Bukefalos 28 år!

Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sparky vägd igen. Hon behöver gå ner ca 200g till, så om en vecka är hon nog nere på sin målvikt :up:
Alla gäster vi hade över i går tyckte det var lite onödigt att banta en katt? Att "men åh 500g är ju inget hon kan väl få lite godis?"
Nu är jag lite osäker på om jag bara är nojig. Men jag gillar att hålla koll på min katts vikt och se till att katten håller en vettig och jämn vikt.

Är jag konstig och fixerad?

Då kan vi vara det tillsammans. Jag väger också regelbundet och är lite neurotisk över vikten. Mest pga att burmor har en genetisk predisposition för diabetes som är mycket större än andra raser och den största bidragande faktorn till diabetes är övervikt. Megara vägde 4.1 när hon kom till mig( (på tok för mycket) och jag har fått ner henne till 3.3.

Tyvärr är hon svår att väga. Nikita hade jag en fiskevåg och en påse från Clas Ohlson, Megara väger jag på min vanliga människovåg. Jag väntar tills hon sover djupt, sätter på vågen (digital) lyfter upp henne raskt och placerar henne där innan hon hunnit vakna. Gör sedan om det några gånger för att se medelvärdet. Men sedan drar jag också ofta med fingret längs med ryggraden för att se hur väl jag känner ryggknotorna och trycker lätt mot revbenen eftersom det rör sig om sån minimal vikt och kan variera beroende på mat/bajs/kissdags. Tittar uppifrån om hon har sin 'burma'midja :angel:
 
Kloklippning 2-in-one 👍😄

2X2 tassar på 2 minuter . De är så smidiga nu att det går att ta den ena efter den andra trots att den andre då vet vad det är frågan om.

Direkt man sätter ner dem så väntar de på sitt godis laxpastan, som bara ges vid dessa högtidliga tillfällen 🐱
 
Älskade Megara, det är trevligt att du blir (glad?) när jag kommer hem, eller om det är middag du är intresserad av. Men kan du vara så snäll att sluta gå på mitt tangentbord och hitta nya och intressanta inställningar jag inte visste fanns och ställa dig och köra upp din rumpa i ansiktet med svansen rakt upp. Du är fin och ren där och jag ser verkligen alla detaljer, men nära kanske jag inte behöver inspektera? :meh:
 
Då kan vi vara det tillsammans. Jag väger också regelbundet och är lite neurotisk över vikten. Mest pga att burmor har en genetisk predisposition för diabetes som är mycket större än andra raser och den största bidragande faktorn till diabetes är övervikt. Megara vägde 4.1 när hon kom till mig( (på tok för mycket) och jag har fått ner henne till 3.3.

Tyvärr är hon svår att väga. Nikita hade jag en fiskevåg och en påse från Clas Ohlson, Megara väger jag på min vanliga människovåg. Jag väntar tills hon sover djupt, sätter på vågen (digital) lyfter upp henne raskt och placerar henne där innan hon hunnit vakna. Gör sedan om det några gånger för att se medelvärdet. Men sedan drar jag också ofta med fingret längs med ryggraden för att se hur väl jag känner ryggknotorna och trycker lätt mot revbenen eftersom det rör sig om sån minimal vikt och kan variera beroende på mat/bajs/kissdags. Tittar uppifrån om hon har sin 'burma'midja :angel:
Kan du inte väga dig med katten i famnen först, och sedan dig själv utan katt och subtrahera den andra siffran från den första? Då räcker det nog med en vägning med katt , och en utan så har du en pålitlig kattvikt.
 
Kan du inte väga dig med katten i famnen först, och sedan dig själv utan katt och subtrahera den andra siffran från den första? Då räcker det nog med en vägning med katt , och en utan så har du en pålitlig kattvikt.

Megara hatar att bli buren, morr, klor och tänder. Hon är otroligt gosig och närgången men just att bli fasthållen är inte en hit. En av orsakerna till att det är så svårt att klippa hennes klor.
 
Nu har jag bestämt mig. Älva ska få en helt egen Instagram! Inte för att jag vågar hoppas att hon ska få någon större skara följare, men för att jag alltid blir så glad så fort någon tycker att hon är fin. :D Det blir en utmaning för mig också, eftersom jag ska försöka lägga upp någon bild varje dag. Vi får se hur länge jag lyckas hålla det igång. 😅 Wish me luck!
 
Nu har jag bestämt mig. Älva ska få en helt egen Instagram! Inte för att jag vågar hoppas att hon ska få någon större skara följare, men för att jag alltid blir så glad så fort någon tycker att hon är fin. :D Det blir en utmaning för mig också, eftersom jag ska försöka lägga upp någon bild varje dag. Vi får se hur länge jag lyckas hålla det igång. 😅 Wish me luck!
Följer gärna Älva, gillar henne mycket. :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
1 019
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 186
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
968
Senast: Bison
·
  • Omröstning
Hästmänniskan Ett mail med den här rubriken/innehållet fick väl alla som är agriakunder igår. Jag förstår mycket väl att det är för att få ner antalet...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 200
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp