Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ingen probiotika, hunden fick allt i julas men kan ta bussen till sjukhuset i Bollnäs imorgon bitti. Jag har kokat och flisat kyckling. Hon ska få det om någon timme
Okej, det var ju synd. Har hon en irriterad mage/tarm så kommer hon bara att fortsätta kräka om hon inte får något som skyddar den. Då kvittar det vad du ger henne. Men om du ger pyttelite åt gången så kan det gå.

/tidigare ägare till katt med flertalet mag-/tarminflammationer
 
Okej, det var ju synd. Har hon en irriterad mage/tarm så kommer hon bara att fortsätta kräka om hon inte får något som skyddar den. Då kvittar det vad du ger henne. Men om du ger pyttelite åt gången så kan det gå.

/tidigare ägare till katt med flertalet mag-/tarminflammationer

Det viktiga är nog som du skrev att inte i panik försöka mata/vattna katten osv.

Probiotika i sak löser ju inte något beroende på varför katten kräks så akut sen något dygn, eftersom ingen diagnos finns. Om det skulle handla om ett föremål i tarmen så löser ju inte någon probriotika det . .

Så utan diagnos är det sundaste nog att ge skonmat väldigt försiktigt (inte annan vanlig kattmat) i längre intervaller och minimal mängd.
 
Pratade med FirstVet. Hon tycker inte att jag ska åka in akut särskilt som hon fortfarande vill ha mat och inte kräks upp galla eller liknande. Jag ska åka till apoteket imorgon bitti och köpa pepcid (för människor) och hon ska få en 1/4 tablett två ggr om dagen i 3 dagar. Ska ge henne lite kycklingvatten om en och en halv timme och sedan ungefär varannan timme och se om hon kan tänka sig att dricka det, inte spruta i henne vatten om det inte är absolut nödvändigt. Sedan imorgon om hon inte kräks så ska hon få lite, lite, kokt kyckling. Förhoppningsvis äter hon det så jag inte behöver spruta i henne.

Jag ska boka ett nytt möte med FirstVet senare ikväll och ett imorgon bitti vid sju. För att diskutera hennes tillstånd. Hon vill inte vara med mig alls så det är svårt att hålla kolla på henne. Två kissklumpar iaf sedan jag mockade. Hur det än går så blir det vet på måndag morgon. De kan iaf vätska upp och röntga henne och vid behov operera enligt deras hemsida. Däremot kan de inte lägga in henne över natten. Varför händer sådana här saker alltid på helger?

Jag får panik när jag tänker på Sundsvall även om de var fantastiska. Bara tanken på att komma in där med Megara gör att jag sitter här och gråter så jag inte kan se att skriva.
 
Det viktiga är nog som du skrev att inte i panik försöka mata/vattna katten osv.

Probiotika i sak löser ju inte något beroende på varför katten kräks så akut sen något dygn, eftersom ingen diagnos finns. Om det skulle handla om ett föremål i tarmen så löser ju inte någon probriotika det . .

Så utan diagnos är det sundaste nog att ge skonmat väldigt försiktigt (inte annan vanlig kattmat) i längre intervaller och minimal mängd.
Det löser kanske inget men det skadar inte heller. Är det så att det rör sig om mag-/tarminflammation så hjälper det oftast dock och det hade kunnat vara skillnaden mellan att behöva åka in och kunna stanna hemma.
 
Pratade med FirstVet. Hon tycker inte att jag ska åka in akut särskilt som hon fortfarande vill ha mat och inte kräks upp galla eller liknande. Jag ska åka till apoteket imorgon bitti och köpa pepcid (för människor) och hon ska få en 1/4 tablett två ggr om dagen i 3 dagar. Ska ge henne lite kycklingvatten om en och en halv timme och sedan ungefär varannan timme och se om hon kan tänka sig att dricka det, inte spruta i henne vatten om det inte är absolut nödvändigt. Sedan imorgon om hon inte kräks så ska hon få lite, lite, kokt kyckling. Förhoppningsvis äter hon det så jag inte behöver spruta i henne.

Jag ska boka ett nytt möte med FirstVet senare ikväll och ett imorgon bitti vid sju. För att diskutera hennes tillstånd. Hon vill inte vara med mig alls så det är svårt att hålla kolla på henne. Två kissklumpar iaf sedan jag mockade. Hur det än går så blir det vet på måndag morgon. De kan iaf vätska upp och röntga henne och vid behov operera enligt deras hemsida. Däremot kan de inte lägga in henne över natten. Varför händer sådana här saker alltid på helger?
Stopp, stopp. Du vet inte hur det kommer gå fram tills måndag. Det är inte alls säkert att du behöver åka in för att vätska upp henne och röntga. Och varför skulle de lägga in henne? Du måste lugna dig.
 
@MJLee det är ju jättebra att du kan få råd via webbtjänst veterinärt osv. Men till syvende och sist oavsett det är det ju ändå du som måste/ska bedöma om/när det är dags att åka in med djuret till en IRL veterinär.

Hoppas det bara är en magsjuka kisse drabbats av och att det bättrar på sig fortsatt under kvällen/natten 😄 Om inte, så håller jag inte med web veterinären om att veterinärbesök först är aktuellt på måndagen.

Jag vet förstås inte dina restriktioner, men som sagt går det bra med kommunal Traffik till Uppsala och även dina DV i området kan väl smådjur med utrustning att kunna ultraljuda osv.

Hoppas det blir bättre över kvällen för kisse oavsett ! 🐱
 
Det löser kanske inget men det skadar inte heller. Är det så att det rör sig om mag-/tarminflammation så hjälper det oftast dock och det hade kunnat vara skillnaden mellan att behöva åka in och kunna stanna hemma.

Var mer en reflektion att du uttryckte det som att utan probiotika skulle katten fortsätta kräkas osv . Det för mig blev tokigt. Men alla vill ju stötta @MJLee ang hennes oro över katten så det var bara en reflektion utifrån alla råd att lite nyans finns även i det rådet 😄
 
Allting med Nikita bara rasar över mig och jag tänker att jag inte klarar att åka hem från Sundsvall utan min katt igen. Förlåt att jag bara öser ur mig allt.
 
Allting med Nikita bara rasar över mig och jag tänker att jag inte klarar att åka hem från Sundsvall utan min katt igen. Förlåt att jag bara öser ur mig allt.

Men gud - självklart ska du öht inte be om förlåt osv att du skriver ?! 😱😞

Jag håller tummarna nu att det blir bättre över natten med kisse. Ta det lugnt som sagt med mat/vatten 😻

Sen ang hur svårt du har det med att kunna ta dig till veterinär akut vid behov .

När allt är lugnt och stadigt igen med kisse, så hade jag nog försökt lösa det på något sätt så tillvida att jag visste att det fanns klara möjligheter ang transport - tåg/buss/tabeller osv vid akut läge. Det blir ju enormt stressande /oroligt vid minsta grej annars om du ständigt går runt med det också att det är väldigt svårt/omöjligt att kunna åka /få hjälp vid akut situation med djuret 😞

Kram på dig och hoppas kisses mage lugnar sig över kvällen /natten nu !
 
Senast ändrad:
Jag ska tillbaka till Stockholm om ett halvår är det tänkt. Där kunde jag bara åkt till Bagis. Och behöver sedan aldrig mer bekymra mig.

Edit: Megara avskyr mig hett och innerligt. Hon är fruktansvärt hungrig och försöker sno Dreamies från korgen jag har på hyllan. Hon är iaf pigg nog att protestera när jag försöker lyfta upp och gosa med henne. Köksdörren är stängd eftersom hon är på köksbänken konstant för att hitta mat. Älskade katt om du bara kunde sluta kräkas så lovar jag dyrt och heligt att du ska få en extra portion lyx Sheba. Om jag bara kunde UL/röntga henne så jag vet att inget sitter fast i tarmen skulle jag vara mycket lugnare.

@mackan det är på helgerna som det är problem. Skulle det här hänt på tex en onsdag hade jag bara åkt. Och då finns det kommunikationer också.
 
Allting med Nikita bara rasar över mig och jag tänker att jag inte klarar att åka hem från Sundsvall utan min katt igen. Förlåt att jag bara öser ur mig allt.

Det är klart att det brister för dig! Jag tappade det helt med Missia när jag var till vet första gången med hennes tänder pga det tidigare besöket där när jag fick lov att ta bort Tassa. Inte be om ursäkt för att du skriver här, vi förstår :heart

Edit: Kan tillägga att min gulliga vet förstod helt :love:
 
Om jag bara kunde UL/röntga henne så jag vet att inget sitter fast i tarmen skulle jag vara mycket lugnare.
Ta.
Det.
Lugnt.

Din katt låter pigg och har aptit.
 

Bifogade filer

  • 7B10286C-0766-49E0-BE91-E71E5F476DA5.png
    7B10286C-0766-49E0-BE91-E71E5F476DA5.png
    120,2 KB · Visningar: 31
Jag ska tillbaka till Stockholm om ett halvår är det tänkt. Där kunde jag bara åkt till Bagis. Och behöver sedan aldrig mer bekymra mig.

Edit: Megara avskyr mig hett och innerligt. Hon är fruktansvärt hungrig och försöker sno Dreamies från korgen jag har på hyllan. Hon är iaf pigg nog att protestera när jag försöker lyfta upp och gosa med henne. Köksdörren är stängd eftersom hon är på köksbänken konstant för att hitta mat. Älskade katt om du bara kunde sluta kräkas så lovar jag dyrt och heligt att du ska få en extra portion lyx Sheba. Om jag bara kunde UL/röntga henne så jag vet att inget sitter fast i tarmen skulle jag vara mycket lugnare.

@mackan det är på helgerna som det är problem. Skulle det här hänt på tex en onsdag hade jag bara åkt. Och då finns det kommunikationer också.

Du behöver ju ha en vettig lösning för sinnesfrids skull oavsett vardag/helg/var du bor osv 👍 Ångesten du uttryckt ang det både med förra och nuvarande kisse tycker jag uttrycker det behovet rätt akut !
 
Du behöver ju ha en vettig lösning för sinnesfrids skull oavsett vardag/helg/var du bor osv 👍 Ångesten du uttryckt ang det både med förra och nuvarande kisse tycker jag uttrycker det behovet rätt akut !

När jag flyttar till Stockholm igen så behöver jag inte ha den ångesten tack och lov. Där kan jag bara ta en taxi/djurambulans till Bagis direkt. Så är Megara ok så är det ett halvår jag har kvar.
 
Så länge jag bor här och inte har bil så finns det inte så många alternativ, som sagt särskilt på helgkvällar
 
När jag flyttar till Stockholm igen så behöver jag inte ha den ångesten tack och lov. Där kan jag bara ta en taxi/djurambulans till Bagis direkt. Så är Megara ok så är det ett halvår jag har kvar.

Oavsett så tycker jag en plan är bra utifrån där man bor , för att spara på ångest 😔

Hoppas kisse mår fortsatt bättre under kvällen och natten, och att du själv får lite sömn !🐱
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 011
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 164
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
952
Senast: Bison
·
  • Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
4 856
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp