Bukefalos 30 år!

Och så kom också det vanliga försvaret från utekattsägare när man framför kritik mot att ha utekatt: "Jag har utekatt men... *infoga ursäkt för att just de är undantaget* "

Och så ursäkten att katter mår bäst av att få gå fritt. Tror ni att hundar mår bäst i koppel? Knappast. Sen kan man höra samma personer som släpper sin katt fritt för att det är så naturligt förfasa sig över att folk har sina hundar lösa.
Hur många katter på landsbygden blir ihjälkörda menar du?

Att ha katt ine4, är ett otyg, swom borde förbjudas av djurskyddsskäl.

Enligt mig är ett par tusenlappar för billigt, priserna och därmed statusen behöver upp.
Varför det?

För att katter ska hamna i samma fruktansvärda avelsspiral som hundar, där man avlar på moderaser med olika defekter, och kostnaderna för veterinärvård stigit över alla gränser?

Förbjud rasavel på katter, stoppa alla utställningar, förbjud all katthållning inom tättbebyggt område, inklusive innekatter.

En trist syn på saken, vilda djur är något helt annat, men att få in andras tamdjur är inte ok.
Vi har en på bygden som har sina hästar lösspringande ofta, flera gånger i veckan. Ägaren hävdar att alla andra får hägna in sitt om de ska slippa deras djur.
Det där med lösspringande hästar, strider mot reglerna runt tamdjur i jordabalken.

Anmäl till Länsstyrelsen varje gång det inträffar.

Ingen vill ha vare sig en fårflock, hästar eller grannens ungtjurar i sin trädgård.

Så hur ska det fungera istället?
Katter ska hållas i en miljö där deras naturliga beteende kan komma till sin rätt.

Det togs till norden, för att fungera som "råttfångare", låt dem fortsätta med det, de passar på landsbygden.

Vill man klappa på ett hårigt djur inomhus kan man istället ha ett marsvin.

Ja, det är ju den aspekten också. Om utekattsägarna vill att det även i framtiden ska vara tillåtet med utekatt så får de ju vara rädda om den friheten. Ju fler som upplever att utekatter är sanitära olägenheter desto mer sannolikt att lagarna skärps.
Som jag säger: bort med katter helt från tättbebyggt område.

Låt varje kommun definiera vilka områden som är lämpliga för katter.

Alltså haha är du på riktigt. Du vet nada om mig. Så när folk gråter ut på fb om sin försvunna misse är det bluff haha
Jajamen, jag är på riktigt.,

Har för länge sedan slutet hålla på med FB (och andra sociala medier - dit räknas inte Buke) och göda Zuckerberg och andra tech-oligarker.

Jag säger inte att de som gråter om försvunna katter ljuger.

Jag säger att FB ger dig, och alla andra användare, en förvrängd verklighetsbild, om hur vanligt, eller ovanligt, det är med försvunna katter, och var samt hur de försvunnit, relativt hela kattpopulationen i varje respektive område.

Varför det?

För att katter ska hamna i samma fruktansvärda avelsspiral som hundar, där man avlar på moderaser med olika defekter, och kostnaderna för veterinärvård stigit över alla gränser?

Förbjud rasavel på katter, stoppa alla utställningar, förbjud all katthållning inom tättbebyggt område, inklusive innekatter.
Jag håller inte med om att rasavel ska förbjudas, däremot skulle en del raser förbjudas. Det är definitivt inte bättre att låta fertila katter föröka sig hur som helst med kull efter kull av ungar som förvildas eller slås ihjäl.

Jag har sett några lösa katter i området där jag bor, varav en ikväll. Den hade visserligen halsband och jag vet inte om den hör hemma i någon av lägenheterna eller kommer från villorna, men jag skulle inte våga släppa ut min katt i tätbebyggt område. Människor är vidriga, en praktikant fick lära sig den hårda vägen när hon hittade sin katt ihjälslagen i hissen. Det var blod på väggar, tak och golv. :cry:

Jag hittade en katt i centrala Sthlm som jag efter ett par dagar kunde ta med hem och efter ytterliga några dagar lyckades hitta ägaren. Många som har katt skulle inte ens få äga konstgjorda blommor. :mad:

Därför att de avlade för det.

Raskattsavel har bara funnits "en liten stund".

Marsvin är egentligen ett väldigt litet lantbruksdjur från sydamerika.
Marsvinen är avlade för att gå lösa i bostäderna och utomhus. I Frankrike föds en ras upp som mat, precis som kanin.

Katter ska hållas i en miljö där deras naturliga beteende kan komma till sin rätt.

Det togs till norden, för att fungera som "råttfångare", låt dem fortsätta med det, de passar på landsbygden.

Vill man klappa på ett hårigt djur inomhus kan man istället ha ett marsvin.
Så de ska bara lämnas ute och liksóm klara sig själva, para sig och föda ungarna någonstans i någon lada där ungarna så småningom komer fram halvt förvildade... och inom halvåret alla hunnit para sig igen?
Ingen kastrering, ingen planering? Blir de för många skjuter man av dem, blir någon överkörd eller bara försvinner rycker man på axlarna?

Kommer någon hem utan örontippar på vintern får det väl vara så för om man bryr sig kan man lika gärna ha ett marsvin?

Kontroll, planerad avel och kattvälfärd är Jätteviktigt oavsett om det handlar om huskatt/bondkatt eller valfri raskatt! Vi har kommit långt i att höja kattens status de senaste typ tjugo åren eller så och det vore bedrövligt om den fick sjunka igen och katten på nytt blev slit och släng. Det är de fortfarande på många sätt tyvärr.

Men nu är vi väldigt OT.

Jajamen, jag är på riktigt.,

Har för länge sedan slutet hålla på med FB (och andra sociala medier - dit räknas inte Buke) och göda Zuckerberg och andra tech-oligarker.

Jag säger inte att de som gråter om försvunna katter ljuger.

Jag säger att FB ger dig, och alla andra användare, en förvrängd verklighetsbild, om hur vanligt, eller ovanligt, det är med försvunna katter, och var samt hur de försvunnit, relativt hela kattpopulationen i varje respektive område.
Lappar och efterlysningar har funnits Långt innan social media online. Vanligare förr var att man helt enkelt gick och skaffade en ny katt eftersom de var gratis.

Har man en innekatt får man veta att man är kattplågare. Jag håller med om att det är otroligt irriterande att hitta kattbajs i sandlådan och rabatterna. Det är därför jag gick ut i koppel med Nikita. Megara går det inte med eftersom jag inte får på henne selen. Sedan går det jättebra. Hur svårt kan det vara att ha en utekatt med tillsyn. Promenader, bygga en kattgård och liknande. Detta borde även gälla bondkatter eftersom de går ute fritt. Eller?

Det absolut värsta jag vet är folk på FB och andra sociala media som gråter över att deras utekatt blev överkörd och alla ojar sig och skickar hjärtan och tårar och gud vet all. Nästa som händer är att de skaffar sig en ny katt. Och alla, ååååh vad söt. Och sedan skriver att den absolut måste få gå ut. Grattis till nästa mosade katt.

Tyvärr har katten en otroligt låg status i samhället allmänt. Om man införde ägaransvar som man har med hundar skulle det säkert göra att vissa kattägare hade mer noggrann koll. Nu tycker allt för många kattägare att det är bara naturligt att en katt får driva vind för våg. Men våga ifrågasätta om det inte borde vara samma för alla hundar. Hundar kan man väl släppa ut, hur som helst. Även korthåriga katter (inklusive orientaler) klarar sig på vinter. Guuuud vad löjligt med en tröja på en katt. Samtidigt som de klär på sina hundar, inklusive skor. Och täckar sina hästar.

Och nej, huskatter är inte ett dugg mer beroende av att vara ute som någon slags genetisk komponent. Det handlar om hur de tas om hand som kattungar. Efter, tror jag, åtta veckor så blir de inte helt tama utan någon människokontakt. Det finns också en hel del exempel på fd utekatter som aldrig vill sätta sin tass utanför tryggheten i lägenheten/huset.
Huskattsbegrepp är rätt märkligt egentligen.

Jag tycker man ska kalla skituppfödning av oplanerat slag för blandras istället.

Begreppet huskatt har dykt upp under relativt sen tid för att från vissa organisationer nedvärdera alla katter som inte ingår bland det som definierats som raskatter.

Man förnekar alltså i samma andetag existensen av lantraskatter, samtidigt en del katter som räknas som "raskatter" idag, är i själva verket lantraser, vars status man försöker höja på så sätt.

Så de ska bara lämnas ute och liksóm klara sig själva, para sig och föda ungarna någonstans i någon lada där ungarna så småningom komer fram halvt förvildade... och inom halvåret alla hunnit para sig igen?
Ingen kastrering, ingen planering? Blir de för många skjuter man av dem, blir någon överkörd eller bara försvinner rycker man på axlarna?

Kommer någon hem utan örontippar på vintern får det väl vara så för om man bryr sig kan man lika gärna ha ett marsvin?

Kontroll, planerad avel och kattvälfärd är Jätteviktigt oavsett om det handlar om huskatt/bondkatt eller valfri raskatt! Vi har kommit långt i att höja kattens status de senaste typ tjugo åren eller så och det vore bedrövligt om den fick sjunka igen och katten på nytt blev slit och släng. Det är de fortfarande på många sätt tyvärr.

Men nu är vi väldigt OT.
Det finns väl ingen motsättning mot att bl.a. förbjuda katthållning av alla slag i tättbebygt område, med att hålla katter med god uppsikt, och att med hjälp av olika metoder kontrollera vilka individer som kan föröka sig, och att säkerställa hälsan för de katter som finns och de kullar man avser ska födas?

Har jag sagt att man ska släppa ut (okastrerade) katter vind för våg?

Det finns väl ingen motsättning mot att bl.a. förbjuda katthållning av alla slag i tättbebygt område, med att hålla katter med god uppsikt, och att med hjälp av olika metoder kontrollera vilka individer som kan föröka sig, och att säkerställa hälsan för de katter som finns och de kullar man avser ska födas?

Har jag sagt att man ska släppa ut (okastrerade) katter vind för våg?
Mja, det är väl mer känslan som förmedlas. Att katterna ska hållas utomhus och enbart vara nyttodjur man inte umgås med och klappar på? Katter idag är betydligt mer än bara råttångare (och har i de flesta kulturer länge varit så.).
Hur ska man förbjuda rasavel och samtidigt bevara lantraser?
Just att inte släppa ut okastrerade katter utan istället kontrollera aveln är väl just rasinriktad avel?

Jag skriver om hotet mot fridlysta svenska reptiler av just katter. Och du bagatelliserar och what-about-iserar. Jag är säker på att du också har hört talas om endemiska djurarter som blivit utrotade av ett litet antal eller till och med en ensam lösspringande katt.

Dessutom var det den kognitiva dissonansen jag diskuterade. Du gillar antagligen djur, men du tycker det är ok att släppa ut en katt under den tid på året då det dels finns gott om nyss flygfärdiga, naiva småfåglar och försvarslösa reptiler (som är fridlysta). Hur får du ihop det, och vad har du för åsikter om fridlysning?
Det har funnits katter i Sverige i snart 2000 år, utan att Hsselsnokar och och Sandödlor utrotats.

Ska vi säkerställa att reptilerna finns kavr, så är det exploatering av habitat, biltrafik, strukturrationaliseringen i jordbruket, och faktiskt människor, som glatt slår ihjäl varenda orm de ser, som vi ska hantera.

Katterna är är ett bekvämt svepskäl, för att slippa ta tag i de verkligt besvärliga frågorna.

Liknande trådar

• Fristående kurser i etologi?
  • Solensia katt
  • Hur länge luktar ett dött djur?
  • Vad tänka på vid kattköp?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn