Kattsnack #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har tagit bort tänder på Missia två gånger... och det har funkat bra och det märktes verkligen att Metacamen hade verkan. Håll bara koll på såren, Missia fick lov att få en kur penicillin sista vändan för det blev lite infekterat.

S verkar pigg och glad, äter sin mat och sin medicin, och springer runt. Får inte titta henne i munnen men det är ju inte så konstigt, det luktar helt ok iaf. Vi ska tillbaka i slutet av nästa vecka för efterkontroll.

B är lite avis på metacamen… hon kommer smygande och vill slicka resterna på sprutan. Lilla knarkarkisse.
 
S verkar pigg och glad, äter sin mat och sin medicin, och springer runt. Får inte titta henne i munnen men det är ju inte så konstigt, det luktar helt ok iaf. Vi ska tillbaka i slutet av nästa vecka för efterkontroll.

B är lite avis på metacamen… hon kommer smygande och vill slicka resterna på sprutan. Lilla knarkarkisse.

Aha, jag hade ju ingen efterkontroll (snabbstuds hem för op och sedan iväg på jobb igen). Missia hade helt enkelt inget val, jag var tvungen att titta. Min veterinär litar tack och lov på min bedömning (jag mailade foto också) så han skrev ut penicillin utan att undersöka henne. Det hade blivit ordentligt rött kring såren och de ville liksom inte gå ihop ordentligt, dvs det blev inte bättre och bättre som första gången utan sämre. Efter två dagar med penicillin hade det gått tillbaka.

Min kisse hatar allt vad medicin heter, ingen knarkarkisse här inte. Det är snarast matte som skulle behöva något, hon lyckas alltid riva mig någonstans :cautious: :meh:
 
Någon behövde smöra in sig efter att ha rivit ur min troslåda medans jag var borta:
652C3213-0EB0-4863-B3CC-F8EBB2BAE6C9.jpeg
 
Näpp, Agria täcker inte FORL. Så ekonomiskt är det surt, men med årets löneförhandling och retroaktiv utbetalning av den i december så går det på plus minus noll. Fast visst hade det varit trevligt att använda den klumpsumman till något annat än veterinärräkningar.

Sveland ska vara bra har jag hört? Har funderat på att byta men tog inte tag i saken förra året när jag betalade Agrias senaste faktura.

Stackars lilla Fröken S. Hoppas hon mår lite bättre nu? Var försiktig om du tänker byta eftersom du kommer få restriktioner på allt katten haft problem med tidigare. Jag kollade upp det, och Nikita skulle fått restriktioner på allt jag behöver försäkringen till :meh:
 
Jag kan verkligen rekommendera IF som försäkringsbolag. De täcker FORL/TR om katten har varit försäkrad hos dem i mer än ett år. Jag vet dock inte om det gäller om katten har haft FORL innan försäkringen tecknas. Oavsett så har de varit fantastiska med båda mina katter. :love:
Men precis som @MJLee säger så måste man vara vääääldigt försiktig med att ändra en försäkring efter att katten har visat tecken på/blivit diagnosticerat med en sjukdom. Inte ens att höja/sänka försäkringstaket inom försäkringsbolaget går att göra utan att få restriktioner.
 
Stackars lilla Fröken S. Hoppas hon mår lite bättre nu? Var försiktig om du tänker byta eftersom du kommer få restriktioner på allt katten haft problem med tidigare. Jag kollade upp det, och Nikita skulle fått restriktioner på allt jag behöver försäkringen till :meh:

+ @Caoimhe

Fröken S är pigg. Hon äter utan besvär, dundrar runt som vanligt och snattrar på grannkatten igenom fönstret. Hon fick sista metacamkuren igår så bara hon håller sig pigg igenom helgen tar jag för givet att det inte är några konstigheter. Väldigt god återhämtningsförmåga.

Bra med tankar kring försäkringen. Jag har stannat med Agria för att båda katterna hade unge-försäkring från uppfödarna via Agria. Det har inte varit mer övertänkt än så. Nu har ju båda kissarna varit behandlade, FORL för S och njurproblem och ev epilepsi för B. De är ju bara medelålders än dock.

Veterinären hade inte sina försäkrade alls, utan hade ett djurkonto istället som hon överförde pengar till varje månad. Det är ju också en variant. Kattkostnader drar inte iväg på samma hysteriska sätt som för häst.
 
Här är det dags för kloklippning. Inatt låg jag och tjockis och sov på soffan i godan ro tills han plötsligt hamnade lite för nära kanten och höll på att ramla ner. Ut for klorna och han hakade fast sig i min haka för att rädda sig själv från en säker död (:meh:). Det resulterade i ett vackert hål som först blödde och nu bara har svullnat upp och ömmar om jag försöker mig på några akrobatiska ansiktsrörelser :rofl:
 
Jag är så sugen på en katt till. Tanken i första hand är en ragdoll till. Men ni som har mixat olika raser (alltså inte blandras utan olika kattraser i hemmet), hur fungerar det? Tänker främst då om man har en lugn ras och en med en högre energinivå?
 
Jag är så sugen på en katt till. Tanken i första hand är en ragdoll till. Men ni som har mixat olika raser (alltså inte blandras utan olika kattraser i hemmet), hur fungerar det? Tänker främst då om man har en lugn ras och en med en högre energinivå?

Svarar inte för mig själv, som är brittpartisk. Men Väninnan har devons, en huskatt, och en orientalkorsning. De kommer överens hemma hos henne iaf. Hon bor i villa med utegångsmöjlighet vilket säkert påverkar, men inga konflikter i kattflocken inomhus.

TopCat är den gamle devon-hanen som styr med järntass. Sedan fallande ordning utifrån ålder mer eller mindre.

När mina är inneboende hos henne så går de in i mittenpositioner i gruppen. Inga väs och bråk, men tydligt markerade matskålsrevir och soffplatser.
 
Svarar inte för mig själv, som är brittpartisk. Men Väninnan har devons, en huskatt, och en orientalkorsning. De kommer överens hemma hos henne iaf. Hon bor i villa med utegångsmöjlighet vilket säkert påverkar, men inga konflikter i kattflocken inomhus.

TopCat är den gamle devon-hanen som styr med järntass. Sedan fallande ordning utifrån ålder mer eller mindre.

När mina är inneboende hos henne så går de in i mittenpositioner i gruppen. Inga väs och bråk, men tydligt markerade matskålsrevir och soffplatser.

Nyfiken : varför anses det vara en variabel att olika raser på katt inte skulle funka i samma hem?
 
Nyfiken : varför anses det vara en variabel att olika raser på katt inte skulle funka i samma hem?

Mycket beror på aktivitetsnivån. Har du en mer stillsam ras som ragdoll som vill vara ifred och en hyperaktiv oriental som vill ligga hög och leka konstant kan det bli väldigt jobbigt för båda katterna. Burmorna är lite kända för att vara *host* rasistiska. Dvs, de kan mobba ut andra katter som inte är lika aktiva och kontaktsökande. Inte alla katter vill ligga i en hög tillsammans, leka oavbrutet, köra race runt lägenheten/huset.
 
Tuva ser jättefin ut nu. Allergifodret verkar funka :up:
Men nästa problem: Lina vägrar äta om inte Tuva är med.. Har provat att mata dem tillsammans och sitta på vakt så Tuva inte äter fel mat, men då klämmer sig Lina in och ska äta allergifodret..
 
Fröken Tandlös tigger dreamies, hon vet precis var godiset är gömt och trippar runt och mjauar. Det gåååår inte att äta den vanliga bozita-middagen, det måste vara dreamies...omg...Omg...OMG...:arghh:

Här bli´re inget av med det. Inget torrt på två veckor sa doktorn!

Brunetten sover uppepå akvariet, det är varmt och skönt på ljusrampen. Tassar och svans magiskt instoppade under kroppen så hon ser ut som en luden brittlimpa.
 
Älva var hos veterinären idag för koll av hur hon tål medicinerna. Hennes blåsor hålls ju inte helt borta trots två mediciner. Eller ja, det blir gula krustor, och så härom veckan var där en riktig, vätskefylld blåsa. En sådan blåsa har jag inte sett sedan den allra första tiden, när hon var helt obehandlad. Sjukdomen är alltså fortfarande aktiv. Det togs ett blodprov för att se hur väl hennes kropp tar upp ciklosporinet och om vi kanske kan höja dosen av det lite till för att bättre kontrollera sjukdomen. Kortisonet vill vi ju inte höja.
Älva var såååå duktig när vi tog blodprovet. Inte ett pip sade hon. :love: Veterinären påpekade också hur mycket Älva har förändrats sedan vi först kom dit. Vårt första besök där skedde ju när Älva bara var kattunge, drygt 20 veckor gammal. Nu är hon över ett år och en stor, fin kise. 4,64 kg vägde hon in på idag. Gosekatt. :love:
 
Rut är påväg hem! :love: Hon har varit hos mamma och Margit medans vi har varit borta, eller ja - hon har varit där ännu längre för att Margit varit dålig och verkat vilja ha kattsällskap och såklart att Rut ställer upp. Men nu längtar vi otroligt mycket efter vår lilla galning så det ska bli skönt att få hem henne :love:
 
Idag är det ett helt år sedan Luna fick somna in. Det känns ofattbart att det är så länge sedan hon var här hos mig. Jag saknar henne så mycket. Hon var verkligen min katt, från allra första stund. Jag kommer aldrig glömma den där allra första dagen när hon kom hem till mig. Hos uppfödaren låg hon under soffan och gömde sig när vi först kom, men hon blev lika kär i mig som jag blev i henne ganska så omedelbart. Väl hemma så busade vi någon timme eller två så att hon skulle känna sig trygg. Sedan skulle jag bara springa på toa. Då satte hon sig utanför den stängda toadörren och pep efter mig, trots att mina morföräldrar fortfarande var kvar i vardagsrummet. Hon ville vara med mig. :heart Så höll vi sedan ihop, dag ut och dag in, i alla dagar vi fick tillsammans.
Fina kisen, jag saknar dig så. :heart
IMG_0168.JPG
 
Vi var på Bagarmossen förra veckan och undersökte Nikita pga att hon slickar sig på magen och låren och att hon läcker när hon sover. Långt ultraljud (och tack gode gud för försäkring). Vet tror att det är att efter kastrering så kan slutarmuskeln bli lite slappare så när katten är helt avslappnad när hon sover så kan hon läcka lite. Vi har redan prövat rinexin som hon hatar och skummar runt munnen av. Nästa steg är ett supra (någonting) chip och se om det hjälper. Eftersom hon dessutom slickat sig på hasorna om än inte i samma utsträckning så ska hon gå på allergifoder så det kan uteslutas även om vet inte trodde att det var problemet. Att spruta in collagen i urinröret har inte gjorts på katter i Sverige och vet inte om jag är så pigg på att Nikita blir den första.

Vi diskuterade inte operation i det här stadiet. Men det känns bra att vi har börjat nysta i det. Frågade vet om UVI men enligt henne är det inte pga stress eftersom det är bakteriellt utan med slutarmuskeln lite slappare så kommer det in saker liksom det läcker ut. Ojoj 50g torrisar om dagen enligt ordination på fodret. Nikita kommer inte bli överlycklig.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
959
Senast: nullo-modo
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 355
Senast: G-uldlock
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 479
Senast: miumiu
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 805
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp