kissepojke

S

Sunnan

nu behöver vi akut hjälp av alla er urinexperter

det är så att min kompis häst har haft lite problem med kisseriet under våren och sommaren.
jag har tidigare skrivit en tråd om detta, men nu har det blivit än värre

jag flyttade min häst till samma stall som denna tjej i mars månad.

i april gav jag äägaren en ört-mineral sten som hästen var helt tokig i. då började problemet.
han kissade hela tiden.
på en ridtur på 1½-2 timmar så kissade han uppemot 5 (!) gånger

Vi tänkte att det var ört slicktenen och plockade bort denna. han drack ej mer än vanligt under tiden han hade stenen, så han kan inte ha okynnesätit så mycket väl?

vi plockade alltså bort örterna, men han kissade fortfarnade lika ofta. Inte mkt varje gång, utan lite, lite
man tycker att han borde hålla sig det lilla som kom ut.
han ställde sig ibland som att han skulle kissa men det kom inget.



pratade med veterinären som gav rådet att sluta ge saltsten, och bara ge lite salt i fodret

men problemet har och är inte att han okynnesäter salt, han rör knappt saltstenen

Nu har det gått 4 månader och problemen kvarstår

en liten förändring:

Nu måste han kissa så fort han har gått några meter, sedan håller han sig i ca 1 timme tills nästa gång.

Han kissar i snitt 2 gånger / ridtur nu.

Har givetvis konsulterat veterinär, men vi litar ej på veterinären här.


Det vi har gjort är:

Kollat kisset med sticka avsedd för människo kiss

som visade förhöjt PH
osäkert då vi ej hade klocka och kunde läsa av vid rätt tidpunkt samt inte kunde avläsa så bra


Blodprov:
Visade något förhöjda värden av vita blodkroppar
annars ok
veterinären skall dock utreda vidare , då det kan vara en liten infektion av ngt slag

veterinärens förslag: Han dricker för LITE (?)

Har jag mkt svårt att tro, han dricker mellan 30-50 l / dygn, äter även gräs.

och hade han druckit för lite skulle väl inte han ha problem med att kissa för mkt?

Som sagt, jag litar ej på veterinären här, hon har inte gett några råd eller vill ta mer tester, hon vill avvakta.
Men vi har ju avvaktat i nästan 5 månader nu!

Har nu tagit ett nytt kissprov som skall skickas på odling, efter en del tjat.

Kisset är mjölkigt, med svarta korn i, äckligt

jag uppskattar att hästen kissar ca 2 dl varje gång han kissar


har någon nån idé vad vi ska göra?

erfarenhet av kisseriproblem?

hästen är en 9 årig valack, kallblodstravare

prostata? urinsten? tumörer?
 
Jag gissar på urinsten, förträngning i urinröret eller urinvägsinfektion.

Urinvägsinfektion kan uteslutas med ett prov, ett sånt som ni har skickat.
Risken att det har satt sig på njurarna finns eftersom han tydligen gått länge med besvären.
Förträngning (missbildning) eller urinsten verkar också mycket troligt, eftersom det ändras lite efter han satts i rörelse. Ett ultraljud kan påvisa det.
Har ni riktig otur så har han allt.:cry:

Om jag var er skulle jag åka med hästen till klinik för utredning omgående.
Om det är något fel skulle jag faktiskt överväga att anmäla er nuvarande veterinär. :(

Hoppas pållen tillfrisknar i alla fall!
 
mmm, det är lite svårt med vet. här....

vi har idag skickat iväg ett kissprov.

inte ett sådant där man kontrollerar med sticka, för dte provet får vara högst 1 timme gammalt, utan provet skall odlas.

Har i ett tidigare skede pratat med kliniken, men de har då hänvisat till distriktarna, kliniken ligger 35 mil bort.

jag trpr inte att de förstår vidden av problemet.

det är likadant varje dag. dte har blivit till en sådan rtin att vi vet ungeför hur många minuter vi behöver gå innan det är kissdags.
vi rider ej samma väg varje dag, utan olika och han i snitt 10 min inan han skall kissa. igår när kissprovet togs så behövde de bara gå till slutet av hagen, vilket tar 5 minuter.


Distriktarna visste inte ens vilka prov de skulle ta på honom utan var tvungna att ringa till kliniken och fråga.
de har bara tagit blodprov och nu, kissprov för odling

hade det varit något med njurarna, skulle det inte visa sig på blodprovet, eller är det som i sissus fall, njurarna måste vara rejält trasiga för att visa en avvikelse?
 
Frågar man efter njurvärden på blodprov dyker de ju upp. SÅ om man ser det beror på vad veterinären frågat efter.

I alla fall, när du får utslag från njurarna på blodprov så har en ganska stor del av njurarna slagits ut ja =/

och när man får SYMPTOM så är uppemot 75% av njurarna utslagna.

Håller tummarna!
 
det är lite hemskt det här....

veterinären tog blodprov men var tvungen att ringa och konsultera klinikens veterinär för avläsning av provet.

så jag vet inte riktigt vad som hittats. bara det om vita blodkropparna.

ska försöka få in honom på kliniken för en ordentlig undersökning.

beteendet har ju ändrats något

nu kissar han inte 5 ggr / ridtur

men han kissar minst 2 ggr, ibland 3

och det är så pyttelite och igår var det orangefärgat.

ska testa ringa telefonveterinär nu, de har kanske emr erfarenhet av kisseriproblem

tack för alla svar!
 
blir urinen missfärgad är det ju nåt fel....så mycket(om det nu är mycket) han kissar så borde den ju nästan vara ljust gul i stället :confused:, han har ju hög koncentration på urinen , det är ju helt klart...kanske dricker han för lite iallafall??? i förhållandet till vad han gör av med....i vilket fall som helst så är ett urinprov ett måste, och det är ju bra att det kommit iväg.

Vid muskelsönderfall så färgas ju oxå urinen "röd", så ett CK/asat vore ju bra att ta också.(blodprov)
 
kisset har hela tiden varit vitt och mjölkigt förutom igår kväll då det var mer orange. jag funderar på om dte är blod i urinen som gör att det blir orangefärgat?

och svarta prickar, har inegnaning vad dte kan vara.

nu är kisseprovet inskickat.

blodprov har tagits med risken att något missats är stor då vet. inte visste vad hon skulle göra av informationen.
 
Vore det min häst skulle jag ta in den på klinik så de får ta olika blodprover, göra olika odlingar på urinen samt även ta prov från skapet etc och odla och se om de hittar bakterier, svamp etc..
 
vitt o mjölkaktigt tyder ju också på att det inte är normalt, urinen skall vara gul o klar..hoppas att det går bra för er...togs det 2 olika rör på blodprov??
 
Ägaren har nu själv talat med atg kliniken som säger att det inte är någon fara.
de har tagit 3 rör kiss som de ska kolla och svaret kommer nästa vecka.
 
Inte för att vara elak, men ATG är inte alltid världens bästa på sådant där lite..annorlunda...

Sen skiljer det ju isg från vet till vet, men känns det osäkert, så ring SLU (Uppsala el Skara) alt Strömsholms djursjukhus eller Regiondjursjukhuset i helsinborg. Fråga kostar ju inget =)

har tyvärr mer än en erf av att ATG inte alltid vet vad de pratar om alla gånger (sen finns det undantag, en specifik vet på en ATG-klinik var lysnade när unghästen fick en myycket ovanlig, autoimmun sjukdom. Men hon kontaktade en massa experter, läste på och var från grunden intresserad av just hudsjukdomar. Rena lyckokastet..)
 
njä, jag har personligen inga bra erfarenheter av atg kliniken , körde dit hästen för att ta bort en vargtands rot som vet. ej hittade och för att utreda en svullnad på ena frambenet som vet. ej kände, utan böjde lite och konstaterade att min häst behövde skor på föttera och absolut inte fick gå barfota :confused:

men ja menar, vi bor i Kiruna, närmaste atg klinik ligger 35 MIL bort, den andra ligger 60 MIL bort

kanske ultuna är närmast? det rör sig hursomhelst om ca 100 mil.

nu är ju detta inte min häst och ägaren är nöjd med både distrikarens svar att det ej behövs utredning på klinik och
klinikens svar att det är lugnt, så det finns inte så mycket mer jag kan göra.
Att ksset är orange/ med svarta alg liknande klumpar i skall inte vara något problem då " hästar kan ha de mest märkliga kisstyper" enligt vet. på kliniken
:confused:

Har fått henne att kolla upp det iallafall.
känns inte som någon idé att tjata mer.


Skulle gärna se att hon ringde runt till andra med mer erfarenhet, men det är inte aktuellt för henne

så vi får hoppas att provsvaren kommer snarast, ägaren säger att de komer nästa vecka

Tack för lla tips iallfall, jag återkommer med provsvaren
 
håller med alex......och hur kan dom säga vad som är fara eller inte förrän proven är analyserade :confused:...jag förmodar att dom heller inte ens sett hästen.... :crazy:
 
Ingen ovanlighet om man säger så....

har själv varit med om att vet. tror att hingstbetarna är = vargtänder

vet. vägrade röntga buken på min hund, för han " bajsade ju, så dte kan inte vara en främmande kropp i tarmen"

tillföljd att han avled 2 månader senare under stor smärta. Orsak: Främmande kropp i tarmen.

Vet har varit ut och "raspat" tänder,
2 månader senare kommer hästtandläkare upp från sthlm och hittar hakar, vassa kanter, vargtänder, osv

Under besiktning till försäkringsbolag skriver vet. att min häst är en varmblodstravare då hon är en kallblodstravare, och grov sådan till på köpet

Allt man föreslår säger de: Jaa, det kan man ju också pröva...



under hältutredning på min häst i somras:
Vte brydde sig ej om att utesluta var den 1 gradiga hältan kommer ifrån utan säger bara att jag skall sko hästen

trots att vi ej får på skor på henne, hovarna är för små.
så vet. kan inget göra utan skor påstår han, men vi får inga skor på henne, så det finns inget att göra.
han avslutar vårt besök med att säga: Slösa inte pengar på att utreda varför hon är 1 gradigt halt, se till att få på skor istället....
jahapp

Ang vår kissepojke:
klinikveterinärerna har aldrig sett hästen, eller brytt sig mer om honom, bara nonchalant konstaterat "att han dricker för lite"
eller "ta bort saltstenen"
distriktarna var ut och tog blodprov på hästen, men undersökte ej saken mer.

så man kan bara sucka åt detta och hoppas att hästen aldrig blir allvarligt skadad.

och blir den det på kvällar/ helger så får man hoppas att veterinären har jouren här i stan, annars är det veterinären i pajala som har det, 20 mil bort....

nästa gång det behövs en klinikundersökning så komemr jag köra till umeå istället, 60 mil bort
 
Utan att ha läst några inlägg, så kan jag säga att du har en kopia på häst som vi hade här i stallet.

Urinförträngning kan man ju kalla det för, men i detta fall handlade det om en infektion på insidan. Slemhinnorna svullnade så mycket att hästen inte kunde kissa mer än bara lite i stöten, vetrinär tillkallades som rengjorde med bla ljummen koksalt och samma vätska med lite parafin olja i.

Detta blev tvunget att göras 2 gånger per dag under 1 vecka, på slutet rann det så mycket klegg ut som var svart och annat blää så man blev minst sagt förskräckt.

Det låter ju lite som om denna häst har drabbats av samma sak, möjligen kan det även finnas urinsten som ställer till en hel del oreda också.
 
Ajfan, bor du däruppe. Då förstår jag problemet =/

Jag har förvisso inkompent distriktare (hästrädd dessutom, hans universallösning på allt är att ringa in ett recept på hippotrim. Utan att se hästen. Jag höll på att få spunk på honom både när fölis fick lunginflammation, och sen när hon fick en envis luftvägsinfektion..). Jag kan ju dock traila till klinik. Har 5 mil till närmsta ATG (som jag inte åker tll utom med väldigt banala saker), 8 mil till SLU Ultuna, 12 mil till kanonsuperduperbra Mälarkliniken. Till närmsta jouröppna djursjukhus har jag iofs 20-någonting mil, men det är ju nästgårds jmf med er.

Det är så drygt när vet bara säger "äh". jag fick ju höra att min arab var talanglös, hade bristande respekt för matte och förresten red jag alldeles för mesig..hmm.. Han var halt på alla fyra och hade erlichios... Hans "upphak" med bakbenet i galopp var balansproblem, sådant kan komma hux flux bara sådär på sexåriga hästar..utan anledning..enligt den veterinären. Hästen har ju nu visat sig ha en stor och ful röntgenförändring som är orsaken till "upphaket". Gissa varför jag INTE ens går i närheten av Ultuna med en hälta utan tar de till MK.... ;)

Men du/ni har ju inte riktigt möjligheten att byta klinik heller. Och jag fattar att du inte kan göra så mycket när det inte är din häst. Vill inte hästens matte så vill hon inte. Men det är synd. FRÅGA kan man ju göra hur många ggr som helst och vilken veterinär som helst, oavsett om man bor i Pajala eller i Ystad kan man ju ringa vilken klinik som helst och fråga..
 
Fy vad era veterinärer är nonschalanta mot er. Att det verkligen finns vererinärer som är sådana, det hoppades jag verkligen inte var sant, tills jag läste dina inlägg. Stackars häst.. jag tror faktikst att antingen så han han urinstanar eller en kraftig inflamaion i urinröret. Jag tycker så synd om hästen.. vet ju hur det känns för oss människor som har urinvägsinfektion *ajajajaj* :(. Om jag vore er så skulle jag åka lång väg med hästen för att få proffetionell hjälp.
 
Tycker att det låter som urinsten. Känner igen det där med att kissa många gånger under ridtur och att hästen försöker kissa, men inget eller bara lite kommer...

Är det mycket och stora stenar så måste hästen bukoperas - är det bara smågrus kanske det går att behandla utan stor operation. Tyvärr finns det ingen garanti för att stenarna inte kommer tillbaka...

Hälsn Norrland :bump:
 
Är det urinstenar så kan vet (även distriktaren) gå in rektalt och känna stenarna. Sen kan det behövas ultraljud för att bestämma storleken och mängden.

mvh Norrland :banana:
 
Nu har provsvaret kommit

det står = allmän bakterieologisk odling= Utan anmärkning

3 rör kiss har tagits

Hästen kissar mkt, förrgår 3 ggr på 1½ tim,¨
igår 4 gånger på 2 timmar
idag 3 gånger på 1 timme

så inget bra

ägaren har än en gång försökt tala med klinikens veterinär men de är ej intresserad av att fosrka i detta, uatn hänvisar igen till distriktarna,

så suck

Allmän odling, låter så enkelt, borde de inte ha kolat upp mer, de tog ju 3 rör!???
 

Liknande trådar

Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 117
Hästvård Hej! Min medryttarhäst har varit sjuk i 5 dagar nu, och vi vet ej vad det kan vara. dag 1 skakade, var hängig och hade 1 grads feber...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
7 099
Senast: cf234k
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
10 916

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp