Kinkshaming (utbruten från Dejtingtråden 23)

Hon skrev under ett anonymt nick, bara använt i den tråden. Och eftersom jag tror att få har samma elefantminne som jag så formulerade jag om det jag nu hittade av henne på ett annat ställe, så att man inte lätt skulle kunna googla fram det nicket.

Det nicket finns inte kvar - jag minns det och jag minns trådarna - för det var fler än en.
 
Jag funderar på det här med ”seriösa utövare”. Typ som tjejen som jag tatuerade mig hos som extraknäcker med att hänga upp folk i krokar i taket. Men den absoluta merparten av bdsm-utövare eller folk med Kinks öht är väl knappast med i forum eller fikagrupper där man diskuterar samtycke och kvalitet på läder? Utan man knullar hemma, som de flesta. Beställer nån lattjo på nätet och hoppas på diskret avsändare (men inte då diskret att det blir uppenbart). Jag ser nog fikagrupperna som
Något de med ett större intresse ägnar sig åt. När det blir en livsstil mer än något man praktiserar nån gång i veckan, oftare under semestern.
Och i hemmet är nog riskerna större. Jag tvivlar på att folk generellt är så himla noga att i förväg diskutera alla aspekter av allt med sin partner. Och jag tror det lätt uppstår oönskad maktförskjutning eller obalans i många förhållanden relaterat till vad man gör när man har sex. Oavsett hur man har det.
 
Det passar in, att tända på någon och att fetischera/objektifiera någon är skilda saker.
Men kan det inte ibland vara svårt att veta var gränsen går? Om jag tycker mörk hy är vackert och attraktivt, jag ser en mörkhyad kille jag tycker är vrålhet och vi får ihop det, kan inte det vara äkta? Kan inte en man initiellt tända extra på en kvinna på grund av hennes väldigt stora bröst?

När det kommer till vikt kan man ju ha lite olika preferenser. Jag kanske gillar mina kvinnor lite mulliga/ej pinnsmala. Men vid hur många kilos övervikt dras liksom gränsen för när det övergår till att fetishisera?

Jag fattar ju att frågan är laddad på grund av uppenbara anledningar men jag tycker faktiskt att man kanske får det att verka värre än det är.
 
Att dina handlingar är konstant en effekt av dina drifter du väljer bara att kalla vissa av dessa drifter du inte agerar på.
Det skulle bli enklare är läsa dina inlägg om du la till skiljetecken :o

Ja, jag har inte påstått något annat, men det kanske du inte menade heller?

Vad jag menade är att jag arbetar mot vissa drifter, inte bara att jag inte agerar på dem.
 
Men kan det inte ibland vara svårt att veta var gränsen går? Om jag tycker mörk hy är vackert och attraktivt, jag ser en mörkhyad kille jag tycker är vrålhet och vi får ihop det, kan inte det vara äkta? Kan inte en man initiellt tända extra på en kvinna på grund av hennes väldigt stora bröst?

När det kommer till vikt kan man ju ha lite olika preferenser. Jag kanske gillar mina kvinnor lite mulliga/ej pinnsmala. Men vid hur många kilos övervikt dras liksom gränsen för när det övergår till att fetishisera?

Jag fattar ju att frågan är laddad på grund av uppenbara anledningar men jag tycker faktiskt att man kanske får det att verka värre än det är.
Fast det är en väldig skillnad på att känna att någon är attraherad av en och att man är någons fetisch. Det märks.
Det finns en respektlöshet hos de jag träffat där har varit deras fetisch. De var inte intresserad av mig som person och de struntade i mig. De såg bara en kropp.
 
Fast det är en väldig skillnad på att känna att någon är attraherad av en och att man är någons fetisch. Det märks.
Det finns en respektlöshet hos de jag träffat där har varit deras fetisch. De var inte intresserad av mig som person och de struntade i mig. De såg bara en kropp.
Ja självklart men den objektifieringen kan ju ske på grund av vad som helst egentligen, din hudfärg, vikt, längd, hårfärg eller whatever där den du träffar liksom skiter i dig som person och bara vill ligga med objektet du representerar typ.

Jag tänkte snarare på att kanske jag som ljushyad endast blir attraherad av mörkhyade män, men det är liksom ett ytligt attribut jag uppskattar och inte mitt primära fokus om du förstår vad jag menar. Typ som att du först fattar intresse för någon du aldrig mött på grund av att du finner personen snygg, men inte blir kär/intresserad på riktigt förrän ni börjar lära känna varandra.
 
Vad menar du? Man kanske bara tycker tjocka/ överviktiga är snygga? Eller skulle det bli en fetisch bara för att någon är stor?
Ja det var ju exakt min fråga egentligen. Kan man inte dras till någon som är överviktig eller mörkhyad eller storbystad enbart på grund av att man tycker det är väldigt snyggt? Det måste väl inte vara en fetishisering/objektifiering.
 
Tror du? Personligen vill jag inte låta mina drifter styra mig, jag vill hålla en livsstil som jag inte skulle göra om jag följde mina drifter. Och trivs alldeles utmärkt.
Så det är nog väldigt olika, även detta :)
Det kan jag försöka arbeta på att förbättra.
Det skulle bli enklare är läsa dina inlägg om du la till skiljetecken :o

Ja, jag har inte påstått något annat, men det kanske du inte menade heller?

Vad jag menade är att jag arbetar mot vissa drifter, inte bara att jag inte agerar på dem.
Det skulle bli enklare att förstå vad du menar om du faktiskt skrev vad du menade.
 
Ja det var ju exakt min fråga egentligen. Kan man inte dras till någon som är överviktig eller mörkhyad eller storbystad enbart på grund av att man tycker det är väldigt snyggt? Det måste väl inte vara en fetishisering/objektifiering.
Men vem har sagt att det är det? Fetisch alltså.
 
Det kan jag försöka arbeta på att förbättra.

Det skulle bli enklare att förstå vad du menar om du faktiskt skrev vad du menade.
Hehe, touché 😁

(Jag har faktiskt en jättebra förklaring till den nuvarande oklarheten i huvudet. Tog fel (dubbel) dos av medicinen 😵 )
 
Jag tycker det beror på vad man menar med acceptans, rumsrenhet och att problematisera, det är ju långt ifrån svartvitt och solklart definierat.

Förenklat tycker jag att det finns vissa saker som alla bör kunna förvänta sig, det är sådant som att slippa diskriminering, hot, hat och liknande, rättssäkerhet samt ett acceptabelt kunskapsläge (som exempelvis för bdsm kan innebära att man vet att en undergiven inte per automatik har bett om våld, eller att en dominant inte per automatik är en förövare). Med ett högre kunskapsläge, även för mindre drastiska kinks, tror jag acceptansen ökar generellt.

Sedan finns det sådant jag tycker att en del faktiskt inte rimligen kan förvänta sig och dit hör bl a neutralt artiga "my kink is not your kink"-responser på kontroversiella och problematiska kinks (som relaterar till förtryckande strukturer).
Jag funderar lite på det högre kunskapsläget. Alltså i generella termer. Hur ska kunskapen förmedlas, i vilka sammanhang?

När det gäller att folk inte kan förväntas reagera artigt, håller jag med dig. Vid en del kinks skulle det inte heller vara helt adekvat med artighet.
 
Jag funderar lite på det högre kunskapsläget. Alltså i generella termer. Hur ska kunskapen förmedlas, i vilka sammanhang?

När det gäller att folk inte kan förväntas reagera artigt, håller jag med dig. Vid en del kinks skulle det inte heller vara helt adekvat med artighet.

Alltså, hur öppensinnad jag än försöker vara finns det ju saker jag reagerar negativt på. Säger nån att de gillar att spotta andra i ansiktet eller att bli spottade på reagerar jag. Jag hävdar att det inte är för att jag är dömande utan för att det fallet utanför vad som anses vara accepterat (norm). ”Så gör man inte” är min ryggmärgsreflex och reaktion.
 
Alltså, hur öppensinnad jag än försöker vara finns det ju saker jag reagerar negativt på. Säger nån att de gillar att spotta andra i ansiktet eller att bli spottade på reagerar jag. Jag hävdar att det inte är för att jag är dömande utan för att det fallet utanför vad som anses vara accepterat (norm). ”Så gör man inte” är min ryggmärgsreflex och reaktion.
Vilket ju på många vis är bra. Vissa uppförandenormer är det bra att vi har.

Om någon föreslår spottande som del av sex, är väl det där "så gör man inte" mindre relevant, på nåt sätt. Mycket med sex är sånt vi inte gör annars. Men att bli förvånad över spottande när man trodde att man skulle kramas, hur skulle såna situationer ens kunna undvikas? Och varför vilar plikten att hantera den på personen som inte ser spottande som sex?
 
Jag funderar på det här med ”seriösa utövare”. Typ som tjejen som jag tatuerade mig hos som extraknäcker med att hänga upp folk i krokar i taket. Men den absoluta merparten av bdsm-utövare eller folk med Kinks öht är väl knappast med i forum eller fikagrupper där man diskuterar samtycke och kvalitet på läder? Utan man knullar hemma, som de flesta. Beställer nån lattjo på nätet och hoppas på diskret avsändare (men inte då diskret att det blir uppenbart). Jag ser nog fikagrupperna som
Något de med ett större intresse ägnar sig åt. När det blir en livsstil mer än något man praktiserar nån gång i veckan, oftare under semestern.
Och i hemmet är nog riskerna större. Jag tvivlar på att folk generellt är så himla noga att i förväg diskutera alla aspekter av allt med sin partner. Och jag tror det lätt uppstår oönskad maktförskjutning eller obalans i många förhållanden relaterat till vad man gör när man har sex. Oavsett hur man har det.

Som en relevant jämförelse då: har man egen häst, åker på clinics, betalar 5000 i månaden för fullservice och har mer ridkläder än vanliga, bosätter sig där man kan ha häst hemma eller rider man på ridskola?
Man behöver inte tycka det är Roligare för att man har egen häst, men man låter det bli en livsstil som på många sätt definierar ens person och vardagsliv.
 
Men kan det inte ibland vara svårt att veta var gränsen går? Om jag tycker mörk hy är vackert och attraktivt, jag ser en mörkhyad kille jag tycker är vrålhet och vi får ihop det, kan inte det vara äkta? Kan inte en man initiellt tända extra på en kvinna på grund av hennes väldigt stora bröst?

När det kommer till vikt kan man ju ha lite olika preferenser. Jag kanske gillar mina kvinnor lite mulliga/ej pinnsmala. Men vid hur många kilos övervikt dras liksom gränsen för när det övergår till att fetishisera?

Jag fattar ju att frågan är laddad på grund av uppenbara anledningar men jag tycker faktiskt att man kanske får det att verka värre än det är.
Att reducera någon till hens specifika fysiska attribut, som dessutom kan vara starkt kopplade till en strukturell utsatthet och ett förtryck, är inte samma sak som att attraheras.

Det har inte med de yttre egenskaperna i sig att göra, grad av övervikt eller liknande spelar alltså ingen roll för huruvida det är en fetisch eller inte, det är en inställning gentemot människor med specifika drag och vilka de dragen är skiljer sig förstås åt beroende på fetisch. En del fetischer kommer även med ett stereotypt paket inre egenskaper som personen med de här dragen tillskrivs. Det alla sådana här fetischer har gemensamt är att de egentligen knappt tar notis om människan som den projiceras på, människan är oviktig, det är dragen som spelar roll.

@stjarnhimmel beskrev det väldigt bra, det märks ofta tydligt när det är en fetisch.
 
Det alla sådana här fetischer har gemensamt är att de egentligen knappt tar notis om människan som den projiceras på, människan är oviktig, det är dragen som spelar roll.
Så en person som har en stark attraktion för små fötter tex. Men som ändå tar notis om människan. Räknas det inte som en fetisch då ?
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 792
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 536
Senast: Snurrfian
·
Samhälle En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Har ett par frågor kring detta känner jag ...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 718
Senast: Jeps
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
26 814

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bukekullar 23/24
  • Tälta med hund
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp