Kinkshaming (utbruten från Dejtingtråden 23)

Och därför skrev jag ”jag tycker”, eftersom jag svarat. Du är missnöjd med svaret och det är inte samma som att den inte är besvarad. Tycker jag då.
Nejvisst. Men det är ju jag som öht tycker att det finns något att förklara här. Men ok, förklaringen är att de som ser sina sexuella preferenser som centrala för sin personlighet, så klart tycker att det är jobbigt med nedlåtande kommentarer om de sexuella preferenserna. Jag har nog aldrig tänkt att sex på detaljnivå, sas, säger särskilt mycket om mig. (Inte på generell nivå heller, där verkar vi ju vara rätt lika varandra, allihop.)

Så jag håller nog inte helt med om att sex är så himla personligt, som du föreslog förut. Ganska privat för många av oss, men personligt ser jag det nog inte som. Typ nästan alla har ju sex.

Jag är som sagt helt med på att uttryck av äckel, i stort sett alltid är olämpligt. Och att det mer handlar om ett behov av att uttrycka äckel än om att vara äcklad, är min amatörpsykologiska teori sedan typ barnsben. (Även när folk är äcklade tex av att hela deras familj är däckad i magsjuka, tycker jag att det är att föredra om jag slipper ta del av deras uttryck för sitt äckel, så sett, även om jag kan förstå att det kokar över ibland.)
 
Ja, har de med kiss&bajs-kinks företräde att inte bli kränkta? Det kan ju vara minst lika kränkande för en äckelmagad person att bli tillfrågad.
Om man blir kränkt av att få en fråga i stil med ”skulle du kunna tänka dig att...” så kanske man bör informera om detta. Det är ju jättesvårt för den som ställer frågan att veta var gränsen går. Då får ju alla initiativ komma från den äckelmagade.
 
Fast det hade jag oavsett vad personen bad om. Dvs problemet är ju att tvinga på något som den andra inte gillar.

Ja men gillar man extremare saker så kanske man får va lite medveten om att det kanske inte alltid tas emot väl, vad vet jag det kanske de flesta är och är okej med/förstår att usch kan va den reaktion de får.
 
Om man blir kränkt av att få en fråga i stil med ”skulle du kunna tänka dig att...” så kanske man bör informera om detta. Det är ju jättesvårt för den som ställer frågan att veta var gränsen går. Då får ju alla initiativ komma från den äckelmagade.
Absolut! För en fram på det viset, tror jag det är ok för de allra flesta. Men jag vet att det inte alltid är så fallet...
 
Nejvisst. Men det är ju jag som öht tycker att det finns något att förklara här. Men ok, förklaringen är att de som ser sina sexuella preferenser som centrala för sin personlighet, så klart tycker att det är jobbigt med nedlåtande kommentarer om de sexuella preferenserna. Jag har nog aldrig tänkt att sex på detaljnivå, sas, säger särskilt mycket om mig. (Inte på generell nivå heller, där verkar vi ju vara rätt lika varandra, allihop.)

Så jag håller nog inte helt med om att sex är så himla personligt, som du föreslog förut. Ganska privat för många av oss, men personligt ser jag det nog inte som. Typ nästan alla har ju sex.

Jag är som sagt helt med på att uttryck av äckel, i stort sett alltid är olämpligt. Och att det mer handlar om ett behov av att uttrycka äckel än om att vara äcklad, är min amatörpsykologiska teori sedan typ barnsben. (Även när folk är äcklade tex av att hela deras familj är däckad i magsjuka, tycker jag att det är att föredra om jag slipper ta del av deras uttryck för sitt äckel, så sett, även om jag kan förstå att det kokar över ibland.)

Jag vet inte om du medvetet överdriver eller om vi verkligen läser inläggen så väldigt olika?
Till att börja med var det nog aldrig någon som påstod att just sexuella preferenser skulle vara centralt för någons personlighet. Bara att det är en del av ens personlighet, vilket knappast kan anses vara anmärkningsvärt. Våra preferenser oavsett ämne är väl det som bland annat utgör oss som personer.

Jag läste inte heller att just sex är så väldigt personligt, med en passus för att jag kan ha missat inlägg. Jag läste det som att det är preferenserna inom sex som är personligt.

Ursäkt till både @gul_zebra och @Milosari om jag missförstått.
 
Jag vet inte om du medvetet överdriver eller om vi verkligen läser inläggen så väldigt olika?
Till att börja med var det nog aldrig någon som påstod att just sexuella preferenser skulle vara centralt för någons personlighet. Bara att det är en del av ens personlighet, vilket knappast kan anses vara anmärkningsvärt. Våra preferenser oavsett ämne är väl det som bland annat utgör oss som personer.

Jag läste inte heller att just sex är så väldigt personligt, med en passus för att jag kan ha missat inlägg. Jag läste det som att det är preferenserna inom sex som är personligt.

Ursäkt till både @gul_zebra och @Milosari om jag missförstått.
Du förstod mig rätt :)
 
Ja men gillar man extremare saker så kanske man får va lite medveten om att det kanske inte alltid tas emot väl, vad vet jag det kanske de flesta är och är okej med/förstår att usch kan va den reaktion de får.
Jag vågar lova att vi är väl medvetna om det allihop. Det betyder inte att andra måste vara respektlösa. Ett tack men nej tack räcker gott. Med det sagt så tar iaf jag hellre ett usch i affekt än det medvetna nedtryckande som sker i den här tråden.

Personligen uppskattar jag inte ett dugg att du drar oss som har kinks som är tabu över samma kam som arslen som skiter i bristande samtycke för övrigt. Det är två vitt skilda saker.
 
Jag vet inte om du medvetet överdriver eller om vi verkligen läser inläggen så väldigt olika?
Till att börja med var det nog aldrig någon som påstod att just sexuella preferenser skulle vara centralt för någons personlighet. Bara att det är en del av ens personlighet, vilket knappast kan anses vara anmärkningsvärt. Våra preferenser oavsett ämne är väl det som bland annat utgör oss som personer.

Jag läste inte heller att just sex är så väldigt personligt, med en passus för att jag kan ha missat inlägg. Jag läste det som att det är preferenserna inom sex som är personligt.

Ursäkt till både @gul_zebra och @Milosari om jag missförstått.
Nej, jag överdriver inte medvetet. Möjligen är jag lite omedvetet stingslig av att känna mig mer uppfostrad än besvarad. :p
 
Så länge folk frågar och inte bara sätter sig med röven i ansiktet på partnern förstår jag inte problemet. Det är ju så himla olika hur man upplever olika kinks och preferenser - jag blev jätteförvånad när jag läste i dejtingtråden att det inte var självklart att typ alla var bekanta med fenomenet rimming, och så kanske den här killen som frågade om det på första dejten också tänkte.
Att det inte är märkligt alls. Som oralsex ungefär.
Sedan är det givet att det ska vara lika bekvämt och självklart att säga nej.
 
Ja, det är nog ett vanligt fenomen. Om man inte får svar som gör att saker faller på plats, så känner man inte att man har fått svar. Det betyder givetvis inte att andra är skyldiga att få saker att falla på plats åt en.
Jag tänker nog att sexualiteten är hårdare knuten till ens egenvärde än vad tex städning eller matlagning är för de flesta. Sedan finns det ju helt säkerligen undantag. Är man en person med speciella kinks så kan man nog känna sig rätt utsatt redan, det är ju att vara i ett utsatt/känsligt läge att ta upp med exempelvis en ny partner att man har en speciell preferens och att då få höra att det är äckligt ger såklart skamkänslor kring den egna sexualliteten. Runt sex finns det ju så mycket skamkänslor ändå så det kanske inte direkt behövs fler?
 
För mig är den här tråden supermärklig. Det borde räcka med att säga att många blir ledsna av att höra "usch" om sin sexualitet (skräll?) för att folk ska sluta säga just "usch" utan uttrycka sig trevligare i stället. Inte raketforskning, kan jag tycka.
 
Fast @Voeux det finns ju folk som blir ledsna av typ allt? Nån på buke skrev en gång att man inte ska säga att man tycker att det är äckligt när hundar slickar en på munnen. För det var elak, okänsligt och onödigt. Så för mig räcker liksom inte "någon kan bli ledsen" som skäl för folks känslighet kan liksom inte ensamt få styra vad som är okej att säga.

En gång var den tjej på Buke som skrev att hennes partner aldrig skulle fantisera om någon annan när han onanerade, varpå jag svarade att strikt taget vet hon ingenting om det. Det tyckte hon, och några till, var oacceptabelt elakt att säga eftersom "hon ju faktiskt hade svårt att lita på folk" (något som alltså inte nämnts i tråden). Någonstans hamnar man ju i då att andra människor ska hantera ens egna issues liksom, tycker jag.

KL

Jag tycker att känsligheten kring kink-shaming är helt absurd faktiskt och för mig är det ett bra exempel på grejer som på, särskilt på nätet, får växa sig så himla stora. Lite som hysterin kring triggervarningar, som jag också tycker gått för långt inom många grupper.

Nu syftar jag givetvis inte på uttryck av 'äckel' mot strukturellt utsatta grupper, utan bara typ "han ville att jag skulle suga på hans tå, usch". Jag kan inte se att det senare är så jävla blodigt att man behöver uppfostra folk om de säger något sådant. Tycker man att det är så jobbigt att någon tycker att ens specifika kink är äcklig så tror jag att man behöver jobba på det tillsammans med en terapeut, inte försöka få människor på nätet att vara tysta.
 
Fast @Voeux det finns ju folk som blir ledsna av typ allt? Nån på buke skrev en gång att man inte ska säga att man tycker att det är äckligt när hundar slickar en på munnen. För det var elak, okänsligt och onödigt. Så för mig räcker liksom inte "någon kan bli ledsen" som skäl för folks känslighet kan liksom inte ensamt få styra vad som är okej att säga.

En gång var den tjej på Buke som skrev att hennes partner aldrig skulle fantisera om någon annan när han onanerade, varpå jag svarade att strikt taget vet hon ingenting om det. Det tyckte hon, och några till, var oacceptabelt elakt att säga eftersom "hon ju faktiskt hade svårt att lita på folk" (något som alltså inte nämnts i tråden). Någonstans hamnar man ju i då att andra människor ska hantera ens egna issues liksom, tycker jag.

KL

Jag tycker att känsligheten kring kink-shaming är helt absurd faktiskt och för mig är det ett bra exempel på grejer som på, särskilt på nätet, får växa sig så himla stora. Lite som hysterin kring triggervarningar, som jag också tycker gått för långt inom många grupper.

Nu syftar jag givetvis inte på uttryck av 'äckel' mot strukturellt utsatta grupper, utan bara typ "han ville att jag skulle suga på hans tå, usch". Jag kan inte se att det senare är så jävla blodigt att man behöver uppfostra folk om de säger något sådant. Tycker man att det är så jobbigt att någon tycker att ens specifika kink är äcklig så tror jag att man behöver jobba på det tillsammans med en terapeut, inte försöka få människor på nätet att vara tysta.

Jag skrev inte ”någon” jag skrev många. I övrigt håller jag inte med dig, av de anledningar som jag redan skrivit i tråden.
 
Jag tycker att känsligheten kring kink-shaming är helt absurd faktiskt och för mig är det ett bra exempel på grejer som på, särskilt på nätet, får växa sig så himla stora. Lite som hysterin kring triggervarningar, som jag också tycker gått för långt inom många grupper.

Räknar du in känsligheten kring fat-shaming som helt absurd också?

Går ju inte ens att andas hälsa och övervikt i samma mening här inne utan att en del skriker fat-shaming. Jag personligen skulle ju inte skriva till de som tycker det att de är hysteriska/absurda -även om jag nog många gånger tycker att de gärna övertolkar saker- så man kan ju formulera sig och formulera sig när det kommer till -på gruppnivå- personliga och känsliga saker och dit räknar i af jag både vikt och sexpreferenser.

Skammande som skammande. Det är lika fel oavsett det handlar om sexpreferenser, könstillhörighet eller vikt.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 890
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 911
Senast: Snurrfian
·
Samhälle En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Har ett par frågor kring detta känner jag ...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 734
Senast: Jeps
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
26 929

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Burkfisk
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp