Kattsnack #6

Status
Stängd för vidare inlägg.
IMG_20200122_174145.jpg
 
Hu - det är som med min lilla, jag stänger in henne i eget rum när jag går till jobbet eftersom jag inte vågar ha henne bland de andra när jag inte är hemma. Jag hör henne gråta :( så hemskt. Som tur är så har jag en hundvakt som kommer mitt på dagen och hämtar mina hundar och hon gullar med lillkissen också både vid hämt och lämning av hundarna.

Åh 😥 Så hemskt i mattehjärtat 😢
Kan du inte ha grind ? 💕 Lille misse 💜
 
:laugh:
Men de där sugkopparna på ca 2:30 som han använder för att sätta upp sängen mot fönstret.. man verkar liksom snurra på dem för att de ska suga tag mot fönstret, känner ni igen dem? Tänker om man kunde köpa en sån där kattsäng men byta de plastiga sugkopparna mot de i videon..?
 
Jag har precis ”lekt igång” mina killar härhemma . Först får man locka dem till lek genom att engagera sig själv. De har sina olika favoritlekar med matte. Olof vill ha kanintassen att hångla med uppe på sängen, matte ska smyga med handen och sen putta omkull honom och kasta kanintassen. Svante vill att man kastar div grejer upp i klätterträdet samt in i prasseltunneln som bägge är belägna i vardagsrummet. Så matte går emellan och de ligger kvar och väntar förväntansfullt på sina turer 😂

Sen har man ”lekt igång dem” så nu kutar de runt med svansarna stora som raggiga Skogaholmslimpor och jagar och smyger på varandra, samt spelar fotboll med en radda leksaker på golven 👍😅 Inte sällan kan de hålla på nästan nån timma själva sen 🐱
 
Sitter och tittar på transportväskor, främst att bara ha till turer till veterinär. Men dom jag hittar med fixering (bältesrem/isofix) verkar så små på höjden. Eller bör väskorna inte vara så höga för transport? Jag tänker ju att katten kanske vill kunna sitta upp. Hur har ni tänkt när ni köpt väska/bur?

edit* Hittade en bur istället för väska, höjden verkar ju vara lika som väskorna men buren är nog lättare att rengöra tänker jag om det händer någon olycka.
 
Senast ändrad:
Nu när Megara inte kommer åt kablar - förutom högen under skrivbordet som hon av någon anledning dissar totalt så äter hon (fel ord egentligen) på lite annat istället, bl.a mitt soffstöd. Alltså hon sväljer inte något utan hon sliter och spottar ut det :banghead: Hon har perfekta tänder enligt vet, luktar inte ur munnen, har ingen tandsten eller inflammation eller något som tyder på FORL. Hon kan även gnaga på hårda saker som sin kloklippnings tång och den lilla spaken till skrivbordslampan vilket gör att jag fortfarande undrar om det är något som kliar. Hon gör det definitivt oftare när hon börjar bli hungrig.

Jag tvekar lite att ta in henne för att röntga tänderna eftersom vet inte är hennes favoritställe.

Edit: Hon får tuggleksaker och godis som hon kör på också
 
Har ni kollat magen? Magkatarr kan orsaka tuggbehov.

Hon röntgades i mage och tarmar för några månader sedan (tuggat har hon gjort sedan hon kom till mig) eftersom hon började kräkas och jag åkte in med henne. Hon fick en rejäl undersökning och därefter skonkost och vet gav diagnosen gastrit. Visste inte att magkatarr kan orsaka tuggande, ska kolla upp det! :up:

Edit: Hon kräks inte alls längre och hennes allmäntillstånd är bra och hon är ett matvrak. Hon får endast blötmat (Bozita).
 
Hon röntgades i mage och tarmar för några månader sedan (tuggat har hon gjort sedan hon kom till mig) eftersom hon började kräkas och jag åkte in med henne. Hon fick en rejäl undersökning och därefter skonkost och vet gav diagnosen gastrit. Visste inte att magkatarr kan orsaka tuggande, ska kolla upp det! :up:

Edit: Hon kräks inte alls längre och hennes allmäntillstånd är bra och hon är ett matvrak. Hon får endast blötmat (Bozita).
Har du testat att ge henne råa kycklingvingar att tugga på?
 
Senast ändrad:
Har du testat att g henne råa kycklingvingar att tugga på?

Har tvekat pga att Nikita släpade in dem bakom soffan och lämnade dem där men ska köpa några och se, kanske stänga till om vardagsrummet och sovrummet. Däremot har hon fått torkad kycklingfilé som har liknande konsistens. Funderar på om jag kanske borde begärt en gastroskopi när jag var hos vet, särskilt som hon fick diagnosen gastrit men han sa ingenting om det när vi var där. Magundersökningen kunde kanske också ha gjorts mer noggrant eftersom hon blev rasande när vet tog i henne - innan han hann klämma henne på magen. Så problemet är väl att det är svårt att utläsa vad som är smärta och vad som är Megara. Hemma när hon sover eller chillar så får jag klämma och trycka utan problem.
 
Sitter och tittar på transportväskor, främst att bara ha till turer till veterinär. Men dom jag hittar med fixering (bältesrem/isofix) verkar så små på höjden. Eller bör väskorna inte vara så höga för transport? Jag tänker ju att katten kanske vill kunna sitta upp. Hur har ni tänkt när ni köpt väska/bur?

edit* Hittade en bur istället för väska, höjden verkar ju vara lika som väskorna men buren är nog lättare att rengöra tänker jag om det händer någon olycka.

Man vill inte ha höga väskor pga säkerhet vid krock och det finns heller ingen anledning ang komfort .
Det räcker bra för katten att som alla godkända väskor ha mått som tillåter dem att stå upp samt vända sig .
 
@MJLee om hon har tillgång till mat hela tiden tuggar hon kablar/saker då?

Kanske nåt av de foder som är tänkta ge mer mättnadskänsla kan vara något i så fall?
 
@MJLee om hon har tillgång till mat hela tiden tuggar hon kablar/saker då?

Kanske nåt av de foder som är tänkta ge mer mättnadskänsla kan vara något i så fall?

Nope, när hon har ätit och är mätt så äter hon inte på något. Fri tillgång = brun boll tyvärr 🙈 Ägaren mellan mig och uppfödaren hade henne i två, tre veckor. Hon hade fri tillgång i princip till torrisar där. Megara = 1 kg övervikt när hon kom till mig.

Jag vill ha henne på Bozita eftersom hon dricker dåligt. Misstänker att möjligtvis så är hon lite småhungrig ibland pga bantning även om vi tagit det försiktigt och långsamt. Dessutom så blir hon rastlös och då bits det på diverse saker om jag inte distraherar och leker med henne - hon leker tyvärr inte på egen hand utan det duger bara om jag gör det.

Ampelliljor tycker jag har hjälpt en del, även om de som står på tillväxt gör det ovanpå bokhyllan. Ska försöka ta skott så det inte behöver köpas nya hela tiden. Da Bird och vippor är kul, andra aktiviteringsleksaker nja. Att ligga i bakhåll och slå tassarna om mina vrister är kul, liksom att hoppa en meter upp i luften när jag kommer gående. Mat är det roligaste av allt.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Katthälsa Min Devon Rex drabbades av öroninflammation i slutet av oktober. Märkte det genom att han fick ont (drog sig undan) och att pupillerna...
Svar
19
· Visningar
885
Senast: Keb71
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 018
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Bison
·
Övr. Katt Idag finns inga ord. Bara tårar och ett oändligt svart mörker. Ensamhet och en brutal och obarmhärtig sorg som sliter i bröstet. Elvis...
Svar
16
· Visningar
1 600
Senast: Eva S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp