Kinkshaming (utbruten från Dejtingtråden 23)

Fast vad säger att folk med udda sexualiteter inte är strukturellt utsatta? Som exempel kan här nämnas att socialstyrelsen klassade bdsm-utövare som sjuka fram till förra året.
Absolut, vissa "udda sexualiteter" (i brist på bättre formulering) är ju det. Men långt ifrån alla.
 
Så det är alltså okej att skamma folk för deras sexpreferenser, men inte för deras vikt?

För mig är det exakt lika illa.

Fast syftet är inte att skamma någon i det givna exemplet, det som gjordes var att personen uttryckte sin känsla gentemot att suga på en tå. Oavsett om det har med sex att göra eller inte.
 
Så det är alltså okej att skamma folk för deras sexpreferenser, men inte för deras vikt?

För mig är det exakt lika illa.
Jag kan inte uttrycka mig tydligare än jag gjort i mitt inlägg. Det står rakt upp och ned vad jag tycker där :).

Och nej, för mig är fetthat en biljon gånger värre än att säga att man tycker att det är äckligt att suga på tår (till exempel). Och jag tycker att det är rätt vansinnigt att argumentera för motsatsen.
 
Absolut, vissa "udda sexualiteter" (i brist på bättre formulering) är ju det. Men långt ifrån alla.

Så vilka udda sexualiteter är okej att kräkas fritt över och vilka är inte okej att kräkas fritt över? Är det inte bättre att helt enkelt bara undvika massa spysmileys över folks sexualitet som grundregel? Då menar jag inte att det är en dödssynd att säga ”Nej fy, det är verkligen inget för mig” men att ”Nej fy fan vad äckligt! :yuck:” är hemskt onödigt.
 
Så vilka udda sexualiteter är okej att kräkas fritt över och vilka är inte okej att kräkas fritt över? Är det inte bättre att helt enkelt bara undvika massa spysmileys över folks sexualitet som grundregel? Då menar jag inte att det är en dödssynd att säga ”Nej fy, det är verkligen inget för mig” men att ”Nej fy fan vad äckligt! :yuck:” är hemskt onödigt.
Jag häller med till viss del, men vissa saker ÄR äckliga (för många), oavsett om det har med sex att göra eller inte.
 
Så vilka udda sexualiteter är okej att kräkas fritt över och vilka är inte okej att kräkas fritt över? Är det inte bättre att helt enkelt bara undvika massa spysmileys över folks sexualitet som grundregel? Då menar jag inte att det är en dödssynd att säga ”Nej fy, det är verkligen inget för mig” men att ”Nej fy fan vad äckligt! :yuck:” är hemskt onödigt.
Men du, snälla tillskriv mig inte saker jag inte skrivit. Jag har inget intresse av att diskutera mot påhittade saker. Tid har jag inte heller.

Kräkas fritt låter otrevligt generellt tycker jag. Jag tycker att man alltid bör tänka på hur man uttrycker sig och att man ska ha i åtanke att man faktiskt inte behöver uttrycka en åsikt om allt. Men givetvis finns det i min värld saker som är värre än andra att säga. Då hamnar "usch, han ville att jag skulle suga på hans tår" på kanske 2 på 'elakhet- och olämplighetsskalan' som går från 0 till 100 medan fetthat, homofobi (som ju nämnts i tråden) på typ 100 respektive 200 på skalan.
 
Va?! :nailbiting: Det är ju helt sinnes. Med vilken motivering då?
Jag tror Socialstyrelsen rätt strikt följer WHO:s klassificeringar och därför har behållit daterade, kränkande och ålderdomliga klassificeringar som borde tagits bort för längesedan. Så var det i alla fall med klassificeringen angående transsexualitet.
 
Nja, ”någon” och ”många” kan ju vara skillnaden mellan strukturell utsatthet så jag skulle verkligen inte säga att det är ”whatever”.
Fast nu har jag uttryckligen skrivit att strukturellt utsatta grupper INTE ingår i det jag pratat om. Så du behöver inte bekymra dig för det. Vad jag menade med whatever var att du, om du vill, kan byta ut några till många i min text. Jag står för det med.

Strukturell utsatt har för övrigt ingenting med "ledsenhet" att göra. Man är inte strukturellt utsatt för att man är flera som är ledsna över samma sak.
 
Jag häller med till viss del, men vissa saker ÄR äckliga (för många), oavsett om det har med sex att göra eller inte.

Ja, givetvis! Men det är ju en sak att tycka att det är äckligt och en annan sak att säga det. Fick en förfrågan av en gammal KK som jag själv tyckte var sjukt äckligt, men han var modig nog att fråga och vara öppen mot mig med vad han önskade. Han tyckte att det var lite pinsamt, jag sa att jag är glad över att han tog upp det med mig men att det inte var något för mig. Han förstod, sen inga konstigheter alls. Att kalla det äckligt är helt onödigt.
 
Ja, givetvis! Men det är ju en sak att tycka att det är äckligt och en annan sak att säga det. Fick en förfrågan av en gammal KK som jag själv tyckte var sjukt äckligt, men han var modig nog att fråga och vara öppen mot mig med vad han önskade. Han tyckte att det var lite pinsamt, jag sa att jag är glad över att han tog upp det med mig men att det inte var något för mig. Han förstod, sen inga konstigheter alls. Att kalla det äckligt är helt onödigt.
Ja, i den situationen hade det varit mer än onödigt, det hade varit elakt. Precis som i vilken situation som helst där någon berättar något privat om sig själv liksom. Man gör inte så.
 
Jag har väldigt svårt för när folk försöker inkludera mig i deras kinks. Det händer väldigt ofta för min del och jag blir väldigt illa till mods/irriterad och jag skulle önska att jag inte blev utsatt för det. Men som med alla typer av människor så finns det vissa som inte kan läsa av situationen öht.

Men tycker folk om att smeta in varandra med köttfärssås medens de är utklädda till sköldpaddor så är det inget jag dömer personerna för. Bara jag slipper frågan om jag tycker om att smeta in mig med köttfärssås.
 
Så länge folk frågar och inte bara sätter sig med röven i ansiktet på partnern förstår jag inte problemet. Det är ju så himla olika hur man upplever olika kinks och preferenser - jag blev jätteförvånad när jag läste i dejtingtråden att det inte var självklart att typ alla var bekanta med fenomenet rimming, och så kanske den här killen som frågade om det på första dejten också tänkte.
Att det inte är märkligt alls. Som oralsex ungefär.
Sedan är det givet att det ska vara lika bekvämt och självklart att säga nej.

Haha! Alltså jag har verkligen ingen koll på något sånt, är vaniljigaste människan ever och tycker det mesta är obehagligt och läskigt.
 
Ja, givetvis! Men det är ju en sak att tycka att det är äckligt och en annan sak att säga det. Fick en förfrågan av en gammal KK som jag själv tyckte var sjukt äckligt, men han var modig nog att fråga och vara öppen mot mig med vad han önskade. Han tyckte att det var lite pinsamt, jag sa att jag är glad över att han tog upp det med mig men att det inte var något för mig. Han förstod, sen inga konstigheter alls. Att kalla det äckligt är helt onödigt.
Självklart! Jag tror de allra flesta hade gjort precis som du i samma situation.
Sen att skriva på ett forum att en tycker xx är äckligt, tycker jag inte är att skamma någon.
 
Självklart! Jag tror de allra flesta hade gjort precis som du i samma situation.
Sen att skriva på ett forum att en tycker xx är äckligt, tycker jag inte är att skamma någon.
Inte KL men liten vidarespinn.

Alltså det är ju skillnad att i en tråd om mat säga "jag tycker pasta är jätteäckligt" mot att säga det till en vän som precis serverat det. Eller berättat att hen åt det igår. Vissa saker funkar (beroende på hur de uttrycks) i vissa situationer och i andra inte. Bara för att jag inte tycker att kinkshaming är hela världen alla gånger betyder det ju inte att jag går runt och är helt socialt inkompetent och vräker ur mig vad som helst.

Ibland blir det så himla svartvitt på Buke.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 012
Senast: jemeni
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 168
Senast: Snurrfian
·
R
Samhälle En moderator har brutit ut detta från en annan tråd eftersom ämnet passar i en egen tråd. Har ett par frågor kring detta känner jag ...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 798
Senast: Jeps
·
Tjatter Corona i Stallet Stall Vårlyckans ridskolechef Christian Grey, har länge ignorerat alla Coronadirektivt och ridskolan har efter...
40 41 42
Svar
836
· Visningar
27 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp