Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
vad är det du fått för råd ang vitpeppar ?
om du har en katt som av någon anledning Äter/tuggar på grejer otraditionellt så är det väldigt olämpligt att strö på div grejer där katten ändå vill tugga.

Det är vad jag har fått för råd om från alla jag pratat med, inkl erfarna uppfödare. Dvs att se till att det hon äter på är oattraktiva/smakar äckligt. Har du några andra råd? Vore toppen om det finns andra sätt.
 
Jag har kattungefeber! Katthemmet hade lagt ut bilder på så galet söta ungar, jag vill adoptera allihop!
Men det går inte. Det blir alldeles för svårt att lösa det med foder. En liten bebis kan ju inte hoppa så högt som upp på köksbänken och jag vill inte ha två katter som äter dyrt specialfoder.

(Den som har en lösning kommer få en stor kram och en snyting, jag vill men ska inte ha fler katter :angel:)
 
Jag har kattungefeber! Katthemmet hade lagt ut bilder på så galet söta ungar, jag vill adoptera allihop!
Men det går inte. Det blir alldeles för svårt att lösa det med foder. En liten bebis kan ju inte hoppa så högt som upp på köksbänken och jag vill inte ha två katter som äter dyrt specialfoder.

(Den som har en lösning kommer få en stor kram och en snyting, jag vill men ska inte ha fler katter :angel:)

Du vet att det finns foderstationer som läser chip och bara öppnar för rätt katt? 😎
 
Det är vad jag har fått för råd om från alla jag pratat med, inkl erfarna uppfödare. Dvs att se till att det hon äter på är oattraktiva/smakar äckligt. Har du några andra råd? Vore toppen om det finns andra sätt.
Om HON inte tar skada av att gnaga på sladdar, kan du då fixa några sladdar som är ofarliga, inte inkopplade, som hon kan gnaga på, och sen skydda de äkta sladdarna på något sätt? Sätta lådor, papp, tejp runt dem, bygga in dem, eller vad som helst så att hon inte kommer åt dem. Blir inte vackert men bör gå att ordna med lite verktyg till hjälp.
Så slipper man stressen att hon 1) hindras från sitt beteende som det bör finnas en orsak till, 2) hon slipper få något äckligt i munnen.
Upptäcker man sen en orsak till beteendet så kan man kanske lösa det utifrån det.
 
Jag tjatar vidare om sticky paws tejp. Borde funka lite bra mot gnagande som mot klös?

Ska försökas. Jag har prövat antibit, fungerar sådär, tabasco vill jag inte köra på, för kladdigt. Problemet med Megara är att hon gillar att käka just där sladden går in i datorn/hårddisken och att hon äter när hon blir hungrig (vi försöker banta lite). Sedan gillar hon vissa sladdar mer så dem har jag i kabelgömmor osv. Har också lindat in kablar i folie men vågar inte göra det för nära uttagen i datorn/antennen/hårddisken. Sedan att hon äter på samma sladd i ena änden och ignorerar den andra änden totalt är något av ett mysterium.

I princip är hon en tvåårig burma som hur mycket jag än leker med henne fortfarande har energi och som ibland är hungrig och rastlös eftersom jag skulle ha en brun ballong om hon fick fri tillgång och jag är livrädd att hon ska få diabetes som är mycket vanligare hos burmor än andra katter, ingen vet riktigt varför och just övervikt är den största orsaken.
 
Jag bor trångt men insåg Clas ohlson har en julgran som löser problemet.

Frågan är hur tre katter och julgran blir. Inte ens säker på Lukas nånsin sett julgranspynt...

Screenshot_20191201_175832_com.android.chrome.jpg
 
För några år sedan köpte jag en liten Clas Ohlson gran, var noggrann med att köpa batteridrivna ljus, plastbollar som inte går sönder och leksaker Nikita fick ett år i en julstrumpa, dvs kattleksaker i form av polkagrisstavar och liknande. Hon sket fullständigt i granen, men undrar hur min lilla hamster skulle reagera?
 
Moppade golvet med vatten och lite grönsåpa. Givetvis kom katten om trampade över det blöta golvet och satte sig ned. Är grönsåpa skadligt? Jag har torkat av henne med en våt trasa, men räcker det?
 
Moppade golvet med vatten och lite grönsåpa. Givetvis kom katten om trampade över det blöta golvet och satte sig ned. Är grönsåpa skadligt? Jag har torkat av henne med en våt trasa, men räcker det?

Det är helt ofarligt.
Prada gör så jämt. Första gången gjorde jag misstaget att låta dörren till badrummet vara öppen. Självklart gick hon ett varv i lådan, utan att göra något såklart för att sen trampa runt i hela rummet 😠
Tassavtryck överallt och jag fick göra om.

Nu får hon var instängd i badrummet tills det torkat. Sen tar jag ut henne, moppar badrummet och stänger tills det är torrt där inne också.
Hunden kan jag platsa i sängen under tiden.
 
Det är vad jag har fått för råd om från alla jag pratat med, inkl erfarna uppfödare. Dvs att se till att det hon äter på är oattraktiva/smakar äckligt. Har du några andra råd? Vore toppen om det finns andra sätt.

Jag har självklart tyvärr ingen mirakellösning på problemet, men eftersom pepparn inte avskräcker/funkar så är det nog inte särskilt nyttigt för henne att ev då få i sig pepparn för magen.

Jag hade nog i ditt fall försökt eliminera möjligheten för henne att tugga på dessa kablar mer drastiskt än du provat redan med att strö peppar/baka in kablarna osv. Stäng dörren där du har datorn när du inte är hemma/har henne under uppsikt, eller koppla ut sladdarna och stuva undan dem. Helt enkelt försöka bryta det invanda precis som jag tjatat på dig om gällande att hon lyckats sno mat osv för ofta 🐱 Det är som sagt ett jäkla pyssel och skitjobbigt att bryta invanda dåliga mönster av denna typ, men det kan vara väl värt det böket. Jag tror som sagt ju inte det handlar om att hon är hungrig/bantar i sak osv.
 
Senast ändrad:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
949
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 085
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
918
Senast: Bison
·
Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
1 674
Senast: Eva S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp