Kattsnack #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det någon mer här som har Brittisk lång(eller kort)hår? eller andra raser som räknas till att utvecklas långsamt?

Vi tror att mammas ena hane börjar bli könsmogen nu ( född i Juni) den ena uppfödaren rekommenderade att han skulle va närmare ett år innan kastrering, den andra sa runt halvåret. Ett år känns väldigt sent om han redan börjar bli könsmogen
 
Är det någon mer här som har Brittisk lång(eller kort)hår? eller andra raser som räknas till att utvecklas långsamt?

Vi tror att mammas ena hane börjar bli könsmogen nu ( född i Juni) den ena uppfödaren rekommenderade att han skulle va närmare ett år innan kastrering, den andra sa runt halvåret. Ett år känns väldigt sent om han redan börjar bli könsmogen
Ragdoll sägs växa länge, vår yngsta kastrerades som 11-veckors. Verkar ha gått bra, han är 2,5 år.
 
Kisse lyckades springa rakt in i husses fötter och är halt på ett framben. Vi får klämma på det och hon sätter ned det lite när hon går men är märkbart halt och sitter och håller upp tassen. Lilla kissegumman, vad skulle det vara bra för!
 
Jag är så sugen på en katt till. Tanken i första hand är en ragdoll till. Men ni som har mixat olika raser (alltså inte blandras utan olika kattraser i hemmet), hur fungerar det? Tänker främst då om man har en lugn ras och en med en högre energinivå?

Jag har ragdoll, aby och somali. Det går funkar bra. Min ragdollhane gillade dock inte de bruna honorna när de var dräktiga så han flyttade till grannen och bor där med en somalikille.
 
Kisse lyckades springa rakt in i husses fötter och är halt på ett framben. Vi får klämma på det och hon sätter ned det lite när hon går men är märkbart halt och sitter och håller upp tassen. Lilla kissegumman, vad skulle det vara bra för!

Hon gör som sin pappa O_o

Räven hoppade på tre ben helt plötsligt, ingen svullnad, ingen värme, säger ingenting när man klämmer, men tassen hängde rakt ner. Han spretade inte på tårna eller mjölktrampade när det var mysigt.

Jag fick metacam utskrivet och efter första dosen är han nästan som vanligt igen
 
Inte okej att hitta ett utspottat P-piller. Dessutom troligen från förra veckan :(
Ingen av dom har dock börjat löpa - så vi låtsas som ingenting
 
Trattjäveln är för liten eller så är katten för smidig :rage:
Hon når å slicka på operationssåret så det har hon gjort nu.
Vilket inlägg var det som hade bild på tröjärm som body? Behöver backup plan nummer 2 om inte detta funkar :rage:
 
Min katt kanske är snäll (eller ja, vet ville inte ge henne tratt pga hennes humör) men åkte och köpte en tröja på erikshjälpen, klippte av en arm på den och klippte hål för frambenen (självklart måste den kortas av på längden. Hon gillar den och kan inte/vill inte få av sig den och hon kan både gå på låda och klättra om hon vill det. Tror hon uppskattar att hålen för frambenen blev lite stora så hon kan få mycket rörelsefrihet. Hon är också liten, runt 2-3 kg och vi kastrerade i måndags och hon försöker inte slicka på stygnen men när jag lämnar henne själv vågar jag inte chansa. Veterinären sa också att det inte gjorde nått om hon slickade lite bara det inte var helatiden.Visa bifogad fil 22327
(Bifogar en bild på henne i "tröjan" med dom fina prasselbollarna som var i hennes julkalender.)
Skulle jag kunna få enbäret bild på vart denslutar? Gärna när hon står upp. Min är för smidig för sin tratt då hon kommer åt nedre delen på operationssåret.
 
Älva är såååå himla duktig! :love: Vi sitter på tåget nu och har bara en liten stund kvar av vår 2 h och 45 minuter långa resa (och så 15-20 minuter buss innan det). Inte ett pip har hon sagt på hela resan. Nä, istället har vi gosat ganska så mycket. Hon är heeelt lugn och avslappnad där hon ligger i sin bur. Hade hon hade varit lite piggare (hon ser väldigt sömnig ut just nu :rofl:) så hade hon nog givit sig ut på en liten upptäcktsfärd i tågvagnen.
 
Skulle jag kunna få enbäret bild på vart denslutar? Gärna när hon står upp. Min är för smidig för sin tratt då hon kommer åt nedre delen på operationssåret.

Hittade tyvärr ingen bild när hon står upp men den var ganska lång (bilden nere till höger är från innan vi kortade av den lite så inte baktassarna skulle fastna)
 

Bifogade filer

  • trassel i tröjan.jpg
    trassel i tröjan.jpg
    239,7 KB · Visningar: 13
Och introduktionen mellan Älva och mammas katt gick nästan precis lika bra som det gjorde mellan Luna och honom. Både mamma och jag har varit lite oroliga eftersom Älva fräste en del på honom förra gången, men nu luktade de bara på varandra och så var allt bra. Duktiga, fina, fantastiska katter! :love:
God jul på er!
 
Är det någon mer här som har Brittisk lång(eller kort)hår? eller andra raser som räknas till att utvecklas långsamt?

Vi tror att mammas ena hane börjar bli könsmogen nu ( född i Juni) den ena uppfödaren rekommenderade att han skulle va närmare ett år innan kastrering, den andra sa runt halvåret. Ett år känns väldigt sent om han redan börjar bli könsmogen

Britter här. Kastrerade båda mina vid ca 7 månaders ålder.

Ett år låter sent. Min ena kisses uppfödare tipsade om en Vet som kastrerade före försäljning, dvs tre månader (vilket låter lite väl tidigt istället).

Jag tog in dem när de var dryga halvåret, skönt att få det gjort före första löpet, särskilt för oss i lägenhet.
 
Båda Fröknar sover, en vid elementet som gonar sig på fårfällen och den andra ovanpå akvariet.

Lilla Tandlösa har lyckas snatta pepparkaka igen, och tiggde även till sig både anammakorv och lax i obevakade ögonblick under julafton och juldag. Hon vet precis vilka släktingar som påverkbara med charminsatser. :devil:

Brunetten som gjort sig känd som Familjens Bantarkatt har haft det svårare, en liten bit sympatilax men inga större matvinster bakom mattes rygg.

I övrigt en lugn och stillsam helg än så länge. Inget drama.
 
Britter här. Kastrerade båda mina vid ca 7 månaders ålder.

Ett år låter sent. Min ena kisses uppfödare tipsade om en Vet som kastrerade före försäljning, dvs tre månader (vilket låter lite väl tidigt istället).

Jag tog in dem när de var dryga halvåret, skönt att få det gjort före första löpet, särskilt för oss i lägenhet.

Jag vet att vissa uppfödare av 'min' ras (burma) gärna behåller ungar lite längre än 12 veckor och kastrerar innan leverans. Mycket pga senare avel på sällskapsdjur som inte lämpar sig för det. Eftersom burma tyvärr är ganska inavlad är det viktigt vilka som går vidare i aveln och BYB är det ingen som vill bidra till. Iofs brukar burmor bli könsmogna relativt tidigt och burmahonor som löper är eh, ganska högljudda och lägger upp sig för allting, inklusive bordsben och förvirrade hundar ;)
 
Har varit på seniorkoll med Missia och det mesta såg bra ut :up: Dock hade hon gått ner lite väl i vikt så det finns risk för att sköldkörteln är påverkad men enligt vet är det lätt att medicinera, speciellt om man tar det i tid (jag fick inte veta det på en gång, de måste skicka iväg det provet). Annars tyckte han att hon var fin i kroppen och tänderna.

Min lilla kisse, snart 15 år :love:

Edit: Som vanligt ett suveränt bemötande på Vettris i Falun och jag tycker inte 1300 kr var dyrt för undersökning och prover. Jag menar, en del av proverna fick jag svar på direkt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
971
Senast: nullo-modo
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 370
Senast: G-uldlock
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 510
Senast: miumiu
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 830
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp