Bukefalos 28 år!

Kinkshaming (utbruten från Dejtingtråden 23)

Självklart! Jag tror de allra flesta hade gjort precis som du i samma situation.
Sen att skriva på ett forum att en tycker xx är äckligt, tycker jag inte är att skamma någon.
Jag vet att jag hade reagerat med typ eeeew fy fan vad äckligt (om det var ngt äckligt typ rimjob) och den reaktionen måste jag ju få ha, jag tycker det är äckligt och vill absolut inte göra det. Om jag verkligen verkligen tycker det är äckligt tycker jag inte att jag ska förväntas svara men åh så trevligt att du tar upp det, tyvärr vill jag inte slicka i din rumpa, men vad fint att du tar upp det.
 
Jag vet att jag hade reagerat med typ eeeew fy fan vad äckligt (om det var ngt äckligt typ rimjob) och den reaktionen måste jag ju få ha, jag tycker det är äckligt och vill absolut inte göra det. Om jag verkligen verkligen tycker det är äckligt tycker jag inte att jag ska förväntas svara men åh så trevligt att du tar upp det, tyvärr vill jag inte slicka i din rumpa, men vad fint att du tar upp det.
Känslan får du ju ha reaktionen kan du ju behålla för dig själv. Man måste ju inte alltid uttrycka allting man känner speciellt inte när det är något negativt som kan göra någon annan sårad eller ledsen.
 
Jag vet att jag hade reagerat med typ eeeew fy fan vad äckligt (om det var ngt äckligt typ rimjob) och den reaktionen måste jag ju få ha, jag tycker det är äckligt och vill absolut inte göra det. Om jag verkligen verkligen tycker det är äckligt tycker jag inte att jag ska förväntas svara men åh så trevligt att du tar upp det, tyvärr vill jag inte slicka i din rumpa, men vad fint att du tar upp det.

Varför "måste" du få ha den reaktionen?
 
För att det är min kropp och min reaktion. Helt ärligt, hur ledsen kan en person bli av att få höra att jag tycker tex rimjob är äckligt?

Håller inte med dig öht.

Men alltså, som vuxen människa med någorlunda social kompetens har man ju en förståelse för att ens åsikter inte alltid behöver uttryckas. Svårare än så är det liksom inte.

Du tycker alltså på riktigt att man alltid ska få uttrycka allting oavsett om det gör någon sårad eller ej?
 
Absolut, vissa "udda sexualiteter" (i brist på bättre formulering) är ju det. Men långt ifrån alla.
Så var drar man gränsen för när kinkshaming ska tillåtas?

Va?! :nailbiting: Det är ju helt sinnes. Med vilken motivering då?
Jepp. Ingen aning, har inte orkat läsa in mig på det och är inte hemma just nu.

Inte KL men liten vidarespinn.

Alltså det är ju skillnad att i en tråd om mat säga "jag tycker pasta är jätteäckligt" mot att säga det till en vän som precis serverat det. Eller berättat att hen åt det igår. Vissa saker funkar (beroende på hur de uttrycks) i vissa situationer och i andra inte. Bara för att jag inte tycker att kinkshaming är hela världen alla gånger betyder det ju inte att jag går runt och är helt socialt inkompetent och vräker ur mig vad som helst.

Ibland blir det så himla svartvitt på Buke.
Fast nu är vi ju flera med mer eller mindre tabu kinks här på buke, och i dejtingtråden av alla trådar lär det inte komma som en nyhet.
 
Så var drar man gränsen för när kinkshaming ska tillåtas?
Alltså, det är väl upp till var och en? Tycker man att någon kinkskammar och det inte är schysst så är det ju jättebra att säga ifrån, tycker man att det är oproblematiskt så ja, då är det ju så. Strikt taget är det ju "tillåtet" såtillvida att det inte är förbjudet på något vis, förutom i vissa grupper där reglerna ser ut så.

Jag tycker man ska säga ifrån när man tycker att någon gör fel. Men man kan inte räkna med att alla kommer köpa ens resonemang rakt av som rätt, särskilt när det handlar om något så pass subjektivt som kinkshaming.
 
Det är kanske lite onödigt att enbart uttrycka äckel, men något som jag upplever att många utövare av kinks måste bli bättre på är att analysera och respektera hur deras kinks samverkar med andra företeelser i samhället. Att agera med en högre grad av förståelse för andra och att inte sträcka sig efter kinkshaming som reflexmässigt svar vid minsta tillstymmelse till kritik, en kritisk diskussion kring både kinks och hur människor framför sina kinks tror jag också måste finnas.

Jag storknar lite av det vanligt förekommande påståendet att ingen far illa av vad andra tänder på. Det finns garanterat de som far illa av andra människors kinks på olika sätt, särskilt i de fall där kinks tangerar våld, sexism, rasism, tranfsobi och andra förtryckande fenomen, eller när man sätter det i ett sammanhang av kapitalism. Men kritiken mot det uttrycks väl generellt i andra ord än just "Usch vad äckligt".
 
Men alltså, som vuxen människa med någorlunda social kompetens har man ju en förståelse för att ens åsikter inte alltid behöver uttryckas. Svårare än så är det liksom inte.

Du tycker alltså på riktigt att man alltid ska få uttrycka allting oavsett om det gör någon sårad eller ej?

Fast som vuxen människa får man ju tåla att alla inte delar ens ”kinks” och ha förståelse för att vissa kan te sig äckliga i andras ögon. Skitsamma jag kommer inte ändra åsikt och kommer frågan upp kommer jag säga att jag tycker det är äckligt om det är något jag tycker är det.

Alltså det handlar om sex, om ens kinks är det viktigaste i livet/det livet kretsar runt så känns det lite, jag vet inte, tomt? Säger inte att det är så för alla, men av det jag läst (inte just i denna tråd) så verkar många med udda kinks typ bygga livet runt det.
 
Fast nu är vi ju flera med mer eller mindre tabu kinks här på buke, och i dejtingtråden av alla trådar lär det inte komma som en nyhet.
Sorry, missade det här. Jag har inte varit aktiv i dejtingtråden utan diskutera i den här gruppen - då alltså kinkshaming generellt. Det du citerade var dessutom uttryckligen en vidarespinn på en annan användares inlägg. Således har jag inte sagt ett ord om hur lämpligt eller olämpligt det som skrevs i dejtingtråden var.

Sen tror jag generellt att man får räkna med att det finns människor med tabu kinks lite överallt faktiskt, det är inte på något vis specifikt för Buke. Jättemånga människor har kinks men noll behov av att uttrycka det :).
 
Fast som vuxen människa får man ju tåla att alla inte delar ens ”kinks” och ha förståelse för att vissa kan te sig äckliga i andras ögon. Skitsamma jag kommer inte ändra åsikt och kommer frågan upp kommer jag säga att jag tycker det är äckligt om det är något jag tycker är det.

Alltså det handlar om sex, om ens kinks är det viktigaste i livet/det livet kretsar runt så känns det lite, jag vet inte, tomt? Säger inte att det är så för alla, men av det jag läst (inte just i denna tråd) så verkar många med udda kinks typ bygga livet runt det.

Nu frågade jag ju dock generellt, eftersom du svarade med "jag håller inte med överhuvudtaget".
Ditt sista stycke blir ju bara tvärlöjligt? Det är ingen som påstått att ens kink skulle vara det viktigaste i livet. Bara för att flera påpekat för dig att man även kan välja att vara mer finkänslig angående andras kink, så behöver du ju inte gå till överdrift. Skapligt osympatiskt.
 
Jag tycker att det är ytterst svårt att veta vart gränsen för strukturell diskriminering går, och anledningen till att jag reagerar på kinkshaming är väl just för att jag tycker att det är nära. Nej, det betyder inte att folk med kinks är lika utsatta som homosexuella eller feta, det betyder bara att jag kan se en viss utsatthet på strukturell nivå. Wiki-definieringen av strukturell diskriminering är "diskriminering på strukturell, i motsats till individuell, nivå". Så vart går gränsen? Det är ju inte några fåtal individer som utsätts för kinkshaming utan eftersom kinks är utanför normativt beteende så får det reaktioner emot sig på samhällsnivå. I kombination med att sexualitet är ett känsligt område så anser jag att det är anledning nog att iaktta försiktighet.

Trådens uppkomst var just genom reaktionerna i dejtingtråden. Inte att någon sa "Nej fy!" till att smeta någon med köttfärssås (för att ta ett exempel från tråden) och alla plötsligt blev lättkränkta och skrev kinkshaming. Utan att det dök upp starkare reaktioner än så på något som inte ens är särskilt ovanligt. Onödigt, tyckte vi.
 
@Voeux Jag trodde den uppstod för att @Petruska ställde ganska generella frågor om just kinkshaming och ifrågasatte varför just kinks ska vara något heligt?

Oavsett: just det som diskuterades i dejtingtråden är ju något supervanligt! Alltså så himla standard och okontroversiellt. För mig är det som om någon hade skrivit om en avsugning och någon annan hade sagt "nej usch vad äckligt". Typ jaha, nån gillar oralsex, någon annan gör det inte. Någon gillar analsex, någon annan gör det inte. Inte mer känsligt eller hysteriskt än så. En preferens bland många. Så för mig blir känsligheten kring det här nästan värre än att någon uttrycker lite äckel, man gör det liksom till något Så Himla Udda Som Måste Respekteras genom att reagera så hårt på att några klantigt säger att de inte gillar det.

Och sen vill jag bara slutligen flika in att strukturell utsatthet är ett rätt komplicerat ämne och något som just Wikipedia nog inte är bäst att använda för att lära sig mer. Jag vet att man kan slå upp rätt bra på Wiki och det är super men jag skulle nog inte peka på det just i den här frågan - i och med att det inte är en strikt faktafråga med ett "rätt svar" att leta reda på.
 
Och sen vill jag bara slutligen flika in att strukturell utsatthet är ett rätt komplicerat ämne och något som just Wikipedia nog inte är bäst att använda för att lära sig mer. Jag vet att man kan slå upp rätt bra på Wiki och det är super men jag skulle nog inte peka på det just i den här frågan - i och med att det inte är en strikt faktafråga med ett "rätt svar" att leta reda på.

Nej precis, det var precis det jag ville belysa. Att det inte finns ett rätt svar.
 
@Voeux Jag trodde den uppstod för att @Petruska ställde ganska generella frågor om just kinkshaming och ifrågasatte varför just kinks ska vara något heligt?

Oavsett: just det som diskuterades i dejtingtråden är ju något supervanligt! Alltså så himla standard och okontroversiellt. För mig är det som om någon hade skrivit om en avsugning och någon annan hade sagt "nej usch vad äckligt". Typ jaha, nån gillar oralsex, någon annan gör det inte. Någon gillar analsex, någon annan gör det inte. Inte mer känsligt eller hysteriskt än så. En preferens bland många. Så för mig blir känsligheten kring det här nästan värre än att någon uttrycker lite äckel, man gör det liksom till något Så Himla Udda Som Måste Respekteras genom att reagera så hårt på att några klantigt säger att de inte gillar det.
Nej det var flera som beskrev att det var äckligt och gjorde kräksmileys och sedan en lång hygiendiskussion. Men en del av det rensades bort av moderator när hen knoppade av den här tråden.
 
Nej det var flera som beskrev att det var äckligt och gjorde kräksmileys och sedan en lång hygiendiskussion. Men en del av det rensades bort av moderator när hen knoppade av den här tråden.
Okej. Ja, jag kan ju inte uttala mig om någonting som jag inte har läst liksom.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 280
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 554
Senast: Snurrfian
·
R
Samhälle En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Har ett par frågor kring detta känner jag ...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 854
Senast: Jeps
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
27 436

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp