Kattsnack 12

Bukefalos 30 år!

I torsdags avlivades vår ena katt Tusse efter 14 år, var hos veterinären i tisdags i tron om att där var begynnande tandproblem, fick dödsdomen osteosarkom och ett käkben som kunde gå sönder när som, så han fick tyvärr somna in :heart i övrigt frisk som en nötkärna så det blev en väldig chock för mig och min man.
Kvar finns nu hans 14 åriga bror Moxi, som trots allt tar det ok.
Vi har bestämt oss för att adoptera en kattunge från ett katthem nu i oktober ( flyttar till radhus där det ska byggas kattinhägnad innan) och sedan har vi lagt intresse för en till kattunge nästa år, detta blir en Abby. I detta hemmet kommer det aldrig bli färre än 3 katter igen, ingen ska bli ensam.

20220603_191357(0).webp

I torsdags avlivades vår ena katt Tusse efter 14 år, var hos veterinären i tisdags i tron om att där var begynnande tandproblem, fick dödsdomen osteosarkom och ett käkben som kunde gå sönder när som, så han fick tyvärr somna in :heart i övrigt frisk som en nötkärna så det blev en väldig chock för mig och min man.
Kvar finns nu hans 14 åriga bror Moxi, som trots allt tar det ok.
Vi har bestämt oss för att adoptera en kattunge från ett katthem nu i oktober ( flyttar till radhus där det ska byggas kattinhägnad innan) och sedan har vi lagt intresse för en till kattunge nästa år, detta blir en Abby. I detta hemmet kommer det aldrig bli färre än 3 katter igen, ingen ska bli ensam.

Visa bifogad fil 189085
Någon som introducerat kattunge till pigg äldre katt? Vet att det inte är det absolut optimala men vi är väl förberedda med att vi behöver leka mycket med den lilla också samt att vår äldre har full möjlighet att få vara ifred emellanåt. Vi kommer använda feliway då jag läst om flera som har haft goda resultat med detta.

Någon som introducerat kattunge till pigg äldre katt? Vet att det inte är det absolut optimala men vi är väl förberedda med att vi behöver leka mycket med den lilla också samt att vår äldre har full möjlighet att få vara ifred emellanåt. Vi kommer använda feliway då jag läst om flera som har haft goda resultat med detta.
Mina har inte varit vare sig lastgamla eller ungdomar när jag introducerat kattungar. Precis som du säger är det viktigt att den äldre katten får lite andrum ibland, kattungar kan vara intensiva.

Feliway är super! Vi har en dosa uppe och en nere och upplever att det hålls mycket godare ton mellan katterna sen vi satte in dem. Nere har vi friends och uppe original (för friends var slut i lager i butiken, ska byta nästa gång jag köper refill).

Min Paxi var 14 när han blev ensam och lilla Sigrid flyttade in. Introduktionen gick hur bra som helst, trots att han sörjde sin mormor som han hade varit väldigt knuten till hela sitt liv.

Tyvärr fick de bara lite mer än en månad tillsammans, för han blev akut sjuk njursvikt som inte hjärtat klarade av att behandla, men han hade åtminstone närhet och lek den sista tiden istället för att vara ensam och nedstämd.

1000022855.webp

Jag introducerade en sjövild kattunge, Nicke, till en lite nedstämd och njursjuk 10 åring Sune (Sunes bästa kompis han haft sen han var kattunge hade fått somna in).
Det gick hur bra som helst och Sune blev piggare och gladare. Nu när han är 14 och lillen 4, är Sune ännu piggare än han varit senaste åren och det leks mycket 😸

Jag skaffade ju två kattungar till min äldre hona, som blivit heldeppig efter att hennes syster dog. Första tiden hade jag kompostgaller i trappen så att övervåningen var hennes revir och kattungarna var på bottenplanet. Hon tyckte kattungarna var jätteäckliga och väste åt dem genom gallret :D

Kattungarna kom dock snart på hur de skulle ta sig upp. Gammeltanten fortsatte att väsa om de kom för nära och kattungarna var väldigt respektfulla. Nu funkar det bra och de samsas, men det är tur att småglinen har varandra för det lektempot skulle hon aldrig orka med. Hon har dock levt upp och leker igen.

Jag skaffade ju två kattungar till min äldre hona, som blivit heldeppig efter att hennes syster dog. Första tiden hade jag kompostgaller i trappen så att övervåningen var hennes revir och kattungarna var på bottenplanet. Hon tyckte kattungarna var jätteäckliga och väste åt dem genom gallret :D

Kattungarna kom dock snart på hur de skulle ta sig upp. Gammeltanten fortsatte att väsa om de kom för nära och kattungarna var väldigt respektfulla. Nu funkar det bra och de samsas, men det är tur att småglinen har varandra för det lektempot skulle hon aldrig orka med. Hon har dock levt upp och leker igen.
Vi kommer ha en tredje katt under nästa år så då kommer de förhoppningsvis leka ihop så det är under en kortare tid bara

Tillägg: gammeltanten får vara ute och det är nog bra för henne att få lite "egentid" o h annan stimulans. Småpojkarna ska också få gå ut framöver men inte förrän de fått lite självbevarelsedrift och blivit kastrerade. Jag bor ju på landet och behöver katter som jagar möss I ligghall och uthus.

Haha ja, det var en oväntad twist av att skaffa kattunge :rofl: Maggan är nästan lika vild hon nuförtiden, 8 år gammal

Just det, min första farbrorkatt, Hanoo, var också runt 13 när hans ohängda barnbarnsbarn Maja flyttade in och ställde hans värld på ända. :rofl: Efter att ha sett det bestämde jag mig för att aldrig ha en ensam katt igen, och Hanoo var pigg och lekfull fram till slutet. Han blev över 18, och den sista tiden levde han med sina ättlingar upp till sex generationer bort; Maja, Elise och Paxi.

Prada verkar ha läkt fint i munnen och är pigg och glad ❤️
Kissade utanför lådan några gånger, tror hon fick lite ont i magen av metacamet, hon slutade när kuren var över.

Har även mailat vår vanliga veterinär om kortison så får vl se vad han tycker.
Har även funderat på att ge henne kattungefoder för högre energiinnehåll, borde gå om det är samma märke.
Dock lär cäl Paisley bli smällfet istället 😅

Ja, jag vet att jag ksn använda automater men Prada äter inte som en vanlig katt. Hon vill gå till skålen många gånger, dra ut maten på golvet och noga undersöka varje bit och välja vilka som är dugliga att äta, vilket är typ 1/5 av maten 🙄
Paisley är ju inte dum så hon kommer bara gå dit istället och glatt goffa i sig det Prada inte äter, troligtvis även skuffa undan henne så Prada inte får någon mat alls.

Men stackars katter! Batteriet i foderautomaten var slut och jag har inte märkt nåt :( torrfoderabstinens! Stackars djur.

Har hämtat Sparky från sommarkollo hos mamma och jag vet inte. Sedan incidenten när hon fastnade i gångjärnet på dörren har hon varit lite förändrad i personligheten.
Fortfarande glad, busar gärna, mattokig och går på toan bra... men något är lite off och jag kan inte sätta fingret på det.
Jag får hålla koll, och hoppas att det bara är lite att hon inte helt litar på mig än, och att jag är lite hönsmamma.

Måste ringa hennes veterinär för uppföljning av tandoperationen också. Egentligen skulle hon tillbaka för några veckor sedan men jag har inte märkt något konstigt och både jag och veterinären har haft semester, så hoppas de är okej med att det blir så här lite senare.

Hah, jag åt yoggi med cherry smak (laktosfri) och Alice var nyfiken så jag lät henne sniffa då hon nästan aldrig äter människomat.

Den var tydligen god! 😅

Hah, jag åt yoggi med cherry smak (laktosfri) och Alice var nyfiken så jag lät henne sniffa då hon nästan aldrig äter människomat.

Den var tydligen god! 😅
Lilleman här i huset är galen när det äts yoggi smultron jordgubb. Ej laktosfri så han får slicka skålen när det är tomt å uppskrapat allt va det går. :D han äter noll av vad man försöker bjuda han på annars

Alltså jösses. Jag vet liksom inte var jag ska ta vägen ibland.
I maj fastnade ju Sparky I gångjärnet på dörren. Då åkte vi in, efter att jag hade slagits med henne.

Nu hände det precis igen. Men med gångjärnet på tvättmaskinen.
Jag går in i badrummet för att plocka ur tvättmaskinen. Samtidigt som jag öppnar dörren på tvättmaskinen hoppar Sparky upp. Hon var inte med riktigt på att jag skulle öppna så det blev nog någon form av fel och hon hoppar för kort.
På tvättmaskinen har jag en Badrumsmatta för att hon älskar att ligga och sova på tvättmaskinen när den är varm. Eftersom hon hoppar för kort glider hon liksom ner med den.
Jag har bara öppnat dörren litegrann då. Hon glider givetvis ner så hon fastnar med bakbenet i gångjärnet. Vrålar som att hon är besatt. Jag lyfter rakt upp och hon kutar iväg.

Nu Hatar hon mig. Det var givetvis jag som gjorde så där. Har dock sett henne gå och det ser okej ut men inte hundra. Frågan är om hon inte ser hundra ut pga smärta (höften är liksom lite inåtvriten så ryggen kommer upp något), eller för att hon är rädd.
Men eftersom det var jag som gjorde det där elaka får jag givetvis inte ens titta åt hennes håll nu för då vrålar hon som en demon och fräser.

Hon har dock ätit mat nu, och när hon gick för att äta den såg det ut som att hon gick som vanligt. Jag gav en liten dos metacam jag hade sedan förra gången så får vi se imorgon.
Är inte så orolig för benet, det kan ju inte varit skönt direkt och gjorde säkert ont dock. Är dock orolig att vår relation nu är ännu mer skadad än innan...

Vad gör man? Tar bort samtliga gångjärn överallt i hela lägenheten? 🙈😭
Orkar inte.

pratat lite med kattorganisationer inför adoption och det tas inte väl emot att vår nuvarande katt är 14 år, de vill att vi adopterar två, vilket inte vi önskar just nu då vi väntar på nästa års abby-kull.....förstår såklart att de vill kattungarnas bästa men samtidigt är katthemmen proppfulla med kattungar...Har försökt förklara våra planer och beskrivit vår gubbe, får se om de ändrar sig. Vill ju helst stödja ett katthem

Liknande trådar

• Lämplig kattras?
  • Blir med katt - vad får vi inte glömma?
  • Rasval
  • Sorgen efter en katt

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka