Bukefalos 30 år!

Nu gäller detta en gammal lagstiftning. Den nys från 2023 säger lite annat och lägger mer ansvar på kattägare.
Av ren nyfikenhet, vad utöver kravet på registrering av katten står det i lagtexten och var hittar du den?

1 § Hundar och katter ska hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter.

Särskilda bestämmelser om tillsyn över hundar finns i rennäringslagen (1971:437). Lag (2022:186).

Märkning och registrering av hundar och katter

2 § Den som äger en hund eller en katt ska låta märka sitt djur så att det kan identifieras. Märkningen ska vara bestående. Lag (2022:186).

3 § Statens jordbruksverk ska föra register över hund- och kattägare. Ägaren ska registrera sitt ägarskap i ett sådant register.

Regeringen får meddela föreskrifter om att Jordbruksverket får överlåta uppgiften att föra register över hund- eller kattägare till en annan myndighet eller till en organisation.

Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om
1. skyldighet för hund- och kattägare att betala en avgift för registreringen och för utrustning för att läsa av märkningen, och
2. beräkningen av avgiften.
Lag (2022:186).

4 § Bestämmelserna i 2 och 3 §§ gäller hundar och katter som stadigvarande finns i Sverige. Lag (2022:186).

5 § Register över hund- och kattägare enligt 3 § får användas för att fastställa vem som äger en hund eller en katt.

Tullverket, Jordbruksverket, länsstyrelserna, Polismyndigheten och de kommunala nämnder som fullgör uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet får medges direktåtkomst till register över hund- och kattägare. Lag (2022:186).

Exakt samma resonemang går ju att applicera på hundar (därmed inte sagt att behoven är exakt lika). Frågan om ägaransvaret kvarstår oavsett.
I vissa länder går ju hundarna lösa, men jag misstänker att lagstiftningen kring hundägare mycket handlar om den skada hundar kan göra på boskap och människor. Katter utgör ju inte samma risk. Mängden människor som dödliga attacker av katter är ändå ganska få om man nu inte är ett småvilt.

Jag har inget emot katter alls att dom är lösa och fria ute, dom flesta katter mår bäst av att få gå ut och in som dom vill. Det enda jag tycker illa om är att dom tar småfåglar och sådant plus det faktum att vissa katter faktiskt är läskiga och kan anfalla hunden. Jag har många gånger fått gå en annan väg pga att en katt vägrar att flytta på sig och hotar när jag ska gå förbi och det har jag lite lite svårt att förstå att man bara ska acceptera.

Här är det faktiskt väldigt väldigt lite klagande på utekatter, ser knappt något sådant inlägg och det är mycket utekatter i området.

Exakt samma resonemang går ju att applicera på hundar (därmed inte sagt att behoven är exakt lika). Frågan om ägaransvaret kvarstår oavsett.
https://www.sala.se/info/4447/
"Miljöenhetens uppdrag är bland annat att utreda, med lagen miljöbalken som underlag, om olägenhet för människors hälsa föreligger. Det finns flera rättsfall som visar att katter får röra sig fritt utomhus även på andra fastigheter än ägarens.

Efter en dom i Miljödomstolen (Stockholms Tingsrätt 2001-12-20, mål nr M 398-00) har fastslagits att miljöbalken gör det omöjligt för myndigheter att ingripa vid lösspringande tamkatter, det vill säga det anses ej som olägenhet av betydelse. För att olägenhet ska kunna anses föreligga måste det röra sig om ett stort antal katter, t.ex. en så kallad kattsamlare."

Fast lagstiftningen säger att katten ska ha tillsyn två gånger per dygn och hindras får att vara en sanitär olägenhet av sin ägare.
Nivån för en sanitär lägenhet är dock på kattsamlarnivå inte på urinerar på soffmöblerna eller hårar ner eller för den delen bajsar i rabatten. Det kan såklart vara extremt störande för den som drabbas, men det är inte i nivå med det juridiken syftar på. Varför man inte skulle kunna ha tillsyn 2 ggr om dagen för att katten får gå lös ute förstår jag dock inte, är det ett motsatsförhållande?

Det här med katter är knepigt. Det finns undersökningar som visar (nej, jag har inte kvar dem och kan länka, men ska om jag hittar dem!) som visar att VISSA innekatter är deprimerade. De får inte utlopp för sina behov. De blir inåtvända och avstängda - nåt somliga tolkar som att de är lugna och harmoniska.

Katter ÄR omän inte "vilda djur" så åtminstone närapå. Lite att jämföra med hästar, som vi ju äntligen insett har behov som många hästar inte får. Behov av utevistelse, frihet, sällskap, ständigt ätande osv osv osv. Får de inte dessa behov tillfredställda får de magsår, blir stressade, får beteenden vi inte önskar osv osv. Katter ÄR inga gosedjur som ska ligga och vänta på oss i lägenheten tills vi kommer hem efter arbetsdagen. Ok, det finns vissa katter som tycks nöjda med det, men långt ifrån alla.

Vi kanske behöver ompröva katters behov på samma sätt som vi börjat ompröva hästars? Och hur ska vi, isåfall, lösa det?? Räcker det med koppelpromenader? Burar utomhus? Jag är inte så säker på det.

Många skaffar innekatt då det är enklare och mindre krävande än en hund. Den skäller inte ens! Men ... Hur ok är det? Egentligen....?

Det man får tänka på är att katter sover 12-16 timmar/dygnet, vissa kan sova upp till 20 timmar. Katter är också revirhävdande solitärer olikt hundar och hästar. Numera kan man ha dem i flock eftersom resurserna räcker till och blir över. Samt att vissa raser har avlats mer mot flockbeteende.

Vad gäller katters behov så tycker jag nog att i behovet ingår det att inte bli påkörd på vägen och släpa sig till vägkanten där den dör en långsam, utdragen, smärtfylld död. Och skylla på att katten måste få leva ett naturligt och bra liv, fram tills den dödades då. Men det kanske ingår i priset ägarna är villiga är betala.

Varför om hundar nöjer sig med koppelpromenader skulle inte katter göra det? Man behöver inte ens ha koppel utan kan ha den fri om man har uppsikt. På landet går Megara lös men jag har henne under uppsikt . Ser jag henne inte så kallar jag på henne. Hon följer gärna med på en promenad ner till bryggan där hon chillar med oss och uppskattar en godbit eller två. Jag går inte in och stänger dörren. Lika like som de flesta hundägare inte skulle tycka att det är ett bra och naturligt liv för en hund att springa helt fritt och vara borta flera timmar.

Den stora majoriteten av innekattsägare lägger ner tid på att berika miljön och stimulera katten genom lek och uppmärksamhet och gos.

Fö finns det raser/individer som är betydligt högljuddare än hundar.

Nivån för en sanitär lägenhet är dock på kattsamlarnivå inte på urinerar på soffmöblerna eller hårar ner eller för den delen bajsar i rabatten. Det kan såklart vara extremt störande för den som drabbas, men det är inte i nivå med det juridiken syftar på. Varför man inte skulle kunna ha tillsyn 2 ggr om dagen för att katten får gå lös ute förstår jag dock inte, är det ett motsatsförhållande?
Motsatsen är dom kattägare som glatt uppger att deras katt alltid kommer hem och aldrig är borta mer än X antal dagar. Det vill säga att dom definitivt inte har tillsyn ens en gång om dagen.
Det är ju dom seriösa kattägarna som är rädda om sina djur som ställer till det. Det är dom som har katt utan att följa de regler som finns som ställer till det.

Det här med katter är knepigt. Det finns undersökningar som visar (nej, jag har inte kvar dem och kan länka, men ska om jag hittar dem!) som visar att VISSA innekatter är deprimerade. De får inte utlopp för sina behov. De blir inåtvända och avstängda - nåt somliga tolkar som att de är lugna och harmoniska.

Katter ÄR omän inte "vilda djur" så åtminstone närapå. Lite att jämföra med hästar, som vi ju äntligen insett har behov som många hästar inte får. Behov av utevistelse, frihet, sällskap, ständigt ätande osv osv osv. Får de inte dessa behov tillfredställda får de magsår, blir stressade, får beteenden vi inte önskar osv osv. Katter ÄR inga gosedjur som ska ligga och vänta på oss i lägenheten tills vi kommer hem efter arbetsdagen. Ok, det finns vissa katter som tycks nöjda med det, men långt ifrån alla.

Vi kanske behöver ompröva katters behov på samma sätt som vi börjat ompröva hästars? Och hur ska vi, isåfall, lösa det?? Räcker det med koppelpromenader? Burar utomhus? Jag är inte så säker på det.

Många skaffar innekatt då det är enklare och mindre krävande än en hund. Den skäller inte ens! Men ... Hur ok är det? Egentligen....?
Svaret på frågan om katt och behov är kanske att den inte ska hållas som sällskapsdjur. Att den kanske bara ska leva ute på landet och inte i tättbebyggt område.
Finns ju en hel del djur som man hur som helst får ha hemma som privatperson. Finns även annan djurhållning som fått upphöra. I det området jag normalt rör mig finns säkert minst 20 "hästgårdar" som inte är det längre för att arealen inte räcker till för kraven. Då har dessa gårdar säkert haft hästar i vissa i fyrtio till femtio år. Visst det blev mycket debatt och klagomål när reglerna kom men idag skulle ingen komma på idén att hålla hästar på dessa gårdar.

https://www.sala.se/info/4447/
"Miljöenhetens uppdrag är bland annat att utreda, med lagen miljöbalken som underlag, om olägenhet för människors hälsa föreligger. Det finns flera rättsfall som visar att katter får röra sig fritt utomhus även på andra fastigheter än ägarens.

Efter en dom i Miljödomstolen (Stockholms Tingsrätt 2001-12-20, mål nr M 398-00) har fastslagits att miljöbalken gör det omöjligt för myndigheter att ingripa vid lösspringande tamkatter, det vill säga det anses ej som olägenhet av betydelse. För att olägenhet ska kunna anses föreligga måste det röra sig om ett stort antal katter, t.ex. en så kallad kattsamlare."

Vet inte riktigt vad det var menat att vara ett svar på utifrån inlägget du citerade?

Det man får tänka på är att katter sover 12-16 timmar/dygnet, vissa kan sova upp till 20 timmar. Katter är också revirhävdande solitärer olikt hundar och hästar. Numera kan man ha dem i flock eftersom resurserna räcker till och blir över. Samt att vissa raser har avlats mer mot flockbeteende.

Vad gäller katters behov så tycker jag nog att i behovet ingår det att inte bli påkörd på vägen och släpa sig till vägkanten där den dör en långsam, utdragen, smärtfylld död. Och skylla på att katten måste få leva ett naturligt och bra liv, fram tills den dödades då. Men det kanske ingår i priset ägarna är villiga är betala.

Varför om hundar nöjer sig med koppelpromenader skulle inte katter göra det? Man behöver inte ens ha koppel utan kan ha den fri om man har uppsikt. På landet går Megara lös men jag har henne under uppsikt . Ser jag henne inte så kallar jag på henne. Hon följer gärna med på en promenad ner till bryggan där hon chillar med oss och uppskattar en godbit eller två. Jag går inte in och stänger dörren. Lika like som de flesta hundägare inte skulle tycka att det är ett bra och naturligt liv för en hund att springa helt fritt och vara borta flera timmar.

Den stora majoriteten av innekattsägare lägger ner tid på att berika miljön och stimulera katten genom lek och uppmärksamhet och gos.

Fö finns det raser/individer som är betydligt högljuddare än hundar.
De flesta hundar nöjer sig inte med koppelpromenader, de brukar behöva få vara lösa och springa fritt någonstans i skogen, i en park eller i hundgård/inhägnat område om hunden inte har bra inkallning. Jakthundar både tränar och jagar lösa på vilt tex. Hästar är ju lagstiftade att få gå lösa ute (i hägnad) en viss del av dagen.
Jag har inget problem med att det finns katter som lever sina liv inomhus och kanske går ut i koppel om de går ut alls. De har säkert funktionella liv ändå. Men kastrerade tamkatters revir är i medeltal på en halv hektar det är lite svårt att matcha inomhus eller i koppel.
Det här med påkörning, andra djur som kan skada osv. Visst det finns risker för en utekatt, riskerna är beroende på vart katten bor. Bor man bredvid en större väg är det direkt olämpligt att ha utekatt (dock inte olagligt). Men som hästägare släpper vi ut våra hästar i hagar med andra hästar där de inte sällan skadar varandra eller skadar sig på något så de får avlivas. De flesta anser ändå att det är viktigt att hästarna får gå i kuperade hagar med andra hästar trots risken det medför eftersom det är så viktigt för hästens mentala och fysiska välmående. Andra hästägare väljer att inte ta den risken och har sina hästar i små boxhagar utan hästkompisar och de hästarna mår säkert helt ok de med.

@Masse Om du missade min fråga, vill jag gärna veta var du hittar lagtexten som lägger ett ökat ansvar på kattägaren för jag kan bara hitta en skyldighet att den ska märkas och registreras.

Motsatsen är dom kattägare som glatt uppger att deras katt alltid kommer hem och aldrig är borta mer än X antal dagar. Det vill säga att dom definitivt inte har tillsyn ens en gång om dagen.
Det är ju dom seriösa kattägarna som är rädda om sina djur som ställer till det. Det är dom som har katt utan att följa de regler som finns som ställer till det.
Jag förstår nog inte vad du menar.

Svaret på frågan om katt och behov är kanske att den inte ska hållas som sällskapsdjur. Att den kanske bara ska leva ute på landet och inte i tättbebyggt område.
Finns ju en hel del djur som man hur som helst får ha hemma som privatperson. Finns även annan djurhållning som fått upphöra. I det området jag normalt rör mig finns säkert minst 20 "hästgårdar" som inte är det längre för att arealen inte räcker till för kraven. Då har dessa gårdar säkert haft hästar i vissa i fyrtio till femtio år. Visst det blev mycket debatt och klagomål när reglerna kom men idag skulle ingen komma på idén att hålla hästar på dessa gårdar.
Katten har hållits som sällskapsdjur i Sverige i 2000 år i byar och i städer, men nu är det alltså inte möjligt längre?

Katten har hållits som sällskapsdjur i Sverige i 2000 år i byar och i städer, men nu är det alltså inte möjligt längre?
Hästar har hållits uppbunda i spiltor ungefär lika länge. Ofta så smala att dom kunnat ligga ner på sidan, ungefär lika länge. Men inte numera. Så om samhälle och forskning om djursbehov gör att det måste ske ändringar kan det påverka all djurhållning.

Hästar har hållits uppbunda i spiltor ungefär lika länge. Ofta så smala att dom kunnat ligga ner på sidan, ungefär lika länge. Men inte numera. Så om samhälle och forskning om djursbehov gör att det måste ske ändringar kan det påverka all djurhållning.
Hästar har stått i stall i 200 år så nej det har dom inte.

Liknande trådar

• Fristående kurser i etologi?
  • Solensia katt
  • Hur länge luktar ett dött djur?
  • Vad tänka på vid kattköp?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat