Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
Okej, veterinären nämnde inget om ultraljud, endast blodprov.

Nu sitter den som sagt i huden, innebär det att man kommer ta bort 3 cm runt om knölen?

Ja det är rekommenderat men inte alltid det går utan att bli väldigt komplicerat (typ hud som behöver flyttas från ett ställe till ett annat för att få ihop såret). Oftast tar man så mycket marginal man kan första vändan och väntar sedan på provsvar. Finns det sedan celler kvar i kanterna enligt provsvar så kan man då operera på nytt och ta bort mer hud när huden läkt från första operationen.
 
Okej, veterinären nämnde inget om ultraljud, endast blodprov.

Nu sitter den som sagt i huden, innebär det att man kommer ta bort 3 cm runt om knölen?

Jag vill bara tillägga att det vanligaste är ändå att tumören är relativt "snäll" och att det räcker med att operera bort den :) Men eftersom det finns väldigt aggressiva former av mastcellstumörer (vilket man alltså inte vet förrän man fått provsvar på tumöranalysen) rekommenderas det goda marginaler och grundlig underöskning innan.
 
Ja det är rekommenderat men inte alltid det går utan att bli väldigt komplicerat (typ hud som behöver flyttas från ett ställe till ett annat för att få ihop såret). Oftast tar man så mycket marginal man kan första vändan och väntar sedan på provsvar. Finns det sedan celler kvar i kanterna enligt provsvar så kan man då operera på nytt och ta bort mer hud när huden läkt från första operationen.
Okej. Han har ju en del hud att undvara så det blir säkert bra :) Veterinären sa typ att de kommer vara ”aggressiva” när de tar bort knölen, så de kommer säker ta bort med råge. Bara att hålla tummarna för att det blir bra och att det blir fler år med katten.
 
Jag vill bara tillägga att det vanligaste är ändå att tumören är relativt "snäll" och att det räcker med att operera bort den :) Men eftersom det finns väldigt aggressiva former av mastcellstumörer (vilket man alltså inte vet förrän man fått provsvar på tumöranalysen) rekommenderas det goda marginaler och grundlig underöskning innan.
Kan cellerna man tagit ut med kanyl från tumören ge någon indikation på om tumören är aggressiv?
 
Jag har alltid fått samtliga paket med samma leverantör via zooplus. Men som skrivs så huvudsaken är ju att rätt saker kommer fram i tid

De skickar ibland med olika, beroende på diverse, ffa när det gäller leverans till dörren, inte upphämtning. Precis som de flesta andra företag inte sällan när det är viktigt att varan kommer inom avtalad tid.
 
De skickar ibland med olika, beroende på diverse, ffa när det gäller leverans till dörren, inte upphämtning. Precis som de flesta andra företag inte sällan när det är viktigt att varan kommer inom avtalad tid.

Jag har alltid leverans till dörren. Eller jag kan om jag vill låta bli att boka leverans och hämta på stora postterminalen. Men aldrig fått till ombud.
 
Jag har alltid leverans till dörren. Eller jag kan om jag vill låta bli att boka leverans och hämta på stora postterminalen. Men aldrig fått till ombud.

ja men det är väl bara att konstatera att leverans till dörren sker med olika ombud ibland 😅 det var det jag skrev om , och det kan variera. 😅
 
Jaha, PostNord via DHL stod plötsligt och bankade på dörren idag - jobbade och hade bara på mig en gammal rutten kofta som är världens bekvämaste :crazy: han måste undrat vad jag var för typ. Fick ikväll meddelande via PostNord att jag kan boka utkörning för det paketet som gått via dem hela vägen. Bokar nog till på Måndag. Så allting verkar fungera även denna gången. Ta i trä.

Nu har Megara mat och sand till i maj. Hon fick också en vippa, Da Bird och kycklingsandwich som förhoppningsvis smakar bättre än sladdarna. Sprutade dem idag med anti-bit, får se om det hjälper och städade upp bland dem lite. Fick i mig lite på ett finger och det smakar vidrigt, vilket jag hoppas Megara också tycker :yuck:
 
Jaha, PostNord via DHL stod plötsligt och bankade på dörren idag - jobbade och hade bara på mig en gammal rutten kofta som är världens bekvämaste :crazy: han måste undrat vad jag var för typ. Fick ikväll meddelande via PostNord att jag kan boka utkörning för det paketet som gått via dem hela vägen. Bokar nog till på Måndag. Så allting verkar fungera även denna gången. Ta i trä.

Nu har Megara mat och sand till i maj. Hon fick också en vippa, Da Bird och kycklingsandwich som förhoppningsvis smakar bättre än sladdarna. Sprutade dem idag med anti-bit, får se om det hjälper och städade upp bland dem lite. Fick i mig lite på ett finger och det smakar vidrigt, vilket jag hoppas Megara också tycker :yuck:

Jag öppnade iförd en handduk en gång... och inget mer :angel::laugh:
 
Jaha, PostNord via DHL stod plötsligt och bankade på dörren idag - jobbade och hade bara på mig en gammal rutten kofta som är världens bekvämaste :crazy: han måste undrat vad jag var för typ. Fick ikväll meddelande via PostNord att jag kan boka utkörning för det paketet som gått via dem hela vägen. Bokar nog till på Måndag. Så allting verkar fungera även denna gången. Ta i trä.

Nu har Megara mat och sand till i maj. Hon fick också en vippa, Da Bird och kycklingsandwich som förhoppningsvis smakar bättre än sladdarna. Sprutade dem idag med anti-bit, får se om det hjälper och städade upp bland dem lite. Fick i mig lite på ett finger och det smakar vidrigt, vilket jag hoppas Megara också tycker :yuck:
Jag öppnade iförd en handduk en gång... och inget mer :angel::laugh:

Porttelefon is the shit! 😎
 
Jaha, PostNord via DHL stod plötsligt och bankade på dörren idag - jobbade och hade bara på mig en gammal rutten kofta som är världens bekvämaste :crazy: han måste undrat vad jag var för typ. Fick ikväll meddelande via PostNord att jag kan boka utkörning för det paketet som gått via dem hela vägen. Bokar nog till på Måndag. Så allting verkar fungera även denna gången. Ta i trä.

Nu har Megara mat och sand till i maj. Hon fick också en vippa, Da Bird och kycklingsandwich som förhoppningsvis smakar bättre än sladdarna. Sprutade dem idag med anti-bit, får se om det hjälper och städade upp bland dem lite. Fick i mig lite på ett finger och det smakar vidrigt, vilket jag hoppas Megara också tycker :yuck:
Om inte anti-bit funkar, prova T-röd, det smakar verkligen apa (har råkat få på fingrarna nån gång o av misstag hamnat i munnen). T-röd borde väl vara ofarligt för en katt?

- Men å andra sidan så äter de döda möss... :yuck:
 
Sixten har troligen forl :arghh: vet hörde också ett litet blåsljud som kom och gick ett par gånger, verkade som inte oroad men matten blev ju :nailbiting: kissprov taget, ultraljud på blåsan visade iaf inga kristaller/stenar!

DE11BF90-0C4D-4CF2-B64D-6568E7AD7629.jpeg

mest knarkiga killen i stan :p
 
Senast ändrad:
Urinprovet var perfekt, inga problem där! Vet sa att tandproblem kan visa sig på väldigt många, smått osannolika, sätt och uteslöt inte att det är därför Sixten kissat fel. Vi ska tillbaka den 16e för att dra den uppenbara tanden och troligen några till som knappt syntes under all tandsten 😬 skämskudde för matten... och tur vi flyttar till billigare lägenhet 🙈 gissar att det är ungefär samma status på Disas tänder så jag ska boka en tid till henne också innan jul.
 
Här har det varit lite upp och ner med försöket att introducera ny katt. Den nya, om än hyfsat lugn, är betydligt högre i energi än min gamla dam. Den gör allting väldigt yvigt. När man gosar kan man tex plötsligt få en tass i en näsborre.

Min dam var INTE road av tilltaget i början. Att matte kunde med att bjuda in en sådan luns i hennes lägenhet! En del fräs och morr i början men på sin kant. Nya katten försökte säga hej, min gamla blev förolämpad och dängde till T med tassen. Sen försökte T fjäska och förslog lek med favoritleksaken som hon ödmjukt la framför tassarna på gamla I. I dängde till igen.

Den dess har det gått stadigt framåt. I har slutat fräsa och dänga, och nya T har blivit bättre på stilla inviter. De har sovit i samma säng, soffa och fåtölj. De har lekt Is favoritlek (jage... Under strikt uppsikt) och börjar nu umgås lite, inte bara samexistera.

Matte börjar bli lite trött, dock. Eftersom jage tydligen är roligast i sängen. Typ kl 0320.

Det kan också vara så att matte, lite strategiskt, satte ut flera matskålar på olika ställen i lägenheten. Det innbär dock att jag nu har en katt,T , och en hårig zeppelinare, I. Har nu hittat sätt att skilja deras mat åt, men så rör sig I betydligt mer än tidigare så vi hoppas på viktnedgång genom det.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
934
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 071
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: Bison
·
Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
1 657
Senast: Eva S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp