Kattsnack #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om hon var riktigt missnöjd så skulle hon nog markera det med att kissa utanför lådan.
Ser allt ut som vanligt hemma och katten glad så skulle jag inte oroa mig :)
Hon känns inte som en katt som någonsin skulle göra det men man ska aldrig säga aldrig.
Ja allt ser ut som vanligt.
 
Det är en ragdoll, som räknas som lugnare?

Tanken är att spärra av ett rum som nykomlingen får vara i, och ta det väldigt långsamt.

Det är ju bara prova.

(suraste att introducera här har - förutom nämnda katt som inte gick alls - min ragdoll varit. Men hon har inte varit svårt. Bara sur och tagit lååååång tid på sig. Så det hänger ju på individen och verkar de passa ihop i teorin så prova!)
 
Ok. Jag tycker att hon verkar precis som vanligt.
Den här katten skulle jag inte älska och skämma bort lika mycket som hennes föregångare....Det sket sig.😂
 
I går för ett år sen tog Ida sitt sista andetag.
I början på veckan trodde jag att jag åkte till veterinären med en katt som hade en infektion eller ngt och i slutet av veckan åkte jag därifrån med tårar som sprutade efter att ha tagit bort en katt med utslagna njurar.
Det var en chock och jag saknar henne.
CA9A355E-EFD1-4540-BEAE-6CDF22EC37AA.jpeg
 
@MarieJ du märker på henne när du kommer hem isåfall.

Om du vill ha ytterligare koll så prova lägg hennes favoritleksaker på x plats innan du går på morgonen. Då ser du om hon lekt med dem när du kommer hem. Om hon generellt är lekfull kan du berika med nya leksaker - en tom toarulle proppad med utstickande papper/prassliga gamla kvitton i tex.

Samma ang lådan - städa ur den precis innan du går till jobbet så vet du sen om hon varit där . (Helt normalt också att de inte gått på hela dagen - inte sällan sover de och slappar medans man är borta/vissa dagar ).
 
En hel del katter passar på att gå på lådan och lägga en stor stinkande korv just som en riktigt trevlig middag, gärna med gäster, serveras :D :rofl:
Gud ja! Kattlådan i sommarstugan ligger i samma rum som köket där vi sitter och äter, och hur många gånger har inte just det hänt..! Och speciellt när man har gäster :banghead::o:angel::rofl:
 
@MarieJ du märker på henne när du kommer hem isåfall.

Om du vill ha ytterligare koll så prova lägg hennes favoritleksaker på x plats innan du går på morgonen. Då ser du om hon lekt med dem när du kommer hem. Om hon generellt är lekfull kan du berika med nya leksaker - en tom toarulle proppad med utstickande papper/prassliga gamla kvitton i tex.

Samma ang lådan - städa ur den precis innan du går till jobbet så vet du sen om hon varit där . (Helt normalt också att de inte gått på hela dagen - inte sällan sover de och slappar medans man är borta/vissa dagar ).
Hon bajsar oftast innan jag går och har kristallströ så det är lite svårt att se men jag ser att hon har ätit och druckit och lekt lite.
Tack för tips om leksak!
Hon verkar precis som vanligt. Det enda som är är att hon kramas mer och följer mig mer när jag kommer hem.
 
Nu äntligen kan jag köpa katt!
I januari flyttar jag till en trea med balkong (som ska nätas in).
Men vilken ras ska jag ha?
Jag jobbar heltid och ska på sikt köpa ny häst, så katten kommer ju att vara ensam en del.
Jag funderar därför på två.

Den ras jag tittat mest på är Ragdoll. Andra lugna raser som någon kan tipsa om? Jag har ingenting emot pälsvård och vill helst ha en långhårig katt.

Men det viktigaste är att det är en frisk, harmonisk ras som älskar kel och gillar att ligga nära/på.

Funderar även på omplacering.
 
Nu äntligen kan jag köpa katt!
I januari flyttar jag till en trea med balkong (som ska nätas in).
Men vilken ras ska jag ha?
Jag jobbar heltid och ska på sikt köpa ny häst, så katten kommer ju att vara ensam en del.
Jag funderar därför på två.

Den ras jag tittat mest på är Ragdoll. Andra lugna raser som någon kan tipsa om? Jag har ingenting emot pälsvård och vill helst ha en långhårig katt.

Men det viktigaste är att det är en frisk, harmonisk ras som älskar kel och gillar att ligga nära/på.

Funderar även på omplacering.

Jag har haft två ragdolls - de var inte särskilt nära/på nån av dom. De var sidan-av varianten. Inte heller så extremt lugna de hade ganska hög aktivitetsnivå för att vara just Ragdoll tror jag. Minuset var allt jävla katthår överallt, honan fällde något kopiöst mest hela tiden och hanen bara i perioder.
Nu har jag inga ragdolls kvar utan enbart mina semilånghåriga Somalisar, de fäller inte alls lika mycket och ahr lagom lång päls, lagom pälsvård (jag piffar bara till dom när de ska på utställning). Ingen lugn ras så som ragdolls ska vara - men jag tycker dom är fantastiska. Kul och med på alla upptåg. Alltid intresserad av vad man gör. Samtidigt så inte ens med 6 kattungar (som jag hade i våras) kändes det som att inredningen var i fara
 
Nu äntligen kan jag köpa katt!
I januari flyttar jag till en trea med balkong (som ska nätas in).
Men vilken ras ska jag ha?
Jag jobbar heltid och ska på sikt köpa ny häst, så katten kommer ju att vara ensam en del.
Jag funderar därför på två.

Den ras jag tittat mest på är Ragdoll. Andra lugna raser som någon kan tipsa om? Jag har ingenting emot pälsvård och vill helst ha en långhårig katt.

Men det viktigaste är att det är en frisk, harmonisk ras som älskar kel och gillar att ligga nära/på.

Funderar även på omplacering.
Jag tror att det ligger något i att ragdollen är en som vill ligga bredvid medan birman är en som vill ligga på. Annars är de rätt lika.

Men om du köper en omplacering så kan du ju vara säker på vad du får och då få tag på en ragdoll som är som du önskar dig :up:

Ragdollen är den bästa rasen angående lugnt temperament om du frågar mig :angel::love:
 
Jag har haft två ragdolls - de var inte särskilt nära/på nån av dom. De var sidan-av varianten. Inte heller så extremt lugna de hade ganska hög aktivitetsnivå för att vara just Ragdoll tror jag. Minuset var allt jävla katthår överallt, honan fällde något kopiöst mest hela tiden och hanen bara i perioder.
Nu har jag inga ragdolls kvar utan enbart mina semilånghåriga Somalisar, de fäller inte alls lika mycket och ahr lagom lång päls, lagom pälsvård (jag piffar bara till dom när de ska på utställning). Ingen lugn ras så som ragdolls ska vara - men jag tycker dom är fantastiska. Kul och med på alla upptåg. Alltid intresserad av vad man gör. Samtidigt så inte ens med 6 kattungar (som jag hade i våras) kändes det som att inredningen var i fara
Oj, jag som trodde Somali var "galna" katter och omöjliga att ha som innekatter...

Jag är lite tveksam till att köpa en "liten" ras i och med att det är svårare att hitta uppfödare. Men jag kanske tänker fel?

Birma har jag också funderat mycket på. Ja vill ha en frisk ras utan inavelsproblematik, rasbundna sjukdomar, platta nosar osv...
 
Oj, jag som trodde Somali var "galna" katter och omöjliga att ha som innekatter...

Jag är lite tveksam till att köpa en "liten" ras i och med att det är svårare att hitta uppfödare. Men jag kanske tänker fel?

Birma har jag också funderat mycket på. Ja vill ha en frisk ras utan inavelsproblematik, rasbundna sjukdomar, platta nosar osv...

Nejdå - det går alldeles utmärkt att ha dem inne. Min uppfödarpartner har 3 stycken i en lägenhet på kanske 65 m2 - inga som helst problem.


Det kan vara svårare att hitta en katt ur liten ras, men sällskapskatter finns alltid till salu skulle jag säga, det är klurigare med avelskatter.

Annars kanske du ska kolla på sibirer/neva masquerade.
 
Nejdå - det går alldeles utmärkt att ha dem inne. Min uppfödarpartner har 3 stycken i en lägenhet på kanske 65 m2 - inga som helst problem.


Det kan vara svårare att hitta en katt ur liten ras, men sällskapskatter finns alltid till salu skulle jag säga, det är klurigare med avelskatter.

Annars kanske du ska kolla på sibirer/neva masquerade.
Sibirisk katt har jag egentligen alltid drömt om, men inte trott att de kan trivas som innekatt.

Nu kommer jag ju att bo relativt stort (68 kvm) och ha balkong. Koppelpromenad är inga problem där jag ska bo, men vågar inte ha katten lös ute pga trafik.

Ni som har Sibirisk katt inne, hur går det? Trivs katten?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 873
Senast: Sirap
·
Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
1 003
Senast: nullo-modo
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 393
Senast: G-uldlock
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 286
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp