Bukefalos 30 år!

Jag har inte haft katt nu på en del år eftersom hundarna inte kan hantera katter på ett bra sätt, men har inget emot utekatter som är mer släppta "vind för våg" - förutsatt att man bor på en bra plats för det. Mitt inne i en stad är kanske inte helt lämpligt, men på landet med flera hundra meter till närmsta granne eller större väg? Ja, det tycker jag kan fungera.

Det finns ju fortfarande risker, som man behöver vara medveten om - bilar på mindre vägar, andra djur som kan skada/döda katterna, att katterna tar en massa småfåglar etc.

Men samtidigt ser jag fortfarande katter som delvis ett "bruksdjur", eller vad man kan kalla det -ett djur som har en praktisk funktion. Trevligt sällskap, ja, och katterna ska självklart skötas ordentligt - men en viktig anledning till att jag hade velat ha 1-2 katter är för att hålla nere mängden möss och råttor (vilket är anledningen till att jag inte har höns nu längre).

Finns absolut bra kattägare. Det jag svårt att förstå är varför man ska ha utekatt när man bor i tättbebyggt och/eller nära trafikerade vägar.
Sedan ska man berätta snyfthistorier om hur ledsna barnen är som saknar sin katt. Hur dåliga alla bilister är o s v.

Bor du på fel ställe så antingen släpper man inte ut katten fritt eller så flyttar man.

Finns ju inga andra djur som man skulle släppa lösa i ett samhälle eller vid en trafikerad väg.

Jag håller mig ifrån kattgrupper i sociala media 😅 Jag har själv kört på en katt med buss och hade inte vetat det om jag inte sett den hoppa upp mitt framför mig, men folk tror inte på det. Självklart känner man att man kör på en 4 kg katt med 15 ton buss liksom!
Just nu går det verkligen inflation i att ta in alla katter man hittar ute. Känner man inte igen den sen tidigare, är den troligen halvdöd och hemlös och måste till veterinär direkt! Trots att bilderna visar en ytterst välmående kisse.
Folk har blivit halvt galna, tror jag.
Mvh crazy cat lady MissFideli, med 4 innekatter med rastgård trots att vi bor på landet.

Själv stör jag mig nog mest på människor som anser sig veta bäst hur andra människor ska ta hand om sina husdjur. Idag är det enligt lag och prejudicerande domar helt lagligt och förenligt med djurskydd att ha sin katt lösgående ute så länge den är kastrerad och registrerad hos jordbruksverket. Rent juridiskt är det upp till den som inte vill ha en katt i sin trädgård eller som kliver in genom en öppet fönster att se till att freda sig genom att hägna eller sätta in ett nätfönster. Lika lite som staten har ansvar för om en fågel eller annat vilt råkar ta sig in i din bostad har kattägaren det ansvaret, juridiskt.

Samhället har alltså redan formulerat ett förhållningssätt till lösgående katter. För mig är diskussionen slut där, tills dess att någon får för sig att ändra lagstiftningen eller en ny prejudicerande dom kommer.

Jag tycker i och för sig att katter sällan är så självständiga som folk beskriver. Min shiba var betydligt mindre in your face än nästan alla katter jag träffat (som inte varit vildkatter då. ) :D
Det är nog ändå lite från individ till individ, vår hane vill ha mer kontakt än honan :)

Jag har inte haft katt nu på en del år eftersom hundarna inte kan hantera katter på ett bra sätt, men har inget emot utekatter som är mer släppta "vind för våg" - förutsatt att man bor på en bra plats för det. Mitt inne i en stad är kanske inte helt lämpligt, men på landet med flera hundra meter till närmsta granne eller större väg? Ja, det tycker jag kan fungera.

Det finns ju fortfarande risker, som man behöver vara medveten om - bilar på mindre vägar, andra djur som kan skada/döda katterna, att katterna tar en massa småfåglar etc.

Men samtidigt ser jag fortfarande katter som delvis ett "bruksdjur", eller vad man kan kalla det -ett djur som har en praktisk funktion. Trevligt sällskap, ja, och katterna ska självklart skötas ordentligt - men en viktig anledning till att jag hade velat ha 1-2 katter är för att hålla nere mängden möss och råttor (vilket är anledningen till att jag inte har höns nu längre).
Ja men precis! Var därför vi skaffade katt (honan och hennes bror som mamma har nu) för dels att vi tycker om katter (sambon är mycket mer kattmänniska än hundmänniska) och pga mössproblemet i och runt förra lilla huset/stugan vi hyrde!

Själv stör jag mig nog mest på människor som anser sig veta bäst hur andra människor ska ta hand om sina husdjur. Idag är det enligt lag och prejudicerande domar helt lagligt och förenligt med djurskydd att ha sin katt lösgående ute så länge den är kastrerad och registrerad hos jordbruksverket. Rent juridiskt är det upp till den som inte vill ha en katt i sin trädgård eller som kliver in genom en öppet fönster att se till att freda sig genom att hägna eller sätta in ett nätfönster. Lika lite som staten har ansvar för om en fågel eller annat vilt råkar ta sig in i din bostad har kattägaren det ansvaret, juridiskt.

Samhället har alltså redan formulerat ett förhållningssätt till lösgående katter. För mig är diskussionen slut där, tills dess att någon får för sig att ändra lagstiftningen eller en ny prejudicerande dom kommer.

Och då får utekattsägare acceptera att vara illa omtyckta av många. Jag anser att om jag har ett djur så är det jag som har djuret. Inte mina grannar. Min hund ska alltså inte skälla så att det stör grannen, springa fram till folk när vi är ute, min katt ska inte bajsa i sandlådor/rabatter eller gå in till folk. Det anser jag tillhör normalt hyfs när man har djur. Att ta ansvar för djuret fullt ut så att omgivningen inte ska behöva freda sig. Varken från en framspringande hund eller katt som går in genom en öppen uteplatsdörr.

Jag har ändå liiiite svårt att jämföra katter och hundar. Hunden vek aldrig från min sida - det finns inte en chans att han valt att gå ut genom nån lucka och härja ensam under natten. Eller dagen, för den delen. Han skulle vara i samma RUM som jag! Katterna har en annan självständig ådra, menar jag. De vill ha gemenskap och närhet etc etc men också frihet. De är vakna om nätterna, mer så än hundar. De är ute och lurar i buskagen. Klättrar i träden. Kommunicerar (bra eller dåligt...) med andra katter.

Men ja, jag tycker det beror lite på hur man bor, om man ska låta sin katt gå fritt utomhus. OCH jag tycker att isåfall SKA MAN HA KATTLUCKA!!!!! Jag ser ideligen katter som sitter hopkrupna vid dörren och vill in, men människorna är på jobbet etc etc och kan inte släppa in den. Med kattlucka är katten inomhus mycket mer än man tror.
Vi hyr lgh i hus, så ingen kattlucka här (dessutom kan katterna - mest honan som är ute, gå in i boden och i katthuset vi har) dessutom bor vi vägg i vägg med grannar (gammal arbetarbostad) där ena är sjukpensionär så de har dessutom en nyckel för ja det händer att honan går till dem och bossar ;) ;) )

En trist syn på saken, vilda djur är något helt annat, men att få in andras tamdjur är inte ok.
Vi har en på bygden som har sina hästar lösspringande ofta, flera gånger i veckan. Ägaren hävdar att alla andra får hägna in sitt om de ska slippa deras djur.

Jag håller med om att katter kan vara mer av ett bruksdjur.
Jag är uppvuxen med utekatter och har svårt att ha det på annat vis. De chippas, avmaskas, fixas tänder på och tas hand om när de blir gamla och grå.
Men jag behöver de för råttorna och mössen.

Det finns ju ett mellanläge mellan att släppa ut katten "vind för våg" och att ha utekatt.
Däremot så låter det alltid som att har man katt som går ut så bryr man sig inte och det är rätt tråkig inställning.
När jag letade hus var de många jag tittade på men som låg alldeles för nära en stor väg där jag ALDRIG hade haft utekatt.

Att dessutom hålla sig på bottennivån vad länsstyrelsen godkänner är ju liksom inget att sträva efter.

Och då får utekattsägare acceptera att vara illa omtyckta av många. Jag anser att om jag har ett djur så är det jag som har djuret. Inte mina grannar. Min hund ska alltså inte skälla så att det stör grannen, springa fram till folk när vi är ute, min katt ska inte bajsa i sandlådor/rabatter eller gå in till folk. Det anser jag tillhör normalt hyfs när man har djur. Att ta ansvar för djuret fullt ut så att omgivningen inte ska behöva freda sig. Varken från en framspringande hund eller katt som går in genom en öppen uteplatsdörr.
Jo men det fungerar inte i ett samhälle att alla skapar sina egna regler för vad som är tillåtet och inte. En viss mängd störningar får man leva med när man lever med andra oavsett om det är grannar som man upplever har tvn på högt, dammsuger före klockan 10.00 på en helg eller vad nu ens egen påhittade ideer kring vad som är en störning är.

Jo men det fungerar inte i ett samhälle att alla skapar sina egna regler för vad som är tillåtet och inte. En viss mängd störningar får man leva med när man lever med andra oavsett om det är grannar som man upplever har tvn på högt, dammsuger före klockan 10.00 på en helg eller vad nu ens egen påhittade ideer kring vad som är en störning är.

Då kan ju jag tycka att andra får acceptera att min hund går lös. Då får folk acceptera att hästen bajsar där vi rider.

Visst är det så, men samtidigt... om man som ägare till en utekatt får många klagomål från omgivningen och envisas med att det är ett problem de får lösa helt på egen hand, eller om man inte ser efter katten utöver lägsta möjliga krav skjuter man sig själv i foten tror jag (OBS, jag har inte påstått att någon i tråden beter sig illa). Reglerna har ju redan stegvis skärpts till det bättre, men kan komma att skärpas ännu mer om tillräckligt många människor upprörs av de lösgående katterna eller om de gör tillräckligt stor skada i naturen.

Ja och det är ju lite konstigt. Jag ska anpassa mig efter andras sovtider, men ingen behöver anpassa sig efter mina? Vi lever kvar i nån 8-17-norm som är ordentligt förlegad.
Och mina katter ska tvingas bli trakasserade av dina katter.

Visst är det så, men samtidigt... om man som ägare till en utekatt får många klagomål från omgivningen och envisas med att det är ett problem de får lösa helt på egen hand, eller om man inte ser efter katten utöver lägsta möjliga krav skjuter man sig själv i foten tror jag (OBS, jag har inte påstått att någon i tråden beter sig illa). Reglerna har ju redan stegvis skärpts till det bättre, men kan komma att skärpas ännu mer om tillräckligt många människor upprörs av de lösgående katterna eller om de gör tillräckligt stor skada i naturen.

Ja, det är ju den aspekten också. Om utekattsägarna vill att det även i framtiden ska vara tillåtet med utekatt så får de ju vara rädda om den friheten. Ju fler som upplever att utekatter är sanitära olägenheter desto mer sannolikt att lagarna skärps.

Liknande trådar

• Fristående kurser i etologi?
  • Solensia katt
  • Hur länge luktar ett dött djur?
  • Vad tänka på vid kattköp?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn