Bukefalos 30 år!

Fast med det sagt... jag har haft flertalet fosterkatter som alltid varit huskatter. Alla har fungerat finfint inne och adopterats ut som det. :) Alternativt som koppelkatter om de gått med på det.
Sedan finns det givetvis individer som inte fungerar som sådana, men jag tror faktiskt att om folk vore villiga att försöka skulle de bli förvånade. Men det krävs förstås att man jobbar med att stimulera och leka med dem och/eller bygger en kattgård kanske, och där är vi inte riktigt ännu i attityden hos de flesta kattägare.
Vår honkatt är ute- och innekatt. Fick (såklart) tvingas vara inne när hon varit huggormsbiten och det har hon inte mått bra av, skrek och började tappa päls av stressen av att vara inne av tvång.

vår yngre hane dröjde det länge innan vi låtit honom nu vara ute på egen tass och trots att vi stimulerat honom inne med lekspö och dyl. så märks det att han får utlopp för sina sinnen på ett helt annat sätt när han varit ute- sover mer tillfreds och han ger sig inte på honan titt som tätt heller, stor skillnad. Sen finns det ju skillnad på folk och folk och hålla ute eller inne- på olika sätt. Och alla har åsikter om huruvida vad som är rätt, precis som hästfolk har olika ideer och åsikter om hästhållning osv.

Jag gillar inte att utekatterna tar småfåglar, annars kunde jag inte bry mig mindre. Men tycker generellt synd om innekatter, sällan jag träffat på någon som sett nöjd och frisk ut.

Med det sagt kan jag egentligen inget om katter, så borde vara tyst. 😅

Vår honkatt är ute- och innekatt. Fick (såklart) tvingas vara inne när hon varit huggormsbiten och det har hon inte mått bra av, skrek och började tappa päls av stressen av att vara inne av tvång.

vår yngre hane dröjde det länge innan vi låtit honom nu vara ute på egen tass och trots att vi stimulerat honom inne med lekspö och dyl. så märks det att han får utlopp för sina sinnen på ett helt annat sätt när han varit ute- sover mer tillfreds och han ger sig inte på honan titt som tätt heller, stor skillnad. Sen finns det ju skillnad på folk och folk och hålla ute eller inne- på olika sätt. Och alla har åsikter om huruvida vad som är rätt, precis som hästfolk har olika ideer och åsikter om hästhållning osv.
Givetvis är det olika och skiljer från katt till katt. Jag säger inte att det är helfel att ha vare sig inne eller utekatt eller mitemellan, det finns goda kattägare och idioter i alla läger, men hävdar ändå att många fortfarande tycker att det liksom ska vara "lättsamt" och liten ansträngning att ha katt, och det gör vare sig katterna själva, naturen runtomkring eller grannarna en tjänst.
"Inte tid eller råd med hund? Enkelt - skaffa katt så slipper du liksom engagera dig. De ska roa, motionera och sköta sig själva." är fortfarande en jättevanlig attityd tycker jag, och det är synd.

Det var inte något sådant i ordning
Det kan jag tycka däremot är oseriöst. Men förvisso köpte vi vår huskatt (bondkatt/norsk skogkatt/maine coon) för bara 1000 och han var varken vaccinerad eller besiktad. Oseriöst. (den vi köpte av var inte uppfödaren, han kom till oss som ca halvåret då han inte fungerade med andra katten)

Givetvis är det olika och skiljer från katt till katt. Jag säger inte att det är helfel att ha vare sig inne eller utekatt eller mitemellan, det finns goda kattägare och idioter i alla läger, men hävdar ändå att många fortfarande tycker att det liksom ska vara "lättsamt" och liten ansträngning att ha katt, och det gör vare sig katterna själva, naturen runtomkring eller grannarna en tjänst.
"Inte tid eller råd med hund? Enkelt - skaffa katt så slipper du liksom engagera dig. De ska roa, motionera och sköta sig själva." är fortfarande en jättevanlig attityd tycker jag, och det är synd.
Förstår hur du menar och håller med, men ofta är väl det att katter är så självständiga som många kanske ser det så. Vad vet jag...

• Gilla
Reactions: Sel
Kunde inte sagt det bättre själv.

Och så kom också det vanliga försvaret från utekattsägare när man framför kritik mot att ha utekatt: "Jag har utekatt men... *infoga ursäkt för att just de är undantaget* "

Och så ursäkten att katter mår bäst av att få gå fritt. Tror ni att hundar mår bäst i koppel? Knappast. Sen kan man höra samma personer som släpper sin katt fritt för att det är så naturligt förfasa sig över att folk har sina hundar lösa.

Det finns ju väldigt många fler alternativ än bara inne eller lös vind för våg.
Kattgård tex, kan göras på oändligt många vis beroende på utrymme och katt.

Men det är ju jobbigt och kostar pengar och det är ju ändå bara en katt. Blir en överkörd köper man en ny bara så blir barnen glada igen och tröttnar man låter man den bara vara kvar ute, katter klarar sig alltid.

Obs, det sista är inte riktigt mot dig men är en vidrigt vanlig inställning bland många.
Nej oj, jag förstår!! Jag har fått två katter ihjälkörda tidigare i livet och det var fasansfullt. Trodde aldrig jag skulle återhämta mig - inte minst efter letandet efter den som släpat sig undan med bruten rygg....... Det kommer jag aldrig över.

Nej oj, jag förstår!! Jag har fått två katter ihjälkörda tidigare i livet och det var fasansfullt. Trodde aldrig jag skulle återhämta mig - inte minst efter letandet efter den som släpat sig undan med bruten rygg....... Det kommer jag aldrig över.
Usch beklagar, det jag tycker blir märkligt (inte du personligen nu) är att folk ändå vågar chansa med nya utekatter gång på gång, trots att de betyder såå mycket.

Och så kom också det vanliga försvaret från utekattsägare när man framför kritik mot att ha utekatt: "Jag har utekatt men... *infoga ursäkt för att just de är undantaget* "

Och så ursäkten att katter mår bäst av att få gå fritt. Tror ni att hundar mår bäst i koppel? Knappast. Sen kan man höra samma personer som släpper sin katt fritt för att det är så naturligt förfasa sig över att folk har sina hundar lösa.
Jag har ändå liiiite svårt att jämföra katter och hundar. Hunden vek aldrig från min sida - det finns inte en chans att han valt att gå ut genom nån lucka och härja ensam under natten. Eller dagen, för den delen. Han skulle vara i samma RUM som jag! Katterna har en annan självständig ådra, menar jag. De vill ha gemenskap och närhet etc etc men också frihet. De är vakna om nätterna, mer så än hundar. De är ute och lurar i buskagen. Klättrar i träden. Kommunicerar (bra eller dåligt...) med andra katter.

Men ja, jag tycker det beror lite på hur man bor, om man ska låta sin katt gå fritt utomhus. OCH jag tycker att isåfall SKA MAN HA KATTLUCKA!!!!! Jag ser ideligen katter som sitter hopkrupna vid dörren och vill in, men människorna är på jobbet etc etc och kan inte släppa in den. Med kattlucka är katten inomhus mycket mer än man tror.

Liknande trådar

• Fristående kurser i etologi?
  • Solensia katt
  • Hur länge luktar ett dött djur?
  • Vad tänka på vid kattköp?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn