Kennel - hundantal

Sv: Kennel - hundantal

En ensam hund kräver mer aktivering för att få stimulans. Hundar som bor i flock har ett helt annat socialt liv, och är inte lika beroende av oss människor för att få ett aktivt liv - på gott och ont.

Jag vet uppfödare av jaktspaniel som inte lägger mer än 5-15 min per dag och hund för den enskilda träningen. Uppenbarligen fungerar det eftersom de har hundar som jobbar strålande. Det är inte understimulerade trots liten träning, men så bor de i flock och kan konditionstränas tillsammans. Ibland tror jag att vi nöter sönder våra hundar med träning för att de ska aktiveras och stimuleras. Kortare regelbundna pass ger ofta bättre resultat eftersom hunden är mottaglig för inlärning och man själv kan hålla gnistan uppe.

Jag tror att man ska vara väldigt försiktig med att döma ut någon hundägare pga antalet hundar. Folk kan ha väldigt många hundar och ändå ha dem i bättre fysisk och psykisk form än de flesta ensamlevande hundar. Just för att de lever ett liv som är väldigt naturligt för dem - flocklivet.
 
Sv: Kennel - hundantal

Jag vet uppfödare av jaktspaniel som inte lägger mer än 5-15 min per dag och hund för den enskilda träningen.

Detta är vad jag förstått att vissa anser vara den optimala dagliga träningsmängden, detta sagt, och praktiserat, av en som har agilitychampions.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras När jag läser detta undrar jag varför den överhuvudtaget är tillåten att äga som privatperson kan ju inte vara någon privatperson som...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 087
Senast: linnsan
·
Hundhälsa Jag behöver råd.. Det blev ett långt inlägg, men jag hoppas någon orkar läsa det ändå. Har en schäferhane på fem år, som kort och gott...
2
Svar
20
· Visningar
6 697
Relationer Hur fungerar det? Hur ska man göra när det ständigt blir konflikter om hobbyn? I mitt fall är det hundar, jag fick inse tidigare att...
8 9 10
Svar
181
· Visningar
21 429
Äldre Jag vet inte om det bara är mina hjärnspöken eller om jag borde ta händelsen på allvar, så ni får gärna hjälpa mig att reflektera. Igår...
2
Svar
30
· Visningar
4 695
Senast: Singoalla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp