Kattsnack 12

Bukefalos 30 år!

Smoke är häftigt!
Paisley varierar mellan att de helt svart ut, till grå, till tydligt tigrerad, helt beroende på ljuset.
Hon har en bror som är helsvart och en syster som är silver.
Här ser man ganska mycket tigrering.
Visa bifogad fil 190949
Jag har för mig att silver är en dominant gen, kan det då födas en kattunge utan silver i en kull om en av föräldrarna är silver? Tänker på Paisley's svarta bror alltså.

Hon är så fin :love:

Det gäller de färgade tassarna, inte om det finns vitfläck eller slitagefläckar. På katter som inte är färgavlade kan det vara mindre tydligt (många raser är inte heller färgavlade om de inte har poäng på färg), men principen bygger på att det ska gå att identifiera kattens genetiska färg tydligt.

Vitfläck brukar man ignorera när man pratar om basfärgerna, precis som att vita tecken på en häst oftast inte påverkar den övriga färggenetiken alls. Undantag för sköldpaddor, där vitfläcksutbredningen påverkar hur sköldpaddsfärgen uttrycks men inte genetiken bakom den.

Kolla på de andra bilderna också, det kan vara otroligt svårt att bedöma just smoke. Numera brukar man ju dna-testa osäkra fall om man vill ställa ut, men förr kunde man registrera katten som en färg och sen hamna på utställning där domarna blir oense om vilken färg den faktiskt är. Ännu svårare med röd/cremesmoke. :cautious:
Spännande med färggenetik! 😍

Det började med färggenetiken i ett hästspel för mig och sedan lärde jag mig mera om det bland katter. Kul! :D

Jag har för mig att silver är en dominant gen, kan det då födas en kattunge utan silver i en kull om en av föräldrarna är silver? Tänker på Paisley's svarta bror alltså.

Hon är så fin :love:

Jag är inte då bra på färg. Men har för mig att uppfödaren pratade om att både silver och blå kommer från svart?
Men jag är osäker.

Jag är inte då bra på färg. Men har för mig att uppfödaren pratade om att både silver och blå kommer från svart?
Men jag är osäker.
Silver och smoke är en gen som lägger sig ovanpå färgerna om man kan säga så. Medan blå är en gen som bleker svart till grått (som man kallar blå :D).
Röda katter kan också vara silver/smoke och de har ju inget svart till exempel.

Om jag har rätt i att silver/smoke är en dominant gen så försöker jag tänka tillbaka på högstadiebiologin ... då är det väl kanske en 25% chans att en kattunge kan råka missa den genen 🤔
Så det är väl möjligt, sorry! 😅

Våtfoder har Monster som är singleprotein, såg att de hade både kalkon och kyckling. Torrfoder får du nog ge ett allergifoder där allt protein är sönderdelat så kroppen inte känner igen det. Eftersom alla torrfoder behöver kolhydrater i sig för att kunna få formen av torrfoder, och det finns proteiner även i kolhydratkällor så tror jag inte det går att hitta. Såhär funkar det på hund iaf, gör det inte det på katt så får någon upplysa mig 😅
Våtfoder är ju bra ut kalorisynpunkt också och passar ju en seniorkatt på så vis. Lite fodertankar från mig 😊
Jo men precis. Hon får ett sånt allergifoder just nu. Det lär funka likadant för katt så får nog hålla mig till det. Bra att det finns våtfoder att tillgå i alla fall.

Vad är det för funktion du är är ute efter med ett foderbyte? Vilket foder funkar idag?

Skitirriterande att så många fodertillverkare ska trycka i massa saker som mest "ser bra ut" från ett mänskligt perspektiv men inte tillför något till katterna. :banghead:
Egentligen bara byte till seniorfoder från vanligt. Har antagit att det är något de "ska" äta? Har inte tänkt på det förrän nu och Iza blev 10 i år. Freja 7. Iza äter Bozita för steriliserade och Freja foder med hydrolyserat laxprotein.

Det är märkligt. Fattar att de behöver få i tillräckligt med vitaminer och sånt men det är så mycket konstigt.

Jag är ju av den uppfattningen att seniorfoder inte behövs. Riskerna med gammal katt tänker jag är vikten och leder. Men med blötmat som inte är så kaloririkt som torrisar, och sen lax innehåller ju omega 3 som är bra för lederna så skulle jag säga att man har ett ”seniorfoder” 😊 Ja just det njurarna också och där är det ju också fördelaktigt med mjukmat. Rå kycklingvinge för tugg och tänderna då och då är ju också bra om dem inte är ute och tuggar på byten 😊

Men jag är osäker.

En blåsilver är, som @Asko skriver, en svart med (minst ett) anlag för silver och två anlag för diluton som bleker svart till blått. Silver kan finnas i kombination med vilken färg som helst, men kommer uttryckas lite olika beroende på hur det kombineras.

Silver och smoke är en gen som lägger sig ovanpå färgerna om man kan säga så. Medan blå är en gen som bleker svart till grått (som man kallar blå :D).
Röda katter kan också vara silver/smoke och de har ju inget svart till exempel.

Om jag har rätt i att silver/smoke är n dominant gen så försöker jag tänka tillbaka på högstadiebiologin ... då är det väl kanske en 25% chans att en kattunge kan råka missa den genen 🤔
Så det är väl möjligt, sorry! 😅

Silver är mycket riktigt dominant, så två heterozygota silver kommer statistiskt få 25% icke silver. Sen finns det ju en del så dåligt uttryckta silver att man kan missta dem för icke-silver, så utan dna-test kan det bli fel ibland.

Smoke kan förvilla färgerna men det låter som en mörk blå då, hur ser trampdynorna ut?

Det är den mörkaste delen på hårstrået som bestämmer färgen, resten kan ju vara blekt av silveranlaget. Ibland är det svårt att avgöra även på färgavlade katter. :idea:
Betyder detta att min stora är blå då?
Hårstråna har samma färg hela vägen ner till huden.
Bild på skadad trampdyna i spoiler.

075f0135-5cc1-45bf-b94b-ba8745b5fa42.webp
075f0135-5cc1-45bf-b94b-ba8745b5fa42.webp

Jag är så jäkla glad! Idag skrev jag kontrakt på ett hus. Mitt hus! Från 3/12 bor jag och tjejerna i vårt eget hus! Med dörrar att stänga och framförallt en trädgård att näta in! Med en liten lada för dom att klättra i, gräsmatta att rusa runt på. Ett glasat uterum att hänga i när det regnar!
Och en bastu till matte 😎

Betyder detta att min stora är blå då?
Hårstråna har samma färg hela vägen ner till huden.
Bild på skadad trampdyna i spoiler.

Ser ut att vara lika blå som Mjaustro. :love:

1000021121.webp

(Nästan alla katter som kan beskrivas som "jämngrå" är blå. Det är på de mönstrade som "grå" kan betyda många olika saker. Några få är lila, men det är väldigt ovanligt hos både huskatter och i de flesta raser.)

Jag är så jäkla glad! Idag skrev jag kontrakt på ett hus. Mitt hus! Från 3/12 bor jag och tjejerna i vårt eget hus! Med dörrar att stänga och framförallt en trädgård att näta in! Med en liten lada för dom att klättra i, gräsmatta att rusa runt på. Ett glasat uterum att hänga i när det regnar!
Och en bastu till matte 😎
Stort GRATTIS, så himla underbart! 🥳🎉😻

Min pappa hade en lila britt 😍
Så fantastiskt fin katt!
Det är så otroligt vackert!

Mina barndomsvänner hade en lila burma, jag tror att han var en rätt stor anledning till att jag skaffade katt direkt när jag flyttade hemifrån. :love:

Lila och maskat är i princip de enda färger som en korat kan bära dolda anlag för, och jag tycker faktiskt att det är lite tråkigt att man avlat bort det inom FIFe numera. Både Thai lilac och Thai bluepoint är löjligt vackra och väldigt populära som sällskapskatter så det var bara kul att de dök upp då och då även i koratkullar.

Det är så otroligt vackert!

Mina barndomsvänner hade en lila burma, jag tror att han var en rätt stor anledning till att jag skaffade katt direkt när jag flyttade hemifrån. :love:

Lila och maskat är i princip de enda färger som en korat kan bära dolda anlag för, och jag tycker faktiskt att det är lite tråkigt att man avlat bort det inom FIFe numera. Både Thai lilac och Thai bluepoint är löjligt vackra och väldigt populära som sällskapskatter så det var bara kul att de dök upp då och då även i koratkullar.
Nicke är lila och jag tycker det känns som det finns många fler lila burmor nu är när jag skaffade Lucifer och Sune.

Hur uppkommer lila? Diluted av någon färg, men vilken?

Nicke är lila och jag tycker det känns som det finns många fler lila burmor nu är när jag skaffade Lucifer och Sune.

Hur uppkommer lila? Diluted av någon färg, men vilken?

Ja, burmorna är väl en av de raser som har störst andel lila. Blir extra fint med burmamaskningen på det. :)

Lila är en diluterad choklad, så genetiskt sett en katt med svart grundfärg och dubbla anlag för både choklad (bb) och dilution (dd).

Om jag inte minns fel så gör dilutionsanlaget att pigmentet grupperar sig annorlunda så att det inte reflekterar ljus på samma sätt, medan chokladanlaget gör att pigmentkornen ändrar form.

Ja, burmorna är väl en av de raser som har störst andel lila. Blir extra fint med burmamaskningen på det. :)

Lila är en diluterad choklad, så genetiskt sett en katt med svart grundfärg och dubbla anlag för både choklad (bb) och dilution (dd).

Om jag inte minns fel så gör dilutionsanlaget att pigmentet grupperar sig annorlunda så att det inte reflekterar ljus på samma sätt, medan chokladanlaget gör att pigmentkornen ändrar form.
Tack :) är så intressant hur det fungerar med färganlag. Måste nog snöa in lite och läsa om det här.

Liknande trådar

• Lämplig kattras?
  • Blir med katt - vad får vi inte glömma?
  • Rasval
  • Sorgen efter en katt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Autistic meltdown
  • Valvaka!
  • Vad är en rimlig hyra/boendekostnad?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat