Bukefalos 28 år!

Kattsnack #5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Millie är absolut en speciell katt. Men det är väldigt olika hur katter accepterat att tas tempen på. Vissa accepterar det utan knot. Andra anser det är en dödsstraffabelagd kränkning. I Millies fall har ni ju även tränat flitigt på det som kattunge med, något som säkert också hjälpt.
Fast hon ÄR lättvindig. Vad vi än utsätter henne för, nytt eller gammalt så är hon snäll. Temp, ge piller, vätska genom munnen i spruta, vaccinera.
Vet sa tom att det är väldigt ovanligt att en katt bara går med på allt det där utan minsta protest.
 
Fast hon ÄR lättvindig. Vad vi än utsätter henne för, nytt eller gammalt så är hon snäll. Temp, ge piller, vätska genom munnen i spruta, vaccinera.
Vet sa tom att det är väldigt ovanligt att en katt bara går med på allt det där utan minsta protest.
Så där var min förra katt. Så himla häftigt. Bara jag var i närheten (inom synhåll eller lukthåll) var han helt ok med allt vad veterinärer, närgångna hundar och allt hette.
När de skulle kolla hans njurar och behövde raka magen på honom frågade de om jag trodde han behövde lugnande. Jag sa nej för jag visste ju hur lugn han var. Så de lade honom bara på rygg, en höll honom i rätt läge och den andra rakade. Han sa inget och bara tittade på mig som "eh? ska det vara såhär?" och när jag sa att han var världens bästa och finaste blinkade han till som "jahapp, då ligger jag här då..." :love:

Lite skillnad på den inoljade nudeln jag har nu :D
 
Jag har haft sådan galen tur med både Luna och Älva att de har varit så löjligt snälla hos veterinären. Ultraljud njurar/hjärta? Inga problem. Kolla tassar? Kör på bara!
Det enda Luna hade problem med mot slutet var när det skulle tas blodprov, och det uppstod efter en sköterska stack henne fel flera gånger, och det mindes hon. Annars så himla okomplicerade med allting. Så skönt! :love:

Älva har ju också blivit väldigt duktig med det här med tabletter. Även om hon inte tycker det är kul så är det för det allra mesta extremt snabbt avklarat. Enda fördelen med att ha en katt som är sjuk sedan kattungeben är att hon är så otroligt härdad. :D
 
Ultuna ringde precis nu, han har fortfarande 39,4 trots att han fått metacam... Dom var lite fundersamma över lungorna för massan som syns på röntgen sitter liksom på baksidan av lungorna i stället för längst fram, så det blev direkt lite mindre troligt att nåt runnit ner. Dom såg även att han har en mjukdelsförtätning i strupen som täcker ungefär 30-50% av utrymmet, så det förklarar varför han rosslat en del. Det kan vara en blodklump/svullnad efter narkostuben men kan även vara tumörmassa
😕
Vet sa att dom kommer fortsätta behandla det som en lunginflammation tills han mår bättre och undersöka närmare då, hon vågar inte söva honom nu. Känns inte alls bra detta 😭
 
Ultuna ringde precis nu, han har fortfarande 39,4 trots att han fått metacam... Dom var lite fundersamma över lungorna för massan som syns på röntgen sitter liksom på baksidan av lungorna i stället för längst fram, så det blev direkt lite mindre troligt att nåt runnit ner. Dom såg även att han har en mjukdelsförtätning i strupen som täcker ungefär 30-50% av utrymmet, så det förklarar varför han rosslat en del. Det kan vara en blodklump/svullnad efter narkostuben men kan även vara tumörmassa
😕
Vet sa att dom kommer fortsätta behandla det som en lunginflammation tills han mår bättre och undersöka närmare då, hon vågar inte söva honom nu. Känns inte alls bra detta 😭

Men fy. Vi håller tummarna stenhårt härifrån! Men det i strupen det fanns inte där vid förra undersökningen?
 
Tillåt mig skratta. En katt som har bestämt sig får vara rejält sjuk för att inte streta emot.
Den gången Alice knappt reagerade på tempen i rumpan var när hon hade infektion i buken efter en kastrering :crazy: Jag insåg nog inte ens hur allvarligt sjuk hon var där även om jag fattade att något var fel och vi åkte in till veterinären igen.

Sedan dess protesterar hon vilt när jag är tvungen att ta bort lite skit i baken på henne :cautious::D
 
Ultuna ringde precis nu, han har fortfarande 39,4 trots att han fått metacam... Dom var lite fundersamma över lungorna för massan som syns på röntgen sitter liksom på baksidan av lungorna i stället för längst fram, så det blev direkt lite mindre troligt att nåt runnit ner. Dom såg även att han har en mjukdelsförtätning i strupen som täcker ungefär 30-50% av utrymmet, så det förklarar varför han rosslat en del. Det kan vara en blodklump/svullnad efter narkostuben men kan även vara tumörmassa
😕
Vet sa att dom kommer fortsätta behandla det som en lunginflammation tills han mår bättre och undersöka närmare då, hon vågar inte söva honom nu. Känns inte alls bra detta 😭
Åh men finaste katten då :( håller tummar och tassar att det går att undersöka och hitta något som går att fixa!
 
Den gången Alice knappt reagerade på tempen i rumpan var när hon hade infektion i buken efter en kastrering :crazy: Jag insåg nog inte ens hur allvarligt sjuk hon var där även om jag fattade att något var fel och vi åkte in till veterinären igen.

Sedan dess protesterar hon vilt när jag är tvungen att ta bort lite skit i baken på henne :cautious::D
Annars hjälper det att vara på plats hos veterinären, hon stelnar till av rädsla nästan som en docka - det går att raka henne med rakapparat då t.o.m O_o
 
Ultuna ringde precis nu, han har fortfarande 39,4 trots att han fått metacam... Dom var lite fundersamma över lungorna för massan som syns på röntgen sitter liksom på baksidan av lungorna i stället för längst fram, så det blev direkt lite mindre troligt att nåt runnit ner. Dom såg även att han har en mjukdelsförtätning i strupen som täcker ungefär 30-50% av utrymmet, så det förklarar varför han rosslat en del. Det kan vara en blodklump/svullnad efter narkostuben men kan även vara tumörmassa
😕
Vet sa att dom kommer fortsätta behandla det som en lunginflammation tills han mår bättre och undersöka närmare då, hon vågar inte söva honom nu. Känns inte alls bra detta 😭
Fy farao. Så jobbigt. Hoppas att det vänder! Kram om du vill!
 
Men fy. Vi håller tummarna stenhårt härifrån! Men det i strupen det fanns inte där vid förra undersökningen?
Inte vad jag fått veta, i så fall. Men det har ju varit fokus på nos och tänder innan så jag vet inte om tidigare plåtar ens täckt området där massan sitter. Man har ju trott att rosslet berott på nästäppan så det har väl inte funnits anledning att kolla lungor och strupe så länge han mått bra. 😕
 
Inte vad jag fått veta, i så fall. Men det har ju varit fokus på nos och tänder innan så jag vet inte om tidigare plåtar ens täckt området där massan sitter. Man har ju trott att rosslet berott på nästäppan så det har väl inte funnits anledning att kolla lungor och strupe så länge han mått bra. 😕

*stor kram* :heart
 
Avmaskade kisse härom dagen... kisse är nu piggare än någonsin och flyger omkring ("15 år?! Inte jag inte!"). Nyss landade hon i en hög med papper på mitt skrivbord vilket fick till resultat att jag nu har papper över hela kontorsgolvet... :cautious:

Nog för att det är roligt att kisse är pigg men hon får gärna undvika skrivbordet :meh:
 
Ultuna ringde precis nu, han har fortfarande 39,4 trots att han fått metacam... Dom var lite fundersamma över lungorna för massan som syns på röntgen sitter liksom på baksidan av lungorna i stället för längst fram, så det blev direkt lite mindre troligt att nåt runnit ner. Dom såg även att han har en mjukdelsförtätning i strupen som täcker ungefär 30-50% av utrymmet, så det förklarar varför han rosslat en del. Det kan vara en blodklump/svullnad efter narkostuben men kan även vara tumörmassa
😕
Vet sa att dom kommer fortsätta behandla det som en lunginflammation tills han mår bättre och undersöka närmare då, hon vågar inte söva honom nu. Känns inte alls bra detta 😭
Åh. :( Vi håller tassar och tummar och tår här hemma för er skull. :heart
 
Det är märkligt det där med knäet :cautious: Både Alice och jag är såna som kan mysa en stund och hon ligger en stund i mitt knä men sen flyttar hon sig intill mig istället och det passar oss båda bra. Men om jag reser på mig sen för att hämta något, även om det är direkt efter hon gått från mitt knä på egen hand, så vill hon genast upp i knäet igen när jag satt mig ned igen. Som om något hade förändrats på ett par minuter pga jag rört på mig, om jag sitter kvar så skiter hon ju i det :confused::cautious: Knaskatt :love:
 
Ultuna ringde precis nu, han har fortfarande 39,4 trots att han fått metacam... Dom var lite fundersamma över lungorna för massan som syns på röntgen sitter liksom på baksidan av lungorna i stället för längst fram, så det blev direkt lite mindre troligt att nåt runnit ner. Dom såg även att han har en mjukdelsförtätning i strupen som täcker ungefär 30-50% av utrymmet, så det förklarar varför han rosslat en del. Det kan vara en blodklump/svullnad efter narkostuben men kan även vara tumörmassa
😕
Vet sa att dom kommer fortsätta behandla det som en lunginflammation tills han mår bättre och undersöka närmare då, hon vågar inte söva honom nu. Känns inte alls bra detta 😭


Har du hört något?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 209
Senast: Sirap
·
Hundträning Hej, har en snart 4 månaders valp av bruksras som blir helt sjövild när hon busar. Det ska bitas i händer och kläder och dras så till...
Svar
11
· Visningar
1 007
Senast: nullo-modo
·
Övr. Katt Vi bor i ett tätbebyggt område, och vår katt har kommit på att om hon går runt och jamar hos grannarna, så blir hon insläppt och får...
Svar
10
· Visningar
1 401
Senast: G-uldlock
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 392
Senast: hundtant
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp