jordbruk igenväxning av åkermark, rationellt skogsbruk etc mycket mycket större hot än katter någonsin är eller kommer att vara.

Katter som inte får mat brukar inte stanna, det är alltid någon som matar dem.
Som sagt, jag skrev "inte medvetet". Stallen har ju andra katter som bor där som får mat och katter uppskattar dessutom också ofta att umgås och få klappar då och då. Alla katter drivs inte bara av maten i sej självt. Dom går ju lite dit dom får sina behov uppfyllda för stunden och har säkerligen rutiner dom går efter. Är väl därför dom är borta och kommer tillbaka på hyfsat fasta tiden och olika olika tider på året.

Min upplevelse av såna katter är att det är katter som fått klara sig själva hela sitt liv mer eller mindre, antagligen vildkatter som inte har något fast hem. Tyvärr finns det många av dom.

Som sagt, jag skrev "inte medvetet". Stallen har ju andra katter och katter uppskattar dessutom också ofta att umgås och få klappar då och då. Alla katter drivs inte bara av maten i sej självt.
Hur matar man en katt omedvetet? Ställer man ut mat och vatten är det en medveten handling.

Jag matade en förvildad katt i ett stall där jag stod. Han fick bara mat när jag gav honom direkt, la aldrig ut så andra katter kunde ta maten. Sakta men säkert kunde jag röra honom och jag såg till att han kastrerades. Jag blev lovad att han skulle få stanna men jag flyttade.

Sista gången jag såg honom hade han hitta mig en mil längre bort och tyvärr hämtades han upp av en familj som fått honom och han kom aldrig tillbaka, men det förklarade varför jag så många gånger hört en katt jama utanför huset trots att jag inte såg honom. Mina syskonbarn som var på besök över påsken sa att de hade sett en vit katt på parkeringen och jag sprang ut och lockade. Ur mörkret kom han springandes till mig på parkeringen och han fick mat och vatten och följde med hem.

Dagen efter ringde jag till stallet och undrade över katten och fick då vet att de givit bort honom, så den familjen hämtade honom och han kom aldrig mer tillbaka. Ett av mitt livs största svek. :sorry:

Hur matar man en katt omedvetet? Ställer man ut mat och vatten är det en medveten handling.

Jag matade en förvildad katt i ett stall där jag stod. Han fick bara mat när jag gav honom direkt, la aldrig ut så andra katter kunde ta maten. Sakta men säkert kunde jag röra honom och jag såg till att han kastrerades. Jag blev lovad att han skulle få stanna men jag flyttade.

Sista gången jag såg honom hade han hitta mig en mil längre bort och tyvärr hämtades han upp av en familj som fått honom och han kom aldrig tillbaka, men det förklarade varför jag så många gånger hört en katt jama utanför huset trots att jag inte såg honom. Mina syskonbarn som var på besök över påsken sa att de hade sett en vit katt på parkeringen och jag sprang ut och lockade. Ur mörkret kom han springandes till mig på parkeringen och han fick mat och vatten och följde med hem.

Dagen efter ringde jag till stallet och undrade över katten och fick då vet att de givit bort honom, så den familjen hämtade honom och han kom aldrig mer tillbaka. Ett av mitt livs största svek. :sorry:
Man har mat utställt till stallkatterna i stallet där det är öppet på dagarna.

Det är det jag menar, det är inte en omedveten handling om man ställer ut maten så vilken katt som helst kan äta den.
Jag vet inte hur du menar nu, men vi hade ett tag en katt som kom in i vårt hus åt kattmaten som stod framme där när vi inte såg. Det är ju knappast en medveten handling att andra djur ska ta sig in och äta.

Jag vet inte hur du menar nu, men vi hade ett tag en katt som kom in i vårt hus åt kattmaten som stod framme där när vi inte såg. Det är ju knappast en medveten handling att andra djur ska ta sig in och äta.
Fast om man upptäcker det kan man ju göra något åt det och inte bara rycka på axlarna och låta det fortsätta. Är de egna katterna chipmärkta är det bara att fixa så att enbart den egna katten kpmmer åt maten till exempel.

Samhällen, vägar, industrier etc är hotet mot flora och fauna. Allt annat är att sila mygg och svälja kameler. Bytet från småbruk till stora jordbruk igenväxning av åkermark, rationellt skogsbruk etc mycket mycket större hot än katter någonsin är eller kommer att vara.
Jag skriver om hotet mot fridlysta svenska reptiler av just katter. Och du bagatelliserar och what-about-iserar. Jag är säker på att du också har hört talas om endemiska djurarter som blivit utrotade av ett litet antal eller till och med en ensam lösspringande katt.

Dessutom var det den kognitiva dissonansen jag diskuterade. Du gillar antagligen djur, men du tycker det är ok att släppa ut en katt under den tid på året då det dels finns gott om nyss flygfärdiga, naiva småfåglar och försvarslösa reptiler (som är fridlysta). Hur får du ihop det, och vad har du för åsikter om fridlysning?

Jag räknar inte ditt hus som ett stall, men lämnar man maten framme och en öppen dörr så får man faktiskt räkna med att andra djur kan komma in. Mina katter har inte fri tillgång på maten utan de äter när jag ger dem och jag har inga ytterdörrar öppna så andra djur kan komma in eller mina djur gå ut som de vill.

Jag skriver om hotet mot fridlysta svenska reptiler av just katter. Och du bagatelliserar och what-about-iserar. Jag är säker på att du också har hört talas om endemiska djurarter som blivit utrotade av ett litet antal eller till och med en ensam lösspringande katt.

Dessutom var det den kognitiva dissonansen jag diskuterade. Du gillar antagligen djur, men du tycker det är ok att släppa ut en katt under den tid på året då det dels finns gott om nyss flygfärdiga, naiva småfåglar och försvarslösa reptiler (som är fridlysta). Hur får du ihop det, och vad har du för åsikter om fridlysning?
Vad har jag för åsikter om fridlysning, jag har inga åsikter om fridlysning. Det är ett bra verktyg i naturvården bland andra verktyg. Vet du hur många fridlysta reptiler som blir överkörda årligen, hur många av deras biotoper som raderas ut osv. Fokus på katter är i förhållande till det löjligt. Jag jobbar att värna och försöka utveckla den biologiska mångfalden, katter är inte det största hotet. Exploateringar av de miljöer som de här arterna är beroende av är det stora hotet. Tex att plocka en fridlyst blomma är förbjudet att radera ut en hel äng för att exploatera är tillåtet.

Fast om man upptäcker det kan man ju göra något åt det och inte bara rycka på axlarna och låta det fortsätta. Är de egna katterna chipmärkta är det bara att fixa så att enbart den egna katten kpmmer åt maten till exempel.
De var inte chipmärkta då eftersom de var födda 2001 däremot öronmärkta men det är knappast till någon hjälp när det kommer till kattluckor och katter som bryter sig in nattetid.

Vi har både inne-och utekatter. Av tio katter är det bara tre som är ute regelbundet, av olika anledningar:

Några kommer inte in pga blir "vilda" och vågar inte komma in. De vill in, men vågar inte.

Några har tidigare försvunnit i några veckor eller månader. Jag vill ha kvar katterna, så sysslar man med så långa utflykter får man bo inne. De känns nöjda även om jag vet att de gärna hade varit ute.

Kan också tillägga att vi bor ganska avsides och jag har inte hört något om att våra katter hälsar på hos andra. Vet att de går hos grannen ibland, och hans katter hälsar på här, men det stör ingen (utöver att jag regelbundet jagar bort en av hans katter som är jobbig mot våra). Förstår nog inte att det är tillåtet att ha lösa utekatter i tätbebyggelse? Känns farligt för katterna med bilar och en massa människor, och störande för människorna med många katter på liten yta. För att inte tala om smittspridning...

Ok. Vi behöver bli bättre på att inte sponsra buskavel utan kräva ordning o reda på aveln. Så djuren får bättre ststus.
Vad är buskavel?

Definiera tack.

I vilken typ av milöjö bor och verkar du?

Det verkar vara väldigt olika på riktig landsbygd, jämfört med med stadsnära lägen.

Liknande trådar

• Fristående kurser i etologi?
  • Solensia katt
  • Hur länge luktar ett dött djur?
  • Vad tänka på vid kattköp?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Valvaka!
  • Stensamlare?

Barn