Sv: kattsand

En 11.5 kg Ec räckte precis en månad åt mina två vuxna katter.
Nu med två kattungar också så har jag fyllt på det sista ur den ena och har lite kvar i den andra efter vad är det nu 11-12 dagar. Så två 11.5 kg på två veckor är inte billigt. 3-4st/mån = 600-800 kr

Ett ok kattströ för mig är ok, för det har jag inte sagt att det är bra även om det nog har tolkats så.
 
Sv: kattsand

Jag använder Miss Cat gröna påsen, fungerar helt perfekt.Fint sand som klumpar superbra och tar bort lukt. Precis lika bra som EC anser jag, men mycket billigare :). Finns dock inte i alla affärer att köpa, jag får åka till Ica Maxi.
 
Sv: kattsand

*knapplån*

Någon som använder/har testat "sand" som är kristaller? Skulle va kul att veta om det är något att satsa på.. :)
 
Sv: kattsand

Jag använder Pussi och tycker att det är helt okej med tanke på priset (och att det går att köpa i många mataffärer). Jag byter absolut inte all sand varje månad och jag tycker över huvud taget inte att det märks att jag har en kattlåda i badrummet. Inte så att det luktar illa i alla fall (det luktar förstås en del precis när katten har varit där, men inte annars). Dock dammar det en del framför allt vid påfyllning, men det är ingenting som varken katten eller jag far illa av.

Fast det är förstås en smaksak och jag tvivlar inte på att det finns bättre sorters sand, men som sagt, till det priset tycker jag att Pussi funkar bra. Som motvikt till ditt inlägg. ;)
 
Sv: kattsand

Någon som använder/har testat "sand" som är kristaller? Skulle va kul att veta om det är något att satsa på.. :)
Jag testade på mina förra katter, för typ 10 år sen. Har för mig att det var ganska svårmockat plus att katterna verkade tycka att det var otäckt att gå på. Det var liksom ingen friktion på kulorna så tassarna åkte rakt igenom. Men detta var som sagt 10 år sen. Produktutveckligen har med all säkerhet gått framåt!
 
Sv: kattsand

är inte så förtjust i "less track".
Varför är du inte det? Här kör vi bara med less track för jag inbillar mig att det kommer mindre utanför lådan eftersom det är större korn.

Det är faktiskt min käre sambo som sköter all mockning av kattlådan hemma, så funktionen i sig har jag ingen större koll på. :p
 
Sv: kattsand

Det blir lite mindre sand utanför lådan det stämmer men mina är dåliga på att kratta över när de varit på lådan, verkar som de trivs bättre med den finare sanden, i den lådan är de bättre på att kratta över.

Luktar med andra ord ganska illa och jag får gå och ösa över.
 
Sv: kattsand

Jag testade på mina förra katter, för typ 10 år sen. Har för mig att det var ganska svårmockat plus att katterna verkade tycka att det var otäckt att gå på. Det var liksom ingen friktion på kulorna så tassarna åkte rakt igenom. Men detta var som sagt 10 år sen. Produktutveckligen har med all säkerhet gått framåt!

Okej, jo men det låter ju inte helt konstigt.. ;)
 
Sv: kattsand

Vilka bra svar. jag har funderat på EC. Finns ju så många olika sorter utav det märket bara. De brukar ha framme ngr prov utav dessa så att man kan testa hur sanden blir om man häller vatten i det. Verkar kanon när det blir klumpar, inte så som den sanden som jag har nu, som bara blir blöt sand. Bläää. Just nu kör jag med ngt som heter Extreme Classic som var till för kattungar. Tror att de lurade mig lite där. Haha.

Mvh sandra
Nja, du har nog inte blivit lurad. Snarare inte läst ordentligt ;)
Extreme Classic är den kattsand som jag tills för någon månad sedan använde. Klumpar mkt bra, den bästa jag provat +++++++
MEN kattungar SKA INTE ha klumpande sand, eftersom de oftast smakar på sanden, som då kan klumpa ihop sig i mage och tarmar och orsaka problem. Därför är deras kattungesand inte klumpande.
Till kattungar skulle jag inte bry mig om att köpa så dyr sand. Deras urin luktar ändå inte, och det finns många billigare sorter som inte klumpar.

Nu kör jag med Olivers kattsand och den är snäppet sämre än Extreme Classic, men helt OK. Uppfödare får köpa sanden för 59 kr/10 kg, så kännder du ngn uppfödare som ger sina katter Olivers foder och/eller använder kattsanden, så be att få köpa några säckar. För icke uppfödare är sanden lite dyrare, men helt klart prisvärd ändå.
En sak med Olivers, är att man inte ska ha för bråttom att ta bort kissklumparna. Då ramlar de sönder. Men väntar man 10 minuter, så är de knallhårda. Sanden är mkt prisvärd.
 
Senast ändrad:
Sv: kattsand

Jag tycker om KATTY kompakt kattströ, det klumpar sig, så det är lätt att ta bort.
 
Sv: kattsand

Jag använder Simplicity plus. Helt underbar kattsand, oparfymerad och klumpbildande. Dock dyr, betalar 129 kr för 10 kg och det räcker max 2-3 veckor för mig.
 
Sv: kattsand

Vi använder Vitakraft Compact Ultra
15016_1234561338377_180.jpg

Den är så överlägsen all annan sand vi har provat, luktar inget, klumpar bra, dammar inte. Det svider lite i plånboken, för den är dyr och trots att den "ska" räcka i all oändlighet (och det gör den också, förutom för våra katter :p) så kan vi göra av med ett paket i veckan. Eller vi... det är inte jag som använder lådan :D
Dessutom är den inte lätt att få tag på, så jag har provat några andra som finns på "vanliga ica". Katty fungerade ok, men pussi compact var verkligen värdelöst. Så summa summarum är vitakraften värd både pengarna och omvägen till affären.
 
Senast ändrad:
Sv: kattsand

Hej! Jag har provat alla möjliga sandsorter genom åren och tycker att det är lustigt vad olika vi kattägare kan uppleva det.....Absolut krav för mig blev snabbt att det skall vara klumpbildande sand- jag undrar vilka som föredrar inte klumbildande och varför(nyfiken...)? Av de klumbildande sorterna så testade jag Ever Clean men den var så dyr så jag lät bli och började med Pussi som jag tyckte var minst lika bra som EC men billigare. Nu har jag hittat ett nästan jämbördigt kattsand men ÄNNU billigare- ELDORADO klumbildande hos Willys. Jag är nöjd än så länge. Ett tag testade jag om det var Lidl´s klumpbildande som förvisso var billigt men dammade så att hela lägenheten blev som täckt av sanddamm var gång jag plockade ur och fyllde på :-(. Jag har även testat Miss Cats klumpbildande som någon annan här inne lovordade men jag tyckte inte om det alls. Har för mig att det inte fungerade utan klumparna brast och det där finfinasandet var på något vis över allt där det inte skulle vara också :-(. Vit sand har jag testat men frstod inte alls vad som var så bra då det inte bildade klumpar ja, mer än att det var fint....Fast nu har ju mina katter en varsin kolfilterlåda så hur sanden ser ut kan kvitta.
Katty har jag testat och tyckte att det var ganska bra och rätt så lika dant som Klumpe. Klumpe var ju himla prisvärt men då jag gillar det här ännu mer småkorniga och mina katter också trivs så kör vi Eldorados klumpbildande nu alternativt Pussi. Jag tycker överlag att vissa kattsandsorter är hemskt dyra och inte alls alltid drygare för det och i sig kostar jag gärna på pengar på mina katter men det är vad gäller foder,tillbehör och veterinärvård. Toasand tar jag helst billigt och bäst och tycker att jag hittat det nu. :) Men vad kan det bero på att man upplever så olika? Luftfuktigheten? Sen har jag en granne som lovordar "Toa Lätt" sånt där pappersströ ni vet men jag förstår inte alls mer än att det onekligen är lätt och därför smidigt att bära hem....
 
Sv: kattsand

Visst är det konstigt att olika personer upplever märkena så olika. Man tycker att antingen dammar eller luktar det, eller inte.

Jag använde eldorados kattsand under en period då jag var hemma ganska mkt. Jag var nöjd och tyckte det fungerade bra. Sedan började jag arbeta pass då jag var hemifrån 18 timmar. Då fungerade inte Eldoradosanden längre. Klumparna blir inte SÅ hårda att de håller i hop även om en annan katt går och gräver i lådan. Det var då jag började med Extreme Classic. Den är dyrare i inköp, men klumparna är så hårda att resten av sanden håller sig ren och man behöver inte byta ut sanden så ofta som med eldorados.
 
Sv: kattsand

Nu har jag provat Ec multiple cats.

Den 'r avsev'rt mycket drygare 'n den gr;na Ec.

Blir nog en av varje n'sta m[nad.
 
Sv: kattsand

Visst är det konstigt att olika personer upplever märkena så olika. Man tycker att antingen dammar eller luktar det, eller inte.

Jag använde eldorados kattsand under en period då jag var hemma ganska mkt. Jag var nöjd och tyckte det fungerade bra. Sedan började jag arbeta pass då jag var hemifrån 18 timmar. Då fungerade inte Eldoradosanden längre. Klumparna blir inte SÅ hårda att de håller i hop även om en annan katt går och gräver i lådan. Det var då jag började med Extreme Classic. Den är dyrare i inköp, men klumparna är så hårda att resten av sanden håller sig ren och man behöver inte byta ut sanden så ofta som med eldorados.

HÄR har vi nog svaret på mitt problem! :) :banana:
Vad kostar Extreme Classic, typ? Finns den bara på djuraffärer? Den verkar ju vara bra :)
 
Sv: kattsand

Vi använder Everclean. Har nästan haft den ett år men ännu inte hunnit prova mig genom hela sortimentet så jag vet inte vilken som är bäst ännu. Just nu har vi Multi-Crystal Blend (den lila) och det är den jag tycker bäst om hitintills.

Vi har två vuxna katter som är ute mycket.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 382
Skola & Jobb på förhand förlåt o varning för långt inlägg -- behöver så skriva av mig... vill även börja med o förtydliga jag vet jag Har mkt o vara...
2
Svar
28
· Visningar
4 343
Senast: Trissa
·
Katthälsa Min 16 åriga katt bor hos mina föräldrar. Hon blir alltid lite depp dom första dagarna dom åker utomlands. Så jag trodde det den här ggn...
2
Svar
32
· Visningar
2 535
Hundavel & Ras Nu är det drygt ett år sedan min finvoffa gick bort, 13,5 år gammal. Det är inte dags att skaffa ny hund riktigt än, utan vi har sagt...
2
Svar
27
· Visningar
3 499
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kemisk kastration?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp