Kattsnack #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lukas har boat in sig färdigt och vill nu leeeeka. Lukas saknar helt hyfs och fostran i frågan och är ungefär som en fyraåring som springer och drar flickorna i håret och kastar sand på dem och skrattande kommer närmare när de skriker. En snäll fyraåring som dock helt saknar insikt i att det är ett garanterat värdelöst sätt att skaffa sig vänner.

De två (flätlösa) flickorna består i en överdramatisk "jag kastar hinken i huvudet på dig i förebyggande syfte medan jag skrikgråter på mamma" och en blyg viol som "ändå skulle gå hem precis nu hejdåallihopa"

Flickorna är mycket såta vänner och har aaaaalltid varit absolut bästa kompisar...
De saknar helt minne av att nånsin ens tyckt olika om någonting...

De är alltså nada problem när herr Lopphög inte vill leka. Katterna är gärna i samma rum, trygga osv. Sen vill herr Lopphög leka...

Haken är att han vill leka ungefär sjutusenfemhundraåttiotre gånger per dygn. Sju dagar i veckan.
Aww killen då!
Nu är han tydligen trygg, mätt och glad :love: då kommer hans rätta personlighet fram ... på gott och ont :cautious: Men jag vill ge dig beröm som fått en så rädd och skygg katt att bli såhär mycket bättre! Ni har kommit enormt långt! :up::love:

Är inte fröken viol lite villig till att leka alls?
 
Aww killen då!
Nu är han tydligen trygg, mätt och glad :love: då kommer hans rätta personlighet fram ... på gott och ont :cautious: Men jag vill ge dig beröm som fått en så rädd och skygg katt att bli såhär mycket bättre! Ni har kommit enormt långt! :up::love:

Är inte fröken viol lite villig till att leka alls?

Fröken viol vill gärna leka. Men jagas och inte blir "brutalt överfallen". Lukas vill brottas och mäta krafter och förvisso även jagas men han är inte så frestande när han kommer sidledes uppblåst till max och bokstavligen "kom igen katten!" 🙈

Eller kommer och går på bakbenen och bara "tja! Leka!!?"

Alltså han ÄR bra på kattspråk och säger verkligen att han vill leka. Inget annat. Men det vore bättre om han "goddag fröken, får jag erbjuda lite lek måhända?" istället för "Tjena bruden! Kolla vad tuff jag är, häng med på en repa nu!"

(han KAN fråga fint och gör det ibland med. Men inte tillräckligt många gånger på rad för att Fröknarna ska tro på det)

Och tyvärr innebär ju Fröken skrikgråts reaktioner med att skrika, slå tassen i huvudet och fräsa en respons på inviten. Bättre än inget liksom. Så det är fröken skrikgråt som blir utsatt. Då börjar hon skrika och veva på håll, då kan man veva tillbaka. Hon är ju inte eg rädd, bara sur och osäker. Hon flyr inte. Men det är ju perfekt tycker Lukas för då kan man prova igen. Hon kanske säger ja nu...
 
Fröken viol vill gärna leka. Men jagas och inte blir "brutalt överfallen". Lukas vill brottas och mäta krafter och förvisso även jagas men han är inte så frestande när han kommer sidledes uppblåst till max och bokstavligen "kom igen katten!" 🙈

Eller kommer och går på bakbenen och bara "tja! Leka!!?"

Alltså han ÄR bra på kattspråk och säger verkligen att han vill leka. Inget annat. Men det vore bättre om han "goddag fröken, får jag erbjuda lite lek måhända?" istället för "Tjena bruden! Kolla vad tuff jag är, häng med på en repa nu!"

(han KAN fråga fint och gör det ibland med. Men inte tillräckligt många gånger på rad för att Fröknarna ska tro på det)

Och tyvärr innebär ju Fröken skrikgråts reaktioner med att skrika, slå tassen i huvudet och fräsa en respons på inviten. Bättre än inget liksom. Så det är fröken skrikgråt som blir utsatt. Då börjar hon skrika och veva på håll, då kan man veva tillbaka. Hon är ju inte eg rädd, bara sur och osäker. Hon flyr inte. Men det är ju perfekt tycker Lukas för då kan man prova igen. Hon kanske säger ja nu...

Tycker inte det låter som att du behöver oroa dig. Katterna har uppenbarligen en dialog och det är inget groll i ”sann” anda .
 
Tycker inte det låter som att du behöver oroa dig. Katterna har uppenbarligen en dialog och det är inget groll i ”sann” anda .

Nej jag är inte oroad, och det jag menade att det är gnissel men inget allvarligt. Men jag störd av gnisslet med. Vill ju harmoni och inte skrik och fräs. Även om det är lindrigt skrik och fräs.
 
Fröken viol vill gärna leka. Men jagas och inte blir "brutalt överfallen". Lukas vill brottas och mäta krafter och förvisso även jagas men han är inte så frestande när han kommer sidledes uppblåst till max och bokstavligen "kom igen katten!" 🙈

Eller kommer och går på bakbenen och bara "tja! Leka!!?"

Alltså han ÄR bra på kattspråk och säger verkligen att han vill leka. Inget annat. Men det vore bättre om han "goddag fröken, får jag erbjuda lite lek måhända?" istället för "Tjena bruden! Kolla vad tuff jag är, häng med på en repa nu!"

(han KAN fråga fint och gör det ibland med. Men inte tillräckligt många gånger på rad för att Fröknarna ska tro på det)

Och tyvärr innebär ju Fröken skrikgråts reaktioner med att skrika, slå tassen i huvudet och fräsa en respons på inviten. Bättre än inget liksom. Så det är fröken skrikgråt som blir utsatt. Då börjar hon skrika och veva på håll, då kan man veva tillbaka. Hon är ju inte eg rädd, bara sur och osäker. Hon flyr inte. Men det är ju perfekt tycker Lukas för då kan man prova igen. Hon kanske säger ja nu...
Åh jag älskar hur du beskriver det :rofl::rofl::love::love: även om jag förstår att det inte är så trevligt att leva mitt i det, jag lever själv med en katt och hund som kommer överens som ... katt och hund. :cautious::meh: Känner igen min katt i dina fröknar och hunden i din Lukas 😅

Lukas är ju en grabb från gatan! Man kan ta grabben från gatan men inte gatan ur grabben :sneaky: Låter verkligen som en sån där macho kille, typ "yo brudar!", som kan se och bete sig lite brutalt ut men har ett hjärta av guld :love:
 
Alice har lärt sig att peta på mina nakna ben när jag sitter på toaletten (att jama funkar bara ibland), är jag för långsam med att böja mig ned och klappa henne så provar hon med en klo också :cautious: Jag försöker att se till att inte lära henne den ovanan :nailbiting::cautious:

Men det är faktiskt lite knepigt att kissa om man måste böja sig ned på sidan till katten som ligger platt ned på golvet! :cautious:
 
Idag kom jag hem till ett paket till mig och Alice var inne i köket hela fyra gånger (vanligen går hon inte in dit alls pga hunden), DET VAR JU EN KARTONG! :bump: Hon inspekterade den noga och blev besviken när den inte var tom för henne att kliva i :D:rofl:
 
Megara äter inte på kablar när hon är mätt, vilket visade sig mycket tydligt när hon hittat in i köksskåpet och torrisarna och inte ens försökte tugga på hela dagen. :meh: Så antingen får jag fortsätta vira folie runt alla kablar eller så blir hon en ballong. Jag försöker fortfarande förstå varför vissa kablar är så attraktiva och andra helt ointressanta. Vissa av samma sort. Det enda jag listat ut är att ethernet kablar och märkeskablar äts på med god aptit. Vissa elkablar är smaskens andra exakt likadana smakar bläh :idea:

Att alla rester som finns på en tallrik är otroligt gott oavsett vad det än är, är kanske mer förståeligt.
 
Megara äter inte på kablar när hon är mätt, vilket visade sig mycket tydligt när hon hittat in i köksskåpet och torrisarna och inte ens försökte tugga på hela dagen. :meh: Så antingen får jag fortsätta vira folie runt alla kablar eller så blir hon en ballong. Jag försöker fortfarande förstå varför vissa kablar är så attraktiva och andra helt ointressanta. Vissa av samma sort. Det enda jag listat ut är att ethernet kablar och märkeskablar äts på med god aptit. Vissa elkablar är smaskens andra exakt likadana smakar bläh :idea:

Att alla rester som finns på en tallrik är otroligt gott oavsett vad det än är, är kanske mer förståeligt.

Provat något av de medicinska fodren för viktkontroll? De brukar ge bättre mättnadskänsla. Lukas var mindre hungrig på m/d än han är på vanligt foder. Ett bantningsfoder kan ju även göra att hon kan äta mer. Och det finns ju som sagt foder designade för att skapa ökad mättnadskänsla.

Ge kycklingvingar eller nåt liknande att tugga på, kan det funka kanske?
 
Millie älskar att vara ute! Och hon är så himla duktig på att gå i sele!
Önskar att jag vågade släppa henne lös men det vågar jag inte.
Hon är nöjd i sele men det är mest att hon kanske inte får vara ute så länge som hon vill.
Kvällspromenaden blev ca 45 min.
3BCAF4E9-FD84-4827-9CE5-F5E576115D9B.jpeg
 
Megara äter inte på kablar när hon är mätt, vilket visade sig mycket tydligt när hon hittat in i köksskåpet och torrisarna och inte ens försökte tugga på hela dagen. :meh: Så antingen får jag fortsätta vira folie runt alla kablar eller så blir hon en ballong. Jag försöker fortfarande förstå varför vissa kablar är så attraktiva och andra helt ointressanta. Vissa av samma sort. Det enda jag listat ut är att ethernet kablar och märkeskablar äts på med god aptit. Vissa elkablar är smaskens andra exakt likadana smakar bläh :idea:

Att alla rester som finns på en tallrik är otroligt gott oavsett vad det än är, är kanske mer förståeligt.

Jag tror ändå inte beteendet att gnaga på kablar handlar om ”mättnad” i sig.

Merparten katter anser att de är mer eller mindre hungriga i ett hushåll oavsett , när mat inte finns hela tiden - även de som fodras hela tiden över dygnet och på intet sätt är svultna ...

Jag tror inte hennes gnagande på sladdar/kablar osv har att göra med hunger .
 
Megara kom och höll mig sällskap i lådan när jag mockade. Förstår inte varför hon inte kan vänta två minuter tills jag är klar så hon kan sätta sig i den fräscha lådan.
 
I dag när vi var ute på promenad mötte vi pappas kompis och hans jakthund.
Millie tycker att hon är kompis med alla hundar.
Hunden hade ett fint kroppsspråk men eftersom den brukade skälla på katter och gärna jaga dom kom vi överens om att låta bli att låta dom hälsa.
Vi brukar skoja om att Millie inte är en katt och ibland undrar man. Flera gånger har hon träffat hundar som jagar och skäller på katter men som är tysta och lugna när Millie kommer.
Grannhunden (stor riesen) har jag sett när han jagar katter. (bla vår förra)
 
I dag när vi var ute på promenad mötte vi pappas kompis och hans jakthund.
Millie tycker att hon är kompis med alla hundar.
Hunden hade ett fint kroppsspråk men eftersom den brukade skälla på katter och gärna jaga dom kom vi överens om att låta bli att låta dom hälsa.
Vi brukar skoja om att Millie inte är en katt och ibland undrar man. Flera gånger har hon träffat hundar som jagar och skäller på katter men som är tysta och lugna när Millie kommer.
Grannhunden (stor riesen) har jag sett när han jagar katter. (bla vår förra)

Många hundar struntar helt i katter som inte agerar som byten - men jagar de som beter sig som byten. Så skulle tro det är just att Mille är trygg och orädd som gör det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
968
Senast: nullo-modo
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 366
Senast: G-uldlock
·
Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 501
Senast: miumiu
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 826
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp