Kissar och bajsar utanför lådan

Bukefalos 30 år!

underensten

Trådstartare
Våran Nelson är 7 månader och har det sista bajsat och kissat några gånger utanför lådan. Behöver lite tips på hur vi ska kunna lösa detta.

Vi har ett ganska stort hus med källare. Han har en kattlåda per våning, båda med huv och kattsand Everclean lavendel som han hade hos uppfödaren. Han blev kastrerad för ca 2 månader sedan och har fått börja gå ut. Vi har också nyligen bytt torrfoder till ett för kastrerade katter och har numer utfodring två gånger per dag istället för fri tillgång. Har också slutat med blötmat då han bara drack upp saften och inte åt bitarna (han fick bara pyttelite blötmat om kvällarna då jag ville att han skulle ha nått gott att se fram emot för att komma in varje kväll, så ingen stor vätskemängd han tappat)

Han har kissat nån gång i badkaret (där han också har kattoa), och jag har tänkt att det kanske haft att göra med att våran lilla dotter ibland kissar på sig och nerkissade kläder ibland legat i badkaret innan de tagits om hand. Vi öppnade också nyligen upp en hall i källaren han inte haft tillgång till tidigare då vi hade den som en sluss så han inte skulle lyckats smita ut när vi gått genom ytterdörrar. Där har han kissat nån gång. Han har också bajsat i tvättstugan som är anslutning till den hallen som är nytt område för honom. Nu har vi varit bortresta några dagar och haft stängt till hallen och lagt aluminiumfolie i badkaret. Han har haft kattvakt två gånger dagligen och har fått komma ut. Då hade han både kissat och bajsat i badkaret. Kattvakten gjorde rent sen har det fått vara lite vatten i badkaret. Vi kom hem idag och jag tog fram en till, öppen, kattlåda och ställde bredvid den i källaren han använt mest. Öppnade upp i hallen idag igen och strax efter kissade han där.
Vad kan jag testa för att få honom att sluta? Bävar för att han ska göra det i nån säng eller soffa nästa gång :(

Det låter som väldigt många förändringar på kort tid för en liten katt, han känner sig kanske överväldigad och otrygg? Han har ju bara varit hos er runt fyra månader, och under den tiden har han både blivit kastrerad, introducerad till utelivet och ni har också rest bort.
Nu när han har fått börja gå ut kan det också vara så att det finns många andra katter i området.
Använder han kattlådorna alls?

Jag tänker att det är stressrelaterat, men det kan även ha med smärta att göra. När katter bajsar utanför lådan beror det i 95% av fallen på smärta men eftersom han även kissar utanför lådan finns det antagligen även stress inblandat. Precis som @Sel skriver låter det som att det har hänt mycket i hans liv och när katter kissar utanför lådan är det ofta ett tecken på stress. Stress som leder till smärta i urinvägarna vilket i sin tur orsakar mer stress.

Jag skulle rekommendera att ni kontaktar en veterinär för en urinvägsutredning. Oavsett om det är en inflammation eller infektion har han antagligen ont och behöver smärtlindring. Sedan skulle jag försöka få honom att äta mer blötmat igen (eller Puria Hydra Care) för att få i sig mer vätska vilket alltid är viktigt vid urinvägsproblem. Ni kan även hjälpa honom att bli tryggare genom att begränsa ytan han lever på så att han sitt trygga område. Jag rekommenderar alltid att man använder oparfymerad sand eftersom katter är väldigt känsliga för dofter. Flera lådor, med olika utformning och kanske även med olika sorters strö i. Men det viktigaste är veterinär och sedan adressera stressen. Häver ni inte detta nu finns det stor risk att han utvecklar urinstopp framöver.

Det låter som väldigt många förändringar på kort tid för en liten katt, han känner sig kanske överväldigad och otrygg? Han har ju bara varit hos er runt fyra månader, och under den tiden har han både blivit kastrerad, introducerad till utelivet och ni har också rest bort.
Nu när han har fått börja gå ut kan det också vara så att det finns många andra katter i området.
Han använder kattlådorna.

Jag tänker att det är stressrelaterat, men det kan även ha med smärta att göra. När katter bajsar utanför lådan beror det i 95% av fallen på smärta men eftersom han även kissar utanför lådan finns det antagligen även stress inblandat. Precis som @Sel skriver låter det som att det har hänt mycket i hans liv och när katter kissar utanför lådan är det ofta ett tecken på stress. Stress som leder till smärta i urinvägarna vilket i sin tur orsakar mer stress.

Jag skulle rekommendera att ni kontaktar en veterinär för en urinvägsutredning. Oavsett om det är en inflammation eller infektion har han antagligen ont och behöver smärtlindring. Sedan skulle jag försöka få honom att äta mer blötmat igen (eller Puria Hydra Care) för att få i sig mer vätska vilket alltid är viktigt vid urinvägsproblem. Ni kan även hjälpa honom att bli tryggare genom att begränsa ytan han lever på så att han sitt trygga område. Jag rekommenderar alltid att man använder oparfymerad sand eftersom katter är väldigt känsliga för dofter. Flera lådor, med olika utformning och kanske även med olika sorters strö i. Men det viktigaste är veterinär och sedan adressera stressen. Häver ni inte detta nu finns det stor risk att han utvecklar urinstopp framöver.
Tack för tipsen. Ska kontakta veterinär.

• Gilla
Reactions: Sel
+10 på den

+10 på den

Såg ett avsnitt av My cat from hell, Där var det en katt som bajsade överallt, det visade sig sen att den hade inflammation i tarmen så den fick medicin mot det och började gå på lådan.
Men det var först hos den tredje veterinären som den fick rätt diagnos och behandling.
Så kolla inte bara urinvägsproblem utan kolla mage/tarmar också.

Såg ett avsnitt av My cat from hell, Där var det en katt som bajsade överallt, det visade sig sen att den hade inflammation i tarmen så den fick medicin mot det och började gå på lådan.
Men det var först hos den tredje veterinären som den fick rätt diagnos och behandling.
Så kolla inte bara urinvägsproblem utan kolla mage/tarmar också.
Nu har han bara bajsat utanför lådan tre gånger, med någon veckas mellanrum, så är förhoppningsvis inte så allvarligt 🙂

Skippa parfymerad sand, och huven på lådorna.
Alla katter trivs inte med att krypa in i en trång låda utan känner obehag av mörker och instängdhet.
Om du har tillräckligt med rätt sand så att katten kan täcka över och städar tillräckligt ofta luktar det inte om det nu är det man är rädd för när man skaffar en låda med huv.

Dessutom så kan det ju vara så att lukten slår emot katten när den kliver in i lådan om man nu vill hindra rummet från att lukta. Och katten gillar inte lukten av sin avföring.

Hur ofta städas lådorna?

Ställ en låda på eventuella ställen han gått på flera gånger ( till exempel badkaret) för att uppmuntra att börja använda lådan mer. Sedan kan man sakta flytta lådan längre och längre ifrån badkaret om katten slutar gå på andra ställen.

Men ha också i bakhuvudet att urinvägsproblem till exempel kan ställa till sådant beteende.
Verkar katten ha svårt att kissa, springer på lådan ofta, det kommer bara lite åt gången eller gnäller när den kissar så hade jag sökt veterinär direkt.

Edit: Sedan låter det som ni stäkar runt lite mycket med miljön med att öppna och sen stänga nya områden?
Försök att hålla allt så likt och tryggt som möjligt istället. Betäm att ha öppet eller stängt.

Senast ändrad:
@Cattis_E
Lådorna städas oftast dagligen. Ibland två gånger dagligen. Men nån enstaka gång har det gått längre tid (en dag emellan).

Jag har inhandlat parfymfri kattsand. Städat ur favoritlådan med klorin och lagt i den nya sanden. Ska fortsätta med de andra två lådorna. Tog också bort locket och taket på lådan. Det skvätter så mycket sand med öppen låda, men nu har han ju en öppen bredvid. Och han har kissat i båda de lådorna idag.
Köpt blödfoder idag som han har slickat i sig saften ur. Någon som har tips på någon välsmaklig blötmat? Känns lite slöseri när han knappt äter upp några bitar. Han har testat mjau och Bozita (kanske egentligen är samma sak?).
Ser inga tecken på att han har ont. Han har lekt inne idag och är gosig och sällskaplig som vanligt. Men ska rådfråga vet på måndag. Hallen är stängd.

@Cattis_E
Lådorna städas oftast dagligen. Ibland två gånger dagligen. Men nån enstaka gång har det gått längre tid (en dag emellan).

Jag har inhandlat parfymfri kattsand. Städat ur favoritlådan med klorin och lagt i den nya sanden. Ska fortsätta med de andra två lådorna. Tog också bort locket och taket på lådan. Det skvätter så mycket sand med öppen låda, men nu har han ju en öppen bredvid. Och han har kissat i båda de lådorna idag.
Köpt blödfoder idag som han har slickat i sig saften ur. Någon som har tips på någon välsmaklig blötmat? Känns lite slöseri när han knappt äter upp några bitar. Han har testat mjau och Bozita (kanske egentligen är samma sak?).
Ser inga tecken på att han har ont. Han har lekt inne idag och är gosig och sällskaplig som vanligt. Men ska rådfråga vet på måndag. Hallen är stängd.
Vi har denna låda och den enda sand som kommer ut är när när dom hoppar ut sas. Vi har vår halvöppen då vår katt verkar trivas bäst med det.
https://www.zooplus.se/shop/katt/ka...ciBP2m0W0aAjkoEALw_wcB&activeVariant=574514.0

Angående blötmat så prova paté eller mousse istället som är utan bitar. Vår kräsna dam som dissat det mesta tycker denna är ok:
https://www.amazon.se/-/en/OrganicVet-food-single-protein-turkey/dp/B07DKCFXS8
Jag blandar även i Oralade Gi som jag fryst in i tärningar för att få i extra vätska.

@Cattis_E

Städa lådorna minst två gånger per dag, använd mycket sand, jag har minst 1 dm. Använder en betonitsand med små korn som är mjuk för tassarna.
Katter är väldigt bra på att dölja smärta och obehag, det visas ofta genom förändringar i beteende, tex genom att kissa/bajsa utanför lådorna.

Latz soup finns, uppskattat av många katter som gillar sås.

Många katter vill verkligen inte använda en smutsig låda. Jag skulle göra mitt yttersta för att städa varje gång katten använt den om jag hade haft minsta problem med rumsrenhet. Två gånger om dagen är ett absolut minimum.

Mina tycker inte om mjau eller bozita, men äter gärna hemköps eller Icas egna påsar (det verkar vara samma mat från samma tillverkare). Latz brukar gå ner också, men en del katter blir lite risiga i magen av den.

En av våra katter klarade inte av att vara ute själv. Hon blev stressad och förvirrad, började kissa inne (ute kunde hon sätta sig precis varsomhelst och kissa), spenderade all tid inne med att skrika om att gå ut, slutade äta och dricka.

Vi gjorde urinvägsutredning och tog blodprover men det var inga problem där. Avmaskade också för säkerhets skull.

Jag fick stödmata henne med kattungefoder och mikrad kyckling för att få upp henne i vikt och ner stressen den vägen. Vi slutade släppa ut henne annat än på glasverandan och i sele. Använde Feliway inne. Det tog något år innan hon landat i den nya rutinen fullt ut, men nu mår hon bra igen och har slutat kissa på konstiga ställen. Hon är nöjd med att få gå ut med sällskap ibland.

Vi bor lantligt med grannar tätt och många katter, det är mycket att hålla reda på härute. Hon är en liten och snäll katt, ingen fighter. Det var nog för läskigt ute helt enkelt, för mycket intryck och helt andra "regler" än inomhus.

Det kanske kan vara lika för din katt? Han är ju bara bäbis. Håll han inne tills han växt på sig lite, och fundera på om ni vill ha innekatt eller utekatt. En av mina är utekatt och "arbetskatt" och det kommer med en hel del risker, såsom slagsmål med andra katter eller skador från sorkbett med mera. Han tycker inte om att vara inne mer än nån timme per dygn sommartid. Vintertid är det risk för innekiss om vädret tvingar han att vara inne länge. Han kan få för sig att spraya en vägg för att markera revir (är kastrerad). Utekatter har kortare livslängd pga sin tuffa livsstil.

Jag bestämde mig för att inte kontakta veterinären utan först se om förändringarna med kattlådorna gjorde nån skillnad. Han har inte bajsat eller kissat utanför lådan på två veckor nu. Hallen är stängd, så vet inte om han hade fortsatt kissa där om det vart öppet. Han har börjat få lite latz soup som han verkar gilla. Och han är ute lite mer begränsat nu, som när vi är hemma och kan ha dörren öppen.

Liknande trådar

• Katt rädd för sin egen spegelbild
  • Väldigt intensiv katt
  • Lämplig kattras?
  • Nääär vänder det?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn