Kattsnack 12

Bukefalos 30 år!

Sökte nu på något yngre katter än vad jag tidigare gjort, ner till 1års ålder. Fick fram en fantastiskt vacker katt, en av mina favoritraser, finaste färgen dessutom. En hane som omplaceras av en uppfödare enbart för att honorna han parat gått tomma och han därför är en ganska oduglig avelskatt :p Hundvan han också. Dock okastrerad. Vet inte hur jag ska resonera kring det?

Det är inga problem så länge han kastreras omedelbart. Jag tror @Sassy korat är fd avelshane? Jag vet flera som har omplacerade fd avelshanar, det är ju kutym eftersom det är så besvärligt med fertila hanar som strilar så de kastreras vanligtvis så fort som möjligt när de fått sina kullar. Det jag gillar med omplaceringar eller öht raskatter är att man vet vad man får i stora drag. Att de är hälsotestade och har ett bra temperament eftersom de annars inte skulle avlas på.

Det enda negativa jag ser är att en ettåring fortfarande kan vara i värsta slyngelåldern :D

PS. Be uppfödaren att kastrera innan du hämtar honom. En hankatts kastrering är ju ingenting. Snip, snip.

Sökte nu på något yngre katter än vad jag tidigare gjort, ner till 1års ålder. Fick fram en fantastiskt vacker katt, en av mina favoritraser, finaste färgen dessutom. En hane som omplaceras av en uppfödare enbart för att honorna han parat gått tomma och han därför är en ganska oduglig avelskatt :p Hundvan han också. Dock okastrerad. Vet inte hur jag ska resonera kring det?

Beror på vad det är för ras, om han markerar inne och isf om du är okej med att det kan ta ett tag innan han slutar med det?

Jag är inne på min femte avelshane nu, i en ras där hanarna brukar markera mycket. Tre av dem har markerat väldigt sparsamt och slutat rätt omgående efter kastrering. Två tog ett tag på sig att sluta helt, även om det ganska fort blev väldigt mycket mindre. Den jag har nu var allra värst, men numera är han helt safe både hemma och på resa. :) De har varit mellan tre och sju år när de kastrerats.

Den andra nackdelen med en hane som gått fertil är att de ibland aldrig blir helt okej med andra hankatter, framförallt fertila eller "högtestosteronkastrater". Det beror också mycket på ras och hur han är nu, och om det ens skulle vara ett problem för dig? Mina har alltid varit supersnälla och med ett bra och tryggt kattspråk runt honor och ungar, även de två som inte vill bo med andra hanar.

Om du gillar hur han är som okastrerad så kommer du med största sannolikhet få en supertrevlig kastrat när han landat efter kastrering. :)

Apropå namn så har ju mina av tradition långa namn på thai, som ingen av oss kan uttala. :angel: Mjaustro hette i sitt förra hem Sillen (eller ja, Silden som det blir på danska :rofl:). Vet inte riktigt vad han tycker om namnbytet, men jag och lillmatte kallar honom olika saker och han kommer glatt springande oavsett. Sigrid hade nog blivit kränkt om vi hade sagt fel namn till henne, för hon var väldigt tidigt medveten om att det är hennes namn.

De flesta raskatter har ett söndagsnamn och ett vanligt namn. Megara heter egentligen Stjärnviks Miss Megara. Jag tror @Sel Kimchi också har ett ganska långt söndagsnamn?
Det är inte jättelångt men helt klart mer flott än Kimchi. :D Han heter egentligen Baroushka Valentin. Altså hade jag inte redan döpt honom till Kimchi i mitt huvud hade han absolut fått hela Valentin. <3
Men ja, byta namn på djur går generellt utmärkt tror jag! Bara att upprepa och ge en godbit.

Beror på vad det är för ras, om han markerar inne och isf om du är okej med att det kan ta ett tag innan han slutar med det?

Jag är inne på min femte avelshane nu, i en ras där hanarna brukar markera mycket. Tre av dem har markerat väldigt sparsamt och slutat rätt omgående efter kastrering. Två tog ett tag på sig att sluta helt, även om det ganska fort blev väldigt mycket mindre. Den jag har nu var allra värst, men numera är han helt safe både hemma och på resa. :) De har varit mellan tre och sju år när de kastrerats.
Jag ska helt klart fråga om markerande, samt kolla om hon kan kastrera innan han flyttar till mig om så behövs.

Han är av lite lugnare ras som jag har ett gott öga till sen länge, hälsotestad utan anmärkning och ska vara okomplicerad i all hantering. Van vid hundar, katter i alla åldrar och barn i alla åldrar. Känns lovande.

Det råkade bli att jag pratade med ägaren i telefon i en halvtimme ikväll. Imorgon efter jobbet ska vi ses! :nailbiting:

Pratade precis i telefon med min mor och berättade att jag ska kolla på en katt ikväll. Inga frågor om vad det var för katt, bara prat om hur det är en jättedålig idé. Det är för dyrt med katt, jag har redan två stora hundar, man är en dålig djurägare om man har både katt och hund tillsammans, det är svårare att resa om man har katt, jag bor för trångt osv...

När jag berättade att folk typ kastar katter på mig när jag är brutalt ärlig med vad jag kan erbjuda så blev hon jätteförvånad. När jag sa att jag har råd, och det finns många som gar både katt och hund så landade hon i att folk borde göra sig av med sina husdjur osv :rolleyes: Det är som att hon helt glömt att hon själv är uppvuxen på en gård med katt, hund, höns och kor. Jag bara önskar att hon åtminstone kunnat fråga hur jag tänkt mig det hela och frågat lite om vad det är för katt jag tänkt mig innan hon börjat döma :(

Kattvakt från igår till imorgon. Smulan hälsar att det räcker nu...
1000017599.webp

Hon började nosa sedan kom klorna.

Pratade precis i telefon med min mor och berättade att jag ska kolla på en katt ikväll. Inga frågor om vad det var för katt, bara prat om hur det är en jättedålig idé. Det är för dyrt med katt, jag har redan två stora hundar, man är en dålig djurägare om man har både katt och hund tillsammans, det är svårare att resa om man har katt, jag bor för trångt osv...

När jag berättade att folk typ kastar katter på mig när jag är brutalt ärlig med vad jag kan erbjuda så blev hon jätteförvånad. När jag sa att jag har råd, och det finns många som gar både katt och hund så landade hon i att folk borde göra sig av med sina husdjur osv :rolleyes: Det är som att hon helt glömt att hon själv är uppvuxen på en gård med katt, hund, höns och kor. Jag bara önskar att hon åtminstone kunnat fråga hur jag tänkt mig det hela och frågat lite om vad det är för katt jag tänkt mig innan hon börjat döma :(
Du låter som en utmärkt kattägare.
Finns massor av människor som både har hund och katt och det fungerar oftast utmärkt.

Att dessutom inreda ett loft bara åt katten + att den får gå ut och in till inhägnad uteplats som den vill låter som ett underbart kattliv.

Katter tänker inte kvm i första hand utan kubikmeter. Bygga på höjden är jättebra + gärna ha något ute som den kan klättra upp i.

Mat och låda där hundarna inte kommer åt, men det har du ju redan tänkt på.

Det finns mängder av katter som trivs bra tillsammans med hundar. Framförallt om de gillar att sova i hög. :D

Nu har jag tittat på katt. Hade hoppats på kärlek vid första ögonkastet med hanen, men möttes först av en annan, fantastisk hane som var otroligt vacker och galet mysig. Han skulle bara mysa, mysa och mysa ännu mer. Helt underbar katt som jag föll pladask för.

Sedan mötte jag katten som sökte nytt hem. Helt annan mentalitet, även enligt uppfödaren. Inte lika gosig, inte lika framåt, mer "sin egen" om än okomplicerad.

Och så fanns det kattungar. Kattungar vars pappa var hanen jag träffade först, och mamman var riktigt trevlig även hon. Ungarna var sådär glada och framåt som man räknar med att kattungar ska vara, och som de spann! De var lika mysiga av sig som sin pappa, men ja, kattungeglada.

Så nu funderar jag på om det är puckat att köpa kattunge :banghead: De kattungarna är mycket mer "min typ" än den vuxna jag träffade. Eller ska man avvakta och inte ta någon? Uppfödaren sa att jag gärna får köpa både en och två kattungar om jag vill.

Nu har jag tittat på katt. Hade hoppats på kärlek vid första ögonkastet med hanen, men möttes först av en annan, fantastisk hane som var otroligt vacker och galet mysig. Han skulle bara mysa, mysa och mysa ännu mer. Helt underbar katt som jag föll pladask för.

Sedan mötte jag katten som sökte nytt hem. Helt annan mentalitet, även enligt uppfödaren. Inte lika gosig, inte lika framåt, mer "sin egen" om än okomplicerad.

Och så fanns det kattungar. Kattungar vars pappa var hanen jag träffade först, och mamman var riktigt trevlig även hon. Ungarna var sådär glada och framåt som man räknar med att kattungar ska vara, och som de spann! De var lika mysiga av sig som sin pappa, men ja, kattungeglada.

Så nu funderar jag på om det är puckat att köpa kattunge :banghead: De kattungarna är mycket mer "min typ" än den vuxna jag träffade. Eller ska man avvakta och inte ta någon? Uppfödaren sa att jag gärna får köpa både en och två kattungar om jag vill.
Jag hade köpt en eller två kattungar.
Visserligen kommer dina kommande år vara fulla med omkullvälta blomkrukor ... men de kommer att förgylla ditt liv och uppfostra både dig och hundarna...

Tänk bara på att kattungesäkra uteplatsen och ge de massor av gömställen och roligheter så kommer det att gå utmärkt.

Inga problem att köpa två kattungar av olika kön heller. Kastrera före 6 månaders ålder så är det ingen fara.

Köp den eller de av kattungarna som du föll mest för, är mitt tipps.

Jag hade köpt en eller två kattungar.
Visserligen kommer dina kommande år vara fulla med omkullvälta blomkrukor ... men de kommer att förgylla ditt liv och uppfostra både dig och hundarna...

Tänk bara på att kattungesäkra uteplatsen och ge de massor av gömställen och roligheter så kommer det att gå utmärkt.

Inga problem att köpa två kattungar av olika kön heller. Kastrera före 6 månaders ålder så är det ingen fara.

Köp den eller de av kattungarna som du föll mest för, är mitt tipps.
Det jag funderar på nu, är om jag skulle ta den äldre katten på prov, och om det skiter sig så köpa kattunge från någon av uppfödarens kommande kullar istället. Hon hade en fantastisk hona som ska få ungar till vintern bland annat.

Det jag funderar på nu, är om jag skulle ta den äldre katten på prov, och om det skiter sig så köpa kattunge från någon av uppfödarens kommande kullar istället. Hon hade en fantastisk hona som ska få ungar till vintern bland annat.
Det kan bara du själv svara på.

Jag hade personligen själv inte tagit den katten du pratar om som inte var kelig.
Jag hade antingen tagit en eller två av de befintliga kattungarna (om jag föll för någon) eller väntat till nästa kull.

En katt har du förhoppningsvis i ca 15 år. Några månaders väntan hit eller dit har ingen större betydelse...

Efter alla år med katt kan jag inte ens komma på att mina har vält några blomkrukor öht. Vildaste kattungen jag haft var en bondkatt, raskattungarna har varit mycket lugnare även när de stutsat runt väggarna.

Den mer reserverade hannen kanske behöver känna dig bättre för att öppna upp? Katter som lever i kollektiv kan bli hur mysiga som helst när de är själva. Jag har ju märkt förändringarna när en av två dött som ändå varit kullsyskon och som jag haft i många år tillsammans att deras personligheter tar mer plats när de blir själva.

Jag hade 100% tagit en (eller två) kattungar. Min kisse är född i november och det finns en blomma som fick dö innan han tappade intresse, i övrigt är han väldigt snäll! Ja, han har varit i fler blommor men med väldigt lite skador.

En katt med en personlighet du inte riktigt uppskattar kommer aldrig ändra sig. Om du hittar en kattunge du gillar så kommer den nog växa upp och älska dig och dina hundar 🥰

Den mer reserverade hannen kanske behöver känna dig bättre för att öppna upp? Katter som lever i kollektiv kan bli hur mysiga som helst när de är själva. Jag har ju märkt förändringarna när en av två dött som ändå varit kullsyskon och som jag haft i många år tillsammans att deras personligheter tar mer plats när de blir själva.
Jo, det är så jag funderar också. Fick veta att han hade varit på prov hos en person, men den personen visade sig behandla katten så illa att ägaren åkt dit och hämtat katten som då var klart påverkad av det hela. Vill inte skriva för mycket här, men av det jag fick höra så var det helt klart rimligt av ägaren, och kan också förklara att katten nu är lite blygare framförallt inledningsvis...

Ska sova lite på saken. Någon katt ska jag ha någon gång iaf. Har bestämt mig för att beställa ett klösträd via jobbet nu, så är jag lite på g iaf :p

Fick hjälp att bada Urax på hundtrim igår. Fluffig och fin blev han 🥰 Det gick att föna lite grann om han fick stå på bakbenen och krama om min mage med frambenen 😅 När vi kom hem klagade han högt på denna behandling hela eftermiddagen och kvällen 🫠

Blev glad när hon sa att Urax alltid är så välskött :heart

Har pratat med kattuppfödaren och tackat nej till kattunge samt sagt att hon inte ska hålla kvar den vuxna katten till mig om hon hittar något annat potentiellt drömhem till honom. En bidragande orsak är att jag blivit påmind om att hyresvärden ska riva upp golvet i halva min stuga snart och då kommer jag inte kunna bo här på en vecka, så att ta katt NU är ingen bra idé. Däremot när golvet är klart, då kan jag ordna det ordentligt redo för katt här hemma och ta hem någon passande katt.

Om jag inte hittat någon lämplig vuxen katt innan vintern så vill jag ha kattunge från uppfödaren jag hälsade på. Hon ska ha en eller möjligen två kullar i vinter också, dels från en fantastiskt fin hona som var trevlig, dels från den underbara och mysiga hanen som mötte oss när vi kom dit igår. Hon sa att hon väldigt gärna säljer till mig när jag känner mig redo, och även gärna säljer till min bästa vän som var med och hälsade på katterna igår (och som hade köpt kattunge om han hade minsta chans, han älskar katter och blev överförälskad i just kattungarna :p ).

Har pratat med kattuppfödaren och tackat nej till kattunge samt sagt att hon inte ska hålla kvar den vuxna katten till mig om hon hittar något annat potentiellt drömhem till honom. En bidragande orsak är att jag blivit påmind om att hyresvärden ska riva upp golvet i halva min stuga snart och då kommer jag inte kunna bo här på en vecka, så att ta katt NU är ingen bra idé. Däremot när golvet är klart, då kan jag ordna det ordentligt redo för katt här hemma och ta hem någon passande katt.

Om jag inte hittat någon lämplig vuxen katt innan vintern så vill jag ha kattunge från uppfödaren jag hälsade på. Hon ska ha en eller möjligen två kullar i vinter också, dels från en fantastiskt fin hona som var trevlig, dels från den underbara och mysiga hanen som mötte oss när vi kom dit igår. Hon sa att hon väldigt gärna säljer till mig när jag känner mig redo, och även gärna säljer till min bästa vän som var med och hälsade på katterna igår (och som hade köpt kattunge om han hade minsta chans, han älskar katter och blev överförälskad i just kattungarna :p ).
Tycker jag låter som en mycket bra plan.

Mellan raserna låter det som att du helst vill ha en kattunge från den fina honan och den fantastiska hanen ... kanske bäst att vänta till den kullen föds? Din katt kanske finns där...

Liknande trådar

• Lämplig kattras?
  • Blir med katt - vad får vi inte glömma?
  • Rasval
  • Sorgen efter en katt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar