Bukefalos 28 år!

Kisse fläckar VARJE dag :(

N

Natte

Min nordis står på halm o hon kissar jätte mycket..
Hon har ALLTID kisse fläckar när jag kommer .. Det e verkligen jätte jobbit.. Har prövat att lägga spån under halmen men det hjälper inte :S Jag sopar rent och luftar så det torkar varje dag.. Men det hjälper inte !

Hur kan man göra ?
Jag kan inte byta helt till något annat för stallägaren vill inte ha annat än halm..

Vet inte om tråden kom rätt men visste inte var jag skulle lägga den..
 
Sv: Kisse fläckar VARJE dag :(

lägg torv under halmen där det brukar samlas mycket, suger upp allt, så det är bara att slänga ut det varje dag och fylla på nytt.
 
Sv: Kisse fläckar VARJE dag :(

Det är inte så att hon äter mkt salt och/eller dricker mkt vatten?Hade en shettis som åt mkt salt o kissa mkt.kunde slucka en s-sten på några dagar. Vart mkt bättre när vi börja med lössalt. Och ännu bättre vart det när veterinären tipsa om att ställa in en mineral sten. Hästen åt upp hela stenen i ett nafs men sen va han inte så sugen på salt längre. Han är såld nu men jag har kontakt med de nya ägarna o de säger att han o deras andra shettis delar på en saltsten nu o tar slut på tidigast 1 månad. Var kanske någon mineral brist eller nåt som vart tillgodosett av mineralstenen.(fast han fick vanligt doserat miner blå av mig i flera år)
 
Sv: Kisse fläckar VARJE dag :(

är du säker på att de e kiss-fläckar? kan ju lika gärna vara att hon har legat på bajshögarna .. å då hjälper de ju inte hur tjock bädd du har.. för bajset rinner ju inte igenom :p bara en tanke jag fick :idea:
 
Sv: Kisse fläckar VARJE dag :(

är du säker på att de e kiss-fläckar? kan ju lika gärna vara att hon har legat på bajshögarna .. å då hjälper de ju inte hur tjock bädd du har.. för bajset rinner ju inte igenom :p bara en tanke jag fick :idea:

Jag är 100 % säker på att det e kissefläckar..
 
Sv: Kisse fläckar VARJE dag :(

Det är inte så att hon äter mkt salt och/eller dricker mkt vatten?Hade en shettis som åt mkt salt o kissa mkt.kunde slucka en s-sten på några dagar. Vart mkt bättre när vi börja med lössalt. Och ännu bättre vart det när veterinären tipsa om att ställa in en mineral sten. Hästen åt upp hela stenen i ett nafs men sen va han inte så sugen på salt längre. Han är såld nu men jag har kontakt med de nya ägarna o de säger att han o deras andra shettis delar på en saltsten nu o tar slut på tidigast 1 månad. Var kanske någon mineral brist eller nåt som vart tillgodosett av mineralstenen.(fast han fick vanligt doserat miner blå av mig i flera år)

Hon äter inte alls mycket salt.. :( Dricker mycket vatten vet jag ju inte riktigt eftersom att vi har inte vatten i spannar vi har såna där saker vad dom nu heter :P
Men hon är ofta lös imagen.. Kan det ha något med saken att göra ?
 
Sv: Kisse fläckar VARJE dag :(

lägg torv under halmen där det brukar samlas mycket, suger upp allt, så det är bara att slänga ut det varje dag och fylla på nytt.

Hon kissar ÖVERALLT !! :P

Det kanske är en bra ide.. Men var kan man få tag på torv ? har aldrig använt det .. Ser man om det e blött o så ? Det e väl ganska mörkt ? :S Jag har som sagt va INGEN erfarenhet av torv :P
 
Sv: Kisse fläckar VARJE dag :(

finns att köpa på granngården numera har jag sett, men det är ganska dyrt där.
leta upp närmaste torvfabrik där torven förpackas i balar (antar att du inte kommer kunna ha plats för lös torv), kostar mellan 30-80 kr st beroende på volym/storlek.
jo, man ser när det är blött :D .. när torven är ny så är den ljusbrun-brun och "lätt" ungefär, när den blir blöt så blir det svart och tung. det är lätt att se när man väl har det framför sig.
 
Sv: Kisse fläckar VARJE dag :(

finns att köpa på granngården numera har jag sett, men det är ganska dyrt där.
leta upp närmaste torvfabrik där torven förpackas i balar (antar att du inte kommer kunna ha plats för lös torv), kostar mellan 30-80 kr st beroende på volym/storlek.
jo, man ser när det är blött :D .. när torven är ny så är den ljusbrun-brun och "lätt" ungefär, när den blir blöt så blir det svart och tung. det är lätt att se när man väl har det framför sig.

Okej :) Tack :)
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 249
Senast: Twihard
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
3 248
Senast: nullo-modo
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 500
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Skäller på andra hundar
  • Akvarietråden IV
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp