Kattsnack #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Min lille pälsiga dam har varit ensamkatt ganska länge. Dock tycker jag ganska synd om henne då jag är borta många timmar ett par gånger i veckan.

Jag har nu blivit erbjuden att ta över en gammal avelshona, om jag vill, som behöver ett nytt hem. Jag är sugen på att försöka, den nya katten är van vid kompisar, men vet inte hur det skulle gå. Är det värt att försöka?
 
Börjar mer och mer tro att Sixten kissar fel pga stress. Igår när jag jobbade hade han gjort en stor pöl mitt i sängen. Det vore inte konstigt om det är stress, jag har haft helvetesschema ganska länge nu och är borta alldeles för mycket. Så det lutar åt att han får flytta ut till mina föräldrar på landet när deras hund gått bort(veckor snarare än månader). Krossar mitt hjärta att ens tänka på men jag tror att han kommer vara minst lika, om inte mer, lycklig som ensamkatt där. Speciellt nu när jag flyttar till mindre lägenhet. Skiter väl i om jag får tvätta nerkissade grejer liksom men det är ju inte schyst mot honom att ha kvar honom här om han mår så dåligt. Och ingen ljusning på schemafronten. Men vi börjar med Feliway och veterinärbesök så klart. Lilla gubben.
 
Börjar mer och mer tro att Sixten kissar fel pga stress. Igår när jag jobbade hade han gjort en stor pöl mitt i sängen. Det vore inte konstigt om det är stress, jag har haft helvetesschema ganska länge nu och är borta alldeles för mycket. Så det lutar åt att han får flytta ut till mina föräldrar på landet när deras hund gått bort(veckor snarare än månader). Krossar mitt hjärta att ens tänka på men jag tror att han kommer vara minst lika, om inte mer, lycklig som ensamkatt där. Speciellt nu när jag flyttar till mindre lägenhet. Skiter väl i om jag får tvätta nerkissade grejer liksom men det är ju inte schyst mot honom att ha kvar honom här om han mår så dåligt. Och ingen ljusning på schemafronten. Men vi börjar med Feliway och veterinärbesök så klart. Lilla gubben.
Så otroligt tråkig läsning, men samtidigt - så oerhört fint av dig att tänka på Sixten och vad han mår bra av! Verkligen jätteklokt resonerat och fint :love:
 
Så otroligt tråkig läsning, men samtidigt - så oerhört fint av dig att tänka på Sixten och vad han mår bra av! Verkligen jätteklokt resonerat och fint :love:
Tack :heart Nu när jag vågat tänka tanken fullt ut och även pratat med mamma så känns det ganska självklart egentligen. Speciellt när mamma fiskar efter honom :p Men tungt som fan ändå. Dom ska bo på kattpensionat 12 dagar i januari och jag tror nästan att han ska få flytta direkt därifrån och slippa komma hem och åka igen.
 
Min lille pälsiga dam har varit ensamkatt ganska länge. Dock tycker jag ganska synd om henne då jag är borta många timmar ett par gånger i veckan.

Jag har nu blivit erbjuden att ta över en gammal avelshona, om jag vill, som behöver ett nytt hem. Jag är sugen på att försöka, den nya katten är van vid kompisar, men vet inte hur det skulle gå. Är det värt att försöka?

Min första katt var ensam länge. Katthemmet sa att hon bara trivs som ensamkatt. Vi skaffade en till (visserligen unge) och det gick hur bra som helst. Det kan vara känsligare med vuxen.
Har du möjlighet att prova nån vecka? Eller ägaren kanske inte är intresserad av att "låna ut" katten?
Jag hade nog provat.
 
Min första katt var ensam länge. Katthemmet sa att hon bara trivs som ensamkatt. Vi skaffade en till (visserligen unge) och det gick hur bra som helst. Det kan vara känsligare med vuxen.
Har du möjlighet att prova nån vecka? Eller ägaren kanske inte är intresserad av att "låna ut" katten?
Jag hade nog provat.

Haken är väl att det ofta tar mer än en vecka veta.

Om man inte vet om katten trivs med andra skulle jag inte välja en tidigare avelshonq dock. De har ofta en "hög rang" (I brist på bättre ord) och starkare åsikter än de som aldrig varit avel/fertila någon längre stund.

Mer än en avelshona har efter kastrering ändrat sig med. @Sonic_ (gick inte tagga) har min Ls mamma som ensamkatt. Alltid levt med andra katter och gått kanon. Efter kastrering ska andra katter döden dö och jag fick omplacera henne. Slogs efter kastrering med både tidigare vänner, dottern och nya supersnälla bekantskaper.

Så jag skulle välja en annan kompis.
 
Haken är väl att det ofta tar mer än en vecka veta.

Om man inte vet om katten trivs med andra skulle jag inte välja en tidigare avelshonq dock. De har ofta en "hög rang" (I brist på bättre ord) och starkare åsikter än de som aldrig varit avel/fertila någon längre stund.

Mer än en avelshona har efter kastrering ändrat sig med. @Sonic_ (gick inte tagga) har min Ls mamma som ensamkatt. Alltid levt med andra katter och gått kanon. Efter kastrering ska andra katter döden dö och jag fick omplacera henne. Slogs efter kastrering med både tidigare vänner, dottern och nya supersnälla bekantskaper.

Så jag skulle välja en annan kompis.

Sant. Jag har ingen erfarenhet av att "släppa ihop" vuxna katter, än mindre av avelshonor. Som jag förstår det är det nästan alltid enklare med vuxen-kattunge än vuxen-vuxen.
Nackdelen med unge är att det blir ett jäkla hålligång :D
 
Min första katt var ensam länge. Katthemmet sa att hon bara trivs som ensamkatt. Vi skaffade en till (visserligen unge) och det gick hur bra som helst. Det kan vara känsligare med vuxen.
Har du möjlighet att prova nån vecka? Eller ägaren kanske inte är intresserad av att "låna ut" katten?
Jag hade nog provat.

De är helt införstådda i att jag vill ha prövotid i så fall. Så det är bra.
 
Detta är typiskt nog inte textat: https://www.aftonbladet.se/tv/a/294096/mogelgifter-i-kattmat-hittades-i-var-tredje-torrfoder
Kan någon hjälpa mig och höra om de nämner några namn på vilka foder som funnits ha mögelgifter i dem?

Det där är en råd och rön artikel från början. De nämnde namn etc. Jag har tidningen hemma. Det var inte så alarmerande som det låter.

https://www.radron.se/kattmat?utm_m...visar-popular-kattmat-innehaller-mogelgifter/
 
Funderar på att mixtra lite med min katts mat. Hon är en liten abessinier, och får små portioner blötmat utpytsat ca 6-8 gånger om dagen. Torrfoder har hon fri tillgång till. Hon blir väldigt stressad av att se att det inte finns mat, men hon verkar inte riktigt överäta bara för att det finns mat, så det fungerar bra.
Men jag ser på henne att hon så smått börjar lägga på sig lite.
På sommaren är vi ju ute och vimsar runt i koppel nästan varje dag 1-3 timmar, då håller hon ju vikten.
Men nu som sagt börjar hon lägga på sig. Vi leker massor men det ersätter ju inte att vara ute.

Ska man kanske blanda i lite bantningstorrisar i hennes vanliga torrisar? Hon äter aldrig mer än en dl torrisar om dagen men ändå. Eller bara pytsa ut ännu mindre portioner blötmat? 🤔
 
C8D929F8-83F7-422D-ACAF-46A58AE2900F.jpeg


:love: Frågade pensionatet om det skulle gå att lösa ett eget rum till Sixten om det skulle bli grinigt med huliganerna när dom hamnar på så liten yta, och hon bokade två rum direkt utan extra kostnad. Jätteskönt! Så jag antar att Sixtens resa mot singellivet officiellt har börjat :p
 
Att sammanföra två (äldre) katter kan vara knepigt. Särskilt om en varit ensamkatt länge och trivts med det. Just fd avelshonor kan också vara svåra. Både Nikita och nu Megara är fd avelshonor som, trots att de är av en social ras, definitivt inte vill ha sällskap - @Alexandra_W hade samma erfarenhet. Orientaler även om de är otroligt sociala i allmänhet kan också vara dominanta, lägg till att de varit fertila i vuxen ålder haft kull som de behövt skydda mot andra katter även om vissa mammakatter delar på sina kullar.

Vet inte vad det är för ras @Elo ? Men om det är en av korthåriga livliga/sociala raserna kan de också gå överstyr när de vill ligga hög och umgås och leka och kan vara klisterkatter som gör andra stillsammare individer galna. Min ras är kända för att vara mobbare 🙄 om de andra katterna i hemmet inte är med på noterna. Sedan går det definitivt men man måste vara försiktig när man introducerar och gör det gradvis. Finns massor av information om hur man sammanför katter.
 
Vet inte vad det är för ras @Elo ? Men om det är en av korthåriga livliga/sociala raserna kan de också gå överstyr när de vill ligga hög och umgås och leka och kan vara klisterkatter som gör andra stillsammare individer galna. Min ras är kända för att vara mobbare 🙄 om de andra katterna i hemmet inte är med på noterna. Sedan går det definitivt men man måste vara försiktig när man introducerar och gör det gradvis. Finns massor av information om hur man sammanför katter.

Det är en ragdoll, som räknas som lugnare?

Tanken är att spärra av ett rum som nykomlingen får vara i, och ta det väldigt långsamt.
 
Millie har ätit upp all mat och druckit kattmjölk.
Kramades och spann när jag kom hem.
Ville inte vara ute i blåsten men lekte gärna inne.
Kan jag räkna med att hon har haft det ok eller hur vet jag egentligen det?
 
Millie har ätit upp all mat och druckit kattmjölk.
Kramades och spann när jag kom hem.
Ville inte vara ute i blåsten men lekte gärna inne.
Kan jag räkna med att hon har haft det ok eller hur vet jag egentligen det?
Om hon var riktigt missnöjd så skulle hon nog markera det med att kissa utanför lådan.
Ser allt ut som vanligt hemma och katten glad så skulle jag inte oroa mig :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 427
Senast: Sirap
·
Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
973
Senast: nullo-modo
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 374
Senast: G-uldlock
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 171

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37
  • Gråter du?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp